Samaa ihmettelin itsekkin .. kiitos selvityksestä. Törkeen nopeet taitaa olla.
Samaa ihmettelin itsekkin .. kiitos selvityksestä. Törkeen nopeet taitaa olla.
Tollasta stranssissa koirien ulkoiluttamista olen havainnut ihmisillä jotka ovat liian kovan stressin alaisena, aivot heittää jonkin pakkolepomoodin päälle tjms.
Mua vastaan tuli mies ison kiväärin kanssa, sitten nainen vielä isomman kiväärin kanssa ja vielä kolmaskin mies pienemmän kiväärin kanssa, kun ajelin pientä väylää. En soittanut hätänumeroon, tervehdin ja yhden kanssa iskettiin enemmänkin juttua, vahvistui myös se mitä olen epäillyt, että karhujen vakioreitti kulkee alle 200m päässä kotiovelta.
Karhua metsästivät, kuulemma reilun 100m päässä oli tehty havainto useammasta yksilöstä ja yrittivät saada tähtäimiin niitä.
Jatkoin sitten siitä matkaani enemmän korpeen, jossa ei yli 10km matkalla ole mitään merkkiä asutuksesta, kun parin tunnin lenkin reitti nyt vaan menee sellaista reittiä.
Räminät ja nitinät on vaan hyvä juttu, tosin mutkaisiin alamäkiin kun laskin, niin huutelin että pois alta täältä tulee pyörä, tosin en minä sellaisissa paikoissa nähnyt tai kuullut mitään/ketään, muutamassa nousussa oli jotain kujokaulaisia tyhmiä lintuja jotka eivät lähteneet karkuun vaikka huutelin ja huidoin, vasta ihan lähellä suostuivat lähtemään lentoon, noita riittää täällä vaikka kuinka paljon, olisi muutamassa paikassa ollut kyllä niin nätti ampumapaikka, mutta ei se ole luvallista ajoneuvolla metsästää.
No, erämailla asiat on vaan hieman toisenlaisia.
Ajoin aamulla töihin Espoosta Helsinkiin päin radanvarren kelviä joka menee Huopalahden aseman ohi ( http://goo.gl/maps/VGH8Q ). Tuossa valokuvan kohdassa tuli paljon pyöräilijöitä vastaan ja heidän edessään 5 - 6 jalankulkijaa joista suurin osa käveli rinnakkain. No nämähän ei ongelmaa aiheuttaneet vaan se yksi selkäreppuinen työmatkajuoksija joka juoksi Helsinkiin päin ja aivan keskellä tuota katkoviivoitusta. Oikealla reunalla olisi ollut hyvin tilaa mutta jostain syystä ei vaan se reuna kelvannut. No himmasin vauhtia ja soitin hyvissä ajoin kelloa. Juoksija reagoi sen verran että katsoi taakseen , mutta jatkoi edelleen keskellä viivoitusta juoksuaan. Kun ei sitten siirtynyt oikeaan reunaan niin lähdin hiljakseen ohittamaan oikealta kun vasemmalta ei päässyt. ( Vastaantulevat pyöräilijät ja jalankulkijat syynä ). Juuri kun olin tämän juoksija sivulla tämä tyyppi käänsi päänsä ja sylkäisi tahallaan päin, mutta ei onnekis osunut. Siinä vaiheessa mulla kiehahti vähän ja totesin tyypille että voistko mennä keskeltä tietä tuonne oikeaan reunaan juoksemaan missä sun kuuluukin olla. Vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä " Haista ***** " . Totesin siihen että haista kuule ihan itse vaan ja jatkoin matkaa. Sitten rupesikin kuulumaan hutoa " Tuu tänne sieltä saatana, tuu takaisn idiootti ja sitä huutoa kuului sitten reilun sadan metrin päähän. Että tälläinen tapaus tällä kertaa
Tässä siis kuva kyseisestä paikasta ja minä sekä juoksija tultiin kuvan pyöräilijöiden suunnasta. Minä oikeata reunaa ja juoksija noiden viivojen päällä.
http://imageshack.us/a/img845/5161/qm9x.jpg
Kai se nyt vituttaa kun joutuu juoksemaan.
meinasin jäädä lastenvaunujen alle. pikkasen piti mennä pyöräkaistan puolelle ettei tullu kolaria. no hyökkäysvaunut on hyökkäysvaunut ja minähän se varmaan väärässä olin kun olin kulkusuunnassani kaistallani äärioikeallakin vielä. mitäs kävelin.
"Pyörällä ja autolla" oli muuten väärässä. Jalankulkijaa ei velvoiteta kulkemaan oikeassa reunassa yhdistetyllä väylällä. Velvoite koskee vain pyörätietä ja sielläkin vain "yleensä."
Keskiviivalla kulkemisesta en ole ihan varma. Joku voisi finlexaa sen. Ite en jaksa ku oon kännykässä kiinni.
Yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätiehän on asia, jota lainsäätäjä ei ole koskaan oikein kunnolla pohtinut, ja käytäntö on, että jalankulkija saa kulkea missä vaan, ja pyöräilijän pitää väistää aina.
Silti jalankulkijaakin koskee TLL 3 § "Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä." ja päälle sylkeminen menee rikoslain, ei tieliikennelain puolelle.
Mielestäni vasta taannoin oli joku tapaus, jossa oli päälle syljetty ja nimitelty, tapaus meni käräjille ja sylkemistä pidettiin oikein pahana kunnianloukkauksena, sylkijä joutui korvaamaan kahdelle henkilölle molemmille satoja euroja tempauksestaan + oikeudenkäyntikulut.
Eli kannattaa poliisit moisissa kutsua paikalle ja vetää tekijä vastuuseen teostaan, eihän tuo epäsosiaalinen aines muuten opi, että on sääntöjä, joita kotona ei selvästi ole opetettu.
Ehkä se joskus voi saada vyyhden pään auki ja sylkijä saa tarvitsemansa hoidonkin, jota muuten ei saisi vaikka kuinka pyytäisi.
No joo, kun muita fillareita näkee, niin kyllähän oma kalusto on varsin vaatimatonta, vain rantojen miehillä on merkittävästi kehnompaa kalustoa alla, mutta ehkä joku päivä näistä halvimmistä osista mitä löytyy pääsee sellaisiin vähän parempiin, tiedä sitten kuinka paljon parempaa se kulku on sen seurauksena.
Vaan niinhän monet vain autoilevat ajattelee, että täytyy olla köyhä, että pyöräilee, samoin kuvitellaan, että sateella olisi ikävä pyöräillä ja talvella se olisi jo mahdotonta.
Vaan onhan toisten liki mahdotonta poistua siltä omalta mielihyvävyöhykkeeltäänkin, väylillähän sen näkee siinä kuinka nyt esimerkiksi juostaan keskiviivan päällä ja muuta vastaavaa
Yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie on kuitenkin lähtökohtaisesti samanaikaisesti sekä jalkakäytävä että pyörätie, joten tiukan laintulkinnan mukaan voitaisiin katsoa, että jalankulkijaan sovellettaisiin aina kyseisellä tienosalla pyörätiellä kulkemista koskevia sääntöjä (koska tämä kulkee pyörätieksi merkityllä tienosalla). Tosin ainakin eräs poliisin edustaja on tainnut joskus julkisuudessa esittää vastakkaista näkemystä, ja oikeusistuimet eivät ole kauheasti tainneet asiaa pohtia. Saapa nähdä jaksaisiko joku liikenneministeriön virkamies kirjoittaa aiheesta muutaman virkkeen verran tulevan tieliikennelainsäädännön kokonaisuudistuksen myötä.
Pistetään nyt vielä kerran tänne:
40 §
Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Fuuga, oletko laiska vai tyhmä? Tämä keskustelu lähti liikkeelle siitä, että referoin juuri tuota lainaamasi tieliikennelain pätkää.
"Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa." Pyörätie on pyörätie ja se merkitään pyörätien liikennemerkillä. Se ei ole kevyenliikenteenväylä, jossa jalankulku ja pyöräily on yhdistetty samalle väylälle (mistä nyt oli kysymys). Missään ei määrätä, että jalankulkijan tulee käyttää kevyenliikenteenväylän tai jalkakäytävän reunaa. Ja vaikka olisi, niin teknisesti ottaen tuo juoksija kulki kevyenliikenteen väylän kaistan "äärimmäisellä reunalla." Sattui vaan olemaan tien keskiviivan puolella oleva reuna. Jalankulkijaa ohjaa KLV:llä ja jalkakäytävällä käytännössä ainaostaan TLL:n kolmas pykälä.
Juoksijan reaktio oli typerä ja saattoi osaltaan johtua turhautumisesta yhdistetyllä KLV:llä kulkemisen vittumaisuuteen.
Noin ylipäätään kannattaa lähteä siitä, että KLV:llä jalankulkija on tieliikennelain mukaan kuningas ja se on ihan oikein. Jalankulku on ainoa liikkumismuoto, joka on ihan kaikkien kansalaisten saatavilla (sekä pilkunnussinta liikuntarajoitteisista).
Olisihan se liian yksinkertaista, jos kaikki vaan käyttäisivät sitä oikeaa reunaa.
Maantiellä sit eri juttu.
Asb ei sun tyhmyys siitä vähene, että kyselet muiden tyhmyyden tai laiskuuden perään etkä itse ymmärrä lukemaasi. Viestini alkaa lauseella 'Pistetään nyt vielä kerran tänne:', joka hyvinkin paljastaa, että tiesin tuplaavani ko. lain pätkän.
Nosta tai edes yritä nostaa oikeusjuttu, jossa tieliikennelain ja/tai -asetuksen kanta kaistaviivaan, keyenliikenteenväylään ja jalankulkuun tulee selville.
Tarkkaan ottaen, et edellä lainaamassani osuudessasi määrittele mikä asetus on kyseessä. Välillisesti onneksi siitä voi tehdä päätelmän, että kyseessä on tieliikenneasetus. Jos oikein saivarrella aletaan. Tarkuutta ilmaisuun - pyydän.
Sori, jos luulin sinun yrittäneen vastata siihen pohdintaani, jonka olit lainannut tuon lakitekstin yläpuolelle. Ajattelin, että siitä kontekstista olisi voinut päätellä, että olet tarjoamassa vastausta pohdintaani.
Voitko kertoa millä tavalla lainaamasi teksti oli relevanttia pohdinnalleni? Siinä kun ei puhuta kaistaviivoista tai kevyenliikenteenväylistä mitään.
No, asb, ajattelin pelkkää hyvää sinusta ja oletin, että osaisit välillisesti päätellä ko. kohdasta, että sellaista yksiselitteistä määritelmää kuin kevyen liikenteen väylä ei laki tunne vaan se on yleisnimitys.
Määräysmerkeistä ei löydy kevyen liikenteen väylää osoittavaa merkkiä, mutta ydistetty tai rinnakkaiset pyörätie ja jalkakäytävä - väylät kyllä löytyvät. Lisäksi löytyvät kummallekin omansa; jalkakäytävä ja pyörätie.
Kaikkilla muilla jalankulkijalle sallituilla väylillä jalankulkijan sijainti on aika yksiselitteisesti määritelty, mutta ei pyörätie ja jalkakäytävä yhdistetty - väylällä.
Kuitenkin ohitus- ja kohtaustilanteet ovat niitä, joissa varsinaiset ristiriidat syntyvät ja niihin on omat lukunsa.
Mitä tulee ohitustilanteisiin, on pykälä 19 aivan sopiva, sillä se erottaa kahdessa kappaleessa ohitettavan, ohitettavan ajoneuvon sekä ohittajan:
19 §
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet
Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.
Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.
Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.
Korjaa jos muistan väärin, mutta kielto koskee vain moottoriajoneuvoja. Nimim. Teinkö asetelineen maastopyörään turhaan?
Mitä tohon kohtaamiseen radanvarren kelvillä Huopalahdessa, juoksijat harvemmin sinkoilevat sivusuunnassa, joten menen tilan salliessa oikealta ohi kelloa kilauttamatta. Jalankulkijan näkökulmasta on pähkähullua, että hänen pitäisi siirtyä eri kohtaan, jotta pääset ohi vasemmalta, kun oikeallakin on tilaa. Toki pyöräilijän pitäisi ohittaa vasemmalta, mutta jalankulkijan paikkaa KLV:llä ei ole määrätty, eikä koko homma ole hänen ongelmansa. Vastaantuleva liikenne ei ole myöskään hänen syytään. Jalankulkija ei ole ajoneuvo, joten ohitussääntöjenkin soveltaminen on aika niin ja näin.
Oon ite ajanu kyseistä pätkää työmatka-ajona ja myös ajanut siinä ainoan pyöräkolarini varmaan 10-15 vuoteen. Väylää pitkin pääsee yleensä niin sujuvasti liikkumaan, että joku satunnainen hidastaminen - vaikka johtuisikin vähän pelisilmättömästä jalankulkijasta - on helpompi sivuuttaa, kun antaa vaan olla.
Sauli, sen verran kommenttia, että nimenomaan tossa 19 pykälässä 2. kappaleessa puhutaan ohitettavasta eikä ohitettavan ajoneuvosta kuten 1. kappaleessa. Onhan tämä ihan hauskaakin saivarrella maallikkona lakipykälistä, mutta kirjaimellisesti ottaen ei ole merkitystä onko ohitettavalla ajoneuvo vai ei.
Itse ajan samaa pätkää TMT:tä enkä muista tilannetta, että olisin joutunut kiperiin tilanteisiin. Keskimääräistä parempaa liikennettä tuossa tuntuu ainakin minun kulkuaikoina olevan.
Ohitettava ajoneuvo ei saa lisätä nopeuttaan. Tämä siis huomioitava työmatkatempossa. Ohituksen tapahduttua voinee laillisesti lisätä nopeutta, mutta silloin on jo hävinnyt.
No juu, kyllä sitä asetta voit asetelineessä kuljettaa, kovin paljoa ei ole rajoituksia laissa pyörästä tuossa suhteessa, mutta sitten on se pykälä joka säätelee tien vaikutuksen ja metsäkanalintua ei saa ampua tieltä tai ollessa tiellä, edes yksityinen tie ei kelpaa.
Esimerkiksi karhua taas voi ampua tieltä, mutta ei yleiseltä tieltä, pitää olla yksityinen tie muistaakseni ja tietty lupa metsästää sillä yksityisellä tiellä, tiet jota itse ajan ovat enimmäkseen yksityisiä kyläkuntien teitä, metsäyhtiöiden metsä-autoteitä, sekä turveyhtiöiden teitä, jotka kulkevat turvesoille jne.
Siksi noilla teillä myös kohtaa metsästäjiäkin syksyisin, toisaalta myös metsästettävääkin, kun ovat hyvin olemattoman liikenteen teitä.
Kukaan ei tosiaan kuule jos tuolla huutaa, eikä siellä ole kaikkialla edes kenttää puhelimille, joten vähän turhaa painolastia se paikoin on, ei siellä nyt ihan noin vaan huoletta voi kulkea.
Nopea vilkaisu metsästyslakiin osoittaa, että siellä todellakin kaikki ajoneuvojen käyttöä koskevat rajoitukset maalla metsästettäessä näyttävät koskevan vain moottoriajoneuvoja.
Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla on kanssa aseen kuljettaminen maastossa kielletty ilman erityistä lupaa, mutta tuollaisista Saulin pyörän haulikkotelineistä ei näyttäisi heti löytyvän kieltoa metsästyslain puolelta.
Mainitaan nyt vielä sen verran kyseisestä tapauksesta että siinä Helsinkiin päin menevällä puolella ei oikeassa reunassa ollut ketään. Ei muita jalankulkijoita ei pyöräilijöitä eli tilanne ihan sama kuin kuvassa ja tilannekkin ihan sama noin etäisyyden puolesta eli minä voisin hyvin olla kuvan etunmainen pyöräilijä ja juoksija juuri kuvanottopaikassa. Joten sen takia ihmetyttää että miksi siitä huolimatta piti juosta kaistaviivojen päällä.
Tämä ei nyt ehkä ollut vaikeaa elämää, mutta siitä olisi voinut sellaista tulla.. Kivikossa ulkoilutietä ylämäkeen ajaessani lähestyn joukkoa 7-8 vuotiata poikia jotka ovat pysähtyneet kaikki tutkimaan pyöriään. Yksi kaveri oli laittanut pyöränsä ylösalaisin poikittain tielle ja keskittyneesti tutki jotain! Mietin että hetkinen ja pysäytin viereen ja kehoitin mukavaan sävyyn että olisi hyvä jos siirtyisit fiksaamaan fillaria tuohon sivummalle koska tuolta mäeltä saattaa tulla joku aika kovaa (itse ainakin tulen), ihan vaan ettei satu ketään tai mitään. Pojat ei saaneet sanaa suustaan, kunhan kattoivat suu auki että mitä toi ukko horisee mutta kaveri siirsi kuitenkin pyöränsä tien sivuun missä muutkin olivat. Meinasin vielä kysyä että onko pyörässä joku pahastikkin vialla, mutta en sitten viitsinyt kun nähtävästi olin heille ufo. Jatkoin matkaa ja ei aikaakaan kun vastaan tulee joku aikasta haipakkaa (hyvä että tie riitti) ja hetken kuluttua seuraava.. tuli tunne että hyvä kun pysähdyin - saatettiin välttyä ikäviltä otsikoilta. Ja joskus tuossa porhaltaa mopotkin ihan kiitettävää vauhtia vaikkei siinä käsittääkseni saisi mopolla ajella.
Onhan se voinut olla avohoitopotilas, jolla on pakkoneurooseja, noin esimerkiksi.
Tai sitten ihan tavallinen huumeveikko, jonka universimun astraalitasomatkan menit pilaamaan ja palkokasvi iskeytyi sieraimeen, kaikenlaisiahan nykyään on, ei sitä voi ymmärtää, mutta varovainen kannattaa aina olla.
Tänään oli sitten törmäys mopoilijan kanssa todella lähellä kehä 1: sen viereisellä kelvillä. http://goo.gl/maps/QHE1c Rullailin vapaalla Leppävaarasta päin alamäkeä kohti Turvesuontien risteystä tiukasti oikeanpuoleista reunaa, kun siinä kaarteessa ( Laitan kuvan paikasta huomenna kun tulen töistä ) missä ei näe kunnolla vastaantulijoita, niin mopo kaksi päällä tulee vastaan minun puoltani koska olivat lähteneet ohittamaan pyöräilijöitä paikassa missä ei näe tuleeko vastaan ketään. Väliä ei montaa senttiä minun ja mopon välille jäänyt ja muutama ärräpää pääsi niin että varmaan kuului sinne kypärän sisäänkin mopon kuskille ja kyydissä olleelle. Perässäni ajanut nainen ruskealla Konalla pelästyi myös tilannetta ja kommentit mopilijan käytöksestä oli painokelvottomia. Teki mieli lähteä mopon perään, mutta annoin olla. PS: Taas olis ollut kypäräkameralle käyttöä.
Pitää taas kysellä, olisko kenelläkään vinkata kameraa, jolla saisi dokumentoitua uhkauksia ja muuta törkeilyä? Pitäis saada kypärään kiinni, haitata elämää mahdollisimman vähän ja hinta saisi olla kohtuullinen. Kuvanlaadun ei sitten tarvii mitään HD-tasoa olla.
Olisko ollu verkkokaupan kautta ns handsfree kamera mikä valmiudessa ja napin painalluksella alkaa nauhottamaan -30sek painalluksesta.
^Sauli myös tämmöistä voisi harkita, ohjaustankoon eikä kypärään, tavallaan diskreetimpi.
http://dx.com/p/yddvf-bike-mount-300...ht-blue-204739
Taisin jo jossain ketjussa mainitakin, itse ostin aiemmin DX:stä autoon tarkoitetun dashcamin ja senkin saa suht näppärästi ohjaustankoon kiinni. Akku vain on huonompi kuin tuossa.
Tuossa kannattaa miettiä sitä millä ja missä ajaa, aika pienestä se kuva menee sellaiseksi pomppulinnatouhuksi, ettei siitä ole mitään iloa, ainakin mun ajo-alustoilla ja kun ei ole mitään jousituksia edessä, niin ei siitä kuvasta saa mitään tolkkua, vaikka kuinka pehmustettu kiinnitys olisi.
Ne peukun pään kokoiset terävät kivet tahtoo täryttää niin, ettei omien käsien ääriviivojakaan meinaa erottaa.