Alkujaan tämän lähetti
Anaxagore
Tässä mun tubeless-ohjeet mitä on joskus tullut naputeltua.
Tarvikkeet mitä oisi hyvä olla:
73mm leveää Gorilla-teippiä
Notubes 35mm tubeless-venttiilit
Notubes litkua 946ml
Notubes injektori (tällä on kätevä työntää litkut venttiilin läpi)
Notubes prestaventtiilin sielunirroitustyökalu (tähän riittää kyllä ohuet kärkipihditkin)
Puupala
Ämpäri
Saippuavettä
Kompura
Presta-adapteri
Denaturoitua alkoholia puhdistamiseen
Sakset
Ohutta pakkausteippiä
Hiekkapaperia (>200 karkeudella?)
Näin se homma sitten etenee kai...
Ekaksi pitää tapella renkaat irti vanteelta. Mikä ei olekaan ihan helppo homma. Kannattaa laittaa tennarit jalkaan, kiekko matolle kyljelleen siten että ohut puupala on akselin alla. Sitten ei muuta kuin renkaan kyljen päälle pomppimaan jotta saa renkaan irti. Kyllä se sieltä lähtee vaikka usko meinaa mennä. Jos ei meinaa lähteä niin saippuavettä liukasteeksi.
Sitten kun rengas on irti niin pitää saksia vannenauhat kapeammiksi. Käytännössä niin kapeiksi että kaikki reiät vielä peittyy. Sitten tulee putsata vanne kaikesta liasta. Hiekkapaperilla voinee karhentaa vielä niin auttaa teippiä kiinnittymään vieläkin paremmin, itse en tosin tehnyt. Jos karhentaa niin karhentaa vaan sen alueen mihin teippi tulee, eikä sinne renkaan uraan saakka.
Sitten vaan vannenauhat paikoilleen ja teippaamaan. Aloittaa teippaamisen venttiilin kohdalta ja jatkaa toista kierrosta vielä 10cm alimmaisen päälle. Vanteen reuna-urassa on parit pienet reiät joihin kannattanee laittaa vaikka pakkausteippiä tai vastaavaa ohutta teippiä, itse en laittanut mitään. Sitten kuumennetulla pinnillä kannattaa tehdä reikä tubeless-venttiiliä varten. Ja venttiili sitten paikoilleen. Ja sitten rengas paikoilleen. Kannattaa kattoa että tulee oikein päin! Sitten venttiilistä sielu irti ja kompuralla niin paljon ilmaa että napsahtaa kyljet paikoilleen.
Lopuksi litkua sisään 150ml per rengas, sielu takaisin paikoilleen ja ilmaa renkaaseen. Sitten heiluttelua että litku kulkeutuu kaikkialle. Saippuavesi auttaa näkemään että mistä vuotaa ja kuplii. Sitten vaan heiluttelua siihen suuntaan. Ja sitten rengas vaakatasoon ämpärin päälle 10min per puoli.
Noilla ohjeilla pitäisi alkaa pitämään. Painetta voi joutua lisäämään mutta kannattaa tarkistaa että mistä vuotaa. Sitten vaan heiluttelua siihen suuntaan taas.
Kirjanmerkit