Lainaus Alkujaan tämän lähetti Myrtillus Katso viesti
Terve!

No nyt alkaa olemaan jo vähän rakentavampaa juttua...

Yllä olevista ehkä selvimmin käy esille se, että asioista ei kuitenkaan keskustella riittävästi ryhmäajossa. Ehkä ei ole olemassa sellaista kulttuuria, että asioista voisi puhua asioina eikä kukaan vedä hernettä nenäänsä jos omaan toimintaan puututaan rakentavasti. Se että jotain asioita on tehty vuosikymmeniä ei kuitenkaan merkitse mitään, kun ne vuosikymmeniä asiaa harrastaneet A) eivät ole mukana B) eivät avaa suutaan rakentavasti silloin kun se pitäisi tehdä. Aloittelijoilla on myös jonkinmoinen kynnys mennä kysymään varttuneemmalta polkutieteen harjoittajalta, että miksi hän ajelee jonojen välissä / etupyörä limittäin edellä olevan takapyörän kanssa / ei pysy rinnalla / kiilailee toista etumiestä pihalle vaihtotilanteessa.

Olen Pietun kanssa vahvasti samaa mieltä siitä, että palautetta pitää tulla erilaisista toimista ja välittömästi. Hidas telaketju on "tökkivä" versio jatkuvasta kierrosta ja sitä harrastetaan paljon hitaissa ryhmissä, joissa on mukana kaltaisiani aloittelijoita ryhmäajon tiimoilla. Näin ollen yhdessä on jo kaksi riskitekijää. Hitaan telaketjun kriittisin vaihe on juuri vaihtotilanne ja siihen liittyvä vasemman jonon hidastuminen... kun keula keventää niin kuudes kaveri jo joutuu hidastamaan koska ei ole tietoinen siitä, että vaihto on menossa ja jokainen on pari sekuntia myöhässä kevennyksen kanssa. Tuskinpa 10.5 kasan alimmaisia paljon lämmittää ohjeet, että oikean jonon kulkiessa vakionopeudella kaikki sujuu itsestään, keulan ei tarvitse miettiä mitä perässä tapahtuu, eikä siinä ole mitään keskusteltavaa. Se rytinä selän takana jonon perällä oli niin inhottavaa kuunneltavaa, että en malta olla keskustelematta.

Tuota vaihtotilanteen rauhoittamista kannattanee korostaa entistä enemmän ja tarjota oikeasti sitä palautetta heti, jos perässä tapahtui jotain kummallista vaihdon yhteydessä. Myös erittäin tasaisista vaihdoista kannattaa mainita, niin jokainen tietää joskus tehneensä asiat oikein ryhmän kannalta. Varoitettakoon todennäköisestä RAKENTAVASTA keskustelusta vaikka lenkin speksissä, niin jokainen voi sitten valita haluaako osallistua keskustelevalle ja kehittävälle ryhmälenkille vai ei.

Rakentavasti, Antti
Tässä keskusteluasiassa on ilmiselvästi ollut nyt väärinkäsitys. Tottakai asioista pitää keskustella ja palautetta antaa - en todellakaan sitä tarkoittanut. Tarkoitin sitä, että itse ajosysteemiä ei voi muutella. Siitä miten sitä parhaiten noudatetaan - pitäisikin keskustella. Esimerkiksi Timon ja Cycpediuksen lenkeillä on ajettu huomattavan tasaisesti, koska nämä herrat siitä huomauttavat aina asiallisesti. Enkä minä ainakaan ole vetänyt hernettä kanuunalenkeillä nenään mistään - päinvastoin olen nauttinut suunnattomasti jokaisesta metristä, mukavasta seurasta ja hienoista uusista lenkeistä. Ja vielä erikseen hienosta kartasta, jonka avulla olen saanut opetella maastoajoa (mikä onkin ollut aika kaatuiluvoittoista) ja uusia maastoreittejä.

Mitä tulee itse porukkalenkkeihin niin mielestäni tämä haitariliikkeen välttely on itse asiassa suurin haitariliikkeen aiheuttaja.