ElectrobikeGiantMPMessutGarmin
Sivu 6 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 358

Aihe: Ketjujen venyminen

  1. #151
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    123
    Itse en valitettavasti suuresta polemiikista huolimatta huomannut eroja campan (C9) ja shimanon (xtr) välillä maasturissa, jossa eturattaina raceface ja takana sramin 990 pakka. Ajelin ensin campalla jonku 1600km, kunnes mokoma meni ja katkesi, ja vaihdoin tilalle uuden xtr:n. Kumpikin toimii ihan hyvin. Campastakin tulee vielä ihan hyvä ku laittaa vaan ylimääräisen pikalukon vääntyneen kohdan tilalle.

    Semmoiset kokemukset. Edellisessä fillarissa kyllä kokeilin campan ketjua kuluneiden rattaiden päällä noin 100m matkan, mutta tuhoontuomittu yrityshän se oli

  2. #152
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    835
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti StePe Katso viesti
    Työntömitalla mitattaessa ketjujen erilaiset rakenteet vaikuttavat mittaustulokseen ja suhteellinen venymä on todellakin oleellisempi kuin absoluuttinen mitta. Sama pätee myös noihin kulumismittareihin (mm. tuo edellä mainittu Park Tool tai Rohloffin Caliber). Ainakin Rohloffilla mitattuna Campan ketju kannattaa vaihtaa aavistuksen ennen Rohloffin 0,75 (%) rajaa, jos samoilla takarattailla aikoo jatkaa uudellakin ketjulla. Ainakin muutama vuosi sitten tuon Campan hylkyrajan perusteella olisi uudet SRAMin ketjut voinut pistää suoraan paketista hylkyyn.
    Tutkin varastosta löytyneen SRAM:in uuden PC-58-ketjun. Aina luotettavasti toimineet SRAM:in peruskasit venyivät talvimaasturissa aikoinaan noin tuuman 5000-6000 km:llä. PC-58:n kontrollimitta uutena oli 132,32 mm eli 0,10 mm pitempi kuin Shimanon HG92:n. C-Nolon ketjuja ei minulla ole mitattavaksi eikä tule, kun olen jo päässyt eroon c-Nolon oikuttelevasta tekniikasta.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  3. #153
    snowfox88 Guest
    Onko tässä nyt päästy konsensukseen? Ketjua lukemalla ja rajuja yleistyksiä tekemällä olen päätellyt että:

    Shimano = kestävät kulutusta kohtalaisesti.
    SRAM = tulevat pitkinä ja venyvät nopeasti
    Campangelo = kestävät parhaiten mutta eivät sovi aina täysin yhteen esimerkiksi shimanon xt-sarjan kanssa.

  4. #154
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti snowfox88 Katso viesti
    Onko tässä nyt päästy konsensukseen? Ketjua lukemalla ja rajuja yleistyksiä tekemällä olen päätellyt että:

    Shimano = kestävät kulutusta kohtalaisesti.
    SRAM = tulevat pitkinä ja venyvät nopeasti
    Campangelo = kestävät parhaiten mutta eivät sovi aina täysin yhteen esimerkiksi shimanon xt-sarjan kanssa.
    Älkää ihmiset ajako noin paljoa...kun ajaa säästeliäästi niin ihan sama mitkä ketjut siellä rattailla pyörii, kestää kaikki pitkään ajallisesti.
    https://www.instagram.com/xtranza/

  5. #155
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.097
    Ei ne SRAMit ole uutena sen pitempiä kuin muutkaan, kunhan ne mittaa Oikein eikä millään Rohloffin/Park Toolin seksuaalidevianttimitalla...

  6. #156
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Vaihdoin juuri maasturiin uuden takapakan ja meinasin samalla uusia myös ketjut. Otin vanhat HG-73:t pois ja laitoin ne uusien HG-93 viereen, kopioidakseni niistä ketjun pituuden. Yllätyin kun huomasin, että ketjut eivät olleet venyneet kuin korkeintaan 1/5 lenkin verran. Eli venyminen oli alle 0,2 %. Joten puhdistin vanhat ketjut huolella ja laitoin ne takaisin. Tuo alle 0,2 prosentin venymä taitaa olla vielä sen Campan hylkyrajan alla. Sen joka aika kireäksi tiedetään.
    Noilla vanhoilla on ajettu helmikuusta 2006 asti.
    Laittelinpa uutta ketjua 6000 km ajettujen Ultegra/XT/CN-HG93 ketjujen tilalle. Ostin Dura-Ace/XTR/CN-7701 ketjut ja vertasin pituutta vanhaan, mutta en huomannut silmämääräisesti milliä enempää ptuuseroa. Uudet olivat kuitenkin hieman hiljaisemmat. Pakka on 6000 km ajettu. Laitoin ketjuliittimeksi SRAM:n pikaliittimen, kun en tappien kanssa viitsi pelailla. On tuolla pikaliittimellä tullut ajeltua kymmeniä tuhansia km, eikä ongelmia ole ollut.

    Onpa eroa ketjujen hinnassa kun ostin Urheilupyörästä 25 eurolla ja toinen paikallinen kauppias pyysi 39. Saisiko Saksasta alle kympillä?

  7. #157
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Kalvas Katso viesti
    Ei ne SRAMit ole uutena sen pitempiä kuin muutkaan, kunhan ne mittaa Oikein eikä millään Rohloffin/Park Toolin seksuaalidevianttimitalla...
    Hiitu.
    Turhaanko ostin sen rolhoffin pläkkipeltisen koukkunokan? Tosin, sillä mitattuna ei oo maaliskuulla laitettu C9 ketju maasturissa venynyt vaikka rumasti on (tekniikan puutteessa) runtattu. Olisko küseessä salaliitto?
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

  8. #158
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.704
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tuolla viestissä 93 kerroin laittaneeni vanhat ketjut takaisin pakan vaihdon yhteydessä. Mutta eipäs onnistunutkaan, kolme-neljä pienintä ratasta piti ihmeellistä rutinaa. Vaihdoin koneeseen uudet HG-93:set, niin jopas loppui rutina...
    Tuossa edellä kun lainattiin omaa tekstiäni, niin pitää laittaa tämä korjaus mukaan. Eli viikon päästä vaihdoin ne ketjut kuitenkin, syyt yllä.

    Ps. 7701 bike24=> 22 Alv:llä noin 18,35 €
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  9. #159
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tuossa edellä kun lainattiin omaa tekstiäni, niin pitää laittaa tämä korjaus mukaan. Eli viikon päästä vaihdoin ne ketjut kuitenkin, syyt yllä.

    Ps. 7701 bike24=> 22 Alv:llä noin 18,35 €
    Tai Bike-Components.de:ssä 15,95 €

  10. #160
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.776
    Juuri perussäätöhommia tehdessä tsekkasin ketjut, joiden venymä uhkaavasti lähestyy 0.75%. Kalenterin mukaan XT-ketjut ovat pyörineet alla 10.6 lähtien yhteensä 1410 km. On vissiin aika ottaa XTR-ketjut seinältä käyttöön. Takapakka (XT) on yhtäpaljon ajettu kuten etupään keskiratas. Isolla ja pikkurieskalla on ajettu liki 4000 km.
    Kaupin Kanuunat, Team Garmin MTB

    "Olet ehjä vasta silloin, kun olet sekä henkisesti, että fyysisesti täysin palasina": mtbSeikkailu 2012

  11. #161
    mudc Guest

    ketjunvaihdon jälkeen ketju hyppii

    Moi,

    Vaihdoin muutaman vuoden ikäiseen cyclocrossariini uudet ketjut vanhojen katkettua, ja nyt ei vaihteet pysy silmässä silloin kun polkee vähänkin tehokkaammin. Varsinkin niillä rattailla, joita on tullut eniten käytettyä, tapahtuu se, että ketju hyppää pienemmälle rattaalle aivan kuin olisin vaihdevivusta vääntänyt... Ajaessani takarattailla, joita olen vähemmän käyttänyt, tätä ongelmaa ei ole.

    Eli tarkoittaako tämä sitä, että joudun vaihtamaan takapakan? Vai voiko kyseessä olla se, että uusi ketju on jäänyt esim. liian pitkäksi? Mielestäni ketju näyttää melko löysältä, joten kannattaako napata yksi pala pois ja kokeilla sen vaikutusta? Tosin vein vanhan ketjuni pyöräliikkeeseen, mistä uuden ketjun ostin, ja siellä ketju katkaistiin samaan mittaan, eli voisin kuvitella että vanha ja uusi ketju ovat kuitenkin saman mittaisia?!

  12. #162
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.097
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mudc Katso viesti
    Vaihdoin muutaman vuoden ikäiseen cyclocrossariini uudet ketjut vanhojen katkettua, ja nyt ei vaihteet pysy silmässä silloin kun polkee vähänkin tehokkaammin.
    Takapakkasi on liian kulunut, eikä toimi enää uusilla ketjuilla. Sopivasti kuluneilla ketjuilla (eli siis vanhoilla ketjuillasi) se vielä toimii. Uusi takapakka ja kovaa ajoa.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

  13. #163
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.531
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Kalvas Katso viesti
    Takapakkasi on liian kulunut, eikä toimi enää uusilla ketjuilla. Sopivasti kuluneilla ketjuilla (eli siis vanhoilla ketjuillasi) se vielä toimii. Uusi takapakka ja kovaa ajoa.
    Tätä se kulutusyhteiskunta on. Lyödään uutta ketjua sisään vaikka vanhakin vielä toimisi.

  14. #164
    brewster Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Kalvas Katso viesti
    Ei ne SRAMit ole uutena sen pitempiä kuin muutkaan, kunhan ne mittaa Oikein eikä millään Rohloffin/Park Toolin seksuaalidevianttimitalla...
    Ja nyt asiaa: Rohfollin edullinen ketjunvenymismittari on polkupyörän itsehuoltajan toiseksi tärkein ja kaikkein kustannustehokkain työkalu. Minullakin alan auktoriteettina on sellainen. Vaikkakin sen absoluuttista ketjunpituuden mittauskykyä voidaan vähintäänkin kyseenalaistaa, on se EHDOTON ketjun kulumisen SEURANNASSA. Ja niin nerokkaan yksinkertainen. Ja aina ihailen sen kylkeen painettua korpin lentokuvaa. Piste.
    Ja nyt voidaan taas jatkaa hölynpölyä.

  15. #165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster Katso viesti
    kaikkein kustannustehokkain työkalu.
    Tämä hakkaa sen. Voi mittailla muutakin.

  16. #166
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.776
    ParkToolsin se parempi mitta sekä tönäri löytyy, mutta jostakin kumman syystä en tönäriä ketjujen mittauksessa käytä...
    Kaupin Kanuunat, Team Garmin MTB

    "Olet ehjä vasta silloin, kun olet sekä henkisesti, että fyysisesti täysin palasina": mtbSeikkailu 2012

  17. #167
    zippo Guest
    Word.
    Rohloff ketjuille ja tönäri sitten muihin mittauksiin.

  18. #168
    http://tunturi-bikes-fi1.live.ism.nl...uoltokirja.pdf

    Sivulta 31 löytyy helppo ohje ketjujen venymisen tarkistukseen.

  19. #169
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.561
    Helppo ja epätarkka. Melkein yhtä helppo mutta tarkempi, tönärillä: http://manualer.happymtb.org/campagn..._LUBRICANT.pdf Tuon 132,60mm -luvun voi huoletta venyttää 132,8 tai 132,9 milliin, mutta sen yli kun menee niin uusi ketju ei enää vanhoilla rattailla toimi. Testattu juttu.
    "For the front wheel, I've always preferred carbon… it looks better, when you're looking down it feels faster." - David Millar

  20. #170
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    835
    Talvimaasturin voimansiirron vaihto tuli ohjelmaksi: Eturataspäivitys uudella (3 €), mutta muut osat otin toisesta pyörästä (ketju, pakka ja rissat) loppusijoitusta varten.

    Vaihdettava ketju oli venynyt mittaan ~136,8 mm. Roikotettuna vanha ketju oli silmämääräisesti vähintään 3 cm pitempi kuin sen tilalle vaihdettu käytetty, jonka mitta oli 132,9 mm.

    Näillä eväillä pitäisi päästä taas Suomen syksyssä ja talvessa oireitta, huoletta ja lähes hieromatta 8±2 kkm.

    Edellisestä satsista loppui pito isosta eturattaasta, kun yritin kiihdyttää alamäessä Extremeillä nopeusrajoitukseen (60 km/h).
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  21. #171
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    saatanan 666
    Viestit
    1.901
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fillarijeti Katso viesti
    Vaihdettava ketju oli venynyt mittaan ~136,8 mm.


    Minkä ketjun voi vetäistä noin rujoon kondikseen? Ajoitko oikeaa maastoajoa, eli tuliko äkkinäistä maksimivääntöä lähes paikallaan seisoen esteitä ylitellessä yms rajumpaa rasitusta ketjulle loppuvaiheessa? Ja siis kestikö se moista käyttöä yhäkin?

    Omassa talvi-/kaupunkimaasturissa on eturattaat jo NIIN arveluttavassa kondiksessa, että huh ja huh (hampaat osittain lähes partaterän ohuita, osa murtunut pois jne), mutta vielä ei mitään vakavaa oiretta tavallisessa korokkeiden yli pomppimisessa ja mitä sitä nyt muuta tuleekaan työmatkoilla leikittyä... kerran tosin olin jo enemmänkin myöhästyä töistä kun piti ajaa eturatas työmatkalla tukinkylkeen ja hiukan kieroksi. Mutta.. vielä ketju pyörii ja kuluu minkä kuluu... testissä on myös se, ettei ketjua juuri huolleta vaan annetaan sen kerätä ihan rauhassa paskaa ja ruostuakin välillä jos niikseen haluaa. Jos tällä käytöllä kestää yhtä hyvin kuin huoltamalla tai kenties pidempääkin, niin....... sittenpä sitten...
    ..makes Jack a dull boy...

  22. #172
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    835
    Vastataan, kun Mr. Tollo kysyy.

    Ketju oli hyvälaatuisen ketjun normaalissa vaihtokunnossa itselleni ominaisessa kaamospyöräilylajissa. Ketjua oli käytetty enimmäkseen 2-3 tunnin lenkeillä. Vaihtoraja oli tällä kertaa äkillinen ja täsmällinen: loivahampainen iso eturatas päästi yli, vaikka keskiratas kesti vielä hyötyajoa. Edellisellä lenkillä ei ollut minkäänlaista teknistä oiretta jyrkkään ylämäkeen juntatessa.

    Viimeinen lenkki oli varsin urheilullinen ja epähygieeninen, koska muistan olleeni hiekkainen lenkin jälkeen navan korkeudelle asti lokareista huolimatta. Ajoinkin loppulenkin voimansiirron hiekkakitkalla, sillä kevyen kylmävesihuuhtelun ja öljypaperilla hieromisen jälkeen hiekkakitka oli poistunut ja voima ei enää juurikaan välittynyt takapakalle. Tällaisessa voimansiirrossa on puolensa, sillä sen käyntiääni muistutti Suomi-konepistoolin papatusta, joka maastoutti kokotien sauvamuumit. Satsasin silti pitoon ja uusi sykli on siis alkanut.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  23. #173
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    835
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kanttiinin tollo Katso viesti
    ... testissä on myös se, ettei ketjua juuri huolleta vaan annetaan sen kerätä ihan rauhassa paskaa ja ruostuakin välillä jos niikseen haluaa. Jos tällä käytöllä kestää yhtä hyvin kuin huoltamalla tai kenties pidempääkin, niin....... sittenpä sitten...
    Juu, olen testannut tuota, mutta hieman fiksummin. En ole ajanut tunkiolla. Olen myös harrastanut alkeellista korroosion torjuntaa.

    Tarvittaessa teflonöljypaperilla hierottu ketju kestää 1,5 kertaa enemmän kilometrejä kuin toistuvasti liuottimella täysin pesty ja öljytty. Ajoin edellisellä kaamosketjulla lähes 8 kkm, kun ylihuollettu voimansiirto kului pilalle 5-6 kkm:ssä, heikolla ketjulla jopa 3-4 kkm:ssä. Lisäksi ylihuoltamiseen menee ketjun elinikänä kymmeniä työtunteja enemmän kuin erittäin kevyeen huoltoon. Voimansiirto on kuluneilta osiltaan täysin uusittavissa noin 40 eurolla, joten ÖÖ-toiminnan palkkaus on huono, kun vielä kauppaankin on asiaa useammin.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  24. #174
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    saatanan 666
    Viestit
    1.901
    Onhan tuo kaupunkimaasturin ketju toki pariin kertaan pyyhitty ja hiukan öljyäkin ruiskittu, mutta pääsääntöisesti sen eteen ei nähdä vaivaa ollenkaan. Selviytykööt omillaan. Nyt tosin alkaa eturattaan hammasviat jo aiheuttaa oireiluja, mutta vielä se etenee...

    Metsäpyörän ketjuja sen sijaan on mennyt lunastukseen tänä vuonna useita. Niitä ei oikein ole voinut vaan jättää oman onnensa nojaan sillä ruostetta tulee äkkiä ja paljon. Liottaahan niitä pitäisi jos oikeasti haluaisi hienon rantahiekan ketjun sisältä pois.. tähän en jaksa ryhtyä. Pyyhitään siis vaan ja käytetään kelistä riippuen erilaisia voiteluaineita. Pääpointtina se, että ketju toimii lenkin ajan eikä reilun tunnin ajon jälkeen ala pitämään helevetillistä metallinhioutumismeteliä, joka parhaiten saadaan aikaiseksi märkäin mutain kautta Yyterin hiekoille menemällä.
    ..makes Jack a dull boy...

  25. #175
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.136
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makkeli Katso viesti
    Tämä hakkaa sen. Voi mittailla muutakin.
    Kertokaas miten tuolla mitataan ketjut? voisin mittauttaa omani kun tuollainenkn tuli hankittua..
    Still rides with 26er

  26. #176
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    835
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Kertokaas miten tuolla mitataan ketjut? voisin mittauttaa omani kun tuollainenkn tuli hankittua..
    Kenellä aiot mittauttaa?

    Mittaustapa selvinnee tähän ketjuun jo aiemminkin lähettämästäni C-nolon ketjunhuolto-ohjeen (http://www.campagnolo.com/repository...hain-06-06.pdf) kaaviokuvasta 20. Kuva esittää yhden mittaustavan, mutta 132,60 mm:n hylkäysraja pätee vain C-nolon ketjuilla.

    Oma työtapa on sellainen, että säädän mittalaitteen leukojen leveydeksi lähes 132 mm ja työnnän leuat ketjun leveisiin aukkoihin. Seuraavaksi kiristän kohtuudella mittalaitteen leukoja ketjurullien keskikohtaa vasten. Mittalaite on nyt luettavissa.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  27. #177
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    382
    Hakusessa kestävä ketju maasturiin, eli mikä ei hetkessä venähdä tolkuttomasti kmc vai joku shimannon vitja
    www.mckramppi.com

  28. #178
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    575
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hulluko Katso viesti
    Hakusessa kestävä ketju maasturiin, eli mikä ei hetkessä venähdä tolkuttomasti kmc vai joku shimannon vitja
    Shimanon Dura-Ace/XTR

  29. #179
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    saatanan 666
    Viestit
    1.901
    Shimanolta ehdottomasti D-A/XTR. Jostain syystä se kestää karvan verran pidemmälle kuin halvemmat Shimpat. KMC toimii todella hienosti alusta loppuun, mutta ainakin omassa käytössä ollut aika pehmeä, eli kuluu vauhdikkaasti.

    YBN olisi tulon päällä, kattotaan sitte mitä se sanoo kun nykyinen KMC kulahtaa pois.
    ..makes Jack a dull boy...

  30. #180
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Tampereen takana oleva metsä
    Viestit
    935
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hulluko Katso viesti
    Hakusessa kestävä ketju maasturiin, eli mikä ei hetkessä venähdä tolkuttomasti kmc vai joku shimannon vitja
    Ketjut ja takapakka vaihtui eilen uusiin, vanhoilla ajoin n. 14000 km. Takapakkana simpan XT, ketjuina ( kolmet uudet ja yhdet vähän käytetyt) campan C9, ketjut kulutettu park tool mitan 0.75 mm. Keskiörattaita ei tarvinnut vaihtaa, kammet simpan XTR. Mielestäni kohtuullisen kestävä paketti, joten samat merkit jatkaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •