Misähänpäin Rusty vaikuttaa, mulla olis yksi käytetty 120tpi Nate suotta varastossa. Pistä privaa jos kiinnostaa.
Printable View
Misähänpäin Rusty vaikuttaa, mulla olis yksi käytetty 120tpi Nate suotta varastossa. Pistä privaa jos kiinnostaa.
Oli myös polvarit ja kyynärsuojat päällä? ;)
Itse muuten pidän niitä kesäisin aina. Samoin suojapöksyjä.
Renkaita tärkeämmät suojavarusteet. IMO.
Edit: toki samaa mieltä kanssasi. Nastat tulossa postissa. Dilleihin en investoi jo ihan periaatteesta. Hinnan takia siis.
Eipä ollut polvareita yms, eikä olisi ne jäällä lipsahdusta estäneetkään. 398 egeä maksoin dilleistä, toivotaan että ne muutaman talven menevät.
Kiitos ilmaston lämpenemiselle, eteläisellä länsi-rannikolla ei tarvi nastoja koko talvena ja taas säästyy rahaa johonkin muuhun turhaan :D
Naten nappulasta en osaa sanoa mitään mutta uuteen Floateriin Bestgrip nastat menee nippa nappa asennussyvyyden puolesta, tämä kannattaa huomioida varsinkin jos käytetyn renkaan meinaa nastoittaa. Toisaalta ei nuo ihan heposti ainakaan lennä mäkeen vaikka ei olis ihan täyteen syvyyteen ruuvattu.
MutQ mää ajan niiiiin varovasti.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti mutanaama
Edit: tänään oli pari liki 90 asteen mutkaa joissa jään päällä ohut vesikerros. Edessä D5 varoitti hyvin sivistyneesti että kohta muuten lähtee jolloin inasen kevensin kääntöä. Hyvä rengas, mahtihyvä. :cool:
Eka lenkki Budeilla lumipöperössä ajettu, selvästi kykenevämpi rengas kuin GC noissa olosuhteissa, mutta eivät Buditkaan sentään ihmeitä tee. Isompi halkaisija ja ilmatila tuntui parempana mukavuutena ja etenemiskykynä.
Sitä minä vaan ihmettelin, että mihin se self-steering oikein katosi? CG:t veteli aika lailla jo 0,3 bar paineella, nyt oli Budissa edessä 0,2 bar ja ohjaus tuntui vasta auratulla kovalla kevlillä vielä todella hyvältä. Hyvät renkaat. Koiraa ulkoiluttavat mummotkin antoivat respectiä renkaista. :)
No mitä viimelenkillä GC:lla pöperössä ajelin niin luulen ettei niistä paremmaksi pistäminen ole kummoinen tehtävä. :)
Etupäässä ei omaa sivuttaispitoa pöperössä nimeksikään. Vaikka kuinka laittaisi painoa keulalle.
Menee vähän kuin kesällä märällä juureksella.
Ja takapään vetopitokin oli mitä oli.
Toki hiutaleitakin oli tullut sen 10-15cm...huomioidaan se kuitenkin. :)
Jos haluaa läskiin talvirenkaat ja tavoite olisi ns "yleisrengas" eli samalla kumilla pitäisi tulla toimeen niin eri lumiolosuhteissa kuin märällä jäälläkin kevääseen asti eikä esim hintasyistä valinta suuntaudu Dillingereihin (jotka varmaan on kyllä hyvät) niin mennäänkö pahasti pieleen jos hankkii Budit eteen ja taakse ja nastoittaa ne itse?
Pitempiä siirtymiä ei ole tarkoitus noilla ajaa ja heikompaa rullaavuutta sallitaan.
Varmaan ne ei ole optimaaliset joka paikassa ja kelissä mutta lähinnä kiinnostaa arvio että olisiko ne jossain tilanteessa kovin huonot?
Muutamista (5) kotimaan liikkeistä vähän kyselin että onko hajua Schwalben nastallisesta läskikumista ja ainoastaan yhdessä liikkeessä sanoi kaveri kuulleensa huhua, mutta ei mitään virallisempaa tietoa, että sellainen olisi tulossa ennen kesää joten näillä lumilla aika todennäköisesti toimitaan tällä hetkellä saatavilla olevilla renkailla joissa nastallisten valikoima on vähän suppea.
^Schwalben nasta tulee toivottavasti, mutta 100% varmasti ei tänä talvena.
Nastaton D5 on tainnut olla halvimmillaan 139€ ja Bud 109€ Saksassa. Monessa Bud 120 ja yli. Ero ei hirveä, jos kuitenkin nastoittaa.
Onhan Budia kehuttu molemmissa päissä ja onhan se iso D5 verrattuna. Uskosin, että nasta Budit Rockaa ja rullaakin vielä. D5 tuskin Budia lumella päihittää.
Itse koitin Louta takana, mutta huono rullaus on peestä kovemmilla pohjilla. Pehmeässähän sitä ei huomaa. Pitoahan tuossa riittää. Lumi paineilla Floater rullaa jotenkin vielä kovalla, mut Lou ei. Floaterin jarru vetopito riittää minulle hangessakin. Joten nyt ostin yhden Budin ja laitoin taakse testiin ja sitten eteen. Sitten näkee ontanko toisen Budin vai mennäänkö Floater/Budilla tämä talvi. Itselleni puoltaa isompaa taakse kantavuuden suhteen, kun painoa on selkeästi enemmän taka kumilla minun setupissa, jos toisen pitää olla kaposampi. No testaillaan.
Askartelua duunin jälkeen ennen metsään lähtemistä: Käänsin läskin eturenkaan Surly Lou 4.8 " toisin päin. Asennusvaiheessa katsoin tarkkaan, että renkaassa on nuolet kahteen suuntaan eli toisessa lukee propulsion ja toisessa cornering. Propulsion tietty oikea pyörimissuunta jos rengas on takana eli vetävä ja rullaavana laitetaan asentoon cornering. Lopputuloksena kun sitä irtovannetta ja rengasta tossa pesuhuoneessa lattialla sunnuntaina pyöritteli, niin tiistai-iltana huomasin, että väärinpäinhän se tuli vanteelle laitettua. No, nyt on käännetty ja 350 kertaa marketin pikkupumpulla pumpattu, jotta paineet möyrimiseen sopivat 0.4 baria :)
Mitä muuten tarkoittaa se, kun toiset joutuu tekeen hirmusti hommia saadakseen renkaan "nousemaan" vanteelle ? Teenkö mä jotain väärin vai onko tuo Weinmannin vanne vaan profiililtaan sellainen, että idioottikin osaa :)
Tapatalkista iKälättimellä
Ok, tuuppaan tänne kyllä raporttia mitä tapahtuu, jos ja kun tuohon joudun paristoa jossain vaiheessa vaihtamaan. Shitmano Europe tossa näkyy yhdessä kohtaa paketissa lukevan, vaikka pro-bikegear.com saitin katalogista itse mittari löytyy
Tapatalkista iKälättimellä
^^^^Kiinnostavaa kuulla mihin päätelmään tulet tuon Floater/Bud - 2xBud testauksessa. Itselläkin samantyyppinen painojakauma.
Toi Schwalben jossain vaiheessa tuleva nastakumi voi olla hinnaltaankin kova juttu. Kun katselee nettikaupoissa Jumbo Jimin hintoja niin ne ei ole hirveästi saman merkin kalliimpia maasturin kumeja arvokkaampia joten voisi ajatella että tuleva "Jumbo Spiker" ei ehkä olisi paljoa hinnakkaampi kuin kalliimmat Ice Spikerit. Tämä tietysti vain hajatelmaa.
Käyköhän niin, että Schwalbe heti keväällä esittelee nastarenkaan ja se tulee myyntiin jo seuraavana keväänä:) Eli ei varmaan kannata pidätellä hengitystä odotellessa...
Asiasta kolmanteen: onko porukalla kertynyt kokemuksia Maxxis Mammothin talviominaisuuksista. Olen lukenut sekä kehuja että haukkuja. Paikallisessa olisi renkaita ja mietin, että pitäisikö ottaa kokeeksi semmoinen Farleyn takanakiksi.
Tupla Bud testi ei tule ihan lähiakoina tapahtumaan, mutta Bud etu/taka vertailu saattanee tapahtua parinviikon sisällä:o.
Lou takana ja Floater edessä kannatteli ihan kivasti kiikunkaakun kantavalla lumella tällästä satakilosta kamoineen. Paineet oli alle 0.2 suo etapilla ja kovalla pohjalla ei voinut ajaa, kuin leijumalla ja pumppua kaiveli aikas äkkiä loistavan rullauksenkin johdosta.
Kyllä sekin jo hyvin asiaa valaisee.
Mikähän mahtanee olla selityksenä eiliselle tapahtumalle:
Vein läskipojan parvekkeelta kylppäriin kuivumaan, kolmisen tuntia se siellä seinään nojaili.
Takarenkaan viereen oli pukannu litkua teelusikallisen. Paineet oli kyllä pysyny lähimain samoissa.
Vanteen ja renkaan välistä näyttäisi tulleen.
Kuukautisvuotoa?
No sepä lämpenemisen johdosta muodostunut "ylipaine" oli tullunna saumasta pihalle, siksi ~sama paine eikä enemmän..
^^Esim. Huono vanteen reuna voi olla syynä. Kumi ei pysy hyllyllä täydellisesti ja elää ajossa pikkasen ja litku joutuu töihin. On-Onen ghetto tubeless vanteilla ainakin litkua tuli välillä ghetto sisurin ja vanteen välistä lenkkien jälkeen. Huomasi hyvin, kun oli lähdössä seuraavalle ajolle nuo kuukautiset.
Mulefuteilla en ole kuukautisia vielä nähnyt, mutta ne onkin, niin nuoret vielä;).
Luulen, että johtuu, toinen on tuo shwalben Lou, jota ei muilla ole ;)
Nastoitettiin eilen pari D5:sta tikan nastoilla, vain ne keskimmäiset reiät, noin sata nastaa/rengas. Molemmat renkaat paikoillaan, fillari nurin, reiät puhtaaksi hiekoista ja paineilmalla kuivaus. Ilman liimaa oli turha yrittää nastaa paikalleen silleen kevyesti, mutta tippa kontaktiliimaa, ja itse nastoitus sujui kymmenessä minuutissa/rengas.
Kumpaa pidät parempana yleisrenkaana talveen; Bud vai D5, molemmat itsenastoitettuna just noilla tikan tylppäkärkisillä.
Mulla ei Budista ole mielipidettä, se kun ei mahdu pyörimään takana. Eilisen perusteella väittäisin noiden olevan sen kokoluokan renkaita, että kannattaa opetella renkaan ominaisuudet ja ajaa sen mukaan. Kuskin painollakin on hitonmoinen merkitys, mikä näissä keskusteluissa tuppaa välillä unohtumaan. Mä painan ajokamoineni fillarin kanssa pitkälti yli sata kiloa. Toinen kuski saa 80kg rikki vasta tankkaamalla lisää vettä reppuun.
Ethän sä multa kysynyt, mutta vastaan silti. Uskallan väittää, että D5, jos hinta ei ole olennaisin tekijä. Rullaa hyvin ja kuvio toimii lumella. Nyt kun MCarbonissa vielä nastoitettiin keskirivit, niin on vielä selkeästi parempi. Pysy peilijäisellä kelvillä normiajelussa täysin hanskassa, enkä edes kaivannut reunalla nastoja. Täytyy jatkaa empiirisiä tutkimuksia jäisten metsäpolkujen ja kallioiden puolella.
Hyvät kommentit. Noi on aina paljon parempia kuin "myyjän asiantunteva opastus".
Voi oikeasti vähän tuumia mitä hankkii.
Nasta-Budit tuloillaan, rakko kämmenessä ja kourat mustina Loctite 480:sta. :)
Nastan reikien syvyys tuli testattua muutamalla koeporauksella, ja säädin ulkoneman MaraWintereiden mukaan. 15.000 kierrosta Dremeliin, 3mm terä ja syvyyden rajoitus karaan kiinnitetyllä hylsyllä ja sitten nauttimaan kuminkärystä.
Budin nappulassa oleva ura aiheuttaa sen, että nastan jalustan saaminen kokonaan kumin alle piiloon ja silti riittävän ulkoneman säilyttäminen on millin kymmenesosista kiinni. Eteen tulee vielä ulompaan riviin lisää, taakse ei taas senkään vertaa mitä kuvassa näkyy...
Loctiteä löytyy muuten Saksan eBaystä puoleen hintaan suomen ovh:sta.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...Bud_nastat.jpg
Onhan noita nyt ja ainakin Natea, joka mulla on toisena. Ja sen asentaminen yhtä helppoa ja nopeeta. En tiedä nouseeko vai laskeeko, mutta kun peukuilla painan vanteelle ja pumppaan tuolla marketin muutaman euron muovipumpulla sopivan täyteen, niin sitten voikin lähteä ajelemaan :cool:
Eikäku se rengas ei ole Shwalben vaan Surlyn valmistama :)
^^^^^Plus, kun saat kokemusta niin kerro miten itse nastoitettu Bud-Bud rengastus toimii.
Miten mä katoin, että siinä oli vielä panovirheholopainen. Vieläkö mun piti lukihärjöiseksin tulla :mad:
Ei kai näiden juttujen kanssa ihan noin tarkkaa ole?
No ei, mutta huumoria se on huonokin :)
^^^^^^ Nastakokemuksia tulossa kunhan keli on sellainen että niistä on jotain hyötyä, nyt ei ainakaan siltä vaikuta... 180 nastaa sisässä ja noin 180 minuuttia käytetty, on siinä ihan mukavasti hommaa...