Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
Itse olen tarkoittanut klv:llä jalkakäytävää, pyörätietä tai noiden yhdistelmää. Samantekevää mikä noista kolmesta, kun kyse on autolla ajamisesta klv:llä.

Tässä esimerkki tuollaisesta miinasta:

https://goo.gl/maps/yMXg76DAtDtXiuxD6

Kuvassa vasemmalta tuleva ja alamäkeen vauhtia kelaava pyöräilijä voi ainoastaan pihaliittymästä päätellä, että nyt tultiin klv:ltä ajoradalle. Väistämissäännöistä tuleekin sitten mielenkiintoinen näyttöön perustuva asia eli väistääkö ajoradalle tuleva pyöräilijä vai pihasta ajoradalle tuleva autoilija.

Kun autoilija tulee kotiinsa oikealta, tulee hän tietysti sinne ajorataa pitkin, koska väylää ei klv:ksi ole merkitty. Toki väylän loppuosuus ei ulkoisesti eroa klv:stä ja siten hänkin voi luulla ajavansa klv:llä, koska sellainen tuossa isomman tien rinnalla koko matkan Turusta Piikkiöön kulkee poislukien muutamat tällaiset osuudet, jossa väylä onkin ajorata.

Monesti kevyenliikenteen väylän alkaessa väylä kapenee tai merkitään jollakin muulla tapaa (betoniporsas tms.) että tästä eteenpäin on pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä eikä ajorata, sekä päinvastoin, että tästä alkaa ajorata. Edelleenkään kun ei ole mitään ”kevyenliikenteen väylä päättyy” liikennemerkkiä. Sellaista kaivattaisiin kenties juuri tuollaisissa tilanteissa, tai sitten betoniporsas tms. siihen. Väistämisiin liittyen, niin aika hyvin on TLL 24 § asiat kerrottu.