Lainaus Alkujaan tämän lähetti sledgehammer Katso viesti
Jees. Olen nyt asiaa analysoint päässäni, ja tullut siihen lopputulemaan, että en oo oikein uskaltanut lähteä tähän matalan PK-touhun pariin. Tavallaan pelkään, että se laskisi sitä absoluuttista suorituskykyä. Sitä, millä mennään, kun pilliin viheletään. Kaipa se on vaan uskottava, että se on kuitenkin se ainoa reitti kovempiin vauhteihin. Silti jotenkin tuntuu siltä, että mitä käy sitten nopeille vauhdeille, jos niiden ajaminen jää siihen 20%:iin. Tuleeko siitä laadukkaampaa, kun sitä ei tehdä liikaa vai käykö niin, että mustakin tulee semmonen ikuinen neljän tunnin maratoonari ja köpöttelijä, jonka fillari ei mee enää ikinä yli 33 keskareita. Se kai se peikko tässä takana on, miksi olen kovasti epröinyt tätä totaalista muutosta treeneihin. Lisäksi olen vielä tykännyt rääkätä itseäni ihan kunnolla.
Selkeä kausijaksotus voi olla ratkaisu tuohon ongelmaan. Itse totesin tänä syksynä että vaikka viime talvena ohjelmoidun intervalliharjoittelun ehdoilla meneminen oikeastaan marraskuun lopulta maaliskuun alkuun tuotti hyviä tuloksia, se tehoharjoittelu toteutuu vielä laadukkaammin jos tekee sen paljon arvostetun PK-kauden ensin omana jaksonaan.

Nyt suunnitelmani on ajaa marras-joulukuu PK:ta - palauttavaa, PK1:tä ja PK2:ta varioiden vähän fiiliksen mukaan. Läheskään niin palkitsevaa ja tyydyttävää se PK:n junnaaminen ei ole kunnon intervalleihin verrattuna, mutta tähän aikaan vuodesta kelit on niin kurjat ja henkilökohtainen työkuorma yleensä sen verran koholla, ettei laadukkaisiin intervalliharjoituksiin oikein riitä jaksaminen. Pitää vaan asennoitua niin että nyt saa luvan kanssa nautiskella siitä hiljaa kiiruhtamisesta, ja ehkä kerran kahdessa viikossa suo itselleen muutaman terävän vedon ikään kuin palkintona kärsivällisyydestä.

VK/MK-kausi lähtee käyntiin sitten jostain tammikuun puolesta välistä. Sekään ei tietenkään ole pelkkiä intervalleja, vaan jokaiselle kunnolliselle harjoitusviikolle pitäisi osua ainakin yksi rauhallinen palauttava, 1-2 PK-lenkkiä ja 1-2 tehoharjoitusta. Tehdystä työstä nautiskellaan ensimmäistä kertaa huhtikuun puolessa välissä Mallorcalla, jolloin pidemmissä mäissä näkee samalla millä tasolla mennään.