Alkujaan tämän lähetti
Tom_E
Olen ihan hiljattain ajellut Zwiftiä sekä tyhmällä muinilla että neolla ja mielestäni ero tyhmän ja älykkään trainerin välillä on sekä ylä että alamäkiin tultaessa hyvin dramaattinen. Tyhmällä trainerilla ei tarvitse alamäissä vaihdella vaihdetta, jos haluaa polkea. Neolla taas alamäessä on melkein pakko ylämäen jälkeen vaihtaa vaihdetta tai sitten olla polkematta. Ylämäissä taas, vaikka toki ylämäen kasvavaa vastusta voikin simuloida vaihtamalla muinissa isommalle, en minä ainakaan tiedä mille välitykselle pitäisi vaihtaa että se simuloisi minun kulloisellakin vauhdilla vaikka 5%, 7%, 10% tai 17% mäkeä. Rehellisesti sanottuna muinin jälkeen Zwiftin radiomastomäkeen tuleminen neolla oli megaluokan järkytys. Muinilla sitä usein tuli vain pyöriteltyä kovempaa tai hieman isommalla vaihteella, vauhti toki oli pienempi, mutta ei siinä mitään kuolemaa tehnyt. En tiedä oliko neolla ajellessa realistisuus slideri edes 100%, mutta kyllä siinä 17% mäessä 60 kiloisen kevyesti pyörittelijän voimilla melkein kuolemaa teki. En olisi ikinä uskonut, että se 17% on niin saakelin karun tuntuinen. :D