Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bensakeuhko Katso viesti
Kerroppas sitten kokemuksia kun saapuu.
Itsekkin olen miettinyt kyseisen sykkelin tilaamista kun on niin halpa tuolla. Itseä lähinnä mietityttää nuo kiekot, sillä ihan hirveästi niistä en tietoa löytänyt.
Mulla on tosiaan tällä hetkellä alla Toi GT Grade AL Claris ja runko on itselle liian iso kun aivan sairaan halvalla sain . Mutta tosiaan pyöränä olen pitänyt todella paljon.
Negatiivista:
Claris ihan susi.
Noi kiekot (ja myös tuon X:n kiekot) on aika kuraa. Pinnoja saattaa taas mennä poikki ja 2200g kiekkosetin paino. Mutta näistähän saa hyvät talvikiekot ja toimitetaan kyllä laadukkailla Clementin MXP:n crossirenkailla.
Mekaaniset jarrut myös aika huonot kun on hydraulisiin mtb jarruihin tottunut ja saa säätää harva se viikko.
QR haarukka flexaa kun 95kg kuski jarruttelee tiellä ja poluilla ( X:ssä läpiakseli )

Näistä voimansiirto, jarrut, flexaus ja koko ongelma korjaantuu tuolla X:n ostolla ja kiekot sitten erikseen ostettava. Ne Rivalin kahvat kauhistuttaa aluksi silmää, mutta sopii oikeastaan aika hyvin käteen.

Huomion arvoista tosiaan että noilla kurakiekoilla GT Grade X painaa 8,8kg. Eli aika pienellä budjetilla (350€) pystyy hankkimaan toisenkiekkosetin DT Swiss R24, kasetin, levyt ja GP 4k II 28mm:t ja tiputtamaan ton painon alle 8kg:n, joka on kyllä jo todella kevyt alu cycloksi. Kun tilalle vaihtaa vaikka DT Swiss RR21 Dicutit ja kuitutolpan ja Force 1x11 kammet (1000€) niin painon saisi 7,3kg paikkeille. Tarkoittaa aika pitkälti sitä, että tuo GT:n runko ei paina alumiinisenakaan paljon yli kiloa ja on aika tasoissa esim Cannondalen Caad 12 kanssa. Ja paketin hinta siis 2500€.

Vertailuarvoksi vaikka Cuben Attain carbon SL 9,1kg punnittuna kivijalassa kuiturungolla ja ultegralla. Ei lokarikiinnikeitä. 2400€. Ja edelleen ne ST505 kahvat shimanolta, jotka sopivat käteen kuin käsi sirkkeliin... Ja painavatkin vielä melkoisesti.