Lansive vois kokeilla sitä,että laittaa pikkasen keulaöljyä sinne ilmakammioon.Jos/kun nää nyky rokkarit kasataan vassulla,ni se öljy tiivistäis ja voitelis niit o-renkait notkeemmin ku vassupaakku.
Pikkasen = muutama ml.
Printable View
Lansive vois kokeilla sitä,että laittaa pikkasen keulaöljyä sinne ilmakammioon.Jos/kun nää nyky rokkarit kasataan vassulla,ni se öljy tiivistäis ja voitelis niit o-renkait notkeemmin ku vassupaakku.
Pikkasen = muutama ml.
Olisit ottanut kännyllä videota :)
Ja tuosta tuli mieleen, että Larussa Okkan pyörähuollossa on ehkä puolivitsillä mutta varmasti totuuden siemenen sisältämä kyltti, jossa lukee tyyliin "normaali huoltohinta on x euroa, jos asiakas neuvoo vieressä x + 20 %, jos asiakas auttaa x + 50 %"
Tai ei ne sanat nyt noin olleet mutta idea oli tuo, että älä vaan jää siihen viereen sähläämään vaan anna meidän tehdä hommat rauhassa :)
Eikun hän selitti minulle samalla mitä tekee ja minä pitelin ja rasvailin samalla palikoita tarvittaessa. Kyllä hän olisi vienyt sen alas huoltotiloihin minne ei asiakkaat muutenkaan mene jos olisi halunnut sen tehdä ilman minua.
Olen kans nähnyt sen kyltin. Se on aika hauska ja pitää kyllä siinä mielessä kutinsa, että täytyy se työrauha antaa.
ja enhän minä mitään videota huomannut ottaa. Aina tajuaa vasta jälkeenpäin, mutta toisaalta tolla tavalla kun pääsee itsekin osallistumaan ja läheltä näkemään ne jää usein paremmin mieleen, siksi hän varmaan jäikin siihen kaupan puolelle sitä laittamaan ja selostamaan ja pyysi "auttamaan" (rasvaa laittamaan ja pitelemään palikoita), jos vaikka oppisi samalla. :)
lisäys. Miten voikin 20 millimetriä tuntua näin erilaiselta! Vaihdoinhan minä edelliseenkin keulan ja tuli sama pituuslisä, mutta silloin lisääntyi ominaisuudet ja laatu muutenkin, nyt lisättiin vain travelia, mutta kyllä vaan huomaa tämänkin lisän. Tosi kiva oli ajella ja pomputella menemään ton kanssa.
Mitä tuotteita etu ja takajousituksen huoltoon ja ylläpitoon tarvitaan? Olen laittamassa tilausta bike discounttiin niin voisi samalla tilata valmiiksi kyseiset kamat tulevaa täpäriä varten.
Aika lailla luettelin niitä tässä ketjussa just hiljattain. Takaiskarille ei normaalein kotikonstein voi tehdä mitään muuta kuin pitää puhtaana ja liukuputkea liukastaa myös viestissäni mainitsemallani aineella. Samalla aineella liukastuu myös etujouston liukuputket. Etuhaarukan mallista riippuen sen purkaminen, tiivisteiden ja öljyjen vaihtaminen yms. on tehtävissä mutta vie aikaa, tarttee työkaluja ja ei ole ihan helppoa. Tarvittavat työkalut ja öljyt voit varmistaa just oman keulamallisi huolto-ohjeesta.
Kyllä takaiskarille ihan kotikonstein pystyy ilmakannun huollon tekemään eli putsataan, vaihdetaan tiivisteet ja uudet voitelut..
Saako foxin rp2:n öljy/kaasutiivisteitä mistä kautta viisaimmin. Pikaisella otannalla tuntui euroopan alueella kaikki kauppaavan vain ilmakannun tiivistesarjaa, mutta nyt tarttis vähintään välimännän tiivisteetkin.
nih..
Etrasta saa melko laajan valikoima o-renkaita jos tietää koon tai sitten käy kysäseen mallikappaleen kera.. Useesti tullut haettua kun on duunipaikan naapurissa..
höpö höpö sanon minä, suojapahvi lattialle ja menoksi :D
http://t3mppu.kapsi.fi/fillari/recon...arts_600px.jpg
Ja itse asiaan, ei tuo mitään rakettitiedettä ole.
Ainakin rokkarilla on todella hyvät manuaalit ja tueksi vielä youtube yms. lisämateriaalit.
Varoiksi kannattaa purkuvaiheessa ottaa kuvia, että missä järjestyksessä pulikat ja tiivisteet kuuluu olla.
Mä luin nuo ohjeet ja katsoin vähän videoita, sitten hankkimaan tarpeita, tässä äkkiseltään lista mitä muistelin tarvittavan (manuaalin alussa oli lista tarpeista, mutta se ei ollut kattava):
- öljyä (tässä tapauksessa tarvittiin kahta eri viskositeettia, aluksi tilasin epähuomiossa vain toista ja hain sitten hi5bikesiltä lisää)
- astia mihin öljyt valuttaa
- tiivistesetti saksasta
- vaseliinia (otin oikeen rockshox merkkiä tiivisteiden kanssa samassa tilauksessa)
- pensseli vaseliinille
- puukeppi vanhasta henkarista putkien putsaukseen
- "pick" -tiivisteiden irroitukseen sopivaa piikkiä en löytänyt niin vääntelin haarukasta ja pyöristin vähän viilalla kulmia
- kuusiokoloavaimia, 24mm hylsy, kumivasara yms. purkamiseen tarvittavia välineitä
- isopropanolia ja sille suihkepullo puhdistukseen (hyvä ja halpa isopropanolin lähde on HongKong tavaratalojen Crystal bensiinin jäänestoaine)
- kumihanskat
- iskaripumppu
- reipasta mieltä, aikaa (jokunen tovi vierähti sunnuntaipäivästä kun tuota rauhassa ihmetteli) ja kärsivällisyyttä :D
Jos meinaa vaihtaa vaimenninpuolen öljyt, kannattaa hankkia kunnollinen hylsyavain tuon vaimentimen irroittamiseen. Ainakin tuo mun TK vaimennin oli muovia, jolloin se kärsii aika helposti lipsuvasta jakoavaimesta tai ns. yleishylsystä (sellanen monisakarainen sisältä vs. normaali 6 kulmainen).
Etua myös jos saa haarukan kiinnitettyä johonkin, mä käytin tuollaista työpenkkiä jonka väliin sen sai kiilattua, kun korjaustelineessä roikkui pyörä ilman haarukkaa :)
Hieman erinäköiset työkalupakit meillä. Tässä minun työkaluni.
http://www.kumijamatto.fi/media/cata...olosarja_7.jpg
Ei tahdo hyväksyä näin isoa työkaluvarastoa samaan viestiin, tässä loput. :D Pitänee ehkä "muutama" lisää hommata jos tuon joskus purkaa.http://ecx.images-amazon.com/images/...L._SL1500_.jpg
^Käy ostamassa joku työkalusalkku. Alle satasellakin saa jo todella monipuolisia. Jos ei ole yhtään perustyökaluja, sellaisessa saa hyvän valikoiman suhteellisen järkevään hintaan, lisäksi niissä ne kalut pysyvät siististi paikoillaan ja säilytys on helppoa.
Kunnollinen työkalusarja on yksi parhaista sijoituksista mitä voi tehdä kun on aloittelemassa harrastusta ja tietää ettei ole ihan heti lopettamassa. Neljässä vuodessa on kertynyt omaan talliin kaikenlaista ja kaiken kirjavaa työkalua. Pysyvät suunnilleen järjestyksessä kun on järjestelmällinen käyttäjä, mutta muuten olisin kusessa.
Laadukas setti on kertasijoituksena aika arvokas, mutta maksaa itsensä moneen kertaan takaisin.
Jep, kyllä se on hommattava. Olen toistaiseksi pärjännyt näillä, mutta täytyy varmaan lähitulevaisuudessa katsella myös jotain työkalupakkia.
Huoltohommat hoidettu. Projektiin meni noin 4 tuntia kun rauhassa ihmetteli ja teki varman päälle. Ensi kerralle hankin kyllä kunnollisen 6 kulmioavainsetin ettei tarvitse bilteman lyhyttä komposettiä purkaa ja vääntää kuusikulmiota pihdeillä kun ei muuten riittänyt ala jalkojen sisälle. Se tiivisteitä varten ohjeistettu putkilo on kyllä aivan turha. huulitiivisteet menivät paikoilleen ihan sormella napakasti painamalla. Huolsin vain alajalat ja puhdistin putket. Ensi kerralla sitten pneumaattisen sylinterin ja öljyn kuristimen kimppuun.
Huolto taisi tulla tarpeeseen koska niinkuin kepuista näkee öljyä ei löytynyt alajaloista kun pari pisaraa. Tämä yllätti ja on päässyt siis kuivahtamaan.
http://i7.aijaa.com/t/00523/14001379.t.jpg
Mielipide kysymys, mutta kiinnostaa silti. Mikä on riittävän hyvä keula sinun ajoosi ? Missä kohtaa keula menee hifistelyksi? Kiinnostuksen kohteena erityisesti XC keulat:
RS:
RECON
REBA
SID
SID WC XX
RS-1
FOX:
CTD
FLOAT
FLOAT ( FIT4 Performance)
FLOAT ( FIT4 Factory )
FLOAT ( FIT4 Terralogic )
FLOAT ( FIT4 iRD )
Koen itse, että Reba on ihan kiva. Raskaanpuoleisena kuskina kuitenkin keula tuntuu ajoittain jotenkin löysältä ja toivoisin eteen ja taakse maxlea. Käsittääkseni tämä tukevoittaa keulaa ainakin jonkun verran. Onko taskussa huonoja kokemuksia jostakin keulasta, jos on niin mistä ja mikä meni metsään ?
Nyt XC-täpärissä on kiinni Fox FIT Factory CTD. Hyvin on pelannut vaikka edustaa pahamaineista 2013-vuosimallia. Hyllyssä lojuu kahdesta epäkuntoisesta yhdeksi ehjäksi koottu RS SID XLoc jos sattuu tulemaan toiselle käyttöä. Että kaipa sitä tuollaisia "tarvitsee", mutta Rebaa lähtisin varmaan hakemaan jos pitäisi saada maasturi hyvällä hinta/laatusuhteella.
Täälläkin suositeltiin keulan putkien rasvailua esim tällä tai tällä, mutta tuli vastaan artikkeli missä sanottiin ettei noita kannattaisi käyttää: http://enduro-mtb.com/en/how-to-the-...ter-each-tour/
Lainaus:
It is important to know that beneath the dust seals of almost every suspension fork or shock is a lubrication system, which works either with grease or oil. If these dust seals are regularly treated with products like WD40 or Brunox spray after the ride, the oil or grease – with the significantly heavier viscosity, get’s flushed out and the fork can “run dry” – The result is a significantly drop in performance and in the worst case wear leads to malfunction.
Lainaus:
Each suspension Manufactor we talked to told us that brunox not only make your fork seals dry, it also get's inside and destroys the oil. At the first moment when you put brunox on your fork it feels better, but for the longer performance it's not good!
Hei, talven aikana olisi tarkoitus vaihtaa uusi keula scottiin. Mikä olisi hyvä vaihtoehto nykyisen suntourin xct tilalle? Joustoa tuossa taitaa olla 100mm ja pikalinkku 9mm ja kaulaputki 1-1/8". Ajot on suurimmaksi osaksi hiekalla ja metsäpolkuja pitkin, eikä kovin tasaista latua yleensä. Keula saisi kestää pientä hypyttelyä myös. Maksimi hinta ehkä siinä 350e hieman siintäkin voi joustaa.
Lähetetty minun E6553 laitteesta Tapatalkilla
Saisiko olla 26, 27.5 vai 29 tuumaiseen?
Ainiin joo tuossa on 27.5".
Lähetetty minun E6553 laitteesta Tapatalkilla
http://www.bike-discount.de/en/buy/r...897/wg_id-2271
Tai jos ei niin gramman päälle ole niin vähän halvemmalla teräsputkinen versio:
https://www.bike-components.de/de/Ro...l-2016-p43747/
Niin, ja loppurahoilla katsoo sitten samaan pakettiin muuta kustannustehokasta päivitysosaa - saanee enemmän vastinetta rahoilleen kuin pistämällä kaiken keulaan, IMO.
Kiitokset, täytyykin käydä tekemään kartoitusta mitä muuta tarvitsen. Noihin molempiin keuliin vissiin tarvii tilata se kruunu sinne sisälle mihin stemmi kiinnitetään?
Lähetetty minun E6553 laitteesta Tapatalkilla
Joo, käpy (star nut) tarvitaan. Kummassakaan ei näytä tulevan iskaripumppua mukana ja toi Recon gold näyttää olevan tarkoitettu käytettäväksi kaukolukitusvivun (poploc tai pushloc) kanssa, tosin sekään ei ilmeisesti tule paketissa mukana. Suntourilla heittänet vesilintua joten siitä saat alakoolin (crown race) otettua.
Paljonkos öljyä laitetaan fox float ctd takaiskarin paluuvaimennuksen puollelle (200x51), ja ilmanpaine (korvataan typpi?
Summassa laitoin öljyt ja paineet.
Toimii mutta tietäisi mikä on oikea määrä.
Kun katot läpileikkauskuvaa iskarista se selviää. Välimännän toiselle puolelle ainoastaan ilmaa ja se mäntäkin pitäis asettaa sopivalle korkeudelle.
Minä luulin yhtenä päivänä, että keulasta hajosi lukitus, kun lukituksesta huolimatta keulaan jäi selvästi normaalia enemmän, jopa puolet normaalista, liikettä, mutta yllätyksekseni tämä korjaantui jo saman lenkin aikana.
Minulla ei ainakaan kylmillä keleillä pitänyt lukitus kunnolla ennen kuin laitoin lisää ilmaa kompensoimaan lämpötilan laskusta johtuvaa paineen alenemista, sillä on tekemistä jo kesälläkin kun onnettomilla paineilla olevalta jouselta ei tule juurikaan apuja ylhäällä pysymiseen ja nyt se oli jo ihan pulassa. Nämä kun ei mene täysin lukkoon vaan sinne jää aina jonkun verran virtausvaraa öljylle ettei jotain sano poks jos tempaisee lukittuna johonkin terävään pattiin niin se pelkkä lukko ei vaan jaksa kantaa. Keulahan lämpenee ajossa jonkun verran joten se voisi selittää tuon itsekseen korjautumisen.
Oliko pyörää säilytetty normaalissa asennossa vai esim. roikotettu eturenkaasta?
Kun asento on väärä, osa öljystä valuu vaimentimen "väärälle puolelle" jolloin se ei aluksi toimi normaalisti, mutta palautuu nopeasti kun öljy valuu takaisin oikealle puolelle.
Lukituksen käyttö tuossa tilassa hidastaa palautumista, kun se sulkee sitä paluureittiä.
Öljyt palautuu nopeiten, kun pumppaa keulan liikettä muutaman kerran ilman lukitusta, jos siis säilytetty haarukkaa normaalista asennosta poiketen.
Okei, hyvä tietää, että kylmä voi aiheuttaa noita. Saattaa tosiaan olla, että se lämpeni ajaessa.
Mulla on yllättävän hyvin pysynyt "normaalina" tuo toistaiseksi kylmälläkin, tämä oli eka kerta kun huomasin tuollaista. Tosin lievää jäyhyyttä olen kyllä huomannut joskus, keula ikäänkuin on vähän "kohmeessa", mutta kaipa se on sitten lämmennyt portaita ryskätessä yms. kun ei ole koskaan vielä jäänyt päälle jäyhyys.
Tiedä häntä vaikuttaako oma pompotteleva ajotyyli siihen, kai se keula paremmin pysyy lämpimänä kun on kokoajan liikkeessä. Mä en vaan saa tarpeekseni tosta joustokeulasta. :D Edelleenkin pompottelen usein ihan huvikseni tasaisella ajellessakin keulaa, kun se on niin kivaa.
Kylmyys tekee ihan mielenkiintoisia jekkuja joskus. Pari talvea sitten oli ollut yhtenä yönä todella kova pakkasen kiristyminen, tyyliin nollakeleistä -20 asteen tienoille ja enhän minä ollut tietenkään tajunnut pyörälle mitään tehdä. Silloisen kulkineen Recon Goldissa oli todella hyvä lukitus vieläpä tankokaukosäädöllä ja se pääsikin sitten yllättämään.
Olin ajanut koko alkumatkan hyvin aurattua tietä pitkin ja pitänyt keulan lukossa mutta vähemmän ylläpidetylle tielle siirtyessä ajattelin napsauttaa lukon auki ettei hakkaa käsille niin pahasti. Hämmästys oli suuri kun etupää tipahti kuin hohtimet kaivoon, ajoasennosta tuli vähintäänkin kisakireä ja vedin saman tien pelit seis että mitä ihmettä kävi. Normaalista 100 mm joustomatkasta jäi jäljelle noin 30 mm koska pakkasukko oli pöllinyt paineet ja paennut vuorille. Kiskaisin sen käsin takaisin normimittaan ja laitoin lukon päälle, kotiin päästessä katsoin mitä mittari näytti pakkasessa ja siellä oli joku tyyliin 30 psi eli ei ihmekään että vähän sukelsi. Lopun talvea käytin normilämpötilassa melkein satakiloiselle kuskille tarkoitettuja paineita ja hienosti toimi.
Lämpeneminen on huono termi, paremminkin se ei kylmene niin paljon jos keula liikkeessä paljon.
Uskoisin, että vauhdilla ei niinkään tässä merkitystä. Veikkaisin, että vaikka ajaisi todella kovaa keula lukittuna keulan sisällä systeemit on paljon viileämpiä kuin hitaammassa vauhdissa jos keulaa käyttää kokoajan. Kyllähän se liike lämpöä saa aikaan ja estää keulaa hyytyilemästä, ainakin johonkin pisteeseen. Voi olla, että kovilla pakkasilla sama vaikka miten pompottelisi.
Rohkenisin epäillä että niin kauan kun ajo on sen kaltaista ettei jarrut lämpene merkittävästi, ei keulan öljytkään lämpene sen kummemmin. Kysehän on siitä että viileämmässä öljyn viskositeetti muuttuu jähmeämpään päin ja sen voitelukyky sekä virtausnopeus vaimentimessa muuttuu. Jos keulan toiminta muuttuu kylmässä ulkolämpötilassa lenkin aikana, öljyllä mennee alkumatkasta pidemmän aikaa päästessään sellaiseen voiteluun, joka tapahtuu lämpimässä käytännössä välittömästi ensimmäisillä pumppauksilla.
Juuri siksi sanoinkin, että olisi osuvampaa todeta, että keula ei niin helposti jäähdy/hyydy jos sitä kokoajan aktiivisesti käyttää vrt jos se on lukittuna tai vähemmällä käytöllä (ajetaan tasaista tietä).
Olen nyt kylmillä ilmoillakin ajellut mm. portaissa, eikä siellä ole vielä kertaakaan tullut tunnetta, että keula olisi jähmeä. Sensijaan kun olen ajanut tasaisella samassa lämpötilassa tai jopa hieman vähemmän viileässä on keula tuntunut jähmeämmältä kun olen sitä tarvinnut vaikka kiven ylitykseen tms. Minusta tälle looginen selitys tuntuisi olevan, että keula ei pääse viilenemään samassa määrin esim porrasrymistelyssä, eikä siksi muutu jähmeäksi.
Vaikeaa kyllä allekirjoittaa hydrauliikan opiskelijana tuota liiketeoriaa. Voitelulla kuitenkin pyritään minimoimaan kitkaa ja sen lämmön syntyminen siten on aika pientä. On totta, että jatkuvasti tapahtuva joustoliike aiheuttaa lämpöä. Kyse kuitenkin on siitä, että kuinka paljon sitä lämpöä aiheutuu. En usko, että vaikka pneumaattinen sylinteri kokoonpuristaakin ilmaa niin siitä syntyvä lämpömäärä on näin pienissä sylintereissä vielä aika marginaalinen. Lisäksi kun otetaan huomioon, että sylinterimateriaali on metallia niin lämmönjohtokyky pois joustohaarukasta on erinomainen. Lisääntynyt liike myös lisää lämmönjohtumista kun lämpimämmät sisäosat luovuttavat lämpöä öljylle ja kylmille ulkopinnoille. Keulassa jäähdytyksessä oleva pinta-ala on niin suuri, että lämpö karkaa nopeasti lämpötilan eron ollessa suuri. Taka-iskarilla toivoa sen sijaan aktiivisella käytöllä on enemmän jos siihen kohdistuu merkittäviä voimia ja pinta-ala on pieni. Varmasti jousikäyttöiset taka-iskarit ovat kylmissä olosuhteissa varmempitoimisia.
Niinkuin jo CamoN tuotta ylhäällä fiksusti vastasi niin lämpötilan muutos vaikuttaa hydraulinesteen viskositeettikäyrään. Vaikutus kritikalisoituu yleensä noin -15C paikkeilla, jollei käytössä ole arktisen luokituksen öljyjä joilla pärjätään hyvin -35C asti. Exponentaalisesti kasvava viskositeetti voi aiheuttaa täydellisen öljyn jämähtämisen ja siten keulan rikkoutumisen. Toisena asiana pitäisi ottaa huomioon, että keuloissa käytettävät tiivisteet kuten nitriilikumista valmistettavat o-renkaat eivät ole suunniteltu erityisesti pakkasta varten. Myös näiden reaktiivisuus ja elastisuus heikkenee tuolla -15 C paikkeilla voimakkaasti.
Tietenkin jos tilalle vaihtaa sopivalla viskositeettikäyrällä varustettuja öljyjä niin eiköhän tuo keula pelaa kovillakin pakkasilla.
Ymmärrän, enkä minä suinkaan kuvittele, että keula tuottaisi mitään kovia lämpömääriä liikkeessäkään, ajattelen lähinnä, että jollakin on selitettävä keulan parempi, sulavampi toimivuus kun se on kovassa käytössä vs. kun se on ollut levossa näillä ilmoilla. Ero on joskus hyvinkin selvä, samoin kuin ero aktiviteetissa, lähes paikallaan vs. jatkuvassa kovassa liikkeessä. En itse keksi parempaa selitystä kuin, että tämän täytyy johtua kovemmasta lämmöntuotosta, joka estäisi keulaa viilenemästä tietyn pisteen yli, jolloin se alkaa muuttua toiminnaltaan jähmeämmäksi.
Kiitos muuten Greycap, kun kerroit tuosta pakkasella ilman katoamisesta. En olisi tuohon osannut varautua. Täytyy itsekin pitää silmällä keulan toimintaa ja varmaan joutuu jossain vaiheessa lisäämään ilmaa.
Käsitääkseni ilma puolella tiivisteet tuovat lämpöä ilma puolelle, vartin ajon jälkeen paineet on noussut normiin, ainakin itsellä, tänä vuonna ajan kyllä typellä.
Öljy puoli kuumenee huomattavasti enemmän, siksi mopo puolella on säiliöt tuotu letkulla viileempään paikkaan, ei meinaan ajon jälkeen kannata hypistellä, tulee rakko helposti sormiin.