GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 9 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 8 9 10 11 19 59 109 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 241 - 270 / 4157

Aihe: Kestävyysurheilun perusteet

Kestävyysurheilun perusteet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sledgehammer Katso viesti
    Jees. Olen nyt asiaa analysoint päässäni, ja tullut siihen lopputulemaan, että en oo oikein uskaltanut lähteä tähän matalan PK-touhun pariin. Tavallaan pelkään, että se laskisi sitä absoluuttista suorituskykyä. Sitä, millä mennään, kun pilliin viheletään. Kaipa se on vaan uskottava, että se on kuitenkin se ainoa reitti kovempiin vauhteihin. Silti jotenkin tuntuu siltä, että mitä käy sitten nopeille vauhdeille, jos niiden ajaminen jää siihen 20%:iin. Tuleeko siitä laadukkaampaa, kun sitä ei tehdä liikaa vai käykö niin, että mustakin tulee semmonen ikuinen neljän tunnin maratoonari ja köpöttelijä, jonka fillari ei mee enää ikinä yli 33 keskareita. Se kai se peikko tässä takana on, miksi olen kovasti epröinyt tätä totaalista muutosta treeneihin. Lisäksi olen vielä tykännyt rääkätä itseäni ihan kunnolla.
    Selkeä kausijaksotus voi olla ratkaisu tuohon ongelmaan. Itse totesin tänä syksynä että vaikka viime talvena ohjelmoidun intervalliharjoittelun ehdoilla meneminen oikeastaan marraskuun lopulta maaliskuun alkuun tuotti hyviä tuloksia, se tehoharjoittelu toteutuu vielä laadukkaammin jos tekee sen paljon arvostetun PK-kauden ensin omana jaksonaan.

Nyt suunnitelmani on ajaa marras-joulukuu PK:ta - palauttavaa, PK1:tä ja PK2:ta varioiden vähän fiiliksen mukaan. Läheskään niin palkitsevaa ja tyydyttävää se PK:n junnaaminen ei ole kunnon intervalleihin verrattuna, mutta tähän aikaan vuodesta kelit on niin kurjat ja henkilökohtainen työkuorma yleensä sen verran koholla, ettei laadukkaisiin intervalliharjoituksiin oikein riitä jaksaminen. Pitää vaan asennoitua niin että nyt saa luvan kanssa nautiskella siitä hiljaa kiiruhtamisesta, ja ehkä kerran kahdessa viikossa suo itselleen muutaman terävän vedon ikään kuin palkintona kärsivällisyydestä.

VK/MK-kausi lähtee käyntiin sitten jostain tammikuun puolesta välistä. Sekään ei tietenkään ole pelkkiä intervalleja, vaan jokaiselle kunnolliselle harjoitusviikolle pitäisi osua ainakin yksi rauhallinen palauttava, 1-2 PK-lenkkiä ja 1-2 tehoharjoitusta. Tehdystä työstä nautiskellaan ensimmäistä kertaa huhtikuun puolessa välissä Mallorcalla, jolloin pidemmissä mäissä näkee samalla millä tasolla mennään.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

sledgehammer Guest
    Mulla taas olis kauhee polte tykittää trainerilla ihan eläimellisiä tunnin treenejä. Juoksussa sitten ihan päinvastainen fiilis. PK maistuu ihan hyvältä. Eilen meni just 15km 132 keskisykkeellä ja oli ihan jees. Ei edes huvittanut juosta kovaa. Ei kesällä tuu pyörällä kuitenkaan ajettua mitään tunnin tai sen alle olevia lenkkejä. Sillon mennään sitä 70-90km settiä, niin eikös toi just oo kausivaihtelua Alunperin olin ajatellut juuri tekeväni raskaita treenejä fillarilla n.2kpl/vko ja joka kolmas pyörätreeni kevyesti. Talvella on muutenkin hankala juosta kovaa, kun on pyörätiet täynnä santaa ja/tai jäätä. Kaikki reippaammat juoksut onkin tullu tehtyä matolla.

Edit:
    Koiran kanssa tule kyllä käppäiltyä joka päivä, mutta sitä en oo mitenkään noteerannut tunteihin. Palauttavaa se varmaan kyllä on.

Sepä se, olosuhteet vaikuttaa. Harjoitusvastuspyöräily on niin raastavaa että joku 3h PK1 on kaikkein vaikein treeni. Pihalla viima raiskaa siihen malliin että puoliväkisin tulee ajettua edes sen verran korkeilla sykkeillä, ettei tarvitsisi ihan pilkkihaalarissa lähteä lämpimänä pysyäkseen. Ja harjoitusten toteumat eroaa sitten suunnitelmasta.

sledgehammer Guest
    Sitten on muuten vielä lämpötilan vaikutus sykkeeseen. Se pilaa herkästi tuota PK-harjoittelua, jos ne venyy pitkiksi. Sisällä tulee helvatin kuuma ja se nostaa sykettä jo ihan reilusti ylöspäin, vaikkei harjoitus niin kova edes olisi.

No nuo testien ajankohdat voi ajatella ihan jo maalaisjärjellä, jos kerta halutaan tietää lähtötilanne ja miten sitten harjoittelu tehoaa...

Kannattaisi varmaan jo ottaa käteen joku hyvä teos kestävyysurheilusta ja vähän mieltää ihan perusteet harjoittelusta noin ylipäätään eikä elätellä mielikuvaa "absoluuttisesta suorituskyvystä", jos ei todellisuudessa ole tietoa miten edetä moista kohti...

Tietysti jokainen treenaa ja tekee niinkuin haluaa, mutta kun innostusta näyttäisi olevan, niin ehkä kannattaisi perehtyäkin.

Spämmätään lisää linkkejä. Näissä juttua vähän erilaisesta kausijaksotuksesta. "Reverve Periodization". Mitäs mieltä tälläisesta jaksotuksesta?

https://www.youtube.com/watch?v=m4RjJvZ4mjE
    http://forum.slowtwitch.com/forum/Sl...m_Sky_P5427026

sledgehammer Guest
    Kannattaisi varmaan jo ottaa käteen joku hyvä teos kestävyysurheilusta ja vähän mieltää ihan perusteet harjoittelusta noin ylipäätään eikä elätellä mielikuvaa "absoluuttisesta suorituskyvystä", jos ei todellisuudessa ole tietoa miten edetä moista kohti...
    Tarkoitin lähinnä sitä, mihin parhaimillani pystyn tämän hetken systeemeillä. On tässä myös yksi pitkään pyöräilyä valmentanut kaverikin sanonut, ettei ne kisavauhdit synny peekoota hinkkaamalla. Ajattelin talven satsata voimapuoleen ja keväällä kääntää juoksun ja pekoo pyöräilyn toisinpäin. Sitten ehkä kesäkuun puolivälistä eteenpäin tehdä molempia reippaammin noin kuukauden ennen kisaa. No mä nyt kerään dataa kasaan ja alan ihmetellä. Sekään ei valitettavasti ole aivan yksiselitteistä.

... On tässä myös yksi pitkään pyöräilyä valmentanut kaverikin sanonut, ettei ne kisavauhdit synny peekoota hinkkaamalla...
    No eihän ne synny pelkästään sillä ja siksi kannattaisi ottaa selvää vähän miten jaksottaa harjoittelua (ja milloin...). Mutta ei tuo puolikkaan/täysmatkan harjoittelu ihan rakettitiedettä ole ja kyllä ne pohjat täytyy olla jollakin tapaa hankittuna joka tapauksessa. Juoksun/uinnin vk:ta mukana pitkin syksyä/talvea järkevin määrin ja vauhdein (nousevasti toteutettuna), niin siinä jo yksi asia, millä saa kroppaa hoonattua ja hyötyä sinne pyörällekin.

Sitten on muuten vielä lämpötilan vaikutus sykkeeseen. Se pilaa herkästi tuota PK-harjoittelua, jos ne venyy pitkiksi. Sisällä tulee helvatin kuuma ja se nostaa sykettä jo ihan reilusti ylöspäin, vaikkei harjoitus niin kova edes olisi.
    Jos tehomittari on käytössä niin mikset aja treenejä vakiotehoilla ja unohda sykkeet ja kadenssit? Lähtökohtina aikasemmin antamasi tehot niin viikkotreenit voisi olla esim:
    - 2*20 min @ 250 W
    - 5*5 min @ 300 W
    - 90/90/90; 20 min @ 240 W + 3*5 min @ 270 W + 5*1 min @ 320 W

Jos ei treenit tunnu miltään, 10-20 W lisää tehoa seuraavalla kerralla. Ja jos taas liian kovalta tuntuu, pikkuisen pienemmillä tehoilla seuraava kerta. Jos/kun sisällä alkaa keittää, kokeile traineriajeluja pihalla.

sledgehammer Guest
    Tuohan voisi olla ihan jees. Oon nyt ajellut noita tunnin settejä ja alunperin ajattelinkin siirtyä sitten tiukempiin vetoihin. Tuollaisessa setissä ei kerkee tulla aika pitkäksi, eikä telkun kattomisesta tarvii edes haaveilla, riittää puuhaa siinä ajamisessakin

Eilen ajoin vastapainoksi 1h@118bpm 53-11 välityksellä rullia. Kadenssi seilas vähän 76-80 haarukassa. Niin kuin edellä taisin kirjoitellakin, myös PK:n määrä on kokoajan kasvanut. Kroppa niinsanotusti pyytää sitä enemmän, kun muu treeni on ollut kovempaa.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

sledgehammer Guest
    Voi ristus, oli ihan tappoa tuo 5x5min setti. Ei mee kyllä läpi 300w, kaks ekaa meni ihan jees, mutta sitten alkoi painaa. En suhtautunut palautuksiin riittävän vakavasti alussa. Olis tosissaan pitänyt antaa sykkeen laskea mahdollisimman alas jo ekan setin jälkeen. Siinä vaiheessa tuntui vielä siltä, että kyllä tää tästä jotenkin menee. Ajoin 10min lämpöjä, sitten 5min veto ja 5min palautus. Loppuun lyhyt jäähdyttely. 2,5-3min meni vielä ihan jees, mutta sitten alkoi olla aika tuskaa tuo viimeinen 2min. Kaipa noista voisi katsoa keskiarvon ja lähteä sillä ensi kerralla liikenteeseen. Se olis varmaan about 280-285w. Ekassa vedossa mentiin turhan paljon yli tavoitetehossa. Ehkä koitan tuollakin vielä uudestaan, nyt kun tietää miten kamalaa tuo on. Aika vaikeaa ajaa tasaisesti tietyllä teholla. Tuntuu, että traineri reagoi pikku viiveellä ja se on semmosta +/-5W ämpyilyä siinä rajan tuntumassa. Yhden vedon ajoin bullhornilta, muuten maaten.

Kyllä tää ainakin jää ohjelmaan. Miten sitten on nuo tunnin alivauhtiset rullilla ajelut? Aina puhutaan, että tuollaista matalaa peekoota pitäisi ajaa tuntikausia. Kai se on kuitenkin parempi ajaa vaikka se tunti, kuin olla ajamatta? Yllättävän jähmeeseen menee jalat siinäkin, kun tarkkaan vetää esim. 118 sykkeellä ja 78 kadenssilla sen tunnin ja keskittyy pyörittämään mahdollisimman siististi.

Eikös sitä kannattaisi jo keskittyä ottamaan selvää niistä perusteista... Ei yksittäisillä harjoitteilla sinällään ole mitään virkaa, jos ei homma ole sitten hankassa ajatellen isoa kuviota. En tiedä sitten, mutta vaikka "Sykettä ladulle" voisi olla aika hyvä kirja perusteista, vaikka vanha ja hiihtoon keskittinyt, mutta eipä nuo tietyt jutut ole lajista kiinni...

sledgehammer Guest
    No on tässä luettu yhtä ja toista. Esimerkiksi Veikkasen pyöräilykirja, Hyppölän 226 ja triathlete lehteä läpi joka kuukausi. Kynnystesteihin varmaan tällä viikolla. Laajempaa polarisaatiota tiedossa ja sitä kautta matalamman sykkeen treeniä enemmän. En mä tästä mitään tiedettä jaksa tehdä (kun se ei mun tasolla ole sitä lähelläkään), mutta joku ajatus täytyy olla. Aika sen sitten näyttää miten menee. Tuo 5x5 treeni oli kuitenkin sellainen, että en ole noin kovia ajellut ja sen jälkeen ottaa kyllä mielellään iisisti pari seuraavaa pyörätreeniä. Juoksupuolella puksutellaan rauhassa kilsoja kasaan.

Edit:
    Kun elämä ei oo ihan pelkkää treenaamista tai sen suunnittelua, niin aika hankala siinä on jotain valmista ohjelmaa alka tekemään. Kahden ihmisen vuorotyöt ja kahden muksujen menot rajoittavat ihan riittävästi. Kaipa se on parempi tietyllä viitekehyksellä mennä ja edellee unohtaa tarkemmat säädöt. Ohjelman tuntimäärän voi saada vielä jotenkin sovellettua kasaan, mutta miten sitten itse treeni siihen istuu, niin sitten on jo vaikeaa. Se nyt on omalla kohdalla vaan semmonen juttu, että tehdään sen verran kun ehditään ja niissä aikaikkunoissa, jotka kohdalle osuu. Vielä ei oo kertaakaan pyörä kulkenut huonommin, kuin edellisenä kesänä. Kaikista tylsintä olisi laatia tarkka ohjelma, joka vikosta toiseen kusisi jotenkin. Siitä ei ainakaan olisi mitään hyötyä. Mennään nyt pyörän osalta reseptillä yks oikeasti kova ja kaks oikeasti kevytä treeniä ja katsotaan, miten se siitä etenee. Suunta pitäisi ainakin olla oikeampi.
    sledgehammer muokkasi tätä : 14.12.2015 at 13.43

Kannattaisiko jaksottaa talvi kolmeen eri osa-alueeseen joka tehtäisi siihen että keväällä olisi iskussa?
    18 vkoa jaettuna esim. 3x6 vkon jaksot.
    Itse olen jakanut niin että loppusyksy vuoden vaihteeseen ajetaan PK/lajivoima jakso. Vuoden vaihteesta jakso 2 työnimellä FTP nosto. Lopputalvesta jakso 3 työnimi vo2. Tähän settiin ajelen itse vasta noita 5x5 senttejä. Itse olen ajanut sen 8x5min vetoina L5 alueella. Ennen kauden alkua maksivoimaa lisäksi 20x1 min vetoina.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hyppölän 226
    Täysin OT:
    Meinasin jättää lukemisen monta kertaa kesken. Valitusvirren tyyli muistutti liiallisesti erästä tälläkin palstalla esiintyvää kissanaista.
    --

Ei se tuo harjoittelun sunnittelu niin hirveän vaikeaa ole ja jos mieltää jaksotuksen ja niillä olevat viikkojen painotukset ja määrät, niin sitä on jo aika pitkällä. Sitten sitä voi aina säätä lähempänä tarkalle tasolle, kun tietää mihin venyy esim. työn ja perheen puolesta. Ajatus on lähinnä se, että oppii kuuntelemaan omaa kroppaansa ajan kanssa ja tekemään tarpeeksi vaativia harjoituksia muistaen kuitenkin levon tärkeyden. Ja triathlonin kyseessä ollessa, niin huomioi eri lajien kokonaisrasituksen ja että lajit voivat sitten tukea toisiaan erittäin hyvin, kun huomaa miten kroppa reagoi niiden harjoitteisiin. Siksi ei ehkä ihan ensimmäisenä ehkä kannata kiinnittää huomioita pelkän yhden lajin treenien sisältöön minuutti- ja tehotasolla...

sledgehammer Guest
    Ajatus on lähinnä se, että oppii kuuntelemaan omaa kroppaansa ajan kanssa ja tekemään tarpeeksi vaativia harjoituksia muistaen kuitenkin levon tärkeyden. Ja triathlonin kyseessä ollessa, niin huomioi eri lajien kokonaisrasituksen ja että lajit voivat sitten tukea toisiaan erittäin hyvin, kun huomaa miten kroppa reagoi niiden harjoitteisiin.
    Juuri tähän olen nytkin satsannut. Tehnyt nimenomaan sen mukaan, mikä tuntuu tässä mielessä hyvältä. En ole ollut koskaan ylikunnossa tai edes lähellä sitä. Kesällä parhaina viikkoona tuli kuitenkin +20h/vko. En aja tukkoisilla jaloilla väkisin kovia harjoituksia tietäen, että hyvin palautuneena kulkisi paremmin. Jos on koivet tukossa, niin ajetaan ne rauhassa auki ja mennään sitten kovaa, kun se tuntuu hyvältä. Uimapäiviin en yleensä ole laittanut muita treenejä juuri siksi, että jalat saavat huilata. Oikeastaan tärkein kantava ajatus on ollut se, ettei totuta kroppaa mihinkään tiettyyn kaavaan, vaan antaa sille jatkuvasti erilaista ärsykettä. Se minkä muutoksen olen nyt tehnyt on niiden keskiraskaiden treenien vähentäminen. Tästäkin on tietty ristiriitaista tietoa. Joku sanoo, että siinä sweet spotissa olis hyvä tehdä treenejä ja toinen puhuu taas mahdollisimman laajasta polarisaatiosta. Sitten on vielä hiitti jutut. No en mä siihen usko, että pelkästään niitä tekemällä mitään kestävää pohjaa tehtäisiin.

Mua lähinnä kiinnostasi tietää, millaisia treenejä sakki ajaa talvella pyörällä ja mikä ajatus niiden takana on. Itsellä yhteen kiertoon pitäisi saada yks setti rullia leppoisaan tahtiin ja yks kova juuri tuollainen 5x5 setti trainerilla. Jokaisen kovan traineritreenin jälkeen tuntuu rullilla ajo entistä kevyemmältä. Koko ajan on samalla syketasolla ajeltu nousujohteisesti kovempaa. Viime talvena ei edes tarvinnut haaveilla ajavansa pisimmällä välityksellä tuntia syke alle 120 lukemissa. Ei lähellekään. Voisko siihen kuitenkin vielä sijoitella yhden keskiraskaan vai onko parempi jättää se pois? Viikkokierrosta olen luopunut jo ajat sitten. Teen tietyt harjoitteet siinä ajassa kuin ehdin. Mistä se pumppu sen tietää, millä lajilla se PK-volyymi tehdään? Juoksussa en nyt ainakaan muutamaan kuukauteen ajatellut tehdä mitään kovin dramaattista. 15km lenkkiä 2-3 kertaa viikossa niin matalalla sykkeellä kuin pystyn. Sitten joku pitkis siihen kylkeen aika ajoin. Juoksussa en kuitenkaan voi laskea vauhtia niin alas, että pääsisin mataliin 120 syketasoihin. Tekniikka kärsii liikaa. Nyt vedellää rauhassa 130 tuntumassa ja odotellaan, että se lasku tapahtuisi pikkuhiljaa. Koko aika on tultu alaspäin, niin kyllä se jossain kohtaa natsaa kohdalleen.

Vuodenaikojen puitteissa kun näitä tehdään, niin olen ajatellut hakea talvella sitä voimaa/vauhtia kinttuihin ja kesällä sitten totuttaa niitä koipia taas pitkään lenkkiin. Toivon, että sieltä talven tuskasessioista olisi tarttunut vähän vauhtia kesää varten. Talvella tulee kuitenkin tunneissa enemmän juoksua ja vähemmän fillaria. Keväällä kuvio kääntyy sitten toisinpäin. Kun pääsee ulos, alan ajamaan enemmän pitkää lenkkiä ja juoksussa alan metsästämään sitä vauhtia. En mä ainakaan pysty samaan aikaa tekemään kovia treenejä molemmissa lajeissa. Ehkä lyhyen ajanjakson, mutten pitkään. Sitten alkaa mennä ukko tukkoon. Toimi hyvin ainakin tänä vuonna ja ajattelen, että toimisi ehkä ensi vuonnakin.

Mistä se pumppu sen tietää, millä lajilla se PK-volyymi tehdään? Juoksussa en nyt ainakaan muutamaan kuukauteen ajatellut tehdä mitään kovin dramaattista. 15km lenkkiä 2-3 kertaa viikossa niin matalalla sykkeellä kuin pystyn. Sitten joku pitkis siihen kylkeen aika ajoin. Juoksussa en kuitenkaan voi laskea vauhtia niin alas, että pääsisin mataliin 120 syketasoihin. Tekniikka kärsii liikaa. Nyt vedellää rauhassa 130 tuntumassa ja odotellaan, että se lasku tapahtuisi pikkuhiljaa.
    Parasta onkin pyrkiä siihen että VK-treenit ovat lajinomaisia ja kehittävät tekniikkaa. PK:ksi riittää monenlainen paikkoja kuluttamaton ja rikkomaton rasitus. Kannattaa tällöin käyttää aikaa siihen mikä tekee liikunnasta mielekästä, jotta saa pään kestämään.
    Jos juoksu ei alhaisilla sykeillä onnistu, niin (sauva)kävelykin sopivassa maastossa toimii. Saa samalla lantioon liikettä kun jöpöttävän juoksun sijaan ottaa pitkää kävelyaskelta.

sledgehammer Guest
    No en mä tuosta juoksusta stressiä ota. Kyllä se syke sieltä tulee alas ajan kanssa. On tuokin ihan selkeästi PK1-PK2 haarukassa. Kunhan hermotus ja tekniikka vaan naksahtaa kohdalleen, tippuu sykekin sen myötä. Mulle tuo 132 on jo huikeaa kehitystä viime kesään nähden. Trendi on ollut laskeva koko ajan. Täytyy muistaa, että eletystä 37 vuodesta juoksua olen harrastanut vajaa kaksi vuotta. Se ei oo paljon se. Täytyy antaa itselle aikaa kehittyä. Kaksi vuotta sitten tamikuussa kymppi meni tuntiin 160 sykkeellä Se oli all in Juoksussa olen nyt keskittynyt nimenomaan pidempään askeleeseen. Ihan samalla tavalla kuin hitaammalla kadenssilla pyöräilyssä, tuntuu juoksussakin hitaampi kadenssi laskevan sykettä. Pitkä askel aktivoi muutenkin useampia lihasryhmiä, mikä ei sekään ole paha asia. Haen nyt vaan sitä optimia. Viime kesän satanen fillarilla oli liikaa. Sillä syke on aina 145 haarukassa. Samalla teholla 85 kadenssilla voi helposti olla kymppi pois sykkeestä.

Pyörähän se on helpoin tapa kerätä tunteja PK-harjoittelussa, koska uinnissa sitä ei voi tehdä ja sen prosentuaalinen osuushan on pieni varsinkin täydellä matkalla, joten siinä tavallaan jos saa itsensä tasaisen kovaan matkavauhtiin, niin sitten voi miettiä miten paljon sitä kannattaa tehdä lisäsatsausta siihen ja mitä sillä saa verrattuna varsinkin juoksu/pyöräpuolella saatavista hyödyistä.

Juoksu taas kuormittaa ja omat sekä lähipiirin kokemukset antoivat osviittaa, että selviää aika vähällä, kun tekee järkevästi. Pääsääntöisesti juoksun kilometrit viikossa olivat n.40 km ja koostuivat vähän yksinkertaistettuna yhdestä vähän pidemmästä, yhdestä Vk:sta, yhdestä pyörä/juoksuyhdistelmästä sekä yhdestä verrasta. Sitten järkevästi väliin pidempiä PK- tai nousevia tai tasavauhtisia VK-lenkkejä talvella/keväällä. Lisäksi sitten aina välillä vähän juoksua hiihto- tai pyöräharjoituksen päälle.

Pyörässä taas muistaa talvella tehdä joitakin vetohommia sisällä niiden PK-juttujen lisäksi, joten sitten pääsee keväällä heti tekemään monipuolisiakin halutessaan.

Yhdistelmät tärkeitä, mutta niiden kohdalla kannattaa taas muistaa niiden kuormittavuus. Lisäksi pitäisi tehdä kovavauhtisia kontrolliharjoituksia samalla reitillä, joten saa kuvaa edistymisestään ja moiset motivoivat sitten vielä aika hyvin. Juoksutapahtumia ja tempoja ohjelmaan ihan harjoitusmielessä ilman hirveitä satsauksia, mutta kun lappu rinnassa, niin yrityskin tulee ihan huomaamatta.

Itse aloitin aikoinaan reiluna kolmikymppisenä ilman mitään kestävyyslajitaustaa ja reilun kahden vuoden päästä menin täydellä matkalla vähän alle kymmenen tunnin. Ja kovempaakin olisi mennyt, mutta hirvitti silloin vähän, että pääseekö sitä maaliin, joten tuli otettua aika varovasti. Omalla kohdalla auttoivat aikanaan se mielenkiinto harjoittelun perusteisiin ja pääseminen mukaan treenaamaan kovan ja avuliaan porukan mukaan sen jälkeen, kun oli treenannut maltilla ensimmäisen vuoden itsekseen ja saanut siinä ohessa neuvoja sitten yhdeltä konkarilta.

sledgehammer Guest
    Mä en oo oikein ymmärtänyt tuota yhdistelmätreenin tärkeyttä. Mulle siirtymät ovat olleen ihan helppoja ja vaikka puolikkaalla vedin riskillä fillarin ihan tappiin, ei se haitannut juoksua oikeastaan ollenkaan. Heikko kohta kyllä löytyy, jos pitäisi uinnista rynnistää juoksemaan. Se on ihan pirun hankalaa ja raskasta. Ei meinaa kroppa tottua ollenkaan juoksuun tunnin uinnin jälkeen. Tähän joutuu vielä varmaan paneutumaan, kun kaveri houkutteli swimrun systeemeihin mukaan. En kyllä vielä lähtenyt...

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

Ne tärkeät yhdistelmät onkin monesti sitä, että esim. ajat treinerillä ja siitä juoksuun ja tuo sitten toisteisena. Ja sitten nuo pidemmän pyörän tai hiihdon päälle tehdyt juoksut on kyllä hyviä, koska jaloille saadaan rasitus alle, mutta ei juoksusta tulevaa hakkaavuutta.

Mutta mikä ei ole kyllä järkevää, niin esim. tuo 3 x 15 km PK viikossa...

Trainerroadin blogissa mielestäni ihan hyviä ajatuksia talviharjoittelusta ja peruskestävyysharjoittelusta. Harjoitusvaikutusta halutaan joka tapauksessa, ja sitä saadaan erittäin matalillakin tehoilla jos kampi pyörii 12-20h viikossa. Kun sellaiseen ei ole aikaa, pitää leipoa harjoituksiin lisää intensiteettiä.

noniinno Guest

Hyviä selityksiä jos kunnon pohjien tekeminen ei nappaa. Kai nyt jokainen pystyy treenaamaan yli 10 h vkossa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Hyviä selityksiä jos kunnon pohjien tekeminen ei nappaa. Kai nyt jokainen pystyy treenaamaan yli 10 h vkossa.
    Ei pysty. Juuri tänään laskin omaa saldoa. Tämä vuosi on ollut harjoittelun kannalta erityisen hyvä, aikaa on ollut selvästi enemmän kuin "normaalissa" työelämätilanteessa. Esimerkiksi keväällä tuli 40 tuntia Mallorcalla yhdeksässä päivässä, niin pitkään "kevätleiriin" ei ole tulevina vuosina mahdollisuutta. Kuitenkaan koko vuoden määrät ei ole mitään erikoisia - keskimäärin 7,5h viikossa. Eniten taitaa ahdistaa se, että työ aiheuttaa välillä noin viikon mittaisia jaksoja jotka on käytännössä pakkolepoa urheilusta mutta sisältävät sitten merkittävästi muuta fyysistä rasitusta.

Onkohan mun ideassa mitään järkeä, yhtenä iltana mietin painoliivien kanssa ajamista mutta en ihan "perinteisesti.
    Siis suuntana olis Tahko ens kesänä ja matkaa 120km, vuodenvaihteessa olis tarkoitus aloittaa tarkempi syöminen ja turhat pois siis kalja ja pullat yms.
    No nyt siihen ideaan, jos lähtöpaino on esm 98kg ja tavoite 88kg niin onko kukaan kokeillut lisätä painoliiveihin vastaavaa määrää lisäpainoa mitä kehosta häviää??.
    Jalat olis reenattu siis kesällä 98kg ruholle mutta tadaa, kun nakkaa liivit pois niin ukko painaa vaan 88 ja pyörä lentää??? Kuka ampuu idean alas?
    -en ole hullu, olen erikoinen-

noniinno Guest
    ^ Minusta vaikuttaa aika masentavalta suunnitelmalta. En toki ammu alas, mutta ehkä parempiakin ja ennen kaikkea miellyttävämpiäkin tapoja treenaamiseen saattaisi olla.

Masentavaa joo mutta onko tehokasta. Painohan on sama koko ajan...
    -en ole hullu, olen erikoinen-

Kokeile ihmeessä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •