MPMessutElectrobikeGiantGarmin
Sivu 5 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 358

Aihe: Ketjujen venyminen

  1. #121
    N0ble Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TemeJ Katso viesti
    Noin kaksi vuotta vanha kappavaihteinen Tunturini tuottaa polkiessa todella ärsyttävän *kling*-äänen. Tämä toistuu lähes jokakerta annettaessa polkimille voimaa. Mietin vain että voisiko olla kyseessä ketjujen venyminen?

    En ole suuresti perillä pyörän tekniikasta, mutta kuulostelun perusteella ääni ei tule takarenkaan kappa-osasta.
    koitapa kiristää pedaalit.

  2. #122
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TemeJ Katso viesti
    Noin kaksi vuotta vanha kappavaihteinen Tunturini tuottaa polkiessa todella ärsyttävän *kling*-äänen. Tämä toistuu lähes jokakerta annettaessa polkimille voimaa. Mietin vain että voisiko olla kyseessä ketjujen venyminen?

    En ole suuresti perillä pyörän tekniikasta, mutta kuulostelun perusteella ääni ei tule takarenkaan kappa-osasta.
    Polkusimet ja varsinkin kammet kannattaa kiristää, mutta ne ei kyllä yleensä sano *kling* vaan ennemminkin *nari*.
    *Kling* sanoo ainakin vinossa oleva seisontatuki, kun kampi hipasee sitä ohi mennessään . Eikun, aiheesta on syvällistä pohdintaa viereisessä aiheessa - naksunnan syvin olemus.
    Noissa uudemmissa, "huoltovapaissa" napavaihteissa on muuten kuulemma ollut ongelmia, kun tiivisteet eivät ole riittävän hyvät, napa saattaa aika nopeastikin lahota .
    Raspi muokkasi tätä : 12.06.2007 at 00.33

  3. #123
    SuperMonza Guest
    Jotta näin kävi. Uusi Ultegra 10-ketju on suoraan paketista otettuna tuon 132,60mm venymämitan mukainen. Lisäänkö tuohon jonkun tietyn prosenttimäärän, jonka täyttyessä ketju on vaihtokunnossa? Enhän toki heitä uutta ketjua menemään, vaikka se onkin Campan mittausmenetelmän mukaan "hylkytavaraa".

    Eli paljonko prosentteja tai millimetrejä kärsii lisätä lähtötasoon nähden?

  4. #124
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.704
    Tämän samaisen topicin alussa puhuttiin 0.5 % venymästä. Parempaan mittatarkkuuteen pääset, jos mittaat esim 10-lenkin pituuden ja siihen lisäät tuon 0,5 %.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  5. #125
    SuperMonza Guest
    132,60mm x 1,005 = 133,263mm

    133,263mm - 132,60mm = 0,663mm

    0,663mm venymä tuolla kuuden lenkin matkalla. Niitä "kuuden lenkin matkoja" tulee about 9,5kpl koko ketjun matkalla.

    -> 9,5 x 0,663mm ≈ 6,3mm joka on n. puolen lenkin venymä koko ketjussa, koska tapin keskeltä tapin keskelle on n.12mm.

    Edit: tönäri ei yllä 10 lenkin matkalle, mikä kyllä olisi tarkempi mittaustapa.
    SuperMonza muokkasi tätä : 13.07.2007 at 15.38

  6. #126
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    835
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fillarijeti Katso viesti
    Olen odottanut ketjun kulumisen nopeutumista noin kolmesta tonnista alkaen. Mitään tällaista ei ole tapahtunut, vaan pikemminkin päinvastoin. Regressiosuora on loivenemassa! Kulumisvauhti oli alussa 0,042 mm/1000 km, viiden tonnin ajon jälkeen enää 0,039 mm/1000 km. Olen ollut ajoittain hieman ihmeissäni mitatessani tätä ketjua.
    Mittasin HG92:n venymän jälleen äskettäin. Alkuun venymä oli lähes 4 µm / 1000 km, mutta kevään ja kymppitonnin ajon jälkeen venyminen on lähes pysähtynyt. Campa-mitta oli kevään jälkeen 132,58 mm (10107 km), mutta viisi tonnia myöhemmin vain 132,64 mm (15279 km). Vain ja vain, onhan mitta hieman hylkyrajan yli. Viimeinen mitta on varsin luotettava, koska viidestä mittauksesta peräti neljä antoi tuon tuloksen. Pitkät lenkit puhtailla teillä olivat puhdistaneet rullien ja tappien välit, joten mittaustulosten hajonta oli hämmästyttävän pieni.

    Muu voimansiirto on toiminut samoilla osilla lähes 30000 km ja koska oma statukseni on aktiivikuntoilija, jatkan tämän ketjun polttoa. Eturattaat ja takapakka ovat jo hieman kuluneen näköisiä, eikä niissä ole mitään säästämistä ja varaosiakin on hankittuna. Toimintahäiriöitä ei ole, vaan vaihteisto toimii vähintään yhtä hyvin kuin uudella ketjulla ja rattailla. Jos ketjun venyminen jatkuu nykyisellä tasolla (1 µm / 1000 km), ketjun voisi odottaa kestävän noin 25000 km ennen kuin aiempi henkilökohtainen hylkyrajani (132,80 mm) täyttyy - kun huomioon otetaan tulevat kostea syksy ja hiekkainen kevät.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  7. #127
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.704
    Onpas kiva seurata noin pitkäjänteistä testiä. Omat hermot eivät tuohon pysty. Ei kyllä tämä ajotahtikaan.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  8. #128
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    835
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fillarijeti Katso viesti
    Jos ketjun venyminen jatkuu nykyisellä tasolla (1 µm / 1000 km), ketjun voisi odottaa kestävän noin 25000 km ennen kuin aiempi henkilökohtainen hylkyrajani (132,80 mm) täyttyy - kun huomioon otetaan tulevat kostea syksy ja hiekkainen kevät.
    On vuorossa loppuraportti silloin tällöin erittäin kevyesti vahatusta Shimanon HG92-ketjusta. Ketjua ei pesty kertaakaan, mutta se huuhdeltiin sadelenkkien jälkeen pyörän huuhtelun yhteydessä. Huoltotoimina oli kevyt vahaus noin tonnin puolentoista välein ja kevyesti tärpätöidyllä talouspaperilla pyyhintä noin viiden tonnin välein. Ajokilometrejä ketjulle kertyi 21615 km, jonka jälkeen kontrollimitta oli tasan 132,70 mm. Alkuun venymä oli lähes 4 µm / 1000 km, mutta kevään ja kymppitonnin ajon jälkeen kuluminen lähes pysähtyi lähestyen tasoa 1 µm / 1000 km. Toimintahäiriöitä ei ole ollut, vaan vaihteisto toimi loppuun asti yhtä hyvin kuin uudella ketjulla ja rattailla. Aluksi ehdottelin ketjumitan muutoksen kuvaajaksi regressiosuoraa, mutta kaareva käyrähän siitä tuli (http://good-times.webshots.com/photo...ost=good-times). Eturattaat (53-42) toimivat edelleen erinomaisesti ja takapakallekin (12-23) saattaa olla vielä käyttöä, vaikka yli 30000 ajokilometriä ovat jättäneet jälkensä pariin käytetyimpään rattaaseen.
    Fillarijeti muokkasi tätä : 27.05.2008 at 13.52
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  9. #129
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fillarijeti Katso viesti
    Ajokilometrejä ketjulle kertyi 21615 km, jonka jälkeen kontrollimitta oli tasan 132,70 mm.
    Ylämäet talutettu ja alamäet rullattu

    Itsellä jää 6 tonniin ja 133.00 jo kolkuttaa.

  10. #130
    Liittynyt
    06/2001
    Viestit
    230
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Traccia bianca Katso viesti
    Tuo tulee kyllä mieleen.
    Itse olen käyttänyt liitoksissa pelkästään Sramin powerlinkkejä ja mitään ongelmia normaalia venymistä lukuunottamatta ei ole ilmennyt.
    Ketjut on olleet C9:ä ja Duraceetä.
    C9 Kesti pitempään mutta Durasetti on hiljaisempi.
    Ja muu varustus on siis Campaa.
    Pomppii niin perk****sti etenkin keskirattaalla, kaikki uutta XT rattaat pakka ja campan ketju+Sram powerlink.

    Eli campat ei toimi maastossa, harmi. Täytyy katsoa muita ketjuja maastoon.

    ...ei muuten varmaan kannata ajaa mun perässä Korsossa

  11. #131
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Turkkus
    Viestit
    5.999
    Ei mulla vaan ole ollut mitään ongelmaa C9:n kanssa maastoajossa?

    Ekat putos pyörään uhkarohkeasti Tahko-06 lähtöviivaa varten ilman sisäänajoa; ei minkäänlaisia ongelmia. Nyt niitä jo useammassa pyörässä ja nippu varalla.
    MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta

  12. #132
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Katso viesti
    Pomppii niin perk****sti etenkin keskirattaalla, kaikki uutta XT rattaat pakka ja campan ketju+Sram powerlink.

    Eli campat ei toimi maastossa, harmi. Täytyy katsoa muita ketjuja maastoon.

    ...ei muuten varmaan kannata ajaa mun perässä Korsossa
    Jos kyseessä ovat 2006-2007 XT:n eturattaat, niin se keskimmäinen ratas aiheuttaa tunnetusti ketjujen pomppimista. Vaihda tilalle mikä vaan tarvikeratas niin ongelma voi hävitä. XT:n piikit ovat sen verran matalat..
    https://www.instagram.com/xtranza/

  13. #133
    Onko eri hitaisten ketjujen välillä merkittäviä eroja kulumisessa. Lähinnä mimua kiinnostaa, että onko joku sram:n tai Shimanon perusketju oleellisesti huonompi tässä suhteessa kuin kalliimmat vaihtoehdot.

  14. #134
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    835
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makkeli Katso viesti
    Ylämäet talutettu ja alamäet rullattu
    Kuntoilijan pk-lenkkiä olen ajellut, edellä mainitulle ketjulle keskiarvona ehkä 32-alamummoa. Rubinon Pro Slick Black ja Bilteman musta laakerirasva ovat taanneet kepeän kyydin, mutta klossikengillä en ole kävellyt vuosikausiin.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  15. #135
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Tampereen takana oleva metsä
    Viestit
    935
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti NHB Katso viesti
    Onko eri hitaisten ketjujen välillä merkittäviä eroja kulumisessa. Lähinnä mimua kiinnostaa, että onko joku sram:n tai Shimanon perusketju oleellisesti huonompi tässä suhteessa kuin kalliimmat vaihtoehdot.
    Campan c9 kestää parhaiten, eikä oo kallis. shimano ja sram on huonot.

  16. #136
    snowfox88 Guest
    Onkos jollakin linkkiä jollekkin sivulle jossa ohjeistetaan ketjupituuden mittauksessa. Itse yritin näiden kommenttien avulla mittailla ja sain pituudeksi 137mm, joka taitaa olla päin honkia . Ketju on tosin ollut jo yli vuoden aktiivisessa maastokäytössä joten voi hyvinkin olla että on mennyt jo ylikulutuksen puolelle. Silmänmääräisestikkin pystyy näkemään että ketjut eivät natsaa takapakan hampaisiin parhaalla tavalla.

    Onko speed-9 sarjasta tosiaan campan c9 hyvä korvaamaan shimpan hg-53 ketjun? Ketjut tulevat maastopyörään jossa xt-kampisetti.

    auttakaa nöösiä

  17. #137
    Liittynyt
    06/2001
    Viestit
    230

    Peukalo ylös

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Kuitto Katso viesti
    Jos kyseessä ovat 2006-2007 XT:n eturattaat, niin se keskimmäinen ratas aiheuttaa tunnetusti ketjujen pomppimista. Vaihda tilalle mikä vaan tarvikeratas niin ongelma voi hävitä. XT:n piikit ovat sen verran matalat..

    Kiitän. kyseessä 2007 malli, täytyy kokeilla.

  18. #138
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Tampereen takana oleva metsä
    Viestit
    935
    http://www.parktool.com/products/det...=5&item=CC%2D3
    Tämä laite on kätevä ketjujen mittaukseen ja c9 paras ketju.

  19. #139
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.776
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti star trek Katso viesti
    http://www.parktool.com/products/det...=5&item=CC%2D3
    Tämä laite on kätevä ketjujen mittaukseen...
    Olen täysin samaa mieltä. Noita on vissiin ollut hankala saada suomesta pari vuotta, mutta ainaskin R-Techin uutuuksiin tommoinen on tullut
    Kaupin Kanuunat, Team Garmin MTB

    "Olet ehjä vasta silloin, kun olet sekä henkisesti, että fyysisesti täysin palasina": mtbSeikkailu 2012

  20. #140
    Liittynyt
    09/1999
    Viestit
    5.830
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti star trek Katso viesti
    Tämä laite on kätevä ketjujen mittaukseen ja c9 paras ketju.
    No joo. Kestäähän noi C9:t vallan pirusti, mutta vastapainoksi vaihteisto ei toimi enää niin hyvin kuten esim. Shimanon omilla ketjuilla. Valittee siitä sitten.


  21. #141
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.704
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Kuitto Katso viesti
    Jos kyseessä ovat 2006-2007 XT:n eturattaat, niin se keskimmäinen ratas aiheuttaa tunnetusti ketjujen pomppimista.
    Onpas minulla ollut hyvä tuuri, kahdessa pyörässä ko. kammet, eikä mitään ongelmaa. Voimansiirto pelaa ihan jees, XT kammet, XT pakka ja HG93 ketjut. Tämä sama setti 29er:ssä ja 26:ssa täpärissä.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  22. #142
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    835
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti snowfox88 Katso viesti
    Onkos jollakin linkkiä jollekkin sivulle jossa ohjeistetaan ketjupituuden mittauksessa.
    c-Nolo on siivonnut sivustojaan ja aiemmin tässä keskustelussa lähettämäni linkki ohjaa pääsivulle. Ohje löytyy c-Nolon ketjuohjeesta (kuva 20): http://www.campagnolo.com/repository...hain-06-06.pdf. Ohje on kympin ketjulle, mutta pätee ysille tai kasillekin.

    Koen mielenkiintoiseksi, että joku valitsee c-Nolon ketjun Shimanon vaihteistoon, vaikka se foorumikirjoitusten mukaan vaatii usein sisäänajoa. Tämä viittaa kireämpään standardiin eli alkumitta voisi olla kireämpi - jos sitten ei ole vain kyse c-Nolon ketjun heikommasta viimeistelystä. Oletan kuitenkin, että saman valmistajan ketjulla loppumitan ja alkumitan erotus on ratkaiseva.

    Asia ei sinänsä enää kiinnosta, koska olen tämän jo oppinut.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  23. #143
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Tampereen takana oleva metsä
    Viestit
    935
    Vaihteiston toimivuus ei kyllä ole ketjuista kiinni, olettaen että ketjut on oikean tyyppiset ja ehjät (ei liian kuluneet eikä kireitä lenkkejä). kokemusta on shimanon, kmc, campa , sram ketjuista, ja ketjun sisääajo on ihan puppu puhetta paitsi jos sekoitaa uusia ketjuja ja vanhoja rattaita ja silloinkin vaan pettää itseään kuluttamalla ketjut pilalle. Tällä hetkellä omassa pyörässä on XTR kammet XT pakka campan ketju ja sram X-0 vaihtaja ei ole 1.5 vuoteen tarvinnu koskee säätöihin, ketjuja oon vaihdellu ja pitäny puhtaana. Vaimon pyörässä shimanon vaihtaja eikä ongelmia.

  24. #144
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    586
    Talvella tuli työmatkamaasturissa käytännössä havaittua tuo ajamattoman C9:n ja uuden (vm. 2007) XT:n keskirattaan yhteensopimattomuus. Oli melkoinen yllätys, kun liikennevaloista yritti lähteä liikkeelle ja ketju nousi rullaamaan eturattaan piikkien päälle (vieressä odottanut autoilija varmaan ihmetteli temppua - kammet pyörii vimmatusti, mutta pyörä ei liiku mihinkään). N. 800 km sisäänajon jälkeen keskiratas kesti jo kevyttä pyöritystä, joten eiköhän se pikkuhiljaa ala toimia normaalisti. Olisi pitänyt heti alussa vaihtaa suosiolla toinen keskiratas - nyt ei enää viitsi (jos tuolla ajopelillä olisi talvityömatkoja vakavampaa käyttöä, olisi kärsivällisyys pettänyt jo aikoja sitten).

    Työntömitalla mitattaessa ketjujen erilaiset rakenteet vaikuttavat mittaustulokseen ja suhteellinen venymä on todellakin oleellisempi kuin absoluuttinen mitta. Sama pätee myös noihin kulumismittareihin (mm. tuo edellä mainittu Park Tool tai Rohloffin Caliber). Ainakin Rohloffilla mitattuna Campan ketju kannattaa vaihtaa aavistuksen ennen Rohloffin 0,75 (%) rajaa, jos samoilla takarattailla aikoo jatkaa uudellakin ketjulla. Ainakin muutama vuosi sitten tuon Campan hylkyrajan perusteella olisi uudet SRAMin ketjut voinut pistää suoraan paketista hylkyyn.

  25. #145
    Liittynyt
    09/1999
    Viestit
    5.830
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti star trek Katso viesti
    Vaihteiston toimivuus ei kyllä ole ketjuista kiinni, olettaen että ketjut on oikean tyyppiset ja ehjät (ei liian kuluneet eikä kireitä lenkkejä).
    Puhut paljon, mutta roskaa. Sen nyt kuulee jo äänestä, että Shimanon rattaat (anteeksi epäammattimaisuus, ketjupyörät) eivät ole täysin onnelliset saadessa jotain Campan C9:iä parikseen ja toimivuuserokin on aivan päivänselvä asia.

    Minä en nyt sitten tietenkään puhu mistään säätöruuvien veivauksesta vaan pelkästään siitä, miten ketju vaihtuu rattaalta toiselle. Säätötarve ja toimivuus ovat tietysti asiat erikseen.
    Mä erotan vaikka silmät kiinni, milloin alla on campan ketju ja milloin C9. Mutta miä oonkin miä.


  26. #146
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.349
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leku Katso viesti
    Mä erotan vaikka silmät kiinni, milloin alla on campan ketju ja milloin C9. Mutta miä oonkin miä.
    Tuo täytyy kyllä vahvistaa. Heh heh.

  27. #147
    Liittynyt
    09/1999
    Viestit
    5.830
    No kato suatanaa, en jaksa korjata, ettei mene hyvä quottaus pilalle.


  28. #148
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Onpas minulla ollut hyvä tuuri, kahdessa pyörässä ko. kammet, eikä mitään ongelmaa. Voimansiirto pelaa ihan jees, XT kammet, XT pakka ja HG93 ketjut. Tämä sama setti 29er:ssä ja 26:ssa täpärissä.
    Toimi minullakin yhdessä jäykkäperässä originaali keskiratas ihan ongelmitta, mutta parissa täysjoustossa taas ei toiminut...ja tosiaan kysessä sama paketti koko ajan. Sittenpä en ole enää xt:n rattailla ajellut...
    https://www.instagram.com/xtranza/

  29. #149
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.349
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leku Katso viesti
    No kato suatanaa, en jaksa korjata, ettei mene hyvä quottaus pilalle.
    Voisin minä poistaa quoten kun se vähän latistaa tuota purkausta...

    C9 toimii hyvin muuten hyvin mutta en tiedä onko siinäkään järkeä että maastoajossa ketju kestää pidempään kuin keskirattaat? Kaikki voimansiirron osat on jo hyllyssä odottamassa ketjun hyytymista tai vaihdan kun jaksan.

    Lisäksi kokemuksina että minulta löytyy semmoinen TA:n keskiratas joka ei ole toiminut C9:n, SRAMin eikä Shimanon ketjun kanssa - ei pudota pienemmälle rattaalle. Ja että maantiekone hiljeni ja lopetti pomppimisen vasta 7701 -ketjulla.

  30. #150
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Tampereen takana oleva metsä
    Viestit
    935
    Leku on selvästi huumorimiehiä mutta joku nöösi voi otta noi jutut todesta. No, oli miten oli meitsi nauttii ajamisesta edellä mainituilla seteillä ilman ongelmia. Kyllähän shimanon ketjun äänestä tunnistaa, ja Campan äänettömyydestä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •