ElectrobikeLostInLaplandBikeshopGiant
Sivu 314 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 214 264 304 312 313 314 315 316 324 364 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.391 - 9.420 / 11382

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

  1. #9391
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    En aja enää, mutta aiemmin. Kunnossapidon tarkastukset, vilkku katolla ja erittäin hitaasti. Ja muita syitä juurikin kunnossapitotyöt yleensä (lumenpoisto, kaikenmoinen pinnan korjaaminen, liikennemerkit) ja poliisit ajelee myös pyöräteitä virkatehtävissä aika paljonkin. Ambulanssit harvemmin ja niillä on selvä syy.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  2. #9392
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Missä tilanteessa ajat autolla pyörätietä? Oletko lumiauran kuljettaja? En heti keksi muita syitä kuin kunnossapitotyöt ajaa autolla pyörätietä.
    Onhan noita tontteja ja pihoja niin, että pihaan päästäkseen täytyy ajella pyörätietä tai kevliä jonkin matkaa kun ei muuta liittymää ole.

  3. #9393
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebike-harrastelija Katso viesti
    Onhan noita tontteja ja pihoja niin, että pihaan päästäkseen täytyy ajella pyörätietä tai kevliä jonkin matkaa kun ei muuta liittymää ole.
    Ilman tontilleajo kylttiä?
    Paikalliset ajelevat klv:llä autolla pelatessaan Pokemon Go:ta. kun katuja pitkin tulisi jopa sata metriä lisää matkaa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  4. #9394
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.327
    Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
    /TieliikenneL 18. pykälä
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  5. #9395
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.420
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Ilman tontilleajo kylttiä?
    Meillä ei pääse himassa pihalle (etupihalle, mistä mennään asuntoihin sisään) ajamatta kelvin kautta. Autopaikoille pääsee ihan normisti tietä pitkin. Joskus kun olin hallituksen pj, niin mietin, että siihen pitäisi saada "Tontille ajo sallittu"-kilpi ihan sen vuoksi, jos sattuu jotain ja aletaan tutkimaan, että saako ajaa vai ei. Kelvi on vielä aika jyrkässä alamäessä, mikä lisää mahdollisuutta siihen, että jotain käy. Niin muistaakseni oliko se niin, että kelviä ei voi merkitä tuolla lisäkilvellä.

  6. #9396
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Meillä ei pääse himassa pihalle (etupihalle, mistä mennään asuntoihin sisään) ajamatta kelvin kautta. Autopaikoille pääsee ihan normisti tietä pitkin. Joskus kun olin hallituksen pj, niin mietin, että siihen pitäisi saada "Tontille ajo sallittu"-kilpi ihan sen vuoksi, jos sattuu jotain ja aletaan tutkimaan, että saako ajaa vai ei. Kelvi on vielä aika jyrkässä alamäessä, mikä lisää mahdollisuutta siihen, että jotain käy. Niin muistaakseni oliko se niin, että kelviä ei voi merkitä tuolla lisäkilvellä.
    Uudellamaalla on käytetty lisäkilpeä niin klv:n merkin kera kuin moottoriajoneuvolla ajokiellon kanssa - huoltoajo sallittu on myös hyvä lisäkyltti.
    Tässä asoy:ssa vierailevat pysäköivät pelastustielle ja yhtiö on saanut pelastuslaitokselta huomautuksen, ilmeisesti jätehuoltoyhtiö valittaa ja ihan asiasta.
    Paras yhdistelmä mielestäni on moottoriajoneuvolla ajokielto ja pysäköintikielto - pyörien pysäköinti kielletty?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  7. #9397
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.428
    Menee hieman ohi aiheesta nyt, mutta mites nuo väistämissäännöt muuten menee jos autolla ajelee KLV:ää pitkin? Eli jos saavutaan tasa-arvoiseen KLV:n risteykseen ja auto tulee oikealta, niin väistääkö autoilija kaikkia KLV:llä kulkijoita vai joutuuko pyöräilijä väistämään oikealta tulevaa autoa?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  8. #9398
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.665
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Tilannenopeus sinänsä koskee kaikkia kaikissa tilanteissa, mutta enemmän se koskee väistämisvelvollisia kuin niitä, joita tulisi väistää...
    Tätä en ymmärrä, miksi oikea tilannenopeus risteysalueella ei koskisi kaikkia tasapuolisesti?

  9. #9399
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    149
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tätä en ymmärrä, miksi oikea tilannenopeus risteysalueella ei koskisi kaikkia tasapuolisesti?
    En ymmärrä minäkään. Lisäksi pyöräilijän täytyy olla umpityperä, jos hän luottaa sokeasti autoilijoihin, koska aina on joukossa joku, joka ei välitä tai jolla hoksottimet eivät toimi.

    Välillä tuntuu, että osa pyöräilijöistä on teinejä, joiden täytyy satuttaa itsensä vain itsenäisyyttään ja omavoimaisuuttaan osoittaakseen.

  10. #9400
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.327
    ^harva vääryys on korjaantunut ilman jonkun saamia vammoja. Onko se sinun päänvaivasi, jos joku haluaa olla se johon sattuu?
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  11. #9401
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    149
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    ^harva vääryys on korjaantunut ilman jonkun saamia vammoja. Onko se sinun päänvaivasi, jos joku haluaa olla se johon sattuu?
    Pidän itseäni perusempaattisena ihmisenä, enkä toivo ihmisille pahaa kuin tunnekuohuissa.

    En suoraan sanoen usko, että kukaan oikeasti tahtoo loukkaantua, joten en myöskään kannata kulttuuria, joka kannustaa riskien ottamiseen. Monet ovat kertoneet, että terveyden arvon ymmärtää vasta sitten, kun sen menettää.

    Liikenteeseen voi vaikuttaa valistuksella vain rajallisesti, koska tunnevammaisia on mahdotonta saada liikenteestä pois. Tietty määrä virheiden tekijöitä ja piittaamattomia on aina joukossamme. Vaikka kuinka uhriutuisi ja huutaisi oikeuksiaan, ei se auta ihmisiin, joilla tunnehissi ei kulje ylimpään kerrokseen. Jokin osa meistä on saanut aikuisuuteen sellaiset eväät, ettei se ymmärrä muiden huomioinnin tärkeyttä.

    Liikenteessä on oikeuksia ja velvollisuuksisa, mutta jos joku tekee virheen tai ei välitä, heikompi ottaa turpiinsa, usein pahasti.

  12. #9402
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.144
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebike-harrastelija Katso viesti
    Onhan noita tontteja ja pihoja niin, että pihaan päästäkseen täytyy ajella pyörätietä tai kevliä jonkin matkaa kun ei muuta liittymää ole.
    Todennäköisesti tuo ei ole klv. Kun päätieltä on klv:lle risteys, lakkaa klv olemasta klv ja siitä tulee ajorata. Ongelmana tässä on se, että ei ole olemassa liikennemerkkiä "klv loppuu", jolloin pyöräilijän pitää olla hereillä ymmärtääkseen, että nyt ollaankin ajoradalla, eikä klv:llä. Melkoisia ansoja nuo paikat ylensä on, mielestäni kevyeltä liikenteelta edellytetään kohtuutonta tarkkaavaisuutta. Esim. ajoradalla on tunneli loppuu-liikennemerkki, vaikka tunnelin loppumisen useimmat kyllä huomaa ilman merkkiäkin.

  13. #9403
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.420
    ^Jaa-a, piti oikein katsoa googlella, että mitä tuossa meitin käyttämässä väylässä seisoo (kun en jaksa ulos kävellä). Niin tämäpä onkin pelkkä jalkakäytävä. Edes pyörällä ei saisi ajaa... ja sitä pitkin siis ajetaan meille "yläpihalle", jota on pakko käyttää jos meinaa saada vaikka tavaroita osaan asunnoista. Samoin kaikki postin ja kuriirien autot ajaa tuosta.

    Edittiä: tarkistin ja on jaetun kelvin merkki... pitää selvitellä uudestaan saisiko siihen joko Huoltoajo sallittu tai Tonteille ajo sallittu -lisäkilven.
    MRe muokkasi tätä : 04.07.2020 at 13.23

  14. #9404
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Хуй Katso viesti
    Pidän itseäni perusempaattisena ihmisenä, enkä toivo ihmisille pahaa kuin tunnekuohuissa.

    En suoraan sanoen usko, että kukaan oikeasti tahtoo loukkaantua, joten en myöskään kannata kulttuuria, joka kannustaa riskien ottamiseen. Monet ovat kertoneet, että terveyden arvon ymmärtää vasta sitten, kun sen menettää.

    Liikenteeseen voi vaikuttaa valistuksella vain rajallisesti, koska tunnevammaisia on mahdotonta saada liikenteestä pois. Tietty määrä virheiden tekijöitä ja piittaamattomia on aina joukossamme. Vaikka kuinka uhriutuisi ja huutaisi oikeuksiaan, ei se auta ihmisiin, joilla tunnehissi ei kulje ylimpään kerrokseen. Jokin osa meistä on saanut aikuisuuteen sellaiset eväät, ettei se ymmärrä muiden huomioinnin tärkeyttä.

    Liikenteessä on oikeuksia ja velvollisuuksisa, mutta jos joku tekee virheen tai ei välitä, heikompi ottaa turpiinsa, usein pahasti.
    Noin se valitettavasti on. Maailman parhaimmatkaan lait ja säännöt eivät vaikuta mitenkään, jos niistä ei piitata eikä niiden mukaan toimita.
    I’m on the Koskenkorva diet. So far I have lost 2 days.

  15. #9405
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Eikö ollut aika surullinen juttu muutama päivä sitten Jyväskylässä sora-auton yliajamaksi jäänyt pienen lapsen äidin tapaus. Lastenvaunut olivat vielä jonkin matkaa raahautuneet auton edellä ennenkuin sivulliset saivat kuljettajan ymmärtämään pysähtyä. Poliisin kertoman mukaan auton kuljettaja oli tehnyt kaikkensa havaitakseen muut tiellä liikkujat, eikä tämä kuitenkaan ollut huomannut lastenvaunuja työntänyttä naista. Kuvassa poliisien tutkima auto oli ns "nokaton" joten ainakaan eteenpäin ei pitäisi olla esteitä. Ja onhan autoissa peilit, jopa useita, joista näkee sivuille. Silti ei vaan pysty huomaamaan mitä auton edessä ja sivuilla tapahtuu vaikka kaikkensa tekee. Kovin kummallista. Ja myös erittäin vaarallisia näyttävät kuorma-autot olevan kun tuntuu että ei ole ollenkaan harvinaista että kuorma-auto jyrää ihmisen yli.
    https://www.ksml.fi/kotimaa/Kolmelle...lastui/1576561

    Kolmelle syytteet Köhniön turmasta: Nuori äiti kuoli kuorma-auton alle Jyväskylässä, vaunuissa ollut lapsi pelastui

    Naisen kuolemaan Jyväskylän Köhniöllä lokakuussa 2018 johtaneesta liikenneonnettomuudesta on nostettu rikossyytteitä. Lastenvaunuja työntäneeseen naiseen törmännyttä kuorma-auton kuljettajaa syytetään työturvallisuusrikoksesta, kuolemantuottamuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Lisäksi työmaan pääurakoitsijayhtiön työnjohtaja ja työpäällikkö saavat syytteet työturvallisuusrikoksesta.
    Turma tapahtui tiistaina iltapäivällä 9. lokakuuta Köhniöllä Erämiehenkadulla Alva Oy:n, silloisen Jyväskylän Energia Oy:n, vesijohtojen ja viemäreiden saneeraustyömaan läheisyydessä. Aliurakoitsijayhtiön kuorma-auto törmäsi lastenvaunujen kanssa katua työmaan läheisyydessä ylittäneeseen alle 30-vuotiaaseen naiseen, joka menehtyi tapahtumapaikalla. Vaunut raahautuivat auton mukana jonkin matkaa, mutta kyydissä ollut alle 2-vuotias lapsi selvisi vammoitta.
    Turman jälkeen kuultu kuorma-auton kuljettaja kertoi, ettei havainnut autonsa vieressä jalankulkuliikennettä, eikä yliajoa, ennen kuin sivullinen autoilija antoi merkkejä siitä, että jotain oli tapahtunut.


    SYYTTEIDEN SISÄLTÖ tulee julkiseksi asian edetessä käräjäoikeuden käsittelyyn. Esitutkinnan perusteella poliisi kertoi epäilevänsä laiminlyöntejä työmaan liikenteenohjauksen järjestämisessä. Poliisin mukaan oli syytä epäillä, että jos kaikkia ohjeistuksia ja määräyksiä olisi noudatettu, ei turmaa olisi tapahtunut.
    Esitutkinnassa pääurakoitsijan työnjohtajaa ja työpäällikköä sekä rakennuttajayhtiön projektipäällikköä epäiltiin myös kuolemantuottamuksesta, mutta syyttäjä teki asiassa päätökset syyttämättä jättämisestä.
    Päätösten mukaan nostetut työturvallisuusrikossyytteet liittyvät tiettyjen turvallisuusasiakirjojen sisältöön sekä työmaan liikennejärjestelyihin. Syyttäjä katsoo, ettei asiakirjojen sisällöllä tai työmaan yleisillä turvallisuusjärjestelyillä osoitettu olleen niin ratkaisevaa merkitystä naisen menehtymisen kannalta, että ne olisivat olleet siihen suorassa syy-yhteydessä. Näin ollen syytteitä kuolemantuottamuksesta ei nostettu.


    SYYTTÄMÄTTÄJÄTTÄMISPÄÄTÖKSESTÄ SELVIÄÄ, että Alvan edustajaa epäiltiin työmaan suunnitelmista huolehtimiseen liittyvästä laiminlyönnistä. Esitutkinta paljasti urakkaa koskevan työmaasuunnitelman varsin yleispiirteiseksi. Suunnitelmassa oli myös puutteita erityisesti liikenteeseen liittyvien vaaratekijöiden poistamisessa ja arvioimisessa. Myöskään liikenteenohjaussuunnitelma ei vastannut tapahtumahetkellä käynnissä ollutta työvaihetta, vaan olisi vaatinut päivitystä.
    Syyttäjä huomioi, että myös rakennuttaja vastaa osaltaan siitä, ettei vaaraa aiheudu. Syyte jätettiin kuitenkin nostamatta, koska suunnitelmien varsinainen laatimisvastuu on pääurakoitsijalla. Rakennuttajan edustaja oli myös puuttunut asioihin neljä päivää ennen turmaa järjestetyssä työmaakokouksessa, jossa pääurakoitsijalta oli edellytetty selkeitä ja yksiselitteisiä liikennejärjestelyjä ja kehotettu kiinnittämään erityistä huomiota koululaisten turvalliseen liikkumiseen.
    Asiaa käsitellään Keski-Suomen käräjäoikeudessa ilmeisesti vasta ensi vuoden puolella.

  16. #9406
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.558
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tätä en ymmärrä, miksi oikea tilannenopeus risteysalueella ei koskisi kaikkia tasapuolisesti?
    Jos oikein saivartelemaan lähdetään, niin kyllähän kaikki velvollisuudet koskevat kaikkia yhtäläisesti.

    Jos kuitenkin siirrytään idealisimista realismiin on toisilla joissain tilanteissa enemmän oikeutta kuin toisilla. Esim. kolmioristeyksissä kolmion takaa tulevalla tai valoristeyksessä punaisissa valoissa odottelevalla on väistämisvelvollisuus risteävään/muuhun liikenteeseen nähden. Väistämisvelvollisuuden noudattaminen tulee osoittaa muulle liikenteelle ja väistämisvelvollisen on liikuttava riittävän hitaasti, jotta väistettävien havainnointi ja siten väistäminen on mahdollista. Näissä tilanteissa "etuajo-oikeutetun" oikea tilannenopeus voi olla huomattavasti korkeampi kuin väistämisvelvollisuuden. Joku voisi peräti sanoa, että valoristeyksestä voi vihreillä valoilla ajaa läpi nopeusrajoitusta. Kolmioristeys ei ole ihan niin vapaasti läpi paahdettavissa, mutta samalla periaatteella tienkäyttäjän tulee voida luottaa siihen, että kolmion takaa ei tulla eteen ja näin ollen omaa vauhtia ei lähtökohtaisesti tarvitse sovittaa sille tilanteelle, että kolmion takaa joku änkeekin eteen.

    Mutta mä en usko, että sä tarkoitit tilannennopeuden olevan sama kaikille eri velvollisuussuhteista riippumatta. Tilannenopeus koskee aina, mutta oikeaksi katsottava tilannenopeus voi olla nopeusrajoitus.

  17. #9407
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.144
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Edittiä: tarkistin ja on jaetun kelvin merkki... pitää selvitellä uudestaan saisiko siihen joko Huoltoajo sallittu tai Tonteille ajo sallittu -lisäkilven.
    Tuossa on tienpitäjä tehnyt virheen. Kelvi pitää poistaa ja muuttaa ajoradaksi. Kelvin merkkiin ei tuollaista lisäkilpeä voi laittaa. Vai mitä mielestäsi tarkoittaa klv:n merkki, jonka lisäkilpi sallii ajon tontille? Koskeeko lisäkilpi pyöriä, jolloin sallitaan pyörätiellä pyörällä ajo tontille.

    Oikea merkki on moottoriajoneuvolla ajo kielletty ja tuo lisäkilpi. Ja silloin tuo ei ole kelvi , vaan ajorata.

    Paikkaa tuntematta toinen vaihtoehto voi olla se, että kaavassa on liittymä vain alapihalle.. Mitä sanoo asemakaava noista järjestelyistä eli onko talon liikennejärjestelyt kaavan vastaiset?

  18. #9408
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.420
    ^Enpä ole kaavasta katsonut. Pitänee selvitellä kaupungilta. Tosin en usko että kovin nopeasti muutosta tulee.

  19. #9409
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Todennäköisesti tuo ei ole klv. Kun päätieltä on klv:lle risteys, lakkaa klv olemasta klv ja siitä tulee ajorata. Ongelmana tässä on se, että ei ole olemassa liikennemerkkiä "klv loppuu", jolloin pyöräilijän pitää olla hereillä ymmärtääkseen, että nyt ollaankin ajoradalla, eikä klv:llä. Melkoisia ansoja nuo paikat ylensä on, mielestäni kevyeltä liikenteelta edellytetään kohtuutonta tarkkaavaisuutta. Esim. ajoradalla on tunneli loppuu-liikennemerkki, vaikka tunnelin loppumisen useimmat kyllä huomaa ilman merkkiäkin.
    No niin, ainakin bongasin nyt Google Street View'stä yhden tällaisen kohdan jossa kotipihaan päästäkseen on pakko ajaa klv:n kautta. Ks. kuva.

  20. #9410
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.144
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Enpä ole kaavasta katsonut. Pitänee selvitellä kaupungilta. Tosin en usko että kovin nopeasti muutosta tulee.
    Asemakaava löytyy kunnan nettisivuilta.

  21. #9411
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.144
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebike-harrastelija Katso viesti
    No niin, ainakin bongasin nyt Google Street View'stä yhden tällaisen kohdan jossa kotipihaan päästäkseen on pakko ajaa klv:n kautta. Ks. kuva.
    En hahmota tuosta tilannetta. Klv tulee etuoikealta, mutta mitä muut suunnat ovat? Laitatko linkin tuohon paikkaan?

  22. #9412
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    https://goo.gl/maps/85uaCovQJzG72Ens5

    Paikkahan on tossa. Kimurantti risteys. Onko suoraan ajava auto sittenkin kääntyvä jne.
    Palaan vielä tähän risteykseen. Tuollaisia kaarteessa olevia sivuteitä pitäisi kyllä välttää. Haasteellisia paikkoja ovat. Avainsana tässä on risteys.

    Syytä on aluksi katsoa risteyksen määritelmää, joka löytyy nykyään uuden tieliikennelain 2 §. Tässä laissa tarkoitetaan: 13) risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet; Määritelmän mukaan tuossa on risteys. Suoraan ajava ei käänny vaan ajaa suoraan (poistuu kenties ”pääväylältä” mutta ei käänny). Haasteellinen paikka joka tapauksessa.

    Voidaan myös heittää lisää löylyä kiukaaseen miettimällä vasemmalla olevaa kevyenliikenteen väylää ja autoilijan väistämistä suhteessa pyöräilijään autoilijan kääntyessä kuvassa vasemmalle. Risteysmääritelmä kertoo, että paikassa on risteys. Rattia kun kääntää vasemmalle, niin sitä kääntyy risteyksessä (vaikkakin seuraa ”pääväylää”). Risteysmääritelmä ei ota kantaa väylien keskinäisiin suhteisiin. Laissa ei myöskään sanota, että tasa-arvoisen risteyksen kohdalla on ajoneuvolla käännyttäessä väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa, vaan 24 § lukee että: Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: 1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;

    Laissa sanotaan toki myös, että: Ajoneuvolla on aina väistettävä: 4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen; Tämä olisi selvä homma, jos paikalla ei olisi tuota ”sivutietä”. Tällöin pyöräilijä on se, joka väistää tullessa ajoradalle. Mutta jos palataan risteysmääritelmään, niin paikalla on sivutiestä johtuen risteys. Kaarretaanko vai käännytäänkö risteyksessä, on haasteellista hahmottaa. Laista tosin puuttuu määritelmä kääntymiselle. Risteysmääritelmä on mielestäni kuitenkin tässä avainasemassa.

    Joku voi vielä miettiä 24 § ja sitä että: Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: 2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa; Poistutaanko sitten tuossa suoraan ajaessa ajoradalta? Reunakivetys ei välttämättä tarkoita, että olisit poistumassa ajoradalta. Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty merkki koskee lisäksi vain läpiajoa.

    Palaan alkuun eli kaarteessa olevia sivuteitä pitäisi välttää. Tulkinnat ovat haasteellisia. Ovatko edse minun tulkintani tässä oikein? Risteykset pitää näyttää risteyksiltä.
    I’m on the Koskenkorva diet. So far I have lost 2 days.

  23. #9413
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    626
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebike-harrastelija Katso viesti
    No niin, ainakin bongasin nyt Google Street View'stä yhden tällaisen kohdan jossa kotipihaan päästäkseen on pakko ajaa klv:n kautta.
    Mikäli yritätte päästä selvyyteen tarkoista liikennesäännöistä, niin käyttäkää virallisia termejä kuten ajorata ja pyörätie, tai muussa tapauksessa määritelkää "klv" tarkasti.

    Yleensä "klv":llä viitataan tieliikennelain mukaiseen "yhdistettyyn pyörätiehen ja jalkakäytävään" (jossa voi olla mopoilu sallittu lisäkilvellä). Toki muitakin viittauksia voi olla.

    Tienpätkä, jossa on kielletty moottoriajoneuvolla ajo, mutta sallittu pihaanajo tms. ei siis yleisesti ole "klv" vaikka sellaiseen sen saattaa sekoittaa. Liikennesääntöjen mukaan kuitenkin 24 § Väistäminen 4 mom erityssäädös koskee nimenomaan "pyörätietä" (sisältää siis yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän), joten selvyyden saamiseksi tulee tietää millaista tietä tarkoitetaan.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  24. #9414
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.144
    Itse olen tarkoittanut klv:llä jalkakäytävää, pyörätietä tai noiden yhdistelmää. Samantekevää mikä noista kolmesta, kun kyse on autolla ajamisesta klv:llä.

    Tässä esimerkki tuollaisesta miinasta:

    https://goo.gl/maps/yMXg76DAtDtXiuxD6

    Kuvassa vasemmalta tuleva ja alamäkeen vauhtia kelaava pyöräilijä voi ainoastaan pihaliittymästä päätellä, että nyt tultiin klv:ltä ajoradalle. Väistämissäännöistä tuleekin sitten mielenkiintoinen näyttöön perustuva asia eli väistääkö ajoradalle tuleva pyöräilijä vai pihasta ajoradalle tuleva autoilija.

    Kun autoilija tulee kotiinsa oikealta, tulee hän tietysti sinne ajorataa pitkin, koska väylää ei klv:ksi ole merkitty. Toki väylän loppuosuus ei ulkoisesti eroa klv:stä ja siten hänkin voi luulla ajavansa klv:llä, koska sellainen tuossa isomman tien rinnalla koko matkan Turusta Piikkiöön kulkee poislukien muutamat tällaiset osuudet, jossa väylä onkin ajorata.

  25. #9415
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Pihasta tulija väistää kaikkea liikennettä oli siinä klv tai ei.

  26. #9416
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    163
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Pihasta tulija väistää kaikkea liikennettä oli siinä klv tai ei.
    Niinhän sitä voisi luulla.

  27. #9417
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjr Katso viesti
    Niinhän sitä voisi luulla.
    Kerro nyt sitten miksi ei pitäisi väistää. TLL 24§

    Ajoneuvolla on aina väistettävä:
    1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;
    2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;

  28. #9418
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.144
    Niin, tällainenkin pykälä laista löytyy:
    Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella.

    Eli kun pihasta tulijalla on väistämisvelvollisuus, samassa kohdassa pyörätieltä ajoradalle tultaessa ei väistämisvelvollisuutta ole?


  29. #9419
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.558
    Tuo pihasta tulevan väistämisvelvollisuus on listattu sanotun pykälän 3 momentissa. Eli koska pihalta tuleva väistää 3 momentin perusteella, ei pyörätieltä ajoradalle tuleva ajoneuvo väistä pihalta tulevaa.

  30. #9420
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.420
    ^Siis kenellä ei mielestäsi olisi väistämisvelvollisuutta? Jos ajaa pihasta tielle, on väistettävä muuta liikennettä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •