Harald, kurkkaa yksityisviestit.
Printable View
Harald, kurkkaa yksityisviestit.
Eli tavoitteeni luoda mielikuva itsestäni kaikentietävänä asiantuntijana myös tällä alueella on siis toiminut [emoji3] nojoo ehkä ei ihan noin kuitenkaan ;)
Olen itse pohjannut mielipiteeni ihan netistä lukemaani ja löytämääni, ja sen perusteella ei ainakaan helposti eritoten uutena noita E8000-moottoreita saa. Liekö ihan Shimanon omaa politiikkaa, että varamoottoreita ei kuluttajille myydä? Parempi heidän kannaltaan tietty markkinoida seuraavan sukupolven moottoreita kuin tuottaa vanhaa mallia markkinoilla... Bisnes is bisnes.
Ite kyselin muutama vko sitte e8000 moottoria ja olis semmonen kyllä myyty. Ainoo et arvio saatavuudesta oli vissii marraskuu. Satasen halvemmalla olis hyllystä saanu e7000 mut päädyin myymään pyörän osina ja ostin uuden - boschilla.
Viime syksynä hommasin eMaxin, alkupuolella toimi ihan moitteitta ja olin hyvin tyytyväinen. Nyt on jo jonkin aikaa ollut ongelmaa moottorin kohdalta kuuluvan naksutuksen kanssa. Ongelma alkoi hyvin lievänä, muutama satunnainen naksaus silloin tällöin, mutta paheni ajan kanssa ollen lopulta jatkuvaa naputusta aina kun polkee niin että voimaa siirtyy. Kuuluu millä tahansa vaihteella. Otin videoakin kun siitä saa paremman käsityksen minkälaisesta äänestä on kyse.
https://www.youtube.com/watch?v=XsNDXGX3Gwk
Pyörä on netistä ostettu. Olin yhteydessä myyjään josta kertoivat paikallisen pyöräliikkeen johon voi viedä huoltoon ja kulut menee takuun piikkiin. Vein huoltoon ja sain pyörän takaisin tämän viikon tiistaina. Alkuun ongelma oli korjaantunut. Nyt olen muutamia kymmeniä kilometrejä ajanut, ja olen huomannut hyvin satunnaisia naksahduksia moottorin suunnalta, ja veikkaan että muutaman kuukauden päästä ollaan taas tuossa videon tilanteessa. Mitähän tässä kannattaisi tehdä? Ehkä yhteydessä huoltoliikkeeseen, tai myyjään? Toisaalta ongelma on tällä hetkellä vielä niin satunnainen, saattaa olla että ajat 10km eikä naksu kertaakaan, että uskovatko koko ongelman olemassaoloon huollossa? Ehkä ajaa muutaman viikon ja mikäli ongelma pahenee, sen voi viedä takaisin huoltoon? Takuuta on vielä voimassa yli vuosi joten sinällään ei ole kiirettä. Alkaa kismittää kun liikun pyörällä työmatkat ja täällä pöndellä julkinen liikenne toimii tunnin välein, siihen turvautuminen aiheuttaa ongelmia arjessa ja on minun kukkarosta pois.
edit. Jaa täällä oli näköjään erikseen ketju Shimanon moottorien vioille, moderaattori voinee siirrellä tämän viestin jos se kuuluu paremmin sinne.
Mullaki alkoi shimano naputtaan viime viikolla, ei noin tiheä ääni kuin alhoon videolla mut semmonen niinkuin ois poljin rikki. Vaihdoin polkimet mut sama napse kuuluu, ei vaikuta onko virrat päällä vai ei.
Ajettu pari tonnia, ostettu vuos sitte.
Tunturi pyysi tarkistaan kaikki kampien pultit ja keskiön iso kiinnitys osa ennenkuin vie huoltoon. No ne oli kireällä paitsi ei mulla siihen eturattaan isoon juttuun ollu työkalua. Mut ei se vaikuttanut olevan löyhällä.vein huoltoon katotaan mitä tulee...
Tuo video on siis lopputulos juuri ennen huoltoon vientiä. Tätä ennen ongelma alkoi kuukausia takaperin juurikin satunnaisina napsahduksina. Äänen tiheyteen vaikuttaa itsellä polkemisnopeus, tuo video on otettu loivassa ylämäessä pienellä vaihteella. Minullakin naputtaa sekä virrat päällä että ilman, mutta ilman virtaa tuntuu naputtavan vähemmän, tai sitten on omaa harhaluuloa. Itsellä ajettu n. 2500km ja ostettu hieman alle vuosi sitten.
Huollossa ei ollut korjaaja paikalla silloin kun hain pyörän, joten en päässyt utelemaan mikä ongelman aiheutti. Toisaalta koska hän ei sitä viestiin kirjoittanut, veikkaan että ei ole hänkään varma missä vika on.
Nyt kun oli vihdoin aurinkoinen päivä kehtasi lähteä polkemaan, ja ei tosiaan ongelma ollut korjaantunut huollossa vaikka alkuun siltä vaikutti. Tällä hetkellä naputus on todella harvaa, n. 1 per polkimien pyörähdys, ja sitä esiintyy satunnaisesti ehkä 5% ajoajasta. Ääni on kuitenkin selvästi sama napsahdus. Tässä kunnossa sitä en oikein huoltoon viitsisi viedä takaisin, kun on sen verran vaikea itsekään edes tiedostaa ongelman olemassaoloa, puhumattakaan koska tuo olisi korjattu. Eli joutuu varmaan viikkoja/kuukausia ajaa taas että ongelma pahenee, ja viedä sitten huoltoon kun on selvää että kyseessä on sama ongelma. Ja tällä kertaa todella vaatia, että joko rikkinäinen osa vaihdetaan tai koko pyörä vaihdetaan, mielestäni tällainen on käsittämätöntä ihmisten pallottelua takuuaikana, ehkä toivotaan että takuuaika loppuu.
Hain pyörän naksuvian korjauksesta, ei onneks ollu kun sen keskiön kiinnitys renkulan löyhyydestä kyse. Ei ainakaan naksu enää mut tosi testi tekemättä. Voimannsiirto menee vaihtoon sen verran kuluneet ja venyneet kamppeet.
Missä päin suomea tai mitä liikettä käytit huollossa missä se ääni jäi mut vaimeampana?
Sinänsä liity suoraan eMaxiin mutta onko kukaan päivittänyt tuota uusinta firmistä:
"
Note
Jul 13, 2020 DU-E8000 4.8.0
・Adapted for SC-E5000.
・Adapted for BT-E8035L/BT-E8036/BT-E8016.
・Bug fixes the start mode that does not work when the power is turned on.
"
Itse olen huomannut että tuo 32km/h on riittävä ja kestänyt tämä eka emax jo sen 2000km tuolla, tosin nykyään ajelen todellapaljon metsäpoluilla ja mennään ilman avustusta ihan hyvin...
Viimeksi Lauantaina reilu 30km lenkki josta n. 20km vedin metsässä ilman avustusta, sitten sieltä pois avustuksen kanssa.
Itselläni korjaantui siis joksikin aikaa mutta sitten aloitti satunnaisen naksuttamisen, eli tositesti kannattaa ehdottomasti suorittaa.
Oma ongelmani tosin ei ole lähtenyt pahenemaan, kuten pelkäsin. Edelleen naksuu vain hyvin harvoin, ehkä jopa mennyt parempaan suuntaan, vaikea sanoa.
Pieksämäellä paikallinen pyörähuolto, jota Tunturilta suositeltiin.
Sain mun pyörän huollosta eilen. Pari kuukautta siinä moottorinvaihdossa meni. Sain tekstarin että noudettavissa, noudettaessa keksivät onneksi että pitää vielä korjata tuo 3000 mm halkaisija asetuksista, jolla se kulki 20 km/h todellista. Näyttää toimivan hyvin nyt. Tuossa on ilmeisesti nyt 4.8.0 softa.
Tuosta alkuperäisestä viestistäni alkaa olla pari viikkoa, niin vähän päivitystä. Naputusongelma huollon jälkeen ei ole huonontunut pätkääkään, pikemminkin päinvastoin. Alkaa jo tuntua siltä että ehkä nuo satunnaiset napsahtelut on vaan lämpölaajenemista tms., sen verran vähäistä on. Eli kyllä tässä vaiheessa uskaltaisin sanoa että ongelma sittenkin ratkesi huollossa.
Mulla taannoin vääntyi se takaratas.
Asiaa soudettiin ja huovattiin suuntaan ja toiseen.
Tuli siinä huomattua, että toisin kuin Tunturi mainosti, pyörässä ei ole Sramin takapakkaa vaan Sunracen pakka.
Tieto on nyt ”korjaantunut” Tuntsan sivuille.
Pakan vaihto meni lopulta takuun piikkiin.
600km ”lasissa”, käy ja kukkuu.
Peace Out
Moi! Ite sain noin viikko sitte emax fs 2020. Lueskelin koko ketjun että pääse jyvälle. Noin 100km tullu täyteen. Tuntuu siltä että aika heikkoja nää pyörät on. Kesä ja kuivan kelin pyörä. Vähän alkaa mietityttään että miks helvata ostin tämän. Noh aika näyttää miten kestää. Yritän polkea luomulla ja tarvittaessa käytään apuu. Enpäs lähde pururadalle vetään tänään.
^^ Täällä voi saada kyllä aivan väärän käsityksen pyörien laadusta. Tod näk. irjoittajista suurin osa eksyy tänne, koska itsellä on sattunut tulemaan jotain ongelmia. Ne muut, joiden pyörät toimii moitteettomasti eivät välttämättä koskaan tule tänne kertomaan sitä, vai onko joku tullut foorumille vain kertoakseen, ettei ole mitään ongelmia? Vai onko täällä sitten esitelty jotain tutkimuksia eMaxin kestävyydestä, josta moinen käsitys?
eMaxin napsumisesta oma kokemus oli se, että alkoi napsuun sen mukaan, miten paino kohdistu polkimille. Eli napsahti lähes aina, kun rullas seiaalteen ja hyppäytti tai jotennin anto voimapiikin polkimille. Yhdessä polkimien asennossa kun kerran napsahti, niin ei napsahtanu enää uudestaan samassa asennossa, mut kun vaihto toisinpäin, nii taas sai napsauksen aikaan. Välillä napsaus tuli myös satunnaisemmin. Usein napsahti liikkelle lähdössä kun voima polkimiin kohdistu ensimmäistä kertaa.
Tämä vika korjaantu kun otti moottorin pultit irti ja rasvas ne ja laitto takas kiinni. Tod näk samaa napsahdusta aiheuttanutta liikettä tapahtuu edelleen, mutta rasvauksen ansiosta liike ei etene napsahtamalla, tai sit se kiristy paremmin kiinni. Huollossa eivät meinanneet saada pultteja auki, joten ne oli tod näk. kireällä, tai sit ne oli jääny jumiin kuitenkaan kiristämättä kunnolla.
Tämä on ollut ainoa vikani eMaxissa, 2500km ja 2 vuotta vanha.
Juuri näin. Lisäksi täällä kyllä on positiivispainotteisia käyttökokemusketjuja sähköpyöristä, mutta kyseiset keskustelut eivät yleensä roiku etusivulla. Yksittäisiä positiivisia viestejä löytyy myös noista fiilistelykuvaketjusta. Kaikkien monimutkaisten laitteiden kanssa tulee kuitenkin vastaan myös maanantaikappaleita. Niiden varalle on olemassa takuu ja sitä on syytä pitää tiukasti kiinni eikä vain niellä asiaa tappiona.
Tunturi eMax pelannu hienosti noin 1,5 vuotta. Tähän pyörään tosin kilsoja tullut noin 1200-1500km, en muista tarkkaan eli ei ihan kovimmalla käytöllä ole ollut mulla. Tosiaan napsuminen voi johtua moottorin ja rungon välisestä kiinnityksestä ja siinä tapauksessa ei nyt niin paha vika ole, mutta toki kaikenlainen napsuminen on ärsyttävää pitemmänpäälle. Ja takuu eikös se ole 2 vuotta niin sen piikkiin pitäisi hoitua nämä maanantaikappaleet.
Voisko joku mitata paljonko jää ketinki puolen kammen ja takahaarukan väliin millejä? Mulla ottaa kovassa nousussa kampi vähän kiinni haarukkaan, silmämääräisesti hankala sanoa mut näyttäs että kampi ois vähän killissä?
Höpö höpö, itse olen vetänyt mudassa, sateessa ja jopa meressä :cool:
650km lasissa ja toimii kuin Buick. Ylimääräisiä ääniä en tosin kuule, kun yleensä on napit korvissa :rolleyes:
Toisena pyöränä on Trek Powerfly5, minkä kanssa on saanut jatsailla enemmän.
Tosin myyjäliike on hoitanut asiat hyvin, eikä pinna kiristy itsellä, kun on vaihtoehto tallissa.
Kivaa kuulla että monella kuiten toimii. Mulla vasta 100km mittarissa. 30km luomulla. Mitenkäs nää kestää pakkasta? Täällä alkaa kohta pakkaset tulheen ja lunta.
^^ Takana on 2 talvea pyöräilyä, ensimmäinen aktiivisesti jokapäivä, toinen talvi satunnaisemmin. Pyörä kestää pakkasen, mutta akun varaus tippuu kovilla pakkasilla voimakkaasti (palautuu taas lämmettyä), eli tämä tulee huomioida. Jo kun mennään 0 alapuolelle, niin vaikutus näkyy.
Ajattelin hitsata ensitalveksi alumiinista kotelon, eristää sen jollain tehokkaalla eristeellä, ja tehdä sille asianmukasen kiinnityksen pyörään, niin akun käytöstä aiheutuva akun lämpeäminen pitää akkua lämpösempänä, win win. Sit vaan kovaa ajoa. Ja tietenkään akkuja ei säilytetä pakkasessa talvisin, että se on aina vähän lämmin lähteissä, ja eristeellä myös tämän lämmön haihtumista voi ehkästä.
Itse moottorin suhteen huomioisin sen, ettei lähe heti kylmiltä boostilla ja isolla vaihteella ylämäkeen, jos siis pyörä ollut pakkasessa, koska väistämättä öljyjen viskositeetit ovat kylmästä kangistuneet, joten ajelee hetken vaikka ekolla, nii paikat vähä lämpee.
Sit ylipäätään vois keskustella siitä, kannattaako pyörää säilyttää lämpimässä vai kylmässä talvisin, koska jos säilyttää lämpösessä, niin pyörän materiaalit kokee suht suurta lämpötilavaihtelua (pahimmillaan 50°C erot pakkasen ja huoneen lämmön välillä), ja esim. työmatkakäytössä tai toistoja tulee paljon. Tässä tapauksessa kuitenkin lämmöstä eläminen voi olla se pienin haitta, mutta entä kondensoituva kosteus moottorissa ym. rakenteissa? Itse olen intuitiivsesti kylmässä/viileässä säilyttämisen kannalla.
Juu. Akku sisälle ja ostaa pyörälle se pressu/huppu/peite. Millä nimellä se nyt menee. Normi pyörällä olen polkenu - 52 pakkasella. Olihan se jo aika kylmä. Rasvat oli kohmeessa.
Mulla myös tullut eMaxiin reilu 1000km parissa kuukaudessa... melkosta rynkytystä ollut kovissakin kivikoissa. Vaivalla surffatut, ostetut ja asennetut lokarit ja tarakka piti ruuvata aika nopeasti pois kun en kestänyt niiden räminää. Melkein ensitöikseen vaihdoin siis US markkina-aluelle (32km/h), ja tolla asetuksella vetänyt ihan surutta ja pyörää säälimättä. Lenkit sen verran lyhkäsinä (alle 40km) että voi pitää hauskaa ja Boostia käyttää säästelemättä. Ei mitään ongelmia pyörässä toistaiseksi. Nyt menossa huoltoon ja saavat käydä pyörän läpi ja säätää kaiken taas kohilleen. Ens kuussa Lappiin viikoks ja pyörä mukaan! Tuskin malttaa enää tehdä mitään ruskavaelluksia kun on eMax mukana....
Täytyy kyllä sanoa että toi Mastodon keula toimii eMaxissa aivan loistavasti (kiitos vielä Haraldille tästä), vaikka myönnettävä on että täpäri kuume vähän lämmittää. Sitten seuraava pyörä...
Muc - 50 öljy on tulossa. Iteki meinasin ylläsellä käy ens viikolla. Katsotaan miten tää korona karenssi homma. Asun ruotsissa. Kolariin noin 25km.
täälä 700km ajettu toimii hyvin:-) keulaan joustoa huutais johtuen monen vuoden käsikivuista .
^^ Käytä vähemmän puristusvoimaa ja tiedosta, ettei joustokeula täysin ratkase vääristä asennoista johtuvia käsikipuja. Harkitse siis myös ajoasennon korottamista tai ohjaustangon kaarevuutta. Joustokeula on ehkä se kallein pääty mistä lähteä ratkaisemaan moista vaivaa.
Meneekö emax fs nostaa sarven tankoa ylöspäin?
^^ Mitä meinaat?
Noh etuhaarukan yläpuolella on se sarven pidike. Meneekö sitä nostaa että saa sarvet korkeamalle? Vaikea selvittää ja selittää.
Mites takuut jos vaihtaa maan?
^^ Mulla on eMaxissa 10cm korottava ohjainlaakerin jatkopala. On hakusessa myös 35 asteen kulmalla oleva, n. 70mm pitkä, ohjainkannatin(stemmi), kun tahtoisin edelleen korottaa ajoasentoa juuri ranteiden säästämiseksi. Ei vaan löydy ainottakaan 35mm ohjaintangon pidikkeellä olevaa. Kaikki on 31.8mm tai 25...jotain. Otan vinkkejä vastaan, mistä löytyis.
EDIT: tällä hetkellä mun satula ja ohjaintanko on about samalla korkeudella. En vois kuvitellakaan tilannetta, että ohjaintanko olis alempana.