Rullasuksissa ei ole mitään jarruja.... kaikki perustuu ennakointiin. Tämän vuoksi hiihtopaikka on valittava huolella. Autojen kanssa ei kannata lähteä kohtaamaan, edes "etuajo-oikeutettuna".
Rullasuksissa ei ole mitään jarruja.... kaikki perustuu ennakointiin. Tämän vuoksi hiihtopaikka on valittava huolella. Autojen kanssa ei kannata lähteä kohtaamaan, edes "etuajo-oikeutettuna".
Ajoin eilen töistä kotiinpäin tässä http://goo.gl/maps/9dCNc ( ajosuunta mäkkäriä kohti ) Urheilukadun pyörätietä pitkin rauhalliseen tahtiin parin vanhemman miehen ( mummopyörillä liikenteessä ) perässä ja kiirettä ei ollut ohittaa koska oltiin juuri tulossa risteykseen http://goo.gl/maps/o2bZb. No toinen miehistä katsoi taaksepäin ja kommentoi kärkevästi toiselle vieressään ajavalle " sieltä tulee taas yksi pyöräilijä jota ei nopeusrajoitukset koske ". Vieressä ajava siirtyi sivuun ja minä sitten kommentoijan vierelle jolloi totesin " pyöärtiellä on ihan sama nopeusrajoitus kuin tuolla viereisellä ajokaistalla ". Vastaus tuli samantie " Kyllä minä liikennesäännöt tiedän kun olen entinen liikennesuunittelija ja insinööri, joten haista sinä ***** ". Huvittavinta tässä tyypissä joka liikennesäännöt niin hyvin tiesi olis se että samantien ajoi seuraavassa risteyksessä http://goo.gl/maps/o2bZb. päin punaista. Minä ja tämän tyypin kaveri jäätiin odottaamaan valojen vaihtumista ja punaisia pöin ajanut entinen liikennesuunnittelija jäi odottamaan kaveriaan toiselle puolelle. Valot vaihtui ja pääsin kuittaamaan tyypille " Ajoit sitten päin punaisia ".
Jep, nopeuserot on se joka aiheuttaa "oho, hups" ilmiötä aika paljon, joskus sitten ei se oho, hups riitä vaan sattuu.
Tuo kaiketi perustuu siihen, että kun oletetaan tietynnäköisen kulkineen liikkuvan tiettyä nopeutta jota yleensä sen näköiset kulkee, eikä seurata niin pitkään, että arvioitaisiin nopeus.
Eräs liikenteen haasteista, johon jokainen joskus lankeaa, vaikka kuinka yrittäisi toimia paremmin, rutinoituu hommaan ja hyvinhän se sujuukin kunnes sitten tulee se poikkeus.
Jos fillaritkin enimmäkseen kulkisi reipasta vauhtia ja niitä olisi riittävän usein kohdattavana, niin nuo kolmiotilanteet olisi toki selvästi vähäisempiä.
Yksi tärkeimpiä tekijöitä onnettomuuden välttämisessä onkin varautua odottamattomaan, eli jättää aikamarginaalia itselle, jos jotain odottamatonta tulee vastaan, joku tekee virheen, oma arvio menee pieleen jne.
Tänään koiranulkoiluttajan kohtasin väylällä, lähestyin takaa ja koiranulkoiluttaja oli vanhus, joka seurasi koiraa laidasta laitaan, ei lainkaan katsonut taakseen ja askeleesta näki ettei välttämättä kuulekkaan, joten himmailin noin kävelyvauhtiin ja kuuluvasti tervehdin vähän kauempaa, vanhuksella ei niskat kääntyneet vaan kääntyi itse vastaamaan tervehdykseen ja näin ei muodostunut mitään vaaratilannetta, kun koiranulkoiluttaja näin havaitsi mut fillarin selässä, sivuutin sitten vastakkaista reunaa käyttäen sitä noin kävelyvauhtia eikä koirakaan intoutunut nilkkaa jahtaamaan.
Paikassa oli puskia kelvin reunassa joten vähän vähemmän tilaa kuin yleensä, myös itse väylä on paikassa puolet siitä leveydestä mitä se on muualla.
Ei se ottanut kuin 2 sekuntia polkaista matkavauhti taas päälle, toki useampia sekunteja meni hiljentämiseen ja vastuulliseen sivuuttamiseen muut huomioiden, mutten nyt parempaakaan tekemistä keksinyt niille sekunneille :D
No, tämä on mun tapa toimia, voin olla vähän hölmö, mutta ystävällisyys luo paremman tulevaisuuden :)
Aika harvoin sitä autolla vetää täysillä sokeassa kohtaa, mutta näyttää olevan monelle fillaristille ihan normimeininkiä.
Todistajien yhteystiedot jäivät ottamatta hölmistyneenä adrenaliini höyryissä. Olen harkinnut ottaa rekisterikeskuksesta kuskin tietoja ylös, mutta juttu alkaa olla vanhentunut ja kuski kuitenkin selittäisi käytöksensä "huoltoajona". + Edelliseltä kerralta vastaavanlaisesta tapahtumasta on huonot muistot, silloin tosin olin kauppakeskukseen johtavalla kävelytiellä pyörän selässä..
En kyllä usko, että liikennesuunnittelija saisi potkuja sen takia, että tuntuu patologisesti vihaavan fillareita, eikä noudata sääntöjä itsekään (koska se on joissakin tapauksissa käytännössä mahdotonta).
Vanhemmat saisivat hieman olla tarkempia lastensa kanssa pyöräillessä. Viime viikolla nousin linnunlaulun mäkeä ylös, jolloin sinisen huvilan pihalta ihan tyhjästä tuli pikkupoika eteen. Hyvä sinänsä, että vauhti oli mäestä johtuen melko hidas ja ehdin pysähtyä, mutta vanhempia ei ollut missään näkyvillä. Muutenkin kun näen lapsen kadulla, olen oppinut ajaa niin hitaasti, että voin pysähtyä samantien. Se mutkittelu puolelta toiselle katsomatta yhtään ympärilleen on melkoinen hasardi.
Sitten pitää edelleen avautua Manskun ja Simonkadun risteyksestä, kun kääntyvät autoilijat eivät ymmärrä väistää pyöriä. Pari viikkoa sitten tuli pieni törmäys, autoilija tosin pyyteli kovasti anteeksi. Mutta tuohon pitäisi kyllä saada jokin ratkaisu, esimerkiksi autoilijoille kääntyvien valot erikseen tai sitten selvästi korotettu pyörätie, joka ylittää ajoväylän.
Tyypillistä suomalaista liikennekäyttäytymistä. Olen kuullut, että Keski-Euroopassa joissakin maissa auto ei saa kääntyä, jos on yksikin jalankulkija tai pyöräilijä aikeissa ylittää kadun. Vasta ylittäneiden ylitettyä on eteneminen sallittua.
Saisikohan Suomeen liikennekäyttäytymistä tarkkailevan ja opastavan viranomaisen kaduille? Onko sellaisia?
Olen kuullut, että on jotain sellaisia kuin poliiseja, mutta en ole nähnyt, edes kun olen soittanut numeroon ja kertonut meneillään olevasta rikoksesta, kuulemma on korkeamman prioriteetin juttuja niin paljon, tosin soitti ne 4 tuntia myöhemmin, että mikä on tilanne, aika väsynyt ääni tuskaili, että eipä heidän tälläisillä viiveillä kannata lähteä sitten tulemaan paikalle.
No, jospa sekään rattijuoppo ei sitten ketään teilannut.
Suomessakin on laki, että risteykseen ei saa ajaa, jos risteys ei ole vapaa, mutta Tampereella kun Lähdin Itsenäisyydenkadulta Verkkokaupan ja Motonetin suuntaan, niin aina siellä ennen yhtä rautatiesillan alitusta oli sama kaaos, kun tuota sääntöä ei muistettu. En muista mikä ihme sen paikan nimi oli, mutta ehkä Tamperelaiset tietää paikan.
No mutta itse asiaan...
Tänäänpä joutui ihan pysähtymään väylällä, laskettelin mäkeä alas hyvinkin 30km/h ja näin kauempana perheen koko väylän leveydeltä, oli pientä ja ei ihan niin pientä kulkijaa, apupyörilläkin taisi joku opetella ajamaan, tsyygäsin sitten vanhasta kokemuksesta pienen viherkaistaleen ja kanttikivien yli hypäten autokaistalle, perheen ohitettuani turvallisesti sama stuntti toiseen suuntaan ja alkoi taas mieli tehdä maastopolulle rämpimään, kunnes havaitsin, että jokin ei ole oikein, kankku osuu johonkin mitä ei pitäisi olla, kurotus taakse ja totesin ostoskassin olevan purkautumaisillaan korista pihalle, joten samalla kun kädellä kannattelin kassia, himmailin pysähdyksiin ja vetäisin toisenkin mustekalan kassin yli ettei putoa ostokset pitkin maantieojia.
Että se siitä kun yritin ahnehtia ja olla hidastamatta, heti rankaistiin :D
Toki kai sen perheen olisi pitänyt pysyä vain yhdellä puolella väylää, mutta se noiden pienten kanssa ei aina ole niin yksinkertaista, ei tuo mua haittaa lainkaan, oma moka kun säästelin kassin sitomisessa, olisi se meinannut pudota 100m päässä kuitenkin kun joutuu ajamaan autotielle ja siellä sellaisen noin 5cm asfaltin katkoksen yli, ne heinät jotka kasvaa raosta ei oikein pehmennä iskua, joten pitää hypätä yli, sitten on pari sellaista kypärän kokoa olevaa pahkaa asfaltissa joiden yli usein joutuu ajamaan jos autoja kulkee ja monia muita vikoja tiessä, joten pitää vähän kiinnityksistä huolehtia.
Kerran levisi kismetit tietäpitkin, kun heittelin vain korinpohjalle ja täräytin moiseen kypäräpattiin vähän reilummalla vauhdilla, onneksi ei muita autoja tullut kuin se yksi, niin ei liiskaantuneet, vai olisiko se pahaksi onneksi?
Tänään olikin ihan ruuhkaa väylällä, kun vanhempi pariskunta käveli välillä kukkia ihmetellen ja joku vanhempi pyöräilijäkin tuli vastaan. Tosin nyt ei ollutkaan se tyypillinen +11C ja sadetta mitä ollut enemmän kuin tarpeeksi, joten muutkin kuin minä liikkuvat lihasvoimin.
Harvemmin tulee ajettua Runeberginkatua, mutta tänään tuli kuitenkin ajettua Hesperiankatujen kohdalta Kampin nurkille. Alkuun bussikaistaa pitkin, sitten pyöräkaistaa pitkin. Tuo pyöräkaista oli muuten ihan kiva, mutta liikenneympyröiden kohdalla joku Ajatusten Vantaanjoki onkin sitten keksinyt muuttaa pyöräkaistan ajoradasta erotetuksi pyörätieksi, joka kulkee jalkakäytävän tasossa. Tällä tavalla saadaankin sitten kivasti kumottua merkittävä osa pyöräkaistan hyödyistä.
Luonnollisesti sinne sekaan mahtui myös se pakollinen pyöräkaistaa väärään suuntaan jopoileva jamppa...
Yhdistetyllä ajotiekelvillä käveli nainen tien oikeaa reunaa katsellen metsään päin. Onneksi huomasin naisen kädessä vaaleanpunaisen koirantaluttimen - koira oli tien vasemman (!) reunan pusikossa tutkimassa niitä juttuja mitä koirat tutkii. Ja onneksi oli loiva nousu, ettei vauhtia ollut enempää. Olisi voinut olla mielenkiintoinen tilanne hurauttaa mustaan taluttimen naruun ja tempaista villakoira ojasta matkaan mukaan..... kellon kilautus ja melkein pysähdys, jotta rouva ehti kelata fifin takaisin turvalliseen helmaan.
Muutaman kilometrin päässä nuoripari talutti kelvillä kahta noutajaa. Kilautin kelloa ja nuoripari siirtyi oikeaan laitaan - paitsi isännän noutaja, joka pitkän fleksin päässä keksi lähteä vasemmalle. Fleksillähän ei kelata kuten virvelillä joten isäntä päätti juosten lyhentää välimatkaa, josta koira innostui juoksemaan enemmän ja kauemmas vasemmalle. Melkein taas pysähdys ja väistö lähes ojan kautta isännän pysähdyttyä keskelle tietä kiinni kelaamansa koiran kanssa.
Koirat on fiksuja eläimiä - typerys on aina siellä toisessa päässä talutinta.
Ajan pyörätietä, jatkuuvaa tien yli. Auto haluaa kääntyä vasemmalle Motonetin pihaan ja ihan suoraan eteen kääntyy.
%& piruvie #¤
ajan perässä ja kysyn kuskilta jotta olisiko näkökentässä puutoksia, kun kääntyi ihan eteen.
Kuskin mukaan koska olen fillarilla, olen väistämisvelvollinen (fillari oli se syy) hänellä itelläänkin kuulemma on tuollainen pyörä ( jota suuresti kyllä epäilen...olisi pitäny sanoa että ei tällainen kestä kuule tota painoa...).
Sanoin että kertaa liikennesäännöt ja opettelee käytöstavat. Piippaili vielä äänimerkillä, mä näytin kansainvälistä "kivajuttu" sormimerkkiä.
Kyllä on pelottavaa miten huonosti moni autoilija tuntee väistämissäännöt. Tänään pääsin taas juttelemaan yhden tapauksen kanssa.
http://goo.gl/maps/Dt4O0
Ajan oikealla kuvassa näkyvää KLV:tä suoraan kuvan näyttämästä suunnasta. Hieman edelläni ajaa toinen pyöräilijä. Kuvassa näkyvästä risteyksestä on oikealta tulossa auto ja se pysähtyy pyörätienjatkeen eteen antaakseen edessäni ajavalle pyöräilijälle tilaa, joten jatkan matkavauhtia (varmaan noin 25-30km/h) siellä perässä. Juuri kun olen päässyt jo tuohon pyörätienjatkelle, kuski päättää lähteä liikkeelle katsoen mua suoraan silmiin. Kiitos hydraulisten levyjarrujen, saan pysäytettyä fillarin siihen 10cm päähän kuljettajan sivuovesta auton lipuessa tuohon pyörätienjatkeen eteen odottamaan pääsyään Ylästöntielle.
Rullasin siihen viereen sitten juttusille ja keskustelu meni suurin piirtein näin:
- Sulla oli muuten väistämisvelvollisuus tuossa risteyksessä
- No mutta mähän tulin oikeelta?!
- Ei mitään merkitystä, sulla on kolmio
- Missä muka?!
- (näytän taaksepäin siellä olevaa kärkikolmiota)
- No mutta sehän koskee vain tätä autotietä tässä edessä
- Kyllä se koskee myös kevyttä liikennettä
- No mutta sä et sais edes ajaa tuossa suojatiellä
- Se on myös pyörätienjatke, siinä saa ajaa fillarilla
Sitten hän alkoi selittämään kuinka on juuri lukenut lehdistä näistä asioista ja olen kuulemma aivan väärässä. Se meni ihan juupas eipäs -väittelyksi, joten kehotin tarkistamaan väistämissäännöt ennen kuin sattuu mitään ikävämpää ja lupasin myös itse lukea ne yhä uudelleen, koska olin hänen mielestään väärässä. Siinä vaiheessa autoilija jo kaasutteli pois paikalta. Toivottavasti käy lukemassa jostain ja tekee muutoksen liikennekäyttäytymiseensä.
Espoon erikoistalousalueella (jossa oleskelen päivisin) on nyt heinäkuun aikana vaihdettu eräälle kadulle asfaltit, ja eilen paikalla näkyi myös olevan väkeä pistämässä valkeat tiemerkinnät uuteen asfalttiin.
Tänään sitten kävin ihmettelemässä noita uusia merkintöjä. Erääseen tienylityskohtaan oli aikaisemman seepra-raidoituksen sijaan merkitty asianmukaisesti rinnakkainen pyörätien jatke ja suojatie, eli asianmukaisesti ollaan varauduttu vuoteen 2018 merkintöjen tasolla.
Ongelmana vain on se, että käytännössä nuo merkinnät eivät kyseisessä paikassa toimi ollenkaan. Siihen nimittäin johtaa kaksisuuntainen yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, ja pyörätien jatke on vain ylityskohdan toisella puolella. Lisäksi pyörätien jatke on vain noin 80 cm leveä, ja sen toisella puolella sijaitsee keskikoroke joten myöskään jatkeen ulkopuolelta kiertäminen ei ole mahdollista.
Oma ajolinjani aamulla oli vielä sellainen, että tuossa kohtaa ylityksen jälkeen käännyn oikealle. Eli kun tulen (tien oikealla puolella kulkevan) pyörätien oikeata laitaa tuohon ylityskohtaan, niin ilmeisesti tienpitäjä ja lainsäätäjä ovat sitä mieltä, että minun pitäisi ylityskohtaa lähestyessä tehdä reipas siirtymä vasemmalle pyörätien jatkeen kohdalle, sitten polkea siitä yli vastaantulijaa hipoen (toivottavasti sellainen kapea-tankoinen fiksi) ja sitten tehdä napakka käännös vasemmalle. Helppoa ja ennakoitavaa toimintaa?
Eilen n. 17:20 pyyhälsi joku reppuselkäinen succisspede täyttä haipakkaa ajoväylällä Kauniastentiellä läpi useamman punaisen valon ennen Tunnelitien risteystä, antaen taas erinomaista ainesta maantiepyöräilijöistä luoduille stereotypioille. Ilmeisesti Espoon keskukseen oli niin kova kiire, ettei muusta liikenteestä tarvinnut välittää. Henkinen keskisormi nousee hänelle.
Peruspaikka näille kohtaamisille. Työmatka kulkee tuosta ohi ja 2-3 kertaa viikossa juurikin Motonetin tai Honkkarin liittymissä joku auto tulee joko pihasta eteen tai kääntyy tieltä eteen kun ajan kelvillä.
Ihmeelliseksi tuon tekee kun paikassa on erittäin hyvä näkyvyys joka suuntaan, eli sieltä pihastakaan ei olisi mikään pakko tulla siihen kelville "odottamaan vuoroa".
Pyörätien jatkeita voidaan merkitä tällä hetkellä neljällä eri tavalla ja yleinen harhaluulo on se että juuri siinä maalaamattomalla osuudella tulee ajaa pyörällä. Näin ei kuitenkaan ole vaan pyörätien jatke merkinnällä osoitetaan pyörälijälle se että hän saa ajaa risteyksen yli, eikä pyörää tarvitse taluttaa. Missä sitten pitää ja saa ajaa ? Selvitetään kuvien avulla.
Kuva 1. Kyseessä yhdistetty pyörätie - jalkakäytävä. Pyörätien jatke merkitty toiseen laitaan. Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja senhän nyt kaikki tietää, eli kuvassa olevalla pyörätien jatkeella kuvan ottajan suunnasta tuleva pyöräilijä pysyy oikealla reunalla ja ajaa sitä reunaa tien yli maalaamatonta kohtaa pitkin. Vastakkaisesta suunnasta tulija ajaa omaa oikeata reunaa , eli tässä tapauksessa ajaa sitä maalattua kohtaa pitkin tien yli.
1. http://imageshack.us/a/img22/5598/v7y4.jpg
Kuva 2. Kyseessä yhdistetty pyörätie - jalkakäytävä. Pyörätien jatke merkitty keskelle. Molemmista suunnista tulevat pyöräilijät pysyvät oikeassa reunassa risteystä ylittäessä, eivätkä siirry keskelle ajamaan.
2. http://imageshack.us/a/img694/8467/5l1y.jpg
Kuva 3. Kyseessä yhdistetty pyörätie - jalkakäytävä, jossa pyörälijöiden ja jalankulkijoiden puolet on eritelty valkoisella sulkuviivalla. Tämä on se ainoa kerta missä pyörälijä täytyy ajaa pyörätien jatkeella tuota maalaamatonta osuutta pitkin ja silloinkin tietysti oikeanpuoleista liikennettä noudattaen.
3. http://imageshack.us/a/img96/3586/3iuw.jpg
Kuva 4. Kyseessä yhdistetty pyörätie - jalkakäytävä ja vanha pyörätien jatke merkintätapa eli pelkkä suojatieraidoitus mutta koska pyörätie tulee tuohon suojatielle ja jatkuu sen jälkeen niin kyseessä on myös pyörätien jatke. Tässäkin noudatetaan sitä oikeanpuoleista liikennettä.
4.http://imageshack.us/a/img841/7645/r4sn.jpg
Kuvan yksi kirjoituksessa tuli meikäläiselle ajatuskatko. Siis kuvan ottosuunnasta tuleva pyörälijä ajaa sitä maalamatonta kohtaa pitkin tien yli ja vastaikkaisesta suunnasta tulija ajaa maalattua kohtaa pitkin.
Varokaa tätä autoa ja kuskia joka ainakin tänään on liikenteessä Espoon keskuksen alueella. Ensin tämä tyyppi ohitti minut ja kääntyi heti sen jälkeen tässä http://goo.gl/maps/Vd6mp suoraan eteen. ( Molemmat tultiin samasta suunnasta kohti Espoon keskustaa ). Jos olisin ollut kahta metriä edenpänä ennekuin tämä tyyppi kääntyi eteen, niin olisin jäänyt alle. Seurasin perässä ja kun kuski pysäytti työmaalle niin kävin kysymässä muutaman kysymyksen väistämissäännöistä.
Vastausta en saanut muuta kuin v...sen ilmeen " painu sinä pyöräilijä helvettiin ". Otin peilistä kiinni, käänsin sitä ja sanoin että katso noihin seuraavalla kerralla.
No siitähän riemu syntyi ja seuraavaksi tämä tyyppi otti ison vasaran penkkien välistä ja ryhtyi sillä uhittelemaan ikkunasta ja aukaisemaan ovea. Siinä vaiheessa mulle riitti ja sanoin " Ensin meinaat ajaa päälle ja sitten vielä uhkailet vasaralla, joten soitan poliisille ja niin soitinkin. Poliisit tuli aika nopeasti ja saivat tyypin kiinni just kun se oli lähtenyt liikeelle. Poliisin suhtautuminen asiaan oli sitten todella kahtiajakoista ja osittain vähättelevää. Vasaralla saa uhata jos ei sano mitään. Laittomaksi uhkailuksi menee kuulemma vasta siinä vaiheessa kun siihen vasaralla heiluttamiseen tulee suullista uhkailua mukaan. Poliisit kysyi mitä vaateita mulla on kuskia kohtaan johon vastasin yksiselitteisesti " liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja laiton uhkaus ". No saa nähdä mihin asia johtaa, poliisilla on mun tiedot ja kai sieltä sitten jossain vaiheessa jotain kuuluu. Vaikka pahoin pelkään että ei tapahdu yhtään mitään eli kyseinen kuski pääsee kuin koira veräjästä.
http://imageshack.us/a/img211/7060/8e5n.jpg
Suunnitteluohjeiden laatijat saattavat olla tätä mieltä, mutta löytyykö tälle jotakin juridista lähdettä, kuten KKO:n ennakkopäätöstä? Tieliikennelain ja -asetuksen tiukan lukemisen perusteellahan suojatie-raidoilla merkitty tien osuus (vuodesta 2018 alkaen) on ainoastaan jalankulkijoiden käyttöön, riippumatta siitä millainen tien osa sille johtaa tai mitä sen vieressä kulkee.
Mikä on todennäköisyys, että autoilija tarkistaa väistämissäännöt? Entä todennäköisyys sille, että autoilija ymmärtää ne säännöt? Ja vielä todennäköisyys sille, että autoilija noudattaa jatkossa oikeita liikennesääntöjä? Oma valistunut arvaukseni on, että todennäköisyydet ovat aika pienet.
Noin karkeesti jaoteltuna varautuminen on aina suurempaa jos auto on selkeesti jonkun firman, tuntuu et silloin ei väistetä ainakaan.
Todennäköinen seuraus tuostakin oli että taas yhden autoilijan mielestä kaikki pyöräilijän on mulkkuja.
Maalaisjärki ja se juridinen lähde että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Kos kuvan 1 ja 2 tapaisilla pyörätien jatkeilla pitää siirtyä ajamaan siihen maalamattomalle osuudelle niin kohtaamisonnettomuudet pyörälijöiden kesken tulee lisääntymään.
Eli olisiko sitten jäkevää merkitä pyörätien jatke ainoastaan sillä tavalla, että suojatie merkintöjen molemmilla puolilla olisi maalaamaton alue, eli kuvan 1 tapaan mutta molemmilla reunoilla. Näin pyörälijä jatkaisi tien yli omaa ajolinjaansa oikeata reunaa pitkin.
Jos halutaan, että se seepra-raidoitettu alue on varattu pelkästään jalankulkijoiden käyttöön, niin mielestäni yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän jatkeena olevassa ylityspaikassa tulisi toimia juuri noin, eli kumpaankin laitaan merkitään pyörätien jatke ja siihen väliin suojatie. Tällöin pyöräilijä voisi ylityskohtaan tullessaan pitää ajolinjansa. Tosin tällöin jalankulkijat joutuvat joko kulkemaan keskellä tietä tai sitten ylityskohdissa pomppimaan laidasta suojatien kohdalle ja takaisin, mikä ei myöskään ole hyvä asia.
Lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö on päätöksessään määrittänyt, että jos ylityspaikassa käytetään seepra-raitaa, niin sitä pitää olla vähintään 2,5 metriä (joko yhtenäisenä pätkänä, tai sitten kahtena vähintään 1,25 metrin pätkänä joiden välissä on pyörätien jatke. Vähän kapeammassa ylityspaikassa voi olla hankalaa, jos pitää saada mahtumaan 2,5 metrin suojatie keskelle ja sen molemmille puolille vaikkapa 1,0 metrin levyiset pyörätien jatkeet.
-------------------
Jos kuitenkin halutaan tehdä oikeasti järkeviä ylityspaikkoja yhdistetyille pyöräteille ja jalkakäytäville, niin ne pitäisi kyllä toteuttaa siten, että sekä jalakulkijat että pyöräilijät voivat säilyttää tietä ylittäessään aiemmat kulkulinjansa, eli kenenkään ei tarvitse tehdä mitään sivuttaissuuntaista liikettä. Tämä taas edellyttää, että koko ylityskohdan leveys tulee voida merkitä yhdistetyksi suojatieksi ja pyörätien jatkeeksi - tälle voisi vaikka keksiä ihan ikioman tiemerkinnän.
Tästä on varmasti ollut täällä puhetta, mutta en hakemalla löytänyt, joten:
Olen tässä tuuminut, että suojatie merkitään samalla liikennemerkillä, oli se sitten pyörätien jatke tai suojatie. Merkissä kuvituksena kävelijä. Että miksi ei voisi merkitä pyörätien jatkeita semmoisella merkillä, missä näkyy kävelijän lisäksi pyöräilijä? Silloin olisi hyvinkin selkeää, kaikille osapuolille, kumpi on kyseessä?
Mitäs jos yhdistetty pyörätien jatke / suojatie maalattaisiin seuraavasti. Otetaan postaamani kuva 2 ja maalataan se keskellä oleva kapea maalamaton alue suojatieraidoituksella. Sen viereen jätetään molemmille puolille maalamaton alue pyöräilijöille ja niiden viereen tien laitaan sitten taas suojatieraidoitus. Näin jalankulkijat kävelisivät tien reunassa suojatietä pitkin ja pyöräilijät pysyisivät omilla puolillaan ja pystyisivät ohittamaan jalankulkijan ilman että kenenkään tarvitsisi pomppia puolelta toiselle.
En edelleenkään ymmärrä miten sääntöjen ru(n)kkaminen tai merkkien muutos vaikuttaa piittaamattomaan liikennekäyttäytymiseen. Onhan sitä stop-merkin takaakin ajettu pysähtymättä polkupyörää isompaa ajoneuvoa päin. Valistus on se mikä tässä auttaa, enkä todellakaan tarkoita mitään henkilökohtaisesti suoritettua "valistusta".
Niin se vähän on. Mun mielestä pitäisi opettaa ajattelemaan toisella tapaa siellä liikenteessä, sellainen maltillinen muut ensin minä ite vasta sitten, kun olisi ajattelutapana, niin ei olisi läheskään niin paljoa murhetta.
Meillähän on liikenteessä esimerkiksi sellaisia kuskeja, joiden tiedot ovat vanhentuneet, on tullut muutoksia ja kortin ajamisen jälkeen edelleenkään ei ole mikään pakko niitä uusia juttuja opiskella tai omaksua, sitä ihmettelen miten aikoinaan kyettiin jyväskylässäkin muuttamaan katuja yksisuuntaisiksi 'yhdessä yössä', kun niin paljon ihmiset ajaa vanhasta muistista.
Tiikerinpentukin on suloinen, mutta se on silti tiikeri ja jos tiikeriä tökkää kepillä se ei kauaa sitä touhua katsele, Yhtälailla liikenne on periaatteessa sääntöjen mukaan toimiva kokonaisuus, mutta kun tiedetään, että on paljon porukkaa jotka menee vähän omin säännöin, niin se ei ole kovin terveellistä olettaa mitään, vaan parempi pelata varmanpäälle.
Sain tänään melkein sellaisen ruman ison 'tappajakoiran' nilkkani, kai vähän omaa syytä.
Kas kun kelvillä kävin ajamassa, edellä meni koiranulkoiluttaja, näki mut ja siirtyi oikeaan laitaan, lihaksikas makkarapötkö jäi puskia tutkimaan vasemmalle puolen, näin paikan iskeä, oikeanpuoleisella nurmialueella ei ollut esteitä ja iskupaikka kun tulee, niin eihän sitä voi epäröiden hukata, koira tykkäsi, että saalis pistelee karkuun nurmikolla ja koiran ulkoiluttaja alkoi käskyttämään koiraa repien remmistä.
Omaa hölmöyttänipä tuokin, mun olisi pitänyt jotenkin varoittaa aikeistani, ettei olisi tullut yllärinä moinen, kuinka moni oikeasti olettaa, että hitaasti lähestynyt fillari keulien ampuukin oikealta nurmikoiden kautta ohi? Ei sitä osaa arvata ja reilulla kadenssilla kun vauhdilla joku menee poispäin, niin kyllä koira tykkää kovasti moista jahdata, ihan selvä saalishan se on.
Taas se maltti petti siis, en malttanut odottaa sitä muutamaa metriä risteykseen, josta kääntyivät toiseen suuntaan. Aina kun maltti pettää, niin jotain tilanteita tulee vastaan, joten pitää skarpata vaan enemmän, aina ei auta, että tietää, kun sitä haluaa niin paljon kaikenlaista ja halu voittaa älyn.
Aivan mahtava keli kyllä kevyeen ajeluun, sopivasti pieni tuulenviri, ei pilviä missään ja lämmintä riittää, porukkaakin sitten tietty enemmän liikkeellä ja suurempi todennäköisyys, että joku mokaa, taitavat liikkujat osaa ennakoida moisen mahdollisuuden.