Oliko rengas siis noussut jo siististi vanteelle joka kohdasta?
nih..
Printable View
Oliko rengas siis noussut jo siististi vanteelle joka kohdasta?
nih..
Rohkea olet, jos vielä jatkat tubeless kokeilua. Voi ehkä tuo blurbbbaus käydä mielessä asfaltilla kanttaillessa.
Minä luovutin tubeleksen kanssa leikkimisen vuotojen seuraksena ja laitoin 40mm renkaat aika vikkelään kiertoon, koska ei niillä oikeasti voinut ajaa matalilla paineilla 19c kiekkojen kanssa.
Muljuaa. Tuo 32 voisi ehkä toimiakkin, jos sen asentaa riittävän leveälle vanteelle.
Sata kilsaa Victorian Voyager Hypereillä ajettuna. Aivan kivasti nää 32milliset rullaa ja eipähän epämukavatkaan. Sillain hypistelin asentaessani jottei kyljet noissa aivan ohuet ole, eli pikkasen vankaksi luokittelisin, joka minusta on hyvä homma. Taijan tilata toiset jemmaan , 18C vanteella mittaantuu toinen asennuksen jälkeen 34mm leveäksi ja toinen sitten on samalla metodilla 33mm. Voisin väittää että kannattaa koestaa varsin alhaisilla paineilla.
Edit siis sisärenkailla tarkoitin. Voishan tossa mielenkiinnosta DtSwissin tubelesreadyvanteilla piruuttaan litkuttamista kokeilla. Tahi sitten en, Misukan latexisisurit ynnä Pirkkavauvatalkki on myös mulle hyvä patentti.
Onko kenelläkään kokemusta Contin Attack/Force- combosta (avo), miten mittautuvat todellisena leveytenä? Noistahan tuli just uus sukupolvi, nimelliset leveydet 23/25mm.
Mulla on edessä vielä Attack käytössä. Ajettu n5tkm ja paljon jäljellä. Takaa meni vaihtoon jossain 3t paikkeilla, kun alkoi jostain kohdin kankaat näkymään. Nolla flättiä ja etunen 24mm leveä d-a C24 vanteelle. Paineet jossain 7 baarin seuduilla. Takana nyt gp4000s2 25mm ja näyttää 27mm mitattuna.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Ok, tänks. Ei siis paljon leviä nimellisleveydestä, ainakaan noilla kiekoilla. Mulla nyt alla 25mm GP4000S2, pitäsköhän ens kaudelle laittaa eteen 23mm? Sekin mittautunee n. 25mm leveyteen.
Mulla on sitten ilmeisesti käynyt tsägä 40mm voyager hyperieni kanssa. 3000-4000 km ajettuna pelkästään kehä 3:n sisäpuolella pyörän kokonaismassan ollessa 105-125 kg. Kaksi sepeliflättiä tuli ekana kesänä, mutta sen jälkeen ei ole puhkeillut. Muilla renkailla samaan aikaan yhteensä vähemmän kilsoja (maastokumeilla toki talviajoa) ja tuplasti flättejä, tosin en muutenkaan harrasta kovasti pistosuojausta koska on nopeampi ja mukavampi paikata kumi tuhannen kilsan välein kuin ajaa jollain maraplussilla.
Olen ollut 32mm voyager hypereihin myös tyytyväinen. Vähän hiekkateitäkin ajellut. Paineita pitää laittaa yli 4barin jotta alkaa rullaamaan paremmin.
Kokeilu jatkui, vaikka en ole ehtinyt ajaa Voyagereilla kuin yhteensä parikymmentä minuuttia arkiajoa. No siinä ajassa kuitenkin tuli huomattua että ajotuntuma on "taikamattomainen" ja myös se, että etukiekon kehä oli siirtynyt pois keskityksestään edellisessä myllytyksessä. Tänään hieroin sen takaisin haarukan keskilinjalle, pistin renkaaseen 4bar ja jatkoin säätämössä muita hommia. Huomasin rihtauspenkissä ettei rengas ollut noussut kehälle enää täysin tasaisesti toiselta sivulta - pyörittäessä yhdestä kohdasta oli selkeästi nähtävissä ulkonema.
Juuri kun olin toteamassa Voyagerit toimiviksi ilman sisärenkaita, 20-30min paineen lisäyksen taas BLAM ja rengas irtosi kehältä. Se jäänee arvoitukseksi oliko rengas alunperin viallinen vai pettikö reunalanka, kun painetta oli tubeleksena 4,5bar. Kuitenkin verrokkirengas, eli toisella samanlaisella kehällä oleva samanlainen Voyager, on tähän mennessä pysynyt paikoillaan ihan mukisematta. Mahtoiko toinen rengas olla alunperin toleransseiltaan vähän kauempana ja irtosi sen takia kehältä. Ja mikä on sitten kehän osuus koko tapahtumaan.
Säätämön seinällä olisi pari Schwalbe Marathon Racereita, seuraava kokeilu on niiden testaus tubeleksena. Toiveet ei ole erityisen korkealla. Sekin pitää vielä kokeilla, miten tuo tubeleksena heikosti kehällä pysyvä Voyager asettuu sisärenkaan kanssa, vai asettuuko tasaisesti enää ollenkaan.
Jahas, taijan suosiolla unohtaa Vittoria Hypereitten litkuttamisen... Kiitos CamoNille ansiokkaasta ynnä sinnikkäästä yrittämisestä! Tää jotta mun setti mittaantuu rapian millin erileveäksi niin vois viitata ettei tehtaan toleranssit ole aivan huippuluokkaa. Ja selittäisi myös CamoNin ongelmia.
https://www.vittoria.com/tire/cross-xn-pro/. Tämä nyt ehken teeman mukainen ole, yksi pari on palvellut kohta viis vuotta satunnaisajossa tai useamminkin. En voi moittia, ainakin Contin GP Fourseasonin 25millisistä noilla huilaa huoletta ohi.
Nyt kannattaa Vittoriat tilata Planet-X:stä koska -25% marraskuun loppuun asti: http://www.on-one.co.uk/i/q/TYVIVOHY...r-folding-tyre
Ei ole kyllä paha hinta enää renkaista :D
Samalla kannattaa tilata maantierenkaisiin Michelinin latexi sisurit: http://www.on-one.co.uk/i/q/TUMIACLX...tex-inner-tube
Kesäkuussa tuli Pro Onet 28mm asennettua tubeleksina Stanin Graileille. Noin 5kk/3000km ajoa joista 1/3 hiekkaa ja 2/3 maanteitä. Nyt kun tuli vaihdettua rengastusta niin täytyy todeta että melko huonossa kunnossa jo ovat. Varmaan ensi vuonna pitää alkaa uusia renkaita katselemaan, tuskin Pro Oneja uudestaan kun eivät kestä maantietä kovempia olosuhteita juurikaan. Etenkin kyljet tuntuvat ottavan erittäin herkästi osumaa. Hyvin nousivat vanteelle ja pitivät ilmaa lenkkien välissä . Ainoa kerta kun joutui pumpun kanssa lenkillä ähräämään oli kylkeen tullut pieni vekki jota Stani ei jostain syystä kyennyt tukkimaan.
Korvaaviksi olen harkinnut Compassin Bon Jon Passeja. 35mm, tubeless ja 355g (~300g extralight versiona mutta heikot kyljet eivät kiinnosta). Näistä kenelläkään kokemuksia? Schwalben g-oneja myös harkinnut mutta kuviointia ei kyllä pidon puolesta ole koskaan tarvinnut.
Ostin keväällä cyclo/tie/työmatka pyörään Vittoria Voyager Hyper:it 35c koossa, kun niitä kehuttiin täällä. Ajelin kesän aikana noilla reilun 1000km sisureiden kanssa ilman ongelmia sekalaista ajoa mm työmatkaa, karkeaa maantietä, sorateitä, kelvejä yms. Paineet n. 5 bar. Ei yhtään puhkeamista! Rullaa hyvin ja ovat mukavat "ison" ilmatilan takia myös karkealla alustalla. Ostin myöhemmin kesällä vaimolle samanlaiset eikä niidenkään kanssa ole ollut ongelmia. Suosittelen!
Jos jotakin ostoa tulee mietittyä, niin ne on aina "kevään tullen" nämä rengasasiat. Näköjään Larssilla on hyvin samanlaiset tarpeet. Maantiekäyttöön olisivat tulossa 67,5%. Pitäisi olla tubelekset ja siksi unohdan Vittorian Voyagerit (paitsi että en kun ostan retkipyörään gummit). Puhumme leveysluokasta 28-30 mm, hiukka leveämpikin saa olla. Pääsääntöisesti mennään näillä asfalttilla, jolta haluan toisinaan poiketa myös hiekalle tahi muulle ei-päällystetylle alustalle. Seuraavia olen miettinyt:
Maxxis re-fuse 32 mm: Tällä(kin) alustalla hieman ristiriitaisia huomioita. Painoakin on.
Compass Jon Pass 35 mm: Hiukka liika leveät. Mahtuu kyllä pyörään, mutta...
Clement Strada USH 32 mm:Täysi arvoitus
WTB Exporsure 30 mm: Paperilla näyttää just siltä, mitä etsin mutta ovat helvetin kalliit enkä tiedä onko kukaan elävä koskaan ajanut näillä. Näillä kahdella asialla voi olla yhteys.
Mavic Yksion Elite allroad: Näistä aika vähän havaintoja toistaiseksi. On siis uutuus.
Schwalbe G-one speed (30 mm), Schwalbe pisti tämän renkaan uusiksi. Olen kiinnostunut nimenomaan tuosta speedistä, josta ei löydy käyttäjäkokemuksia. Hieman pelottavat nuo mikronappulat.
Mielipiteitä, ehdotuksia, varoituksia...?
No eikös tuo g-one speed ole nimeä lukuunottamatta sama mitä s-one?
Hyvä rengas, nimenomaan 70/30 maantielle. Ok myöskin kovilla poluilla. Kyljet kestää karkean sepelin.
^s one on todella hyvä rengas mutta ei mun kokemuksien mukaan kestä sepeliä. Vaihdoin lokakuussa hetkeksi kesäkiekot ja hupia kesti noin 100km kunnes poks (ei tosin litkutettuna). Tuli noin kahden nappulan pituinen verkki keskelle rengasta
Näköjään Big One:kin on nimetty g-one:ksi. Mulla maasturissa tollaset 60mm asvaltti-työmatkaan. Rullaa kyllä mukavasti ja menee neulaspolkuakin hienosti tietyin rajoituksin.
https://lh3.googleusercontent.com/7f...kQzA=w391-h220
https://lh3.googleusercontent.com/M_...72Dg=w391-h220
Ei minullakaan pitkää kokemusta tuosta sepelin kestosta ole. Ihmettelin vain, kun rengas kesti useita kilometrejä karkeaa työmaa sepeliä. Tuollainen kova ja ohut rengas repeää varmastikkin juuri noin kerrasta pskaksi viiltävään kiveen.
Sivujuonteena aiheeseen mitenkäs lateksisisurit tällaisten reippaamman kokoisten kumien kanssa? Valtaosa niistä näyttää olevan tarkoitettu perinteisille maantierenkaille, Vittorialla taisi olla 28c asti tarkoitettu ja Challengella CX-lateksi mutta sitä ei näytä oikein saavan mistään. Lateksin pitäisi kyllä venyä reippaasti mutta liekö 19c sisurin tunkeminen 37C Voyageriin sittenkään fiksua?
Tätä samaa olen pohtinut. Tosin Schwalben sivuilla todetaan: The new G-One Speed is an evolution of the former S-One and Big One.
Kiva kuulla.
Tiaallto: itse olen käyttänyt lateksia vain 25 millisten maantiegummien kera. Velosportissa sanoivat, ja taisi olla "joku muukin", että nuo lateksit venyvät ihan mahdottomasti ja että niitä voi käyttää hyvinkin leveisiin gummeihin. Tarkista nyt itse, ennen kuin käräjille haastat kuulopuheiden perusteella.
Misukan tavan maantielatexi sinkuu ja kestää 35 millisillä crossarirenkailla ajoa oikein hyvin, vuosia ja kilsoja on takana.
Oisko tuohon listaan vielä 32mm Panaracer Gravel Kingit? Mun käsittääkseni noita on käytetty menestyksellä tubeleksena, vaikka valmistaja sanookin vain 40mm SK:n olevan tarkoitukseen sopiva.
Mulla itelläni on vähän samat pohdinnat ja tismalleen samat renkaat kirjottelin ylös joskus syksyllä. Clementeistä on jotain kokemuksia ridinggravelin forumilla ja nuo kiinnostaa ehkä itseäni eniten. Jos pelkkää kuvaa katsomalla jotain voi päätellä, niin vaikuttavat hieman nopeammalta versiolta Xplor Ushista, jotka ovat aika kivat kompromissirenkaat mun mielestä.
Kyllähän tuo Panaracerikin oli listalla, mutta kun minulla on jo 35 milliset toisilla kiekoilla niin jotain muuta nyt etsin. Ilmeisesti nuo 32 milliset vielä tubeloituvat, mutta kapeammilla voi tehdä jo tiukkaa. Ja niiden kapeiden kuviointi on nyt se mitä minä ensisijaisesti etsin. Lisätietoa löytyy fiman omasta videosta. Siellä todetaan muun muassa, että vaikka 40 millinen on periaatteessa ainoa TR niin myös 32 ja 35 milliset onnistunevat kunhan ei ylitä tiettyä painetta (muistaakseni 4 barin luokkaa). Ja tosiaan minulla 35 on tubeleksena-
Juuri näin olen ymmärtänyt noiden kahden saman firman renkaan välisen eron. Etsin tosiaan nyt hieman hienovaraisempaa pitopintaa.
Miten paljon parempi tuommoinen refuse tai sileämpi gravel king mahtaa sitten olla hiekalla verrattuna johonkin marathon supremeen tai voyager hyperiin? Noilla jälkimmäisillä ei ite ainakaan varsinaisesti tuu mentyä hiekkatielle kuin pakon edessä. Xplor usheilla pito on jo ihan eri maailmasta ja kuvittelisin sen olevan täysin reunakuvion ansiota. Itelläkin kyllä maantiepainotus rengasvalinnassa, mutta mutta.
Kyllä esimerkiksi Supremella pärjää hiekketeille varsin mainiosti. Kokemusta on ja vielä teltta ja muut retkivarusteet pyörän päällä. Periaatteessa renkaiden soveltuvuus on hyvin laaja, itse vain satun olemaan tällainen herkkähipiäinen tyyppi, joka etsii hyvää kompromissia tietäen samalla että "hyvä kompromissi" on jo käsitteenä ristiriitainen. Nämä on näitä länsimaalaisen liian hyvään tottuneen ihmisen mietteitä. Onneksi on muita. Jaa, josko taas töitä välillä...
Mielenkiintoinen juttu Compass Cyclesisltä, voin allekirjoittaa vaikka ralliautojen renkaita koskava tieto ei nyt olekaan ihan kohdallaan...
https://janheine.wordpress.com/2017/...-gravel-tires/
Pärjää toki, mut korkeintaan niin, että hiekkateitä tulee vältettyä, koska ajaminen ei oo hauskaa. Osa hiekkateistä on tosin sitten sellaista nimismiehen kiharaa, että niille pitäis varmaan olla läskipyörä.
Tää pisti silmään tosta Jan Heine -sivun perustelusta. Ainakin kotimaisilla hiekkateillä pinta on tosi vaihtelevaa. Kovapintaisessa tiessä on usein upottavia länttejä, mutkissa ojaan viettäviä kallistuksia. Onko ne sitten Clementien muut ominaisuudet reunakuvion sijaan, jonka vuoksi niillä voi ajaa paljon reippaammin kuin verrokki-slikseillä?Lainaus:
The truth is that on gravel, knobs don’t make any difference. Without semi-firm ground to dig into, knobs can’t do anything. When you slide, it’s because gravel is sliding on gravel, not because your tires are sliding on the top layer of rocks.
Enkä siis yritä itse tässä päteä, vaan suht nöösinä vaan kyselen ja yritän valita itselleni hyviä gummeja tässä mainospuheiden ja tieteellisten todistusten viidakossa. Ajot varmaan 80% asvalttia ja loput sitten muuta.