GiantMPMessutGarminElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 30 / 13415

Aihe: Syksy tulee, valoa!

Hybrid View

Edellinen viesti Edellinen viesti   Seuraava viesti Seuraava viesti
  1. #1
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Jaaha... No, jos akut ovat kutakuinkin tyhjät niin jaa nimellinen kapasiteetti tuolla virralla ja laita pikkuisen ekstraa. Ts. kahdella 2000 mAh akulla sanotaanko vaikka ~12-14 tuntia ja neljällä tupla-aika. Ainakin jotain sinne päin. Jos eivät ole tyhjät, niin vähemmän. Tai sitten hanki vähän nopeampi laturi. Ei maksa kovin montaa euroa. Ja sikäli kun on fiksu malli (tunnistaa kun akku on täynnä) eikä ole ihan kaikkein nopeimpia mahdollisia latureita (tyyliin tunnissa tai alle täyteen), akutkin kestävät pidempään. Esim. joku ehkä kolmessa tunnissa lataava olisi aika hyvä valinta.

    Se jännite paljastaa lähinnä sen, että vierekkäiset akut on laturissa kytketty sarjaan. Turha siis yrittää ladata paritonta määrää.
    Kiitos! GP Recykot ostin. Eilisen lenkin ajelin tehtaan varauksella ja kyllä ovat paristoja paremmat! Valoa riitti koko ajalle.

    Kokeilen latausta muutaman kerran ja jos ei toimi, niin sitten laturikauppaan.
    fob muokkasi tätä : 28.12.2008 at 10.38
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  2. #2
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Kiitos! GP Recykot ostin. Eilisen lenkin ajelin tehtaan varauksella ja kyllä ovat paristoja paremmat! Valoa riitti koko ajalle.

    Kokeilen latausta muutaman kerran ja jos ei toimi, niin sitten laturikauppaan.
    Turha pilata akkuja huonolla laturilla. Ne akut on just niin hyviä kuin se laturi on. Esimerkiksi tällainen laturi ei ole niin suuri investointi:

    http://www.paratronic.fi/akkulaturi_bc700.shtml

  3. #3
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.153
    Tuli hommattua pari kappaletta noita MTE P7 fikkareita. Toinen ol tietty sökö ja lähti takaisin vaihtoon, mutta toista on tullu nyt käyteltyä jokunen tovi. Toi on niin tehokas valo, että jos ei autoilija näe valoa (pyöräilijää ei taatusti valon takaa näekään), niin voi vain ihmetellä miten kykenee edes tähtäämään valkoisten viivojen väliin. Lampun kyljessä lukee 900 lumenia, mutta lueskelin viisaampien veikkailevan todelliseksi valotehoksi ~700 lumenia.

    Lumisessa metsässä tolla lampulla ei ole mitään ongelmaa ajella. Ensi kesänä pitää lähteä kokeilemaan tota valoa ihan yöajelussa maasturilla. Valokeila on tosi laaja, eli sitä valoa vaan riittää ihan joka puolelle.

    Ja hintaahan tolla on se 40 dollaria. Kun ostaa kaksi lamppua, kuusi akkua, laturin ja lampun pidikkeet tankoon, niin ei taida mennä vielä 100€ rikki.
    6.7 WTF/kg


  4. #4
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Turha pilata akkuja huonolla laturilla. Ne akut on just niin hyviä kuin se laturi on. Esimerkiksi tällainen laturi ei ole niin suuri investointi:

    http://www.paratronic.fi/akkulaturi_bc700.shtml
    Jees... Kyllähän nuo matalaa virtaa työntävät laturit toimivat kuin junan vessa... Ts. hyvin yksinkertaista tekniikkaa ja akut kyllä varmasti latautuvat, mutta eivät ole käyttäjäystävällisiä eivätkä tee hyvää niille akuillekaan. Tuo BC 700 on hyvä laturi. Itselläni on sen isoveli (BC 900). Toki noiden pitäisikin olla jo hyviä, hinta huomioiden (hinta ei ehkä ole sinänsä kova, mutta on se kuitenkin AA-latureille selvästi keskimääräistä kovempi). Ja tuolla laturilla voi kyllä huoletta käyttää nykyakuille sitä suurinta 700mAh virtaa. Se saattaisi olla suositeltavampaakin kuin se matalin 200mAh vaihtoehto.

  5. #5
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Ja tuolla laturilla voi kyllä huoletta käyttää nykyakuille sitä suurinta 700mAh virtaa. Se saattaisi olla suositeltavampaakin kuin se matalin 200mAh vaihtoehto.
    Taas joutuu tietämätön kysymään (saman laturin omistajana): miksi on isompi virta suositeltavampi?

  6. #6
    Nyt olisi hyvät neuvot arvossaan(lenkki lyheni seuraavan johdosta). Tullut hankittua IXON IQ-merkkinen valonlähde. Isommalla tehollaan on pitänyt minut tyytyväisenä, MUTTA akun varauksen vähentyessä pudottaa automaattisesti itsensä pienemmälle teholle, joka riittää näkymiseen, vaan ei näkemiseen. Ja tätä pienempää tehoa riittää toista vuorokautta. Olen antanut palaa loppuun keittiön pöydällä ja kuvitellut, että akun kapasiteetti ei pienenisi näin toimien. Akku on NiMH. Voiko tällaista akkua ladata ennen totaalista tyhjentymistä menettämättä kapasiteettiä? Onko jotain kikka kuutosta, jolla isompi teho pysyisi päällä?
    Kampi laskee, kampi nousee. Pyöräilyä pyöräilyn ilosta.

  7. #7
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Cool

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Narujalka Katso viesti
    Nyt olisi hyvät neuvot arvossaan(lenkki lyheni seuraavan johdosta). Tullut hankittua IXON IQ-merkkinen valonlähde. Isommalla tehollaan on pitänyt minut tyytyväisenä, MUTTA akun varauksen vähentyessä pudottaa automaattisesti itsensä pienemmälle teholle, joka riittää näkymiseen, vaan ei näkemiseen. Ja tätä pienempää tehoa riittää toista vuorokautta. Olen antanut palaa loppuun keittiön pöydällä ja kuvitellut, että akun kapasiteetti ei pienenisi näin toimien. Akku on NiMH. Voiko tällaista akkua ladata ennen totaalista tyhjentymistä menettämättä kapasiteettiä? Onko jotain kikka kuutosta, jolla isompi teho pysyisi päällä?
    Lataukseen vaan suoraan. Samoin sen voi laittaa lataukseen, vaikkei lamppu olisi ehtinytkään vielä pudottautua pikkuteholle. NiMH-akkujen muisti-ilmiö on paljon pienempi ongelma kuin mitä pelotteluja lukemalla voisi kuvitella. Aina silloin tällöin akku ehkä kannattaa purkaa tyhjäksi (=ei täysin tyhjäksi, vaan esim. jännite 0,9 volttiin asti), mutta normaalisti voi laittaa laturiin suoraan käytöstä.

    Joku akkuvalmistaja (en muista mikä) lupasi joillekin Ni-MH akuilleen kestoksi 1000 latauskertaa jos akut ladataan aina kun kolmannes kapasiteetista on käytetty, ja 300 latauskertaa, jos akku käytetään joka kerta tyhjäksi.

  8. #8
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Narujalka Katso viesti
    Nyt olisi hyvät neuvot arvossaan(lenkki lyheni seuraavan johdosta). Tullut hankittua IXON IQ-merkkinen valonlähde. Isommalla tehollaan on pitänyt minut tyytyväisenä, MUTTA akun varauksen vähentyessä pudottaa automaattisesti itsensä pienemmälle teholle, joka riittää näkymiseen, vaan ei näkemiseen. Ja tätä pienempää tehoa riittää toista vuorokautta. Olen antanut palaa loppuun keittiön pöydällä ja kuvitellut, että akun kapasiteetti ei pienenisi näin toimien. Akku on NiMH. Voiko tällaista akkua ladata ennen totaalista tyhjentymistä menettämättä kapasiteettiä? Onko jotain kikka kuutosta, jolla isompi teho pysyisi päällä?
    Kuinka vanhat akut? Minkälaisella laturilla lataat akkuja?

    Jos tämä tapahtuu aina akkujen lataamisenkin jälkeen voivat akut olla entisiä. Huonolaatuiset akut simahtavat yllättävän nopeasti. Varsinkin jos laturi on huono. Juuri itse huomasin kohtuu uusien halppis "2700mAh" AA-akkujen vetelevän viimeisiä työmatkavalossa. Ilman kuormaa näyttää ok jännitettä mutta kuormalla (1A) kennojen jännite kyykähtää samantien 0.7V:iin.

  9. #9
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Cool

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Taas joutuu tietämätön kysymään (saman laturin omistajana): miksi on isompi virta suositeltavampi?
    No nyt jos joku on eri mieltä niin voi sen sitten kertoa ja oikaista. Oma käsitykseni on, että lataus esim. 0,1C virralla (=latausaika 10 tuntia) ei lisää nykyakkujen kestoa esim. 0,3C:hen (=latausaika reilu 3 tuntia) verrattuna. Ellei sitten ehkä siinä vaiheessa, kun akkuja ladataan ensimmäisiä kertoja. Tai jos pitkään käyttämättä olleita akkuja pitäisi elvyttää. Sen sijaan olen ymmärtänyt, että ladattaessa pienellä virralla, se akun täyttyessä tapahtuva jännitteen notkahdus ei ole enää kovin selkeä, ja voi jäädä laturilta helpommin huomaamatta. Mikä sitten johtaisi ylilataukseen.

    Ei tämän pitäisi olla mikään ongelma noiden La Crosse/Technoline/yms. laturien kanssa. Ja monet halvat taas lataavat aina samalla, melko isolla virralla. Eli ehkä "ongelma" on enemmän akateemista laatua.

  10. #10
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Turha pilata akkuja huonolla laturilla. Ne akut on just niin hyviä kuin se laturi on. Esimerkiksi tällainen laturi ei ole niin suuri investointi:

    http://www.paratronic.fi/akkulaturi_bc700.shtml
    Kiitos varoituksesta!
    Varmaan hyvä, mutta toimituskuluineen 38,50€. Jos taloudessa olisi akkuja enemmänkin, niin varmaan ostaisin. Jos nuo hankitut akut kestävät luvatun 1000 latauksen sijasta vaikka 300 latausta, on se kuitenkin kahdella akkuparilla 600 ajokertaa täydellä valoteholla. Meikäläisen ajomäärillä tuo tulee täyteen noin 10 vuodessa. Siinä ajassa olen jo ehtinyt vaihtaa valaisimenkin toiseen eikä NiMh-akkuja enää löydy kuin historiankirjojen sivuilta.

    Otan riskin. Jos akut lopettavat yhteistoiminnan, ostan toiset ja vieläkin olen säästön puolella.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  11. #11
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.362
    Tuo Tmh:n mainostama laturi on hyvä, sillä on saanut elvytettyä monet akut vielä pelikuntoon. Samaa laturia myydään mm. "klaauulssonilla", en muista enää hintaa mutta mukana tuli melkoinen läjä akkuja ja adaptereita sekä autokaapeli.

  12. #12
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Kiitos varoituksesta!
    Varmaan hyvä, mutta toimituskuluineen 38,50€. Jos taloudessa olisi akkuja enemmänkin, niin varmaan ostaisin. Jos nuo hankitut akut kestävät luvatun 1000 latauksen sijasta vaikka 300 latausta, on se kuitenkin kahdella akkuparilla 600 ajokertaa täydellä valoteholla. Meikäläisen ajomäärillä tuo tulee täyteen noin 10 vuodessa. Siinä ajassa olen jo ehtinyt vaihtaa valaisimenkin toiseen eikä NiMh-akkuja enää löydy kuin historiankirjojen sivuilta.

    Otan riskin. Jos akut lopettavat yhteistoiminnan, ostan toiset ja vieläkin olen säästön puolella.
    Luulisi jokaisesta taloudesta löytyvän nykypäivänä niin paljon vempeleitä jotka toimivat AA-kokoisilla akuilla, että hyvän laturin hankkimiselle on muitakin syitä kuin pelkästään pyörän lamppu.

  13. #13
    Liittynyt
    05/2005
    Viestit
    1.611

    Näkyvyys sivusuunnassa...

    Tässä pimeän syksyn ja talven kuluessa on tullut näitä näkyvyysasioita pohdittua useastikin, pääsääntöisesti aina jonkun "läheltä piti" tilanteen jälkeen. Vaikka nyt fillarissa/kuskissa on valovoimaa lumenitolkulla, niin mikään ei tunnu riittävän. Tällaisina aikoina kun autoilijoiden lasit ovat ravassa, maa mustana ja ulkona muutenkin pimeää, tuntuu olo välillä aivan helvetin turvattomalle kun näkee ettei sivusta tuleva autoilija ole kaikesta tästä huolimatta noteerannut minua risteyksessä. Tosin nykyisin en ajakaan risteyksen yli, ennen kun olen saanut katsekontaktin kuskiin ja edes jotenkin henkisesti valmistautunut siihen, että siellä on ajatteleva ja havahtunut ihminen ratin takana.

    No, tuumasta toimeen - valaistus eteen/taakse on öpaut niin hyvä kuin olla voi, mutta sivuilla on ilmiselvästi puutteita, vaikka CC-fillariin olen jo laittanut heijastavat 3M-teipit kylkeen, mutta ei taida sekään olla riittävästi. Heijastinliivinkään sivussa (ainakaan meikäläisen mallissa) ei ole juurikaan heijastinpintaa vaan suurimmat heijastinpinnat ovat edessä/takana. Pitäisi varmaan uusia sekin.

    Saatan tietysti olla reippaastikin väärässä, mutta jotenkin kuvittelen, että pelkkä heijastin sivusuuntaan ei ole riittävästi. Siispä tilasin eilen kokeeksi eBaysta (tällä hyvällä dollarin kurssilla...) Nite Ize:n SpokeLitet punaisena (http://www.niteize.com/productdetail...product_id=163), eikä hintakaan nyt ollut ihan päätähuimaava kun kotiin kannettuna tuli 2 kpl maksamaan n. 15 euroa. Onko kukaan kokeillut moisia Suomen olosuhteissa?!?

    Kyselin myöskin kaverilta, joka asustelee tätä nykyä "isolla kirkolla" Jenkeissä, näkyykö tällaisia vastaavia sikäläisessä kaupunkiliikenteessä ja hän totesi, että aivan selkeästi ovat yleistyneet viimeisen vuoden aikana. Jotkut fillariliikkeet laittavat vastaavia pyöriin kuulemma jo ihan vakiona perinteisten heijastinten sijaan.

    Saas nähdä, menikö taas 15 erkkiä hukkaan... Mutta toisaalta, kun on "säästänyt" 600 euroa sillä, että osti valot Hong Kongista vs. "kalliista paikallisesta", niin eiköhän tämän tappion kestä jos näin käy Olisihan tuolta tosin löytynyt vielä fiinimpääkin versiota eli Hokey Spokes (http://www.hokeyspokes.com/), johon saisi mm. omavalintaisen tekstin näkymään pyörivässä pyörässä ("esim. SEIS!" ), mutta 3 x 29 dollaria per vanne on vielä turhan kallista lystiä vaikka olisihan se tietysti aivan ylivertaisen siistiä...

    ps. samaan syssyyn tilasin myös kyseisen Nite Izen Maglite Minin (AA) päivityksen hehkusta 1W lediksi, niin nyt saa senkin onnettoman tuikun taas uusiokäyttöön...

  14. #14
    Liittynyt
    08/2007
    Viestit
    59
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti BONK Katso viesti
    Saas nähdä, menikö taas 15 erkkiä hukkaan... Mutta toisaalta, kun on "säästänyt" 600 euroa sillä, että osti valot Hong Kongista vs. "kalliista paikallisesta", niin eiköhän tämän tappion kestä jos näin käy Olisihan tuolta tosin löytynyt vielä fiinimpääkin versiota eli Hokey Spokes (http://www.hokeyspokes.com/), johon saisi mm. omavalintaisen tekstin näkymään pyörivässä pyörässä ("esim. SEIS!" ), mutta 3 x 29 dollaria per vanne on vielä turhan kallista lystiä vaikka olisihan se tietysti aivan ylivertaisen siistiä...
    Näitä testattu jo parivuotta täällä ja rikkoutunut tosi helposti heti kun mennään nollan alapuolelle vähän enemmän.. ja se SEIS teksti ei toimi ihan niinkuin kuvittelet, ainakin viimesin lelu millä leikkinyt oli että piti mennä tiettyä nopeutta, sama koskee kuvioita. Ehkä sitten kun ilmastonmuutos tuo tännekkin lämpimät kelit vuoden ympäri..

    Tärinä + kylmyys =
    bo-boing.

  15. #15
    Liittynyt
    05/2005
    Viestit
    1.611
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyuga Katso viesti
    Näitä testattu jo parivuotta täällä ja rikkoutunut tosi helposti heti kun mennään nollan alapuolelle vähän enemmän.. ja se SEIS teksti ei toimi ihan niinkuin kuvittelet, ainakin viimesin lelu millä leikkinyt oli että piti mennä tiettyä nopeutta, sama koskee kuvioita. Ehkä sitten kun ilmastonmuutos tuo tännekkin lämpimät kelit vuoden ympäri..

    Tärinä + kylmyys =
    Näin vähän funtsinkin - liian hienoa ollakseen totta. Nuo edullisemmat tilaamani pinnaledit on toimineet ihan hyvin pakkasessakin, joskin Bontragerin vanteiden pinnajaolle vaativat hieman virittelyä eli pikkuisen piti käyttää gorilla(tm)teippiäkin

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •