Kestävyysurheilun perusteet
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
keskinopeusmies
Älymmistö brassailee taas termeillä ja hienoilla kaavoilla..
Onko täällä oikeasti kukaan päässy noita teknisiä laitteita / kaavoja käyttämällä kovaan kuntoon, kysyn vaan ihan aiheellisen kysymyksen?
Lyhyt vastaus - kyllä.
Melko ylenkatsova tuollainen "Kyllä Seppo Rätykin heitti keppiä pitkälle juomalle piimää ja huutamalla perkelettä" -asenne. Jos fyysiseltä lahjakkuudeltaan keskiverto yksilö haluaa ottaa itsestään ja harjoitteluun käytetystä ajasta kaiken irti, kenelle siitä on haittaa?
Tehomittarilla, sykemittarilla, sensoritiedon analyysillä, omaan ammattiin liittyvillä suppeilla urheilufysiologian opinnoilla + itse osaamista syventämällä ja valmiilla (eli ei kaavallisesti minulle räätälöidyillä) harjoitusohjelmilla olen harjoittanut itseäni ohjelmallisesti ja nousujohteisesti elämäni kuntoon kolmen vuoden ajan. Suorituskykyparannusta on tullut arviolta 20% siihen tasoon verrattuna, jolla olin "maalaisjärkeä käyttämällä ja perusduunia tekemällä".
Ei kai kukaan niin harjoittele, että tuijottaa pelkästään mittareita sekä matematiikkaa harjoitellessaan ja käyttää elimistöään kuin polttomoottoria. Omalta osalta kaikki mittaaminen ja analyysi ovat vahvistaneet sitä maalaisjärkistä lähestymistapaa, joka minulla on ollut. Mikään perusasia ei ole kääntynyt päälaelleen tai kumoutunut. Kuitenkin luulen, että esimerkiksi harjoittelun kunnollinen polarisaatio on tuottanut samat hyödyt kolmessa vuodessa, kuin se fiilispohjalta tehty "perusduuni" olisi tuottanut 5-6 vuodessa.