Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
fillaritorilta löytyy hiilariversio, jos on mainiota mankelia vailla..siinä 105-sarjan komponentit, jotka kyllä eri tasoa kuin clarikset.
Hei,
Olisi tarkoitus hankkia mahdollisimman monikäyttöinen pyörä niin työmatka-, harraste- kuin kevyeeseen retkipyöräilyyn. Kävin tuossa viikonloppuna koeajamassa GT Grade Alloy 105:sen ja hyvältähän tuo pyörä tuntui. Myyjä kuitenkin uhkaili, ettei pyörään saisi mitenkään fiksusti ja tukevasti tavaratelinettä eikä siten myöskään soveltuisi retkeilyyn. Olen kuitenkin nähnyt kuvia touring-pyöräksi modatuista gradeista, joten ainakin teoriassa sen pitäisi onnistua. Osaisiko kukaan asiasta enemmän tietävä, pyörän mahdollisesti omistava helpottaa tällaisen aloittelijan pohydintaa?
Epäilen kykyäni tietää asiasta enemmän, mutta vastaanpa kuitenkin. Ensinnäkin GT Grade on erinomainen työmatka-, harraste- ja myös maantiepyörä.
Ja nyt minulla(kin) olisi tarkoitus kokeilla nimenomaan kevyttä retkipyöräilyä ensi viikon viikonloppuna. Tämä tarkoittaa, että en ole raahaamassa telttoja ja retkikeittimiä mukanani.Netissä olevien kuvien ja oman pyöräni rungon perusteella tavaratelineen asentamisen ei pitäisi olla ongelma. Vaikka minulla onkin telineitä paja pullollaan, ajattelin kokeilla nyt ihan toisenlaista viritystä. Tilasin eilen tätä varten tavaraa Blackburnilta. Tuolta sivulta siis Outpost seat pack & dry pack ja Outpost frame bag large.
Hakukoneen kuvahakuun sanat "gt grade rear rack", niin sieltä löytyy jotakin.
Jep. Seuraavanlainen tuote on ollut kehitteillä Kickstarter-tyyliin, ja taisivat saada rahat kasaan. Noin kauniin pyörän persiisen kun ei kehtaa ihan mitään Bilteman häkkyrää laittaa...
Itselläni on tarkoitus kuljettaa mukana teltta yms. härpäkkeet, mutta mukana olisi yleensä myös muita, joiden kanssa tavarat voi jakaa. Matkat eivät olisi kauhean pitkiä, max 4 yön keikkoja. Nuo Blackburnin tarvikkeet näyttävät kyllä käteviltä, mutta myös kohtuullisen hintavilta verrattuna niiden tarjoamaan säilytystilaan. Jossain muistan lukeneeni, kuinka joku oli itse tehnyt juuri omaan pyörään sopivan runkolaukun.
Itsekkin löysin nuo, mutta kaipaisin kuvien lisäksi myös jotain varmistusta Grade + tavarateline kombon toimivuudesta käytännössä. Esim. kestääkö kuvissa nähdyt viritykset käyttöä, ovatko huteria jne.Hakukoneen kuvahakuun sanat "gt grade rear rack", niin sieltä löytyy jotakin.
Kyseisten Blackburnien hinta oli mielestäni kohtuullinen kun saan(en) kummatkin kotiin kannettuna 150 eurolla Wigglestä. Tuo on toki iso raha, mutta katsopas mitä Revelatet maksavat! Mutta mutta, keveys maksaa tälläkin osastolla.
Minulla oli aikanaan alucyclo, jossa ei ollut ensimmäistäkään kiinnikettä lukuun ottamatta polkimia, joilla kuski saatiin sidottua pyörään. Tubuksella on sovite, jolla telineen sai alapäästään pikalinkun juureen kiinni. Ylempää teline oli kiinni Bilteman asennussiteillä. Ja tavaraa oli taatusti paljon eikä huteruutta ollut havaittavissa.
Puhutaanko nyt samoista kiekoista? Mulla on ne simppelit Alexrimsin 470 sirkkelit. Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa kiekkojen kanssa. Olen pitänyt niitä jopa aika sopivina rytinäajoon. Ihan surutta olen vedellyt rotvallien ja soratiekuoppien yli, eikä ole rihtaustarvetta esiintynyt. Melko painavat ne vaan taitaa olla... mutta toisaalta sitte ehkä just passaa rääsimiseen. Oisko laatuvaihtelut isoja näin edullisissa kiekoissa?
FB-sivujen mukaan aika monella ovat pinnat menneet poikki (minullakin). Olisiko taustalla kuitenkin pikemminkin kasaamisen kuin tuotteiden laatuun liittyvä ongelma? Näyttäisi yhdistävän eri malleja, joissa pinnat, navat ja kehät ovat toisistaan poikkeavia. Edellisen ongelman lisäksi minun keskiölaakerini oli vähitellen hivuttautunut lähes auki. Ikävää että näin mainio tuote on kasattu huolimattomasti.
Tuossa aikaisemmin oli puhetta matkailusta. Eilen tuli Wiggleltä postissa Blackburnin kuljetusosastoa, jota jo illalla virittelin. Kyse on siis nimenomaan kevyeen matkailuun liittyvästä virityksestä eli matkalla mahdollisesti tarvittavien työkalujen sekä perillä tarvittavien hammasharjojen ja farkkujen mukana raahaamisesta. Notta tälläästä:
Siinä kasatessa tuli mieleeni, että hetkinen mitenkäs tuo runkolaukku mahtuu paikkaansa GTlle ominaisen kolmion vuoksi. Minulla on 58 runko, joten ahdasta ei tullut. Onhan se laukku tuosta kolmion viereisestä nurkasta tietysti hieman rutussa. Tankolaukku on Vauden ja on osa varsinaista retkisettiäni.
Sydän itkee verta kun noin kauniiseen runkoon kiedotaan tarranauhaa. Mutta todistaa aika vahvasti pyörän monikäyttöisyyttä.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Samaa mieltä. Tosin huomisaamustahan sen vasta näkee, kuinka tositoimet onnistuvat. Tarkoitus on kyllä pysytellä pääsääntöisesti asfaltilla, mistä kielii renkaiden kuviottomuus. Testilenkki kotikadulla antoi hyvää osviittaa siitä, että tasapainoinen ajettava olisi.
Minne nitro piilottaa juomat?
Onko tuossa Blackburnissa paikka juomapussille? Itse tilasin Wiggleltä sellaisen S-koon Restrap-runkolaukun. Olisin ottant M:n, mutta kun runko on 53-kokoa ja siinä on tuo GT-kolmio, niin en tohtinut. Voi olla, että olisi mahtunutkin, mutta nyt mennään tällä. Ei tosn ole vielä itselläni mitään ihmeempiä reissusuunnitelmia, pientavaroille lähinnä vain hommasin. Jämäkkää tekoa on kyllä Restrapinkin tekele. Niillähän näkyy myös olevan tuollainen takalaukkuhärveli tarjolla.
Blackburnissa on tosiaan paikka (tilaa) juomapussille ja erityisesti on mainostettu letkun ulostuloreikää. Sinne ajattelin juomani piilottaa. Joko pussissa tai sitten ihan perinteisessä pullossa. Kun ikkunasta katselee nyt ulos, niin pitääköhän tässä ruveta vielä lokasuojia asentelemaan...
Järki hintaisia nämä blackburnit. Laitahhan käytön jälkeen runkolaukusta kokemuksia. Satulalaukun laitoin jo tilaukseen.
Käyttökokemuksia: lähdin sitten toisella pyörällä (planet X London road) liikenteeseen, siinä kun oli lokarit valmiina. Tulivat tarpeeseen. Laitoin tuon saman setin, ja vaihto kävi hetkessä. Ajettuani käytännössä koko 150 km sateessa on todettava, että runkolaukku päästi vähän vettä sisään. Siellä olivat juomapussi ja työkalut, joten no problem. Mahtui hyvin haarojen väliin. Satulalaukussa mökkivaatteet, jotka pysyivät täysin kuivina. Etulaukku on ongelmallisin, mutta jostain syystä pidän siitä. Ehkä vaakaputken päälle tuleva laukku olisi parempi.
Kevyessä myötätuulessa keskivauhti pysyi 26 km/h. Paikoin menin 35 km/h pitkiäkin matkoja. Lopputiivistyksenä toteaisin, että en käytännössä huomannut laukkujen läsnäoloa. Aivan kuin olisi ollut rauhallisella maantielenkillä.
Vedin #131 kuvan setillä eli GT ja nuo laukut parin päivän aikana 370 km. Toimiva kokonaisuus ja GT kuin tehty tuollaiseen pidemmän matkan makusteluun. Hämeenlinnasta Tampereella ajoin sateessa ja satulalaukku toimi oivana lokasuojana.
Joku on moittinut pyörän sarvia. Minusta ne sopivat pyörään erinomaisesti ja toimivat niin maantie kuin rouheammassa rytistelyssä. Muut käyrikset tuntuvat nykyään oudoilta.
Kyllähän tässä alkaa varmistua se että jos saisi pitää vain yhden pyörän niin se olisi tuo Grade.
GT:llä (GT Grade Carbon 105) olen ehtinyt ajaa nyt noin kolme tonnia ja pitkän matkan ajoon se on minustakin erittäin sopiva peli. Minulta meni viikolla takakiekosta pinna poikki, joten täytyy selvittää meneekö takuuseen. Sarvet ovat mieltymiskysymys ja jos yhden osan vaihtaisin, niin laittaisin tavallisen ei-levenevän maantieohjaustangon pyörään. Joko en osaa kiertää ranteitani tai sitten vain jostakin muusta syystä pidemmällä lenkillä kämmenten ulkosyrjät alkavat ilmoitella itsestään tuolla levenevällä tangolla. Kahva on juuri sen verran kallellaan, että yläotteella vaihtajakahvan asento ei ole aivan optimi.
Kovan jarrutuksen jälkeen levyt laahaavat hetken jarrupaloihin. Laahaus loppuu hetken ajon jälkeen. Tämä lienee enemmänkin levyjarrujen ominaisuus kuin GT:n vika.
Noita pinnoja on mennyt kyllä luvattoman monelta poikki.
Levareita täytyy silloin tällöin herkistellä. Palat pois ja vaikka rengasrauta (tai mieluummin muovi) toisessa kädessä mäntien painelua ja toisella kahvasta puristelua. Siis siten että toinen puoli saa hieman enempi painetta. Joskus mäntä ei palaa sijalleen ja silloin sitä täytyy vähän painella sitä sisään. Huolehdittava luonnollisesti siitä, että mäntä ei pääse pullahtamaan kolostaan pois. Tätä ikävää laahaamista on tapahtunut kaikissa omistamissani hydraulijarruissa jossain vaiheessa.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tervehdys
Olen uusi jäsen näillä sivuilla. Tähän mennessä olen tyytynyt Nishiki 501 pyörään johon en löydä kunnon ajoasentoa ja kädet puutuvat ja polvi kipeytyy. Harkinnassa on ollut cyclocrossin ostaminen mutta isojen kokojen löytäminen pääkaupunkiseudulta on hankalaa (olen ajanut Cannnondale caadx 105, Felt f65x ja jonkun Focuksen mallin). Kiinnostaisi tämä pyörä nyt erityisesti kehujen puolesta vaikka ei cyclocrossi olekaan eikä pyörää pääse koeajamaan missään.
Koko vähän arveluttaa. Joko xl (58) tai xxl (60). Mitat 194cm ja jalka 92cm Omasta mielestä olen persejalkainen ja yläkroppa on suhteessa pitkä.
Tuolta olen kokoa katsonut:
http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-carbon-105-2016/
Ja fillarin tilaus mahdollisesi tuolta:
https://www.evanscycles.com/gt-grade...-bike-EV240489
Siis mikä koko olisi sopiva? Ajo lähinnä työmatka-ajoa 30km eestaas ja pään tuuletusta näin aluksi 20-30m lenkeillä, asfaltti 90% ja kovat hiekkatiet 10%.
Olen samoja kokoja ja minulla siis 58. Eikö tuota filoa ole tosiaan missään näytillä Suomen maassa että voisi edes mallata? Minun pyörää sopii toki kokeilla jonsei mistään löyry. Tarjolla Tikkurilassa. Pistä yksityispostia jos kiinnostaa tai olet maisemissa. PS. Ostin Graden edellisen väsyneen cyclocrossin korvikkeeksi.
Olen 194 - ehdottomasti suosittelen kokoa 58. Kannattaa kysyä vielä henkilökohtaista tarjousta Oliverilta TheBikeShop.de:stä.
http://www.thebikeshop.de/epages/623.../GT_Rennraeder
Isä nitrolle laitettu yv ja TheBikeShop.de lähetetty tarjouspyyntö Oliverille. Kiitos kommenteistanne.
Evanssilla tosiaan hyviä tarjouksia Gradeista. AL X lähti tilaukseen![]()
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Thebikeshopin tarjous (Sören) 2249€ simpan 540 polkimineen ja posteineen. Koeajo myös tehty jo viime viikolla, kiitos Isä nitro. Koko 58 näyttäisi olevan 194cm aika passeli mutta suhteettoman pitkän yläruodon takia stemmillä joutuu ehkä kikkailemaan. Myös muutamaan muuhun lafkaan olen laittanut postia, suosittelevat vain 60 runkoa joka sekoittaa pään. Evansin tarjoukseen en ole vielä tarttunut joka on tällä hetkellä paras.
Oiskohan koko 53 sopiva mulle? 180 pitkä ja sisämitta 81..
Kirjanmerkit