Suosittelen Campan Ventoja, halvemmat ja kevyemmät mutta samat navat kuin Sciroccoissa. Eivätkä ole hullumman näköisetkään.
Printable View
Vielä kun tulisi levyjarrunavalla kohtuuhintaisia kiekkosettejä tarjolle.
Onhan nuo sitte viime kesän olleet ajossa, monesti täällä kehunutkin. Tasamailla ei paino tunnu, sillai jännästi vankat olematta liika kovat. Imho. Normiteollisuuslaakerit toistaiseksi pienellä huollolla asiallisen herkästi pyörii. Crossarissa nytten. Pinnoihin ei ole tarvinnut koskea ja niitä alkuperäisiä saa B-componentsilta. Laakereita taas ihan kotimaisilta kuten Fillariosalta. Laakerinasennustyökalut olen itte sorvannu.Lainaus:
Onko kokemuksia Campan Scirocco 35:sta?
+1Lainaus:
Suosittelen Campan Ventoja, halvemmat ja kevyemmät mutta samat navat kuin Sciroccoissa. Eivätkä ole hullumman näköisetkään
Kiitti, täytyy pohtia tuota Vento-Sciroccoakselia. Zondat on just kipurajan yläpuolella, Ventot ois melko edukkaat.
Katso mun viesti (muutama pykälä ylöspäin). Mavic open pro kehät+ 105 navat. Laskin että tuohon hintaan ei itse todellakaan kannata käydä kiekkoja tekemään. Tuota saa siis myös hopeisella kehällä ja hopeisella navalla. Itse otin mustan kehän ja hopeisen navan. Pinnat on molemmissa kirkkaat. Tulee itselläkin teräsrunkoiseen.
Matalaprofiilinen alumiinikehä on kevyt ja mukava. Laadukkaat irtokuula navat rullaa smuutisti ja 36 pinnaisena luulisi olevan tarpeeksi tukevat. Paino menee sinne vähän yli 1800g, mutta mulla vaakakupissa painoivat enemmän noi edellä mainitut asiat.
Viikko meni kun kasasivat kiekot, nyt ovat Suomessa mutta taitaa mennä ensiviikon alkuun kun saan käsiini. Eli toimitus noissa n.2vkoa.
^Kaikennäköisillä kiekoilla on ajettu, mutta kuitenkin mieluisimmat itselle on juurikin Open Pro kehillä ja Dura Ace navoilla itse tehdyt kiekot.
Painoa reilu 1600g ja taisi tulla aikanaan maksamaan jotain reilu 250-300€ kun sain navat aika sopivasti.
Kartiokuulalaakerit rullaa silkinpehmeästi ja foorumin "tiedoista" poiketen niitä ei ole koskaan tarvinnut säätää, ainoastaan uutena tarkistin.
Pomminkestävät.
(no joo, jos verrataan vitosen deore-napaan maastossa, niin onhan noi eri aurinkokunnasta)
Mulla oli joskus Open prot DT:n 240 navoilla ja sapimin jollain ohkasilla pinnoilla. Oli tosi mukavat ja kevyet, mutta oli myös todella löysät. En tykäänyt ja myin pois. Putkelta polkiessa pahimmillaaan kihnuttivat kiinni jarrupaloihin. Ne kiekot oli kasattu muistaakseni actionsportislla. Eikös sitä mukavuutta vois säätää renkaan koolla ja ilmanpaineilla (näin oon järkeilly) niin, ettei tartte ostaa "löysiä" kiekkoja?
Itsellä heräsi myös kiinnostus vähän parempiin kiekkoihin, ja haaveilen päivityksestä nykyisten fulcrum racing 5.5 kiekkojen kaveriksi yhden setin jotakin hieman hifimpää, mielellään tuubirenkaille ja hiilikuidusta tehtyinä, shimanon pakalle sopivalla vapaarattaalla.
Mitä kiekkoja foorumilaiset suosittelisivat? Kuskilla on painoa noin 85kg mikäli se tähän vaikuttaa.
Niin, noita olen kyllä katsonut, mutta kun jostan syystä halusin 32 pinnaiset, ainaskin eteen. Harmi että ei Rose:lla tarjolla sellaiset. Tilasin muutama vuosi (5v taitaa olla) sitten maastopyorän kasattu setti CRC:ltä, toimitus oli aika sama, noin 2 viikkoa.
Nurkissa on ykis miltei käyttämätön takakiekko jonka ostin pikaliselta fillarikauppialta, kasatta joskus 80-luvun lopulla tai 90-luvun alussa. Mavic OPEN 4 CD kehä ja Shimanon 600 napa. On 36 pinnainen. Sitä olen käyttänyt vanhassa kuitipyörässä, eli Giand CFR3, R501 kiekon siasta, paljon mukavampi kiekko se Mavic/600.
Kait pitää miettiä tommonen ROSE:n setti kuitenkin siihen teräsrunkoiseen (2010 Kuningaskulkuri runko) 105 navat ja OPEN Pro kehät. Tai jotkut enemän airo tyliset. Nyt alla Rigida DP-18 kiekot RSX navoilla.
Niin, noita olen kyllä katsonut, mutta kun jostan syystä halusin 32 pinnaiset, ainaskin eteen. Harmi että ei Rose:lla tarjolla sellaiset. Tilasin muutama vuosi (5v taitaa olla) sitten maastopyorän kasattu setti CRC:ltä, toimitus oli aika sama, noin 2 viikkoa.
Nurkissa on ykis miltei käyttämätön takakiekko jonka ostin pikaliselta fillarikauppialta, kasatta joskus 80-luvun lopulla tai 90-luvun alussa. Mavic OPEN 4 CD kehä ja Shimanon 600 napa. On 36 pinnainen. Sitä olen käyttänyt vanhassa kuitipyörässä, eli Giant CFR3, R501 kiekon siasta, paljon mukavampi kiekko se Mavic/600.
Kait pitää miettiä tommonen ROSE:n setti kuitenkin siihen teräsrunkoiseen (2010 Kuningaskulkuri runko) 105 navat ja OPEN Pro kehät. Tai jotkut enemän airo tyyliset. Nyt alla Rigida DP-18 kiekot RSX navoilla (Giantin orkkis kiekot) ja pidän ulkonäöstä.
Millaisella puolauksella oli. Ainahan jos kiekko tehdään käsin niin mahdollisuus siihen että siitä tulee susi, riippuu tekijän huolellisuudesta ja laadun valvonnasta. Oon lukenut myös että ei tuolta Roseltakaan ole aina ihan priimaa tullut. Onneksi osaan itse tehdä viimeistelyn jos kiekko ei ole aivan juuri sellainen kuin haluan sen olevan. Tietysti jos ihan paskaa tulee niin sitten laitetaan reklamaatiota ja mahdollisesti palautetaan tavara.
Enpä enää oikein muista. Kai tosta saattaa saada jotain selkoa. Nippelit oli muuten myös ihan hel*etin kovin jumissa... Liimaako noita joku kasatessaan?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2021-13-48.jpg
eikö noi kaupalliset jotkut käytä loctiteä nippeleissä....
Tulevana Campan Ventojen omistajana vielä kyssäri: onko Velosport "se" paikka huollattaa Campan kiekot? Varmaan olisi hyvä tsekkauttaa sisäänajon jälkeen?
On vanha väittämä ettei hyvin tehdyille kiekoille tarvitse tehdä mitään. Huonosti ja/tai koneellisesti kasatut halpiskiekot (tai toisaalta onhan niitä huippuluokankin kiekonrakennusmasiinoita) joutuu rihtauttamaan tai ainaski pinnat kiristämään heti ekan 100/200kilsan jälkeen.Lainaus:
Varmaan olisi hyvä tsekkauttaa sisäänajon jälkeen? ©Warlord
Uskon että Ventot kuuluu kategoriaan hyvin tehdyt! Mun Sciroccot saanu kyytiä niin maantiellä kuin lempeessä cyclocrosskäytössä. Fulcrumin 26" maastokiekot (Vitoset) on kanssa ajoa neljän vuoden sisällä oman osansa kokeneet, ei probleemoja eikä rihtauksia.
Voithan sie Warlord kiekot saatuasi näpelöidä niitä pinnoja, millä tiukkuudella ne tuntuu olevan. Sävelkorvaa jos omistat niin vielä parempi. Isoilla miehillä, lue clydesdale eli paksukaiset ja oikein kovassa ajossa niin onhan tehtaan suosituskin tutkailla pinnat aina silloin tällöin. Kovaa ajoa, eläkä huolehdi. Ja ohan nuo Ventot munkin silmään oikein nätin näköiset.
Hinta/laatu/paino on myös ,imho, hyvässä balanssissa.
Eikö siihen myös vaikuta pinnan rakenne. Mulla on ollut pääasiassa ns. "Straight pull spokes" vanteita ja ne ovat kyllä halvasta hinnasta huolimatta pitäneet muotonsa. Mavic cosmic eliteillä takana 5tkm ja koskaan en ole noille tehnyt mitään. Edelleen luotisuorat. Sama homma citeccien kanssa. Näissä ei ole pinnan navan päässä sitä kulmaa.
Huomaahan vannejarrulla tietty sivuheiton helposti, ja mikäs siinä kun saunan jälkeen ale kädessä näppäilee kiekoista kokeeksi sulosointuja. Ja kaverilla on absoluuttinen sävelkorva, täytyy hälle soitella kiekkoa välillä. ;)
Jos/kun huollon tarvetta tulee, näytti Velosport olevan kaiketi ihan virallinen huoltoliike, vai liekö maahantuojakin?
Mitenkäs navat, pystyykö niitä helposti/helpohkosti ite tsekkaamaan? Tai jopa huoltamaan?
Ventot on teollisuuslaakereilla, arvaan että laakereitten irrottaminen perustuu akselin kaulukseen eli pienemmällä lekalla akselin päähän napauttamalla lentää laakeri ulos. Ei välttämättä aivan hyvä idea jos haluaa samaa laakeria edelleen käyttää. Käytännössä imho pahiten paskoittuu takana ei-vetopuoli. Kurkkaat sinne kun siltä ja kilometreilläsi tuntuu.
Mattoveitsellä, ohkainen kellosepän lattapää ruuvari käy myös, kaivat laakerin suojat hellästi pois.Levyjarruspraycleaneria, paineilmaa jos on ,metodilla paskat pois ja tilalle uutta vaseliinia. Jos kiekot tai mikä tahansa laakerillinen jää talveksi seisomaan kylmään varastoon niin ennen pakkasia putsaan ja rasvaan laakerit. Tää vetopuolen vapaarattaan takana oleva laakeri usein jää mulla oman onnensa varaan. Venton laaakerit on vakiotavaraa, Fillari-osa myy aivan siedettävään hintaan.
Mittoja en ny tähän hätään muista mutta voin kaivaa.
Mitähän Pekka ny tarkoittaa? Siis Dura-acen navat on ikuisia, ne ei kaipaa ikuna puhdistusta eikä uusia rasvoja? Sen verran olen vastaavia siis lue halvempia huoltanut jotta tää napojen puhdistus , rasvaus ynnä pakollinen säätö on tullut tutuksi:)Lainaus:
Kartiokuulalaakerit rullaa silkinpehmeästi ja foorumin "tiedoista" poiketen niitä ei ole koskaan tarvinnut säätää, ainoastaan uutena tarkistin.©Pekka L
Kävi sellanen onnettomuus, että taksikuski jyräs mun etukiekon päältä. Vanne siis solmussa, muuten pyörä onneksi kunnossa. Kysymys kuuluu, että onko järkeä ostaa pelkkä uusi etukiekko, vai kannattaako päivittää koko paketti kerralla?
Pyörä siis itessään on trekin maantiepyörä ja Bontragerin perus tehdaskiekot alla. Suosituksia ei varmaan erikseen tarvitse kysyä, lukee vaan vanhaoja viestejä niin eiköhän sieltä löydy. Kiitoksia avusta jo etukäteen!
mitäs tuohon nyt sanois. Jos on tyytyväinen kiekkoihin eikä selvästi parempaa kaipaa niin toki kannattaa ostaa vain yksi uusi etukiekko. Riippuen kuitenkin valmistajasta ja kiekkoja myyvästä liikkeestä, on eri asia saako pelkkää etukiekkoa ostettua ja onko ne hinnoiteltu miten (eli saako parista ison alennuksen kahteen erikseen ostettuun verrattuna). Jos vastapuolen liikennevakuutus korvaa uuden vastaavan niin silloinhan sillä ei ole merkitystä, että yksi kiekko on suhteessa vähän kalliimpi kuin kiekkopari, koska korvaavat kuitenkin vain rikkoituneen kiekon.
edit: Jos tarkoitit kysyä, että päivittäiskö vain etukiekon paremmaksi (ja eri kiekoksi kuin takakiekon) niin minä ainakin pysyisin kuitenkin samassa sarjassa eli ostaisin takakiekon kanssa samaa sarjaa olevan samanalaisen etukiekon hajonneen tilalle tai jos sitä ei ole saatavilla erikseen tai haluaa muutoin vaihtaa kiekkoja paremmiksi niin vaihtaisin molemmat.
Yllätäen taksikuski ei jäänyt vointia kyselemään, vaan ystävällisesti kurvasi paikalta. Se niistä vakuutuskorvauksista.
Niin, eriparikiekot ei kieltämättä houkuttelevalta kuulosta. Täytynee siis molemmat vaihtaa. Pyörän tosissaan mahdollisimman nopeasti ajokuntoon haluaisin, joten intterwebistä en tohdi tilata. Mistäköhän liikkestä pk-seudulta kannattaa lähteä metsästämään? Itsellä ei kokemusta. Muutenkin ärsyttävän ummikkona vielä pyörään liittyvissä asioissa:)
CRC myy mielestäni myös yksittäisiä kiekkoja. Itse en ole sieltä tilannut, mutta monesta Saksan maan putiikista on saanut 4:ssä arkipäivässä kotiin kannettuna tavarat mitä on tilannut. Siis jos niitä on ollut varastossa.
Mountainbikeshop Hesassa ainakin myi ennen kiekkoja ja kohtuu hinnoilla. Velosport ainakin myy. Lundberg myy Keravalla. Pyörähuolto.com Hesassa. Ja tosi moni muukin pyöräliike, joka myy muitakin kuin mummopyöriä. Kannattaa ensin selvittää millaiset kiekot voisi haluta ja sen jälkeen Google on tosi hyvä apuväline.
Sitä, että tässäkin topikissa riittävän monesti esitetty argumentti Shimanon kiekkoja vastaan on juurikin laakerointi.
Urakuulalaakeri on avain onneen.
Kartiokuulalaakeria "saa aina olla säätämässä".
No eihän ne mitkään huoltovapaat ole, mutta aika eri käsitys mulla on siitä säätötarpeesta.
Kiekoilla on ajettu tuhansia, muttei kymmentä tuhatta.
Ehkä ne vaseliinit vois jossain vaiheessa vaihtaa... vaikka sitten kun sitä säätötarvetta alkaa ekan kerran ilmetä.
Varmaan monen ymmärrystä hämärtää kun cup and cone/irtokuula-rakennetta käyttää niin Campagnolo kuin Shimano paremmissa ,siis huippunavoissaan ja sama rakenne on myös näissä halvoissa kuratason kiekoissa yleinen.
Nää halpikset on niitä ennenkuinajatmetriäkään niin avaa navat ja pane lisää vaseliinia ynnä säädä. Ja varaudu sitten navan kireys tarkistamaan säännöllisesti. Halpisnavoillakin säännöllisellä huollolla ajaa ihan kunnioitettavia kilsamääriä.
Eli Pekan kokemusta DA-tasoisten napojen huoltotarpeesta ei sovi kiistää, itse koskaan moisilla ajaneena kirjoitan mielikuvatasolla:D Halvemmilla teollisuuslaakerinavoilla olen kyllä taivaltanut, niitä kyllä pitää säädellä ajoittain!
Lanka on de-railattu hienosti laakereiden huoltoon, joten käytän tilaisuuden hyväkseni: Mistä kannattaisi opetella omien Fulcrum Racing 3-kiekkojen napojen huoltoa ja mitkä ovat vähimmäisvaatimukset tarvikkeille? Tarvitsenko uuden setin laakereita, mitä rasvaa käytetään? Mistä tarvikkeet saa ostettua näppärimmin?
Juutuupist löytyy video ko. toimenpiteest.R3:n on irtokuulat ja sekä sisä- et ulkokooli on vaihdettavissa,jos on tarvetta.
Fulcrum R3 hub service hakuun,ni juutuubi löytää...
Etsin itselleni (71kg kuski) uutta kiekkosarjaa maantiepyörään Fulcrumin vitosten korvaajiksi. Tulisivat jokapäiväisiksi työjuhtiksi keski-suomen heikkokuntoisille ja mäkisille asfalttiteille, myös sateella. Budjetti 600-750e. Varsinkin nämä kolme olleet vaakalaudalla, mukana myös hieman ostopäätökseen vaikuttavaa mututuntumaa:
Dura-Ace 9000 C24 CL: 649€ http://www.cyclecenter.fi/product/11...cl-kiekkosetti
+Joukon kevein setti, 1364-1395g haarukassa todellisesti
+Joukon halvin setti
-Paljon negatiivista kommenttia kestävyydestä, tuntuu vaativan säännöllistä rihtausta ja jarrupinnat kuluvat nopeasti puhki
FFWD F2A: 697€ http://www.wiggle.co.uk/fast-forward...cher-wheelset/
+Eniten omaa silmää miellyttävä ulkonäkö
+Kestäviksi mainostetut 240s -hubit
+Laadukas kiekkolaukku mukaan
-Ensimmäinen alusetti FFWD:ltä, ei paljoa käyttökokemuksia
Fulcrum racing Zero: 714€ http://www.bike-discount.de/en/buy/r...11-speed-67509
+Korkeimmat kehät
+Luonnollinen siirtymä ylempään tasoon saman valmistajan kiekoissa
+Hybridikeraamiset hubit, mahdollisesti joukon parhaiten rullaava kiekkosarja
-Jäykät alupinnat mahdollisesti epämukavat huonolla asfaltilla, hyllytavarana vain pk-seudulla
-Joukon kallein kiekkosetti
Nyt sitten kaivattaisiin pari kommenttia ostopäätöstä vaikuttamaan ja kertomaan, onko mutuilut yhtään paikkaansapitäviä. Toki jos budjettiin löytyy vielä jotain muuta varteenotettavaa niin olisin kiinnostunut kuulemaan.
Campagnolo Shamal Ultra: 670€ http://www.velo-motion.com/Race-Comp...lack::285.html
Aikalailla samat kiekot kuin Fulcrum Racing Zero (keraamiset laakerit) mutta G3 puolaus takakiekossa
Punnittu paino 1420g
Mielestäni mukavat huonollakin asfaltilla
Kestävät
Saahan niitä mainostaa kestäviksi, mutta noista kolmesta vaihtoehdosta ylivoimaisesti parhaat ja kestävimmät navat ovat kyllä Fulcrum Racing Zerossa olevat Campagnolo Recordit... Dura-acet sitten hyvänä kakkosena.
En suoraan sanottuna ihan ymmärrä mikä noissa FFWD:eissä edes maksaa. Pinnat ja navat hyllytavaraa ja matalaprofiilinen vanne niin peruskamaa, ettei siitä kehdata edes sepittää tuulitunnelivalheita. Ennen kuin tuo setti alkaa napsia viiden tähden arvosanoja erinäisistä testeissä, niin pudottaisin sen auttamatta laskuista.
Jos haluaa FRZeron tyyppiset kiekot, mutta hinta epäilyttää, niin Fulcrum Racing 3:ssa on erinomainen hinta-laatu-suhde, käytännössä yhtä hyvät navat ja vielä teräspinnatkin ajoa pehmentämään.
Onko kukaan nähnyt Fulcrum Red Wind XLR 50mm Wheelset with CULT™ bearing -kiekkoja muualla tarjolla kuin CRC:llä? Saksan kaupoista näyttää olevan toimituspäivä tuntematon.
About näillä spekseillä pyörä: http://www.canyon.com/_en/roadbikes/...92#tab-reiter2
Aattelin että tärkein päivitys ois nuo kiekot? Tykkän apexista, putkiosat on tietty halpoja vaihtaa, alurungostakaan ei oo valittamista.
Eli mitkä kiekot jos haluan huomata erot noihin Aksiumeihin? Mitään vikaahan niissä ei ole, joten tarvii saada parannusta.
Bike-discountissa Ultegra WH-6800 ovat 279e, RS81-C35 599e. Huomanko eroa Ultegroissa, ovat melkeen sama ovh kuin noi nykyiset Aksiumit. Ja huomaanko eurojen verran eroa jos ostan kuitenkin RS81:t jotka ovat kuitenkin yli 300e Ultegroja kalliimmat?
Toki jos tähän hintaluokkaan saa jotani yybeerkiekkoja niin kertojaa. Enemmän tietty nyt kiinnostaa että millaisia eroja on mahdollista saada Aksiumeihin verrattuna ylipäätänsä :)