ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 2 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 199

Aihe: Suht koht aloittelijana matkaan... Neuvoja?

  1. #31
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.478
    Miniläppäristä tuli mieleen reppuretkeilystä kuulemani kommentti:

    "Mitä mukavampaa, sitä epämukavampaa."

    Siis: kaikki mitä otetaan mukaan painaa jotain ja vie tilaa. Ja tavaran raahaaminen on raskasta. Tämän teorian mukaan, ei kannattaisi ottaa mukaan mitään mitä ei välttämättä tarvitse tai minkä puuttumisesta voi seurata liikaa harmia tai epämukavuutta.

    Toinen teoria on sitten se kansantarina: "Jos tämän jaksat, jaksat varmaan tuonkin. Ja jos tuon jaksat ... "

  2. #32
    tuntematon Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti amy Katso viesti
    Kuten sanoin, suunnitelma ei ollut mitenkään lukkoon lyöty. Mutta hienoa, että täällä on tietäjiä (en tarkoita sinua), jotka katsovat aiheelliseksi alkaa puhumaan pilluista ja sen sellaisesta, joka ei aiheeseen liity millään tavalla.

    Nyt olemme miettineet "hieman" erilaista retkeä, Frankfurtista Milanoon, kilometrejä kertyisi käsittääkseni n. 700. Aikaa varaamme 2 vkoa. Muistutan vielä, että saimme idean ihan TOISSAPÄIVÄNÄ, jolloin ei ehkä ollut ihan realistiset ideat mielessä. Mutta kiva, jos sai joku aggressioitansa purettua. Hope you feel better now :-)

    Ja mitä miniläppäriin tulee, se maksoi satasen ja on välttämätön opintojen kannalta. Te kuitenkin puhutte satojen eurojen pyöristä, joihin ei todellakaan ole varaa.
    Olisko nyt kuitenkin aika laittaa ne arvot oikeaan järjestykseen? Jos taloudellinen tilanne on niin tiukalla, että ei ole varaa ostaa kunnon pyörää pitkälle pyörälomalle, niin olisiko järkevämpää lyhentää sitä lomaa ja laittaa säästyneet rahat siihen pyörään. Köyhällähän on varaa ostaa kertakäyttöisiä pois heitettäviä tavaroita, vai onko? Ja jos satut vielä olemaan opiskelija, niin opiskeluhan ei ole sellaista tuottavaa työtä, joka oikeuttaa automaattisesti neljän viikon ulkomaan kesälomaan oli siihen varaa taikka ei.

    Eli mites olisi hieman laadukkaampi pyörä ihan oikeasta pyöräkaupasta (siis ei Suomen Polkupyörätukusta) ja 7pv/500km pyöräreissu ihan vaan kotimaassa? Biltsun pyörä 170€ + lentorahti 100€ + lentoliput tarkoittaa, että sulla olisi varaa ostaa 300€ pyörä kotimaan matkalle, eikä tuossa ole vielä laskettuna kahden viikon ulkomaanlomasta tulevia säästöjä. Filot menee bussissa alle kahdella kympillä, jos haluaa aloittaa hieman kauempaa kotoa. Sitä pyörää voi sitten tulevina vuosina käyttää uudelleen niihin Euroopanreissuihin ja muuhunkin liikkumiseen vaikka kuinka monta kertaa.

    Ja puhu Suomea vaan. Täällä on sen verran koulutettua porukkaa, ettei MTV:ltä opituilla fraaseilla päteminen onnistu.

  3. #33
    brewster Guest
    Ihme tarve tuntemattomalla höykyttää. Ei 300:lla eurolla jostain muualta saa merkittävästi parempaa pyörää kuin mitä BILTEMAn fillarit on. Jos käytetyt jätetään pois laskuista. Ilman muuta mieluummin ulkomaan reissu kuin kämänen Turussa käynti. Jos perustyökalut pysyy itsellä kadessä voi Biltsun pyörillä ihan hyvin ajaa. Toistan vielä: ne on tehty samoiss tehtaissa samoista osista kuin muutkin halvemman pään fillarit. Eikä niitä heti tartte pois heittää. EIkä tuo nyt niin kallis oppiraha ole jos niillä ajelee joitakin vuosia. Sitten on itsekin paljon viisaampi eikä tartte kysellä täkäläisiltä manipuloivilta öykkäröijilta.
    Mitä budejttiin tulee pitäisi olla tietoinen että 2-3viikon reissu keski-eteläeuroopassa on kallis. Kulut ei suinkaan jää vaan lentolippuihin. Ei siellä ilamn melkoista seikkailullisuutta voi asua puskissa. Fillaroidessa menne yllättävän paljonn rahaa syömiseen ja juomiseen kun joka ojasta ei voi täyttää juomapllooja. Vettä menee kuumassa ilmanalassa paljon.

  4. #34
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster Katso viesti
    Mitä budejttiin tulee pitäisi olla tietoinen että 2-3viikon reissu keski-eteläeuroopassa on kallis.
    Eikä mobiilit laajakaistatkaan, tai edes puhelut, välttämättä ole ulkomailla kulkiessa ihan edullisia.

    Joitain aikoja sitten pääsi uutisiin asti juttu kun lomailijan läppäri oli rajan läheisyydessä rouskuttanut koko yön jotain Ruotsin kautta...

  5. #35
    tuntematon Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster Katso viesti
    Ilman muuta mieluummin ulkomaan reissu kuin kämänen Turussa käynti.
    Ekaksi pyöräreissuksi? Halvoista halvimmilla ja huonoista huonoimmilla pyörillä? Kotimaan matkailun "kämäisyys" on matkailulehtien sivuilta ja isiltä ja äidiltä opittua kieroutunutta kulutustottumusta.

  6. #36
    brewster Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuntematon Katso viesti
    Ekaksi pyöräreissuksi? Halvoista halvimmilla ja huonoista huonoimmilla pyörillä? Kotimaan matkailun "kämäisyys" on matkailulehtien sivuilta ja isiltä ja äidiltä opittua kieroutunutta kulutustottumusta.
    Onhan tuossa hieman pointtia. Kannattaa kokeilla vaikka kotoa aloitettu muutaman päivän pyöräreissu jossa yöpyy puskissa, ostaa 5 eurolla ruuat ja juomat päivässä, nousee aamulla puskasta ajamaan 70-100km muutamana päivänä peräkkäin sateessa ja vastatuulessa. Monet ei tykkäisi ja jäisi väärät romanttiset kuvitelmat. Itse toteutin viimekesänä reissun Virossa suunnilleen tuolla konseptilla ja nautin suunnattomasti. Pyöränäkin oli 30 kg painoinen tavarapyörä noin 70kg lastissa + brewster 95kg. Ostin aina kaupasta lastin päälle 10 litran vesipänikänkin. Siis ei tartte olla mikaan hyperkevennetty filo jotta on kivaa. Kyse on asenteista ja henkilökohtaisista mieltymyksistä.
    Keskieuroopassa en kuitenkaan haluaisi yöpyä puskissa. Vähän arvelutti Virossakin mutta paikalliset vakuuttivat että se on siellä ihan normi käytäntö.

  7. #37
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    656
    Niin, että olenko nähnyt unta, kun olen ajannut sillä halvimmalla mahdollisella pyörällä sen 7 000km (sis. ahvenanmaan kieroksen ja matkan hellsingistä-Nuorgamiin) vaihtamalla kulutusosia ja ekstra huolenpidolla?
    Ja seuraava pyörä oli tuplasti kalliimpi, mutta siittä väänty takarengas ja polkimet vaihtu sekä penkki kulupuhki puolissa kilometreissä. Nyt tuolla 5 kertaa kalliimalla on ajeltu vasta n.4000km niin on jo irronnut osia (onneksi suhteellisen tarpeettomia) ja jarrujen kanssa oli alkuun ongelmaa sekä etulokareiden kiinnitystä saa olla kiristelemässä useammin kuin bilteeman pyörän vaihteita ronkkimassa. Eli ei se kalliimpikaan pyörä oloa autuaaksi tee. Ompahan tietty kevyempi matkustaa, enkä tarkoita pyörän painoa

    Turha kenenkään tuntemattoman suuruuden, kuten minä, alkaa öykkäröimään ja esittämään mielipiteitään ainoana oikeana totuutena Voi sivistyneemminkin vihjasta että parempaakin on tarjolla. Mutta vain tuplaamalla 150eur -> 300eur pyörän hinnan ei saa merkittävästi parempaa. Ja voihan siinnä 5000eur hiilikuituihmeessäkin olla heti alkuunsa valmistusvirhe tai muuta odottamaton sattua ja olet ilman pyörää ja ilman 5000eur:a. Ja kyllä sillä 150euron kuten 300euron pyörilla reissun tekeen, siinnä missä tonninkin pyörällä. Pitää vaan muistaa huolehtia hieman paremmin ja hyväksyä erinnäisiä nitinöitä. Viimekesänä tuli pari vanhempaa naisihmistä vastaan isojen pakkauksien kanssa vaihteettomilla mummopyörillä, olivatko jopa ehkä ison B:n Y-merkkiä, ei voi muistaa.

    Tuo oli myös yksi syy miksi bilteeman pyörän hain, olin suhteellisen varma että se katoaa mutta ilmeisesti yosmiten tarrat piti ammattivarkaat loitolla? Silloin ei tullut mieleenkään kantaa pyörää olohuoneeseen tai toimistoon, eikä tule edelleenkään. Käyttöpyörä ja maasturi saavat olla pyörävarastossa ja vain maantiehyrrän kannoin talveksi parvekkeelle, taitaapi seki kesän viettää maantiellä/varastossa. Mut mikään noista ei olekkaan kunnollinen pyörä, kun ei ole hiilikuitua eikä titaania ja osa sarjatkin halvemman pään simpaa (deore) ja kampaa (xenon).

    Itsekki valkkasin pyöräksi ensin bilteeman pyörän, kun ei tiennyt pyöristä mitään mutta joku oli heti saatava. En edes uskonut lähteväni millekkään pidemmälle reissulle kuin ahvenanmaan kiertämään kavereiden kanssa. Mutta nyt tiedän, että lähen tänäkin kesänä yli 1000km reissulle (tai kahdelle) ja tiedän mitä haluan pyörä/iltä ja muilta varusteilta. Ortlieb ei vaan ole onnistunut vakuuttamaan että olisivat moninkertaisen hintansa arvoiset.

    Miksiköhän muuten pidetään hienona sitä, kun joku ulkomaanpyöräilijä tulee Suomeen ja koittaa pärjätä jollain 5eur päivä budjetilla? ja sitten heti hyökätään kotimaisen budjettipyöräilijän kimppuun, kun meinaa halvemmilla vermeillä pärjätä? ja nauttia lomasta hieman isommalla päiväbudjetilla? heh, yhenki pyörälomailija pariskunnan tapasin Kolilla, nousivat taksiin kun olisi pitänyt lähtä lautalta polkemaan ylämäkeen . Mutta se on niitä valintoja, itse poljin Kolin kapulahissille asti.

    Mutta amylle kuitenkin suosittelisin ensin lähtemään kotimaanreissulle, vaikka vain lyhyemmälle parin kolmen päivän retkelle kiertään ahvenanmaan (laina- tai vuokrapyörällä?). Oppisitte siinnä sitten mitä haluatte pyörältä ja varustukselta sekä minkälaista päivämatkaa jaksaa ajaa. Ja jos se halapa pyörä sitten päättää hajota kesken kaiken, niin pääsee helpommin takas kotio/korjaamolle (jos kielitaitoriittää eli ruotti, ei maarianhaminan pyöräliikkeissä osattu suomea eikä enklantia niin jäi varaosat ostamatta. Onneksi oli myös bilteeman halapaa öljyä mukana mikä sitten kelpasikin kalliimpaakin pyörään).

    Kyllä Suomestakin nähtävää riittää. Paitsi tietenkin jos olet jo kaikki paikat kiertänyt? Pyörän päältä maisemat ovat täälläkin paljon hienompia kuin autossa/junassa istuessa. Ny kyl itelläki alkaa meneen ulkomaan reissuksi kun alustavasti suunnitelmissa polkea Jäämeren rantaan.

    Ja tästäkään sepustuksesta ei kannata välittää. Kirjoittelihan tämänki vain joku tuntematon nettihörhö. Mutta tekipä hyvää avautua

  8. #38
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Kokkola
    Viestit
    269
    Ilman muuta Bilteman pyörällä voi lähteä. Siinä on kuitenkin käytetty ihan "normi" osia, joten jos ja kun jotain osaa joutuu vaihtamaan niin jokainen pyöräliike voi auttaa. Ihan oma asiansa on sitten huonekaluketjujen takavuosina myymät "maastopyörät" joissa mikään osa ei noudattanut mitään vallitsevaa "standardia". Niitä ei kukaan oman arvonsa tunteva pyörämekaanikko olisi suostunut korjaamaan. Bilteman pyörän pitäisi siinä mielessä olla ihan järkevä valinta.

    Oletko amy harkinnut läppärin sijaan nettikahviloiden hyödyntämistä? Se voisi säästää kantamusta edes hieman, eikä vartioitavaa olisi niin paljon.
    Maastopyöräilijän kuuluisia viimeisiä sanoja:
    "Ei tuo oja varmaan ole syvä!"
    "Kyllä on hyvät pitkospuut!"
    "Bunnyhopillahan tuosta pääsee!"

  9. #39
    brewster Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti XC-guy Katso viesti
    Ilman muuta Bilteman pyörällä voi lähteä. Siinä on kuitenkin käytetty ihan "normi" osia, joten jos ja kun jotain osaa joutuu vaihtamaan niin jokainen pyöräliike voi auttaa. Ihan oma asiansa on sitten huonekaluketjujen takavuosina myymät "maastopyörät" joissa mikään osa ei noudattanut mitään vallitsevaa "standardia". Niitä ei kukaan oman arvonsa tunteva pyörämekaanikko olisi suostunut korjaamaan. Bilteman pyörän pitäisi siinä mielessä olla ihan järkevä valinta.

    Oletko amy harkinnut läppärin sijaan nettikahviloiden hyödyntämistä? Se voisi säästää kantamusta edes hieman, eikä vartioitavaa olisi niin paljon.
    Joo, kerran pidin fillarihuoltokurssia partiolaisille. Yksi toi Gardemaisterinsa demohuollettavksi. Takaa oli joitakin pinnoja poikki. Kun yritin säätää vielä ehjiä pinnoja ne katkeilivat kosketuksesta. Mutta oli sekin fillari ollut useita vuosia sanoisinko erittäin piittaamattomassa kovassa käytössä. Ei siinä vaihteet ollut toimineet aikoihin eikä mikään muukaan. Renkaisa kuitenkin oli ilmaa ja ketjut pysyi jollakin rattaalla (tietenkin täysin ristikkäisillä) ja rallatellen mentiin eteenpäin kaikki paikat nitisten ja natisten. Kilometrihinta oli murtoosa jonkun täällä 'oikenalaisella' pyörällä lasketusta kilometrihinnasta. Jotain kohteliasta puhuin sitten 'oppilailleni' fillarin järkevöstä valinnasta.

  10. #40
    tuntematon Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti XC-guy Katso viesti
    Ilman muuta Bilteman pyörällä voi lähteä. Siinä on kuitenkin käytetty ihan "normi" osia, joten jos ja kun jotain osaa joutuu vaihtamaan niin jokainen pyöräliike voi auttaa.
    Kokeiles kiertää vaikkapa Ahvenanmaa (lyhyt reissu, jotain 200km) ja laske matkalle osuvat pyöräkorjaamot tahi edes varaosia myyvät kaupat. Niitä on koko sarella vain Maarianhaminassa, mutta mitä se lohduttaa, kun sinne on matkaa 70km rikkinäisellä pyörällä. Tuosta korjaamokommentista voisin jopa päätellä, ettet ole ikinä pyörällä matkaillut, mutta enhän sitä varmasti tiedä. Niistä korjaamoista on joka tapauksessa hyötyä vain, jos pyörä menee paskaksi siinä kohdalla ollessa. Tiepalvelua saa soittaa aina, jos pyörä hajoaa matkan päällä ajokelvottomaksi. Kannattaa siis panostaa pyörään, joka menee rikki pienemmällä todennäköisyydellä (eli ei Biltemaan).

    Ja entäs kun se osa, vaikkapa vaihtaja, menee rikki? Luuletko, että pyöräkorjaamossa on hyllyssä Shimanon halvimpia kertakäyttöosia, vai löytyykö sieltä todennäköisemmin vaikka Sora- tai jopa Tiagra-vaihtaja? Kokemukseni kotimaisista liikkeistä on se, että noita kaikista halvimpia osia ei saa mistään.

  11. #41
    brewster Guest
    Mikä vika oikeasti pysäyttää??
    Rungon katkeaminen (ei todennäköistä Biltsun pyörässä)
    Kiekon totaalipettäminen (ei tee sitä varoittamatta edes Biltsun pyörässä)
    Rengasrikko (voi tapahtua yhtä kaikki minkähintasielle pyörälle tahansa johon on lähtiessä vainhtanut laadukkaat renkaat, Biltsun alkuperäisrenkailla en lähtisi edes käymään kirjastossa, ja tähän pitää olla varautunut itsepalveluperiaatteella)
    Laukkupidikkeiden totaalipettäminen (Biltsun pyörässä ei todennäköistä)
    Varattomuus hankkia pyörää (ei päde Biltsun pyörään)
    Ketjunkatkeaminen (tähän kyllä pitää olla varautunut oli mikä fillari tahnsa)
    Kammen katkeaminen (en ole kuullutkaan aikoihin, jostain vanhasta rautakammesta joskus muistikuvia)
    Kolari (ei juuri liity pyörävalintaan, Biltsun fillareisas on ihan toimivat jarrut paitsi joskus ostamassani lastenpyörässä jossa oli muoviset länget V-jarruissa, surullista)
    EIKÖ tää jo mee perille?
    Ainoa oikea syy olsi: "kun hävettää niin ajaa Yosemitella" ni muidenkin pitäsis ymmärtää hävetä. Sen vielä ymmärtäisi mutta kun heitellään kaikenlaisia ....
    Amy jatkaa vaan suunnittelua. Matkapyöräily on fanttastistakin. Kylä noiden suunnitelmien heikoimmat kohdat on muualla kuin fillarivalinnoissa.
    brewster muokkasi tätä : 01.04.2009 at 15.35

  12. #42
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Pistetään nyt se omakin lusikka soppaan. Olen myös, kuten monet aikaisemmin, sitä mieltä että kannattaa kokeilla ensiksi matkailua Suomessa. Pyörällä näkee maatamme ihan eri vinkkelistä kuin muilla kulkupeleillä. Hienoja paikkoja riittää ympäri maata joten ei muuta kuin kartta käteen.

    Jos blogia haluaa kirjoittaa omaksi muistoksi ja muiden luettavaksi myöhemmin niin kaikista toimintavarmin konsti on vihko ja kynä. Eipähän tule painoa hirveästi lisää eikä tarvi murehtia akkujen kestosta.

    Noista kulkupeleistä en sano muuta kuin että kannattaa opetella itse korjaamaan ja säätämään tuota pyörää on se sitten Biltemasta tai jostain muualta. Mukaan kannattaa ottaa varapinnoja, ketjunpala, varakumi jne. jne.

    Mutta tsemppiä ja hyvää lomaa!

  13. #43
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Tammela
    Viestit
    154

    Peukalo ylös

    Just joo... kyllä se halvenpi pyöräKIN tuollaisen reissun kestää kun ei ole niin ronkeli.
    Itselläni on sen toisen parjatun pyöräliikkeen halpis 199€ fillari, jolla viime kesänä ajoin Milanosta Barcelonaan ja hyvin kesti. Sen verran pyörää
    kyllä parantelin että vanteet ja pistosuojatut renkaat ostin.
    Ennen reissua, ajoin muutaman tuhannen ja sen jälkeenkin muutaman tuhannen olen pyörällä ajanut ja seuraavalle reisullekin, vielä sillä lähden. Luultavasti pyörä ei kestä sitä mitä esim. 1000€ fillari, mutta kyllä se sen reisun kestää. Ja jos joku hajoaa siellä on korjaamoja luultavasti hivenen taajemmassa kun tässä pyöräilyn takapajulassa.

    Sitten joku "valitti" että matkustaminen ulkomailla on kallista. Leirintä alueet ovat 6-18 yö ja kyllä mielestäni ruoka, ostaa sen sitten ravintolasta
    tai kaupasta on merkittävästi halvenpaa kun tässä Euroopan kalliinmassa maassa. Minä kyllä tankkasin veden ihan hanasta.. ei vaikutusta ainakaan minun vatsaani. Lennot edestakaisin, sisältäen polkupyörän 300€. Toki Suomessa matkustaminen on kyllä ihan ok. Mutta epäilen vahvasti että kaiken kaikkiaan ulkomailla matkustaminen ei sen kalliinmaksi tule.

    Sitten se läppäri.. Ainakin niillä leirintä alueilla joissa minä yövyin oli kone ja
    nettiyhteeys joka oli noin 1€ puolituntia. Niillä hinnoilla en ainakaan itse lähtisi konetta mukanani kantamaan. Yleensäkin l-alueilla oli loistavat palvelut. Kaupat, kampaamot, ravintolat, pyykinpesumahdollisuudet ja oikestaan kaikki mitä nyt yleensä perus elämiseen vaaditaan.

    Ei muutakun matkaan vaan.. vaihka sillä halpis pyörällä ja jos, ja kun, hommasta innostutte, niin sitten se kalliinpi, henompi, kevyempi ja
    sellainen josta myös matkustus maan pitkäkyntiset innostuvat, ostamaan

    Lisää minun matkasta... www.matkafillari.com

    Ja sitten... jos joku kyselee vilpittömäsi neuvoja ja apua niin muistakaapa
    olla kohteliaita... Tämä on muuten hyvä foorumi mutta muutamat NIMETTÖMÄNÄ pysyttelevät henkilöt eivät kyllä aina osaa käyttäytyä.

  14. #44
    brewster Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jarkko L Katso viesti
    Sitten joku "valitti" että matkustaminen ulkomailla on kallista. Leirintä alueet ovat 6-18 yö ja kyllä mielestäni ruoka, ostaa sen sitten ravintolasta
    tai kaupasta on merkittävästi halvenpaa kun tässä Euroopan kalliinmassa maassa. Minä kyllä tankkasin veden ihan hanasta..
    .
    Olin kai yksi tosta kustannuksesta kommentoijista. En kuitenkaan "valittanut" vaan mistutin. Siis yöpyminen 20/yö halvimmillaan x 20 = 400E. Ruoka halvimmillaan 10E / yö x 20 = 200 . Muita pikkukuluja vaikkapa halvimmillaan 50E. Siis totaali 650 E jos reissu kestää vaikkapa kolme viikkoa. Se on plajon rahaa sellaiselle joka pitää 300 E polkupyörää liian kalliina.
    Mutta jos lennot Frankfurtiin on vaikkapa 200 fillarikuljetuksineen + matkatavaroineen ni totaali on siis halvimmillaan 850 E. Ei ihan vähän rahaa joillekin. Mutta jos tuosta on pakko vielä pienetää budjettia ni silloin kannatta ajaa vaikka Suomessa tai naapurimaissa. Ruotsi on fantastinen fillarimaa kesällä. Viro on toinen mahtava fillarimaa. Nimittäin nälkövyön vetäminen Keskieuroopåassa on paljon kurjempaa kuin Kalajoen hiekat keskiyön auringossa makkara tikunpäässä.

  15. #45
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster Katso viesti
    Nimittäin nälkövyön vetäminen Keskieuroopåassa on paljon kurjempaa kuin Kalajoen hiekat keskiyön auringossa makkara tikunpäässä.
    Loistavasti havainnollistettu

    Mutta kyllä sitä rahaa kuluu kotimaan kamarallakin. Mulla meni 8 päivän reissulla 250-300 euroo eli noin 30-40e/pvä. Leirintäpaikka oli yleensä 10-20e. Tosin joka iltaiset palkintokaljat ei yhtään keventänyt budjettia.

  16. #46
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Tammela
    Viestit
    154
    Noita hintoja haluan vielä sen verta tarkentaa että leirintä keskimäärin oli 12euroa yö. Eli sen 20yön mukaan se tekis sellaisen 240. Ja kyllä se ruoka maksaa, vähintään ihan yhtäpaljon Suomessa kun muuallakin... Itseltäni 24vrk matkalla rahaa päivttäisiin menoihin kului himpun verta alle 700 eli se tekee päivää päälle 29euroo. Päivisin söin kaupasta ja konditoriosta ostettuja pikkusuolaisa.Söin hyvin. toki kokkasin itse iltaisin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Ja kyllä se palkinto kalja minunkin itatoimiin kuului lähes joka ilta. Kahtena yönä olin metsässä ilman leirintäkuluja mutta vastaavasti yhden yön hotellissa. Minä en pidä kyllä Eurooppa reissua kalliina. Ja jos ajattelee että sioittaa sen pari-kolme sataa pyörään mitä sillä erotuksella saa, kun liikutaan näissä hitaluokissa. Toki Suomi, Ruotsi ja Viro on hienoja maita... Sitä en kiellä.


    www.matkafillari.com

  17. #47
    amy Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hebe Katso viesti
    Niin, että olenko nähnyt unta, kun olen ajannut sillä halvimmalla mahdollisella pyörällä sen 7 000km (sis. ahvenanmaan kieroksen ja matkan hellsingistä-Nuorgamiin) vaihtamalla kulutusosia ja ekstra huolenpidolla?
    Ja seuraava pyörä oli tuplasti kalliimpi, mutta siittä väänty takarengas ja polkimet vaihtu sekä penkki kulupuhki puolissa kilometreissä. Nyt tuolla 5 kertaa kalliimalla on ajeltu vasta n.4000km niin on jo irronnut osia (onneksi suhteellisen tarpeettomia) ja jarrujen kanssa oli alkuun ongelmaa sekä etulokareiden kiinnitystä saa olla kiristelemässä useammin kuin bilteeman pyörän vaihteita ronkkimassa. Eli ei se kalliimpikaan pyörä oloa autuaaksi tee. Ompahan tietty kevyempi matkustaa, enkä tarkoita pyörän painoa

    Turha kenenkään tuntemattoman suuruuden, kuten minä, alkaa öykkäröimään ja esittämään mielipiteitään ainoana oikeana totuutena Voi sivistyneemminkin vihjasta että parempaakin on tarjolla. Mutta vain tuplaamalla 150eur -> 300eur pyörän hinnan ei saa merkittävästi parempaa. Ja voihan siinnä 5000eur hiilikuituihmeessäkin olla heti alkuunsa valmistusvirhe tai muuta odottamaton sattua ja olet ilman pyörää ja ilman 5000eur:a. Ja kyllä sillä 150euron kuten 300euron pyörilla reissun tekeen, siinnä missä tonninkin pyörällä. Pitää vaan muistaa huolehtia hieman paremmin ja hyväksyä erinnäisiä nitinöitä. Viimekesänä tuli pari vanhempaa naisihmistä vastaan isojen pakkauksien kanssa vaihteettomilla mummopyörillä, olivatko jopa ehkä ison B:n Y-merkkiä, ei voi muistaa.

    Tuo oli myös yksi syy miksi bilteeman pyörän hain, olin suhteellisen varma että se katoaa mutta ilmeisesti yosmiten tarrat piti ammattivarkaat loitolla? Silloin ei tullut mieleenkään kantaa pyörää olohuoneeseen tai toimistoon, eikä tule edelleenkään. Käyttöpyörä ja maasturi saavat olla pyörävarastossa ja vain maantiehyrrän kannoin talveksi parvekkeelle, taitaapi seki kesän viettää maantiellä/varastossa. Mut mikään noista ei olekkaan kunnollinen pyörä, kun ei ole hiilikuitua eikä titaania ja osa sarjatkin halvemman pään simpaa (deore) ja kampaa (xenon).

    Itsekki valkkasin pyöräksi ensin bilteeman pyörän, kun ei tiennyt pyöristä mitään mutta joku oli heti saatava. En edes uskonut lähteväni millekkään pidemmälle reissulle kuin ahvenanmaan kiertämään kavereiden kanssa. Mutta nyt tiedän, että lähen tänäkin kesänä yli 1000km reissulle (tai kahdelle) ja tiedän mitä haluan pyörä/iltä ja muilta varusteilta. Ortlieb ei vaan ole onnistunut vakuuttamaan että olisivat moninkertaisen hintansa arvoiset.

    Miksiköhän muuten pidetään hienona sitä, kun joku ulkomaanpyöräilijä tulee Suomeen ja koittaa pärjätä jollain 5eur päivä budjetilla? ja sitten heti hyökätään kotimaisen budjettipyöräilijän kimppuun, kun meinaa halvemmilla vermeillä pärjätä? ja nauttia lomasta hieman isommalla päiväbudjetilla? heh, yhenki pyörälomailija pariskunnan tapasin Kolilla, nousivat taksiin kun olisi pitänyt lähtä lautalta polkemaan ylämäkeen . Mutta se on niitä valintoja, itse poljin Kolin kapulahissille asti.

    Mutta amylle kuitenkin suosittelisin ensin lähtemään kotimaanreissulle, vaikka vain lyhyemmälle parin kolmen päivän retkelle kiertään ahvenanmaan (laina- tai vuokrapyörällä?). Oppisitte siinnä sitten mitä haluatte pyörältä ja varustukselta sekä minkälaista päivämatkaa jaksaa ajaa. Ja jos se halapa pyörä sitten päättää hajota kesken kaiken, niin pääsee helpommin takas kotio/korjaamolle (jos kielitaitoriittää eli ruotti, ei maarianhaminan pyöräliikkeissä osattu suomea eikä enklantia niin jäi varaosat ostamatta. Onneksi oli myös bilteeman halapaa öljyä mukana mikä sitten kelpasikin kalliimpaakin pyörään).

    Kyllä Suomestakin nähtävää riittää. Paitsi tietenkin jos olet jo kaikki paikat kiertänyt? Pyörän päältä maisemat ovat täälläkin paljon hienompia kuin autossa/junassa istuessa. Ny kyl itelläki alkaa meneen ulkomaan reissuksi kun alustavasti suunnitelmissa polkea Jäämeren rantaan.

    Ja tästäkään sepustuksesta ei kannata välittää. Kirjoittelihan tämänki vain joku tuntematon nettihörhö. Mutta tekipä hyvää avautua
    Kiitoksia pitkästä mutta mielenkiintoisesta viestistä. Meidän pyörissä (pari vuotta vanhoja) ei ole toistaiseksi ainakaan ollut mitään vikaa. Ja vaikka ja kun vikoja ilmestyisikin, niin eiköhän mies hoida tuon puolen, ei todellakaan ole avuton näissä "miesten hommissa". En edelleenkään koe olevani oikea henkilö puhumaan pyörien teknisistä piirteistä, koska en asiasta paljon tiedä. Anyway, jos Bilteman pyörillä on rankempi ajaa, niin nouseepahan ainakin kunto.

    On tullut niin paljon viestejä, etten jaksa kaikkiin alkaa vastata, mutta jossain kohtaa joku puhu päivän kilometrisaldoista. Niin tämä uusi reittimme on huomattavasti lyhyempi (alle 700km), ja päivässä tulisi polkea n. 45 km. Ei luulisi olevan liikaa meille.

    Lennot muuten ostettiin eilen... Eli Frankfurtiin lento, ja takaisin Milanosta.

    Ja tuosta kotimaan matkailusta. Juu, kyllä ollaan ajateltukin, että jonkun pikkureissun voisi tehdä ihan täällä Suomessa ennen tuota Euroopan matkaa (jos nyt opinnoilta kerkiämme). Mutta kuten sanoin, lennot on jo tilattu, joten sinne Eurooppaan on sitten lähdettävä joka tapauksessa

  18. #48
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Jkl
    Viestit
    713
    Ei muuta kuin matkaan. Siitä niitä kokemuksia tulee. Toiset pyrkivät optimoimaan kaiken ja toiset onnistuvat optimoimatta. Ei olisi Marco Polokaan varmaan matkaan lähtenyt aikoinaan, jos löytäretkeilijäfoorumilla olisi ajatuksiaan esitellyt.
    ---
    Parempi pipo taskussa kuin oksalla.

  19. #49
    amy Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dILETANTTI Katso viesti
    Ei muuta kuin matkaan. Siitä niitä kokemuksia tulee. Toiset pyrkivät optimoimaan kaiken ja toiset onnistuvat optimoimatta. Ei olisi Marco Polokaan varmaan matkaan lähtenyt aikoinaan, jos löytäretkeilijäfoorumilla olisi ajatuksiaan esitellyt.
    Juu, minua ei kyllä kovin helpolla lannisteta. :-) Varsinkaan, kun monet näyttävät olevan sitä mieltä, että suunnitelmamme on ihan hyvin toteutettavissa!

  20. #50
    amy Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jarkko L Katso viesti
    Just joo... kyllä se halvenpi pyöräKIN tuollaisen reissun kestää kun ei ole niin ronkeli.
    Itselläni on sen toisen parjatun pyöräliikkeen halpis 199€ fillari, jolla viime kesänä ajoin Milanosta Barcelonaan ja hyvin kesti. Sen verran pyörää
    kyllä parantelin että vanteet ja pistosuojatut renkaat ostin.
    Ennen reissua, ajoin muutaman tuhannen ja sen jälkeenkin muutaman tuhannen olen pyörällä ajanut ja seuraavalle reisullekin, vielä sillä lähden. Luultavasti pyörä ei kestä sitä mitä esim. 1000€ fillari, mutta kyllä se sen reisun kestää. Ja jos joku hajoaa siellä on korjaamoja luultavasti hivenen taajemmassa kun tässä pyöräilyn takapajulassa.

    Sitten joku "valitti" että matkustaminen ulkomailla on kallista. Leirintä alueet ovat 6-18 yö ja kyllä mielestäni ruoka, ostaa sen sitten ravintolasta
    tai kaupasta on merkittävästi halvenpaa kun tässä Euroopan kalliinmassa maassa. Minä kyllä tankkasin veden ihan hanasta.. ei vaikutusta ainakaan minun vatsaani. Lennot edestakaisin, sisältäen polkupyörän 300€. Toki Suomessa matkustaminen on kyllä ihan ok. Mutta epäilen vahvasti että kaiken kaikkiaan ulkomailla matkustaminen ei sen kalliinmaksi tule.

    Sitten se läppäri.. Ainakin niillä leirintä alueilla joissa minä yövyin oli kone ja
    nettiyhteeys joka oli noin 1€ puolituntia. Niillä hinnoilla en ainakaan itse lähtisi konetta mukanani kantamaan. Yleensäkin l-alueilla oli loistavat palvelut. Kaupat, kampaamot, ravintolat, pyykinpesumahdollisuudet ja oikestaan kaikki mitä nyt yleensä perus elämiseen vaaditaan.

    Ei muutakun matkaan vaan.. vaihka sillä halpis pyörällä ja jos, ja kun, hommasta innostutte, niin sitten se kalliinpi, henompi, kevyempi ja
    sellainen josta myös matkustus maan pitkäkyntiset innostuvat, ostamaan

    Lisää minun matkasta... www.matkafillari.com

    Ja sitten... jos joku kyselee vilpittömäsi neuvoja ja apua niin muistakaapa
    olla kohteliaita... Tämä on muuten hyvä foorumi mutta muutamat NIMETTÖMÄNÄ pysyttelevät henkilöt eivät kyllä aina osaa käyttäytyä.
    Kiitos muuten linkityksestä, oli mukava lukea. Huomasin, että yhtenä päivänä olit kirjoitellut polkeneesi 40 km ja että oli tooosi rankkaa... Vähän ehkä pelästytti, mutta selvähän se on, että sääolosuhteet vaikuttavat paljon jaksamiseen.

    Ja "Euroopan" hinnoista. Itse en ole siis noissa maissa aiemmin käynyt, mutta olen kyllä kuullut (mm. uutisissa) että ruokakori Saksassa maksaa noin puolet siitä, mitä se Suomessa maksaa. No, näkeehän sen kun käy Lidlissäkin, plus Saksassa on vielä halvempaa.

  21. #51
    amy Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuntematon Katso viesti
    Olisko nyt kuitenkin aika laittaa ne arvot oikeaan järjestykseen? Jos taloudellinen tilanne on niin tiukalla, että ei ole varaa ostaa kunnon pyörää pitkälle pyörälomalle, niin olisiko järkevämpää lyhentää sitä lomaa ja laittaa säästyneet rahat siihen pyörään. Köyhällähän on varaa ostaa kertakäyttöisiä pois heitettäviä tavaroita, vai onko? Ja jos satut vielä olemaan opiskelija, niin opiskeluhan ei ole sellaista tuottavaa työtä, joka oikeuttaa automaattisesti neljän viikon ulkomaan kesälomaan oli siihen varaa taikka ei.

    Eli mites olisi hieman laadukkaampi pyörä ihan oikeasta pyöräkaupasta (siis ei Suomen Polkupyörätukusta) ja 7pv/500km pyöräreissu ihan vaan kotimaassa? Biltsun pyörä 170€ + lentorahti 100€ + lentoliput tarkoittaa, että sulla olisi varaa ostaa 300€ pyörä kotimaan matkalle, eikä tuossa ole vielä laskettuna kahden viikon ulkomaanlomasta tulevia säästöjä. Filot menee bussissa alle kahdella kympillä, jos haluaa aloittaa hieman kauempaa kotoa. Sitä pyörää voi sitten tulevina vuosina käyttää uudelleen niihin Euroopanreissuihin ja muuhunkin liikkumiseen vaikka kuinka monta kertaa.

    Ja puhu Suomea vaan. Täällä on sen verran koulutettua porukkaa, ettei MTV:ltä opituilla fraaseilla päteminen onnistu.
    Aika mielenkiintoista, että suomen (kielen) isolla alkukirjaimella kirjoittava alkaa russuttaa kieliasustani... Sinä siis tuskin ainakaan kuulut siihen "sen verran koulutettuun porukkaan".

  22. #52
    brewster Guest
    Kannattaa hankkia fillarireittitietoa saksaassta ja sveitsistä. Noissa maissa on parhaat fillaritieverkostot. Suurimman osan reitistä psytyy ajamaan erillään autoliikenteestä tai vähintäänkin hyvin vähäliikenteisillä teillä. 45km/vrk keskimäärin on helposti ajettavissa ja aikaa jää pysähtelyyn ja ihmettelyyn. Lycka till

  23. #53
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    510
    Ainahan siellä voi mennä jonkun pätkän fillareiden kanssa julkisilla jos ei huvita/on kiire/sää ei suosi/fillari kaipaa huoltoa/... Ja shoppailut matkan varrelta on yleensä kustannustehokkainta postittaa kotiin enintään 2 kg paketteina (maksikirjeinä) kerrallaan, kuormaa moisilla tuskin kannattaa kasvattaa.
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  24. #54
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti amy Katso viesti
    Lennot muuten ostettiin eilen... Eli Frankfurtiin lento, ja takaisin Milanosta.
    Oikea asenne. Onnea matkaan vaan! Tuolle välille sattuu jo monta komeaa kilometriä ja kaunista kaupunkia.

    Mitä budjettiin tulee, niin itse olen viettänyt kohta vuosikymmenen kesälomat pyörän päällä noin 1k€-1,3k€/neljä viikkoa kulutuksella, sisältäen lennot edestakaisin johonkin päin Keski-Eurooppaa, eikä ole nälkää tarvinnut nähdä eikä muutenkaan pihistellä. Vaikka suhteellista taitaa tuokin olla ja tarpeet erilaisia.

  25. #55
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Vihti
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti amy Katso viesti
    Niin tämä uusi reittimme on huomattavasti lyhyempi (alle 700km), ja päivässä tulisi polkea n. 45 km. Ei luulisi olevan liikaa meille.
    Tää tuntuu realistisemmalta ja ihan oikeasti sellaiselta päivämatkamäärältä jossa kerkee nauttimaan niin pyöräilystä kuin maisemista ja matkanvarella olevista anniskelupaikoita. Lycka till ja kerro sitten miten meni.
    Don't ride faster than your guardian angel can fly!


    http://pd.kuvat.fi/

  26. #56
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    54
    Asenne on kova ja sitä tuolla suunnittelemallasi reissulla tullaan tarvitsemaan. Toisaalta tuolla asenteella taitaa olla jokseenkin hyödytöntä muiden mielipiteitä kysellä. Oman kokemukseni perusteella ennustan, että suunnitelmanne ei sellaisenaan tule toteutumaan, varasuunnitelm(i)a kannatta siis olla. Matkasta voi parhaimmilaan tulla ihan mukava, jos osaa sopeutua siihen, mitä sitten oikeasti eteen tulee. Pahimmassa tapauksessa tämä jää viimeiseksi (yhteiseksi) pyöräreissuksenne ikinä. Alpit ovat iso haaste.

    Suuri virhe on vähätellä mahdollisisa vastoinkäymisiä, yliarvioida omat voimavarat ja luottaa hyvään tuuriin.

  27. #57
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    54
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dILETANTTI Katso viesti
    Ei olisi Marco Polokaan varmaan matkaan lähtenyt aikoinaan, jos löytäretkeilijäfoorumilla olisi ajatuksiaan esitellyt.
    Ihmiskunnan ja Marco Polon kannalta hienoa, että hän lähti matkaan ja onnistui. Henkilökohtaisesti traagista kaikkien niiden löytöretkeilijöiden kannalta, jotka lähtivät, ottivat riskejä ja yrittivät, mutta joista ei kuultu sen koommin. Joku heistä olisi saattanut selvitäkin, jos olisi ottanut löytöretkeilijäfoorumin kokemuksista oppia.

  28. #58
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Kokkola
    Viestit
    269
    Vitsi - ei nyt laiteta tätä amy:n retkeä liian isoihin puitteisiin. Ei hän käsittääkseni ole ensimmäisenä ihmisenä menossa ylittämään alppeja - norsulla - vaikka moni täällä foorumilla tuntuu rinnastavan Bilteman Yosemitea norsuun
    Maastopyöräilijän kuuluisia viimeisiä sanoja:
    "Ei tuo oja varmaan ole syvä!"
    "Kyllä on hyvät pitkospuut!"
    "Bunnyhopillahan tuosta pääsee!"

  29. #59
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    hki-raasepori-sotogrande
    Viestit
    49

    Kysymys ylläpidolle

    Huomaan sensuurin viikatteen vilahtaneen - kiistatta aivan aiheellisestikin, sen verran alatyylisiä muutamat kirjoitukset olivat, kiitos ylläpidolle tästä. Omalta osaltani kuitenkin ihmettelen kirjoitukseni katoamista bittiavaruuteen sen alatyylisen sonnan mukana, ja pystyäkseni vastaisuudessa toimimaan foorumin sääntöjen puitteissa, haluaisinkin nyt tietää kirjoitukseni sensurointiin johtaneet syyt.

    terveisin
    J-P Salakari

  30. #60
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    N=6695060.441, E=394280.279
    Viestit
    2.192
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Loistavasti havainnollistettu

    Mutta kyllä sitä rahaa kuluu kotimaan kamarallakin. Mulla meni 8 päivän reissulla 250-300 euroo eli noin 30-40e/pvä. Leirintäpaikka oli yleensä 10-20e. Tosin joka iltaiset palkintokaljat ei yhtään keventänyt budjettia.
    Juu, pakkohan tätä on kompata ! Ne palkintobisset on vaan ihan must !

    Amylle -> Lukaiseppa toi Mantiksen retkikertomus ajatuksen kanssa läpi. Ei välttämättä matkakuumetta laske mutta tarinassa on opettavaisia juttuja.
    Reissuromantiikan ja realismin eron kokee parhaiten satulassa. Mukavaa matkaa .
    -Usot sie jot myö uitiin?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •