Niin, että olenko nähnyt unta, kun olen ajannut sillä halvimmalla mahdollisella pyörällä sen 7 000km (sis. ahvenanmaan kieroksen ja matkan hellsingistä-Nuorgamiin) vaihtamalla kulutusosia ja ekstra huolenpidolla?

Ja seuraava pyörä oli tuplasti kalliimpi, mutta siittä väänty takarengas ja polkimet vaihtu sekä penkki kulupuhki puolissa kilometreissä. Nyt tuolla 5 kertaa kalliimalla on ajeltu vasta n.4000km niin on jo irronnut osia (onneksi suhteellisen tarpeettomia) ja jarrujen kanssa oli alkuun ongelmaa sekä etulokareiden kiinnitystä saa olla kiristelemässä useammin kuin bilteeman pyörän vaihteita ronkkimassa. Eli ei se kalliimpikaan pyörä oloa autuaaksi tee. Ompahan tietty kevyempi matkustaa, enkä tarkoita pyörän painoa
Turha kenenkään tuntemattoman suuruuden, kuten minä, alkaa öykkäröimään ja esittämään mielipiteitään ainoana oikeana totuutena

Voi sivistyneemminkin vihjasta että parempaakin on tarjolla. Mutta vain tuplaamalla 150eur -> 300eur pyörän hinnan ei saa merkittävästi parempaa. Ja voihan siinnä 5000eur hiilikuituihmeessäkin olla heti alkuunsa valmistusvirhe tai muuta odottamaton sattua ja olet ilman pyörää ja ilman 5000eur:a. Ja kyllä sillä 150euron kuten 300euron pyörilla reissun tekeen, siinnä missä tonninkin pyörällä. Pitää vaan muistaa huolehtia hieman paremmin ja hyväksyä erinnäisiä nitinöitä. Viimekesänä tuli pari vanhempaa naisihmistä vastaan isojen pakkauksien kanssa vaihteettomilla mummopyörillä, olivatko jopa ehkä ison B:n Y-merkkiä, ei voi muistaa.
Tuo oli myös yksi syy miksi bilteeman pyörän hain, olin suhteellisen varma että se katoaa mutta ilmeisesti yosmiten tarrat piti ammattivarkaat loitolla? Silloin ei tullut mieleenkään kantaa pyörää olohuoneeseen tai toimistoon, eikä tule edelleenkään. Käyttöpyörä ja maasturi saavat olla pyörävarastossa ja vain maantiehyrrän kannoin talveksi parvekkeelle, taitaapi seki kesän viettää maantiellä/varastossa. Mut mikään noista ei olekkaan kunnollinen pyörä, kun ei ole hiilikuitua eikä titaania ja osa sarjatkin halvemman pään simpaa (deore) ja kampaa (xenon).
Itsekki valkkasin pyöräksi ensin bilteeman pyörän, kun ei tiennyt pyöristä mitään mutta joku oli heti saatava. En edes uskonut lähteväni millekkään pidemmälle reissulle kuin ahvenanmaan kiertämään kavereiden kanssa. Mutta nyt tiedän, että lähen tänäkin kesänä yli 1000km reissulle (tai kahdelle) ja tiedän mitä haluan pyörä/iltä ja muilta varusteilta. Ortlieb ei vaan ole onnistunut vakuuttamaan että olisivat moninkertaisen hintansa arvoiset.
Miksiköhän muuten pidetään hienona sitä, kun joku ulkomaanpyöräilijä tulee Suomeen ja koittaa pärjätä jollain 5eur päivä budjetilla? ja sitten heti hyökätään kotimaisen budjettipyöräilijän kimppuun, kun meinaa halvemmilla vermeillä pärjätä? ja nauttia lomasta hieman isommalla päiväbudjetilla? heh, yhenki pyörälomailija pariskunnan tapasin Kolilla, nousivat taksiin kun olisi pitänyt lähtä lautalta polkemaan ylämäkeen

. Mutta se on niitä valintoja, itse poljin Kolin kapulahissille asti.
Mutta amylle kuitenkin suosittelisin ensin lähtemään kotimaanreissulle, vaikka vain lyhyemmälle parin kolmen päivän retkelle kiertään ahvenanmaan (laina- tai vuokrapyörällä?). Oppisitte siinnä sitten mitä haluatte pyörältä ja varustukselta sekä minkälaista päivämatkaa jaksaa ajaa. Ja jos se halapa pyörä sitten päättää hajota kesken kaiken, niin pääsee helpommin takas kotio/korjaamolle (jos kielitaitoriittää eli ruotti, ei maarianhaminan pyöräliikkeissä osattu suomea eikä enklantia niin jäi varaosat ostamatta. Onneksi oli myös bilteeman halapaa öljyä mukana mikä sitten kelpasikin kalliimpaakin pyörään).
Kyllä Suomestakin nähtävää riittää. Paitsi tietenkin jos olet jo kaikki paikat kiertänyt? Pyörän päältä maisemat ovat täälläkin paljon hienompia kuin autossa/junassa istuessa. Ny kyl itelläki alkaa meneen ulkomaan reissuksi kun alustavasti suunnitelmissa polkea Jäämeren rantaan.
Ja tästäkään sepustuksesta ei kannata välittää. Kirjoittelihan tämänki vain joku tuntematon nettihörhö. Mutta tekipä hyvää avautua

Kirjanmerkit