HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 6 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 16 56 106 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

mutanaama Guest
    [ot] Kiitos, kyllähän näitä jaetaan, jos vaan on kokemusta.

Onhan noita ollut, ja huonoissa oloissa paksuilla menee paremmin. Tosin samat sällit pesee meikäläisen mennään vaikka millä fillareilla. Mutta ei kai noissa vanteissa niin huimaa eroa ole, etteikö vaihto BFL:ään auttais. Toisaalta se ero 2,25" nakkiin on sellainen, että törmättiin Elaston jälkiin lumisilla ylästön poluilla, ja mikäs oli ukkoa scoutatessa, kun syvä käärme luikerteli pitkin polkua, muks-jälkien lomassa. Ajettiin se sitten kaikessa rauhassa kiinni, ja istutettiin mieheen paksutauti.
    Polku oli ylämäkeen mahdoton ajaa tavallisella maasturilla, ja alamäkeenkin mun piti aika lailla skarpata, niin tämä ajeli paksukaisella muiden perässä hetken kuluttua kuin tyhjää vaan.
    Meitä laihaläskeillä ajavia tää koko keskustelu hiukan naurattaa, kun ollaan tässä jo muutama vuosi näillä tampattu menemään, eikä se virne suostu naamalta vieläkään häipymään.

Ei mennyt pitkään tuosta viime talven ensipuraisusta kun lähti oma Onniwanni tilaukseen.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Mulla ei ole siellä yhtään talkkia.

Sellanen juttu muuten vielä, että toi digitaalinen painemittari on ihan "must" näiden kanssa. Ainoa kerta kun olen tuon renkaan saanut pudotettua vanteelta ja joutunut ajamaan sellaisella oli eka 20km lenkki töihin ja takaisin. Silloin mulla ei vielä ollut tota digitaalista mittaria ja noissa paineissa ainakin mun tornipumpun analoginen mittari heittää häränpyllyä. Laitoin sitten ihan fiiliksen mukaan paineet sillä perusteella, että "kyllähän näissä nyt voi todella matalia paineita käyttää!" varsinkin kun talvikin vielä oli. Varmaan ollut just ton 0,25bar ja renkaat tippu vanteelta viimeistään ajossa. Siitä muistona ainakin takarenkaassa jäljet ja tuota menoa jos olisi jatkanut, niin lopputuloksena nähtäisiin artzin renkaat.

EDIT: Ainiin ja paineista kun täällä höpisin niin mainitaan vielä minun paino, joka on noin 73kg.
    No voi paska. Mä jo elättelin toivoa et vika ois voinut olla tuossa talkin määrässä.

Mulla on tuommoinenhttp://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Ty...mittari-15219/ digitaalinen painemittari joka on ollut aivan älyttömän hyvä mönkijän,prätkän ja auton kanssa. Näyttänyt tismalleen oikeat paineet mitä olen sitä vertaillut hintavempiin ja "laadukkaampiin" mittareihin. Ainoa ongelma on ollut, että toi mun presta-adapteri on hivenen liian pitkä tuolle, eli toi ei yllä painamaan sitä venttiiliä alaspäin. Tuota adapteria on tarkoitus pikkaisen lyhentää niin sitten mullakin on mittari jolla saan suht tarkat paineet tietoon renkaista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Meitä laihaläskeillä ajavia tää koko keskustelu hiukan naurattaa, kun ollaan tässä jo muutama vuosi näillä tampattu menemään, eikä se virne suostu naamalta vieläkään häipymään.
    Tämä on juurikin sitä mitä tällä kyssälläni hain.

Mikäs olisi hyvaksi havaittu digitaali painemittari Läskien tarkkailuun. Pakkasessakin saisi toimia. Presta venttiileille.
    Hissitolppa tuossa jotain tarinoikin jo.

The end of the road is just the beginning...

Re: Suuri Fatbike rengas keskustelu.

^ komp. ~20€ bike companysta

Taitaapi jäädä tuon adapterin lyhentelyt ja seuraavan tilauksen yhteyteen ymppään tuon mittarin BD:stä. http://www.bike-discount.de/shop/k38...ure-gauge.html

Mulla Topeakin digimittari, hyvin pelaa sekin, vaikka onkin aika paljon kalliimpi, kun en silloin tiennyt vaihtoehdoista. Tuo nyt vain sattui silmään. On osoittanut, että Clas Ohlsonin Zefal-jalkapumpun mittari on yllättävän tarkka, myös siinä alle ja yli yhden baarin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Täytyypä pistää tilaten, kun ei ole hinnan kirouskaan.

Tuli vastausta On-Onelta:

Hi,

I have spoken to the service team and they have recommended the following.

Check the rim tape is seated correctly and is not interfering with the tyre bead.

Check the integrity of the bead on the rim.

Check the bead on the trye.

Check the two are correctly seated prior to inflating.

Regards

Eipä tuosta nyt kovin paljon viisastumaan pääse mutta tulipahan nopeasti vastaus. Rustasin jotain takaisinkin:

Hi,

those are pretty much the things I check before installing tire, new or old. I have tried with and without that red rim tape since that it's pretty much useless while there is tape on top of spoke nipples anyway.

Bead of the rim looks like it should be, It's pretty narrow though. There would probably be the place for improvement for the next rim you design.

Can't find anything wrong with the tire beads either.

"Check the two are correctly seated prior to inflating." What do you mean by this? Everything is as it should be prior to inflating. Tire pops up to the bead as it should every time on 2,3-2,5bar.

With kind regards

[ot] Kiitos, kyllähän näitä jaetaan, jos vaan on kokemusta.

Onhan noita ollut, ja huonoissa oloissa paksuilla menee paremmin. Tosin samat sällit pesee meikäläisen mennään vaikka millä fillareilla. Mutta ei kai noissa vanteissa niin huimaa eroa ole, etteikö vaihto BFL:ään auttais. Toisaalta se ero 2,25" nakkiin on sellainen, että törmättiin Elaston jälkiin lumisilla ylästön poluilla, ja mikäs oli ukkoa scoutatessa, kun syvä käärme luikerteli pitkin polkua, muks-jälkien lomassa. Ajettiin se sitten kaikessa rauhassa kiinni, ja istutettiin mieheen paksutauti.
    Polku oli ylämäkeen mahdoton ajaa tavallisella maasturilla, ja alamäkeenkin mun piti aika lailla skarpata, niin tämä ajeli paksukaisella muiden perässä hetken kuluttua kuin tyhjää vaan.
    Kyllä se oli mielestäni huutava vääryys meitä laihaläskeilijöitä kohtaan, kun esim. viime vuonna Kolistelija (öbaut 60kg) pääs kimppalenkillä ajamaan Moonlanderilla muutaman kohdan 10m pidemmälle kun minä 75kg Muklukilla. Mielestäni laihaläskeissä riittää kantavuus varsin hyvin alle 80kg hemmoilla.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    Kyllä se oli mielestäni huutava vääryys meitä laihaläskeilijöitä kohtaan, kun esim. viime vuonna Kolistelija (öbaut 60kg) pääs kimppalenkillä ajamaan Moonlanderilla muutaman kohdan 10m pidemmälle kun minä 75kg Muklukilla. Mielestäni laihaläskeissä riittää kantavuus varsin hyvin alle 80kg hemmoilla.
    Kai se on sit alettava sulattelemaan kesän makkaroita ja kaljoja vyötäröltä, ku 90kg menee rikki ajokamat niskassa. Laihaläski alkaa olla väistämätöntä, kun Fatty bundlea varten on muut osat jo vihdoin nurkissa.

Eilen pääsin ekan kertaa vaa'assa alta 80 kilon, joten saumaa laihaläskeilijäksi alkaa olla.

mutanaama Guest
    Olkaa vaan ihan huolettomia, mää painan +85kg kalsarit jalassa, ja silti häivyn tolla horisonttiin talvikelillä, ennenkuin syslorossari ehtii kissaa aivastaa. Oli sitten sohjoa tai pakkaslunta.

Multa ne halusi posahtaneen kumin katsottavaksi, mielenkiinnolla odotan syyttävätkö kokonaan asentajaa. Täysin oma vikahan se on ajaa kumi tuollaiseksi, mutta toisaalta noin ei kai pitäisi voida käydä.

Ei ole normaalia, että rengas napsahtaa paikalleen vasta yli 2bar paineilla, se on pommi. Kannata sitä ”ohjata” manuaalisesti jo huomattavasti alemmilla paineilla. Fattyn kanssa teen näin (laiskan versio):
    - paineet 1,5bar
    - jos ei asetu, yritän vääntää paikalleen
    - jos ei auta, paineet 0,3 bar ja yritän taas vääntää paikalleen, sekä puristella liian korkealle noussut reuna takaisin (ongelmareunan vastapuolelta)
    - jos ei auta, paineet pois, asetan paremmin ja aloitan alusta.

Hissitolpalla on kyllä pakko olla jotain sekundakamaa. Tein tieteellisen testin omilla Fattyn 70mm vanteilla, Floatereilla ja Schwalben 13F sisureilla. Paineet tarkastin Schwalben digitaalisella mittarilla.

0,3bar: Rengas pysyy vielä vanteella eikä sitä saa edes kyljistä puristelemalla putoamaan.
    0,25bar: Rengas pysyy vanteella, mutta kyljistä puristelemalla sen saa jo irti urastaan, silti ei vielä "putoa".

Suraavaksi kun ilmaa vielä päästelin ulos, niin mittari näytti enää 0bar ja silti rengas ei ollut pudonnut vanteelta, nyt sen sai kuitenkin puristeltua kyljistä selkeästi irti.
    Minulla toimii täsmälleen samalla tavalla, silti väitän, että minulla rengas ei pysy vanteella. Nimittäin mielestäni renkailla on tarkoitus myös ajaa, jopa epätasaisella pinnalla, eikä pelkästään ihailla ja puristella.

Kun kuhmujen yli ajetaan pienillä paineilla, renkaan reuna jatkuvasti lipsahtaa paikaltaan ja itsekseen palautuu takaisin. Tätä ei voi nähdä ilman high-speed kameraa, mutta tästä jää todisteeksi kulumajälki renkaassa vanteen reunan lähellä.

Ja sitten kun menee sisuri mäsäksi metsässä, laita siinä sitten minipumpulla 2.5 bar ja odota seuraavaan aamuun että kumi on asettunut vanteelle?

mutanaama Guest
    Et kai sää ny mitään minipumppua käytä. Ei tuokaan nyt mikään jätti ole, mutta renkaan saa täyteen muutamassa minuutissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Minulla toimii täsmälleen samalla tavalla, silti väitän, että minulla rengas ei pysy vanteella. Nimittäin mielestäni renkailla on tarkoitus myös ajaa, jopa epätasaisella pinnalla, eikä pelkästään ihailla ja puristella.

Kun kuhmujen yli ajetaan pienillä paineilla, renkaan reuna jatkuvasti lipsahtaa paikaltaan ja itsekseen palautuu takaisin. Tätä ei voi nähdä ilman high-speed kameraa, mutta tästä jää todisteeksi kulumajälki renkaassa vanteen reunan lähellä.
    Ai pitääkö noilla ajaakin?! En yhtään tienny.

Kuten täälläkin olen jo monesti maininnut, niin ajelin viime talven loppupuolella 0,4/0,5bar paineilla ilman ongelmia. Tuo kotitesti oli vain Hissitolppaa varten, koska hänellä kuulemma koko rengas tippuu jo tuostakin huomattavasti korkeammalla paineella. Esim. tuolla 0,3bar paineella en kyllä ehkä lähtisi ajelemaan vaikka kotona puristelemalla ja ihailemalla se siinä vielä hienosti pysyykin. Liitteenä kuva mun takarenkaasta, jossa näkyy pahimmat jäljet mitä siihen viime talven ekoista painesekoiluista sain aikaiseksi. Eturenkaassa ei ole jälkiä. Nuo jäljet ei muistaakseni sen ekan kerran jälkeen ole kasvaneet jos oikein muistan, mutta voin olla väärässäkin. Aika näyttää tapahtuuko tuolle vielä jotain ihmeellistä kun kilometrejä tulee lisää. Nyt kesällä on tullut läskipyörällä ajettua vain vähän.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Mulla on just toi mittari ja on ollu kyllä hyvä! Kympin muistaakseni maksoin Bike-Discountissa.

Liitteenä kuva mun takarenkaasta, jossa näkyy pahimmat jäljet mitä siihen viime talven ekoista painesekoiluista sain aikaiseksi.
    Eli eipä ole kuvan perusteella pysynyt vanteella sinullakaan.

Schwalben mittari on hyvä paineen mittaamisen, mutta todella surkea paineen säätämiseen. Nyt kun siitä on kokemusta, ottaisin mieluummin sellaisen mittarin, millä paineen pudottaminen ja mittaaminen onnistuisi kätevämmin.

Sellanen juttu muuten vielä, että toi digitaalinen painemittari on ihan "must" näiden kanssa. Ainoa kerta kun olen tuon renkaan saanut pudotettua vanteelta ja joutunut ajamaan sellaisella oli eka 20km lenkki töihin ja takaisin. Silloin mulla ei vielä ollut tota digitaalista mittaria ja noissa paineissa ainakin mun tornipumpun analoginen mittari heittää häränpyllyä. Laitoin sitten ihan fiiliksen mukaan paineet sillä perusteella, että "kyllähän näissä nyt voi todella matalia paineita käyttää!" varsinkin kun talvikin vielä oli. Varmaan ollut just ton 0,25bar ja renkaat tippu vanteelta viimeistään ajossa. Siitä muistona ainakin takarenkaassa jäljet ja tuota menoa jos olisi jatkanut, niin lopputuloksena nähtäisiin artzin renkaat.
    Eli eipä ole kuvan perusteella pysynyt vanteella sinullakaan.
    Luitko sä tätä keskustelua taaksepäin yhtään?

Eli tuon kuvan perusteella osaat jo kertoa, että tuo on pudonnut tämän jälkeenkin? Täytyy siis itsekin alkaa miettimään jotain ratkaisua asiaan.

mutanaama Guest
    Siinä se nähdään, että on se vaan niin kivaa, kun voi vanteilla kaahata ihan huomaamatta. Vaikka pöljäähän se tietysti on. Häpee!

Schwalben mittari on hyvä paineen mittaamisen, mutta todella surkea paineen säätämiseen. Nyt kun siitä on kokemusta, ottaisin mieluummin sellaisen mittarin, millä paineen pudottaminen ja mittaaminen onnistuisi kätevämmin.
    Oliskos jollain hyviä kokemuksia jostain digitaali mittarista millä voi samalla laskea painetta ja mitata.

Mulla on ainaskii näin paljon isompi pumppu kuin Teillä! Joku Lezyne, mutta kyllä sillä hommat hoituu. Mittari on aivan iiiihana SKS Airchecker. Ei kyllä pysy perässä jos sen kanssa laskee paineita, pitää mahdollisesti välillä irroittaa, tai jopa sammuttaa. Isommat erot näkyy ok.

Olkaa vaan ihan huolettomia, mää painan +85kg kalsarit jalassa, ja silti häivyn tolla horisonttiin talvikelillä, ennenkuin syslorossari ehtii kissaa aivastaa. Oli sitten sohjoa tai pakkaslunta.
    Aion nokittaa vielä tähän parilla kilolla.

Mulla on tällainen painemittari: http://www.sportsbikeshop.co.uk/moto...ent_prod/76914

- Tuolla saa pudotettua paineita helposti nappia painamalla. Pelkään kuitenkin litkujen päätymistä mittariin, joten yleensä otan mittarin irti ja pudotan painetta venan sielua painamalla.
    - Toimii Schraderin ja Prestan kanssa.
    - Vaikuttaisi antavan täsmällisiä ja toistettavia tuloksia, luotan tähän enemmän kuin minkään pumpun "on ilmaa / ei ole ilmaa"-viisariin.
    - Miinuspuolena ei näytä luotettavasti alle 3 psi paineita. Harvoinpa noita toisaalta tarvitsee.
    - Kylmimmillä keleillä ei jaksanut toimia, eli kannattaa kuljettaa vaatteiden sisäpuolisessa taskussa.

Tolla mun Topeakin mittarilla voi kanssa laskea paineita, tarvitsee kuitenkin mielestäni sitten uuden mittauksen . Tosin enhän mä tätä kauaa ole käyttänyt, mitä nyt pari kertaa kokeillut, ja ohjeiden mukaan mittaria ei tarvitsisi ottaa pois venttilistä välillä. Edit: Kyllähän ton pitäisi näyttää paineen pudotus, en ollut vaan laittanut säätömoodia päälle, kannattanee aina lukea käyttöohje...
    keski-ikäinen muokkasi tätä : 10.10.2013 at 03.59 Syy: Selvennys

Ei ole normaalia, että rengas napsahtaa paikalleen vasta yli 2bar paineilla, se on pommi. Kannata sitä ”ohjata” manuaalisesti jo huomattavasti alemmilla paineilla. Fattyn kanssa teen näin (laiskan versio):
    - paineet 1,5bar
    - jos ei asetu, yritän vääntää paikalleen
    - jos ei auta, paineet 0,3 bar ja yritän taas vääntää paikalleen, sekä puristella liian korkealle noussut reuna takaisin (ongelmareunan vastapuolelta)
    - jos ei auta, paineet pois, asetan paremmin ja aloitan alusta.
    Millä perusteella ei ole normaalia nostaa rengasta paikalleen paineella? Näin se tehdään kaikissa muissakin renkaissa(autot, moottoripyörät, laihat polkupyörät), miten läskin rengas näistä eroaa? Normi fillarinrenkaita kun vaihtelen niin niissä teen aina silleen, että hieman painetta renkaaseen ja sitten väännellään ja käännellään sitä kumia sekä pomputellaan maata vasten. Mä olen kyllä perustellut tämän itelleni sillä, että varmistelen sisurin oikeaan asentoon, eli ei jäisi niin herkästi vanteen ja ulkokumin väliin ja mahdollisesti sieltä vapautuisi jos sinne on jäänyt. En ole huomannut mitään vanteelle nousua edistäviä vaikutuksia tuolla. Tuohon normi 26" maasturiinkin saa sen näin ihan mutuna muistin perusteella +3bar puskea renkaaseen ennen kuin pompahtaa paikalleen. Yleensä käytän jossain 4 kieppeillä ennen kuin lasken sinne halutulle alueelle.

Läskissä on niin väljät noi kumit vanteilla etten ole nähnyt tarpeelliseksi tehdä mitään muuta kuin puskea ilmaa renkaaseen. Samalla tietenkin seuraten, että lähtee tasaisesti nousemaan ja jne. Ei siinä tunnu mistään vatkauksista tai muista hieromisista olevan mitään hyötyä.

Miten 2bar on pommi? Hetkellisiä paineita ilman mitään muuta kuormaa renkaat kestää todella isoja paineita. Vaikka mulla prätkän renkaan kyljessäkin lukee ne suositellut paineskaalat niin aina ne on joutunut ylittämään rengasta vanteelle nostaessa. Yleensä siinä 5bar kohdalla poksahtaa vanteelle ja aina säikäyttää yhtä veemäisesti. Ainoa helpotuskeino mikä tulee mieleen vanteelle nostamiseksi on jokin liukaste vanteen ja renkaan väliin.

edit. mitä tulee mittariin jolla pystyy laskemaan painetta, mä en luota semmoiseen. Mun mielestä se ei näytä oikein. Ei siis ole kokemusta yllämainituista mittareista, vaan tuosta mittaustavasta esim auton kanssa, mittarilla jossa on ominaisuus laskea painetta. Mun kokemuksilla se tulee viiveellä se mittari ja aina on eri tulos kun käytät mittaria irti. Prestaan sopivaa tuommoista "kunnollista" mittaria mulla ei ole vielä koskaan ollut vaan aina on menty pumpun mittarilla. Tiedä sitten miten vaivalloista se paineen vähentäminen on, kun autoventtiilien kanssa ei tartte kuin pikkasen mittaria kallistaa.
    Hissitolppa muokkasi tätä : 10.10.2013 at 08.58 Syy: typoja

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •