GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 75 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 65 73 74 75 76 77 85 125 175 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.221 - 2.250 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #2221
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Kuvan yksi kirjoituksessa tuli meikäläiselle ajatuskatko. Siis kuvan ottosuunnasta tuleva pyörälijä ajaa sitä maalamatonta kohtaa pitkin tien yli ja vastaikkaisesta suunnasta tulija ajaa maalattua kohtaa pitkin.

  2. #2222
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Kuvan yksi kirjoituksessa tuli meikäläiselle ajatuskatko. Siis kuvan ottosuunnasta tuleva pyörälijä ajaa sitä maalamatonta kohtaa pitkin tien yli ja vastaikkaisesta suunnasta tulija ajaa maalattua kohtaa pitkin.
    Kannattaisko ehkä muokata sitä viestiä?

    Muokkaus muokkaus testimuokkaus
    Smo muokkasi tätä : 26.07.2013 at 15.32

  3. #2223
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Varokaa tätä autoa ja kuskia joka ainakin tänään on liikenteessä Espoon keskuksen alueella. Ensin tämä tyyppi ohitti minut ja kääntyi heti sen jälkeen tässä http://goo.gl/maps/Vd6mp suoraan eteen. ( Molemmat tultiin samasta suunnasta kohti Espoon keskustaa ). Jos olisin ollut kahta metriä edenpänä ennekuin tämä tyyppi kääntyi eteen, niin olisin jäänyt alle. Seurasin perässä ja kun kuski pysäytti työmaalle niin kävin kysymässä muutaman kysymyksen väistämissäännöistä.
    Vastausta en saanut muuta kuin v...sen ilmeen " painu sinä pyöräilijä helvettiin ". Otin peilistä kiinni, käänsin sitä ja sanoin että katso noihin seuraavalla kerralla.
    No siitähän riemu syntyi ja seuraavaksi tämä tyyppi otti ison vasaran penkkien välistä ja ryhtyi sillä uhittelemaan ikkunasta ja aukaisemaan ovea. Siinä vaiheessa mulle riitti ja sanoin " Ensin meinaat ajaa päälle ja sitten vielä uhkailet vasaralla, joten soitan poliisille ja niin soitinkin. Poliisit tuli aika nopeasti ja saivat tyypin kiinni just kun se oli lähtenyt liikeelle. Poliisin suhtautuminen asiaan oli sitten todella kahtiajakoista ja osittain vähättelevää. Vasaralla saa uhata jos ei sano mitään. Laittomaksi uhkailuksi menee kuulemma vasta siinä vaiheessa kun siihen vasaralla heiluttamiseen tulee suullista uhkailua mukaan. Poliisit kysyi mitä vaateita mulla on kuskia kohtaan johon vastasin yksiselitteisesti " liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja laiton uhkaus ". No saa nähdä mihin asia johtaa, poliisilla on mun tiedot ja kai sieltä sitten jossain vaiheessa jotain kuuluu. Vaikka pahoin pelkään että ei tapahdu yhtään mitään eli kyseinen kuski pääsee kuin koira veräjästä.


  4. #2224
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Pyörätien jatkeita voidaan merkitä tällä hetkellä neljällä eri tavalla ja yleinen harhaluulo on se että juuri siinä maalaamattomalla osuudella tulee ajaa pyörällä. Näin ei kuitenkaan ole vaan pyörätien jatke merkinnällä osoitetaan pyörälijälle se että hän saa ajaa risteyksen yli, eikä pyörää tarvitse taluttaa.
    Suunnitteluohjeiden laatijat saattavat olla tätä mieltä, mutta löytyykö tälle jotakin juridista lähdettä, kuten KKO:n ennakkopäätöstä? Tieliikennelain ja -asetuksen tiukan lukemisen perusteellahan suojatie-raidoilla merkitty tien osuus (vuodesta 2018 alkaen) on ainoastaan jalankulkijoiden käyttöön, riippumatta siitä millainen tien osa sille johtaa tai mitä sen vieressä kulkee.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  5. #2225
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Sitten hän alkoi selittämään kuinka on juuri lukenut lehdistä näistä asioista ja olen kuulemma aivan väärässä. Se meni ihan juupas eipäs -väittelyksi, joten kehotin tarkistamaan väistämissäännöt ennen kuin sattuu mitään ikävämpää ja lupasin myös itse lukea ne yhä uudelleen, koska olin hänen mielestään väärässä. Siinä vaiheessa autoilija jo kaasutteli pois paikalta. Toivottavasti käy lukemassa jostain ja tekee muutoksen liikennekäyttäytymiseensä.
    Mikä on todennäköisyys, että autoilija tarkistaa väistämissäännöt? Entä todennäköisyys sille, että autoilija ymmärtää ne säännöt? Ja vielä todennäköisyys sille, että autoilija noudattaa jatkossa oikeita liikennesääntöjä? Oma valistunut arvaukseni on, että todennäköisyydet ovat aika pienet.

  6. #2226
    Noin karkeesti jaoteltuna varautuminen on aina suurempaa jos auto on selkeesti jonkun firman, tuntuu et silloin ei väistetä ainakaan.

  7. #2227
    IncBuff Guest
    Todennäköinen seuraus tuostakin oli että taas yhden autoilijan mielestä kaikki pyöräilijän on mulkkuja.

  8. #2228
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Kannattaisko ehkä muokata sitä viestiä?
    Yritin mutta ei tapahdu mitään, eli ei onnistunut.

  9. #2229
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Todennäköinen seuraus tuostakin oli että taas yhden autoilijan mielestä kaikki pyöräilijän on mulkkuja.
    Kuvauksesta päätellen tämä saattoi tosin olla tilanne jo ennen kyseistä tapahtumaa...
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  10. #2230
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Suunnitteluohjeiden laatijat saattavat olla tätä mieltä, mutta löytyykö tälle jotakin juridista lähdettä, kuten KKO:n ennakkopäätöstä? Tieliikennelain ja -asetuksen tiukan lukemisen perusteellahan suojatie-raidoilla merkitty tien osuus (vuodesta 2018 alkaen) on ainoastaan jalankulkijoiden käyttöön, riippumatta siitä millainen tien osa sille johtaa tai mitä sen vieressä kulkee.
    Maalaisjärki ja se juridinen lähde että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Kos kuvan 1 ja 2 tapaisilla pyörätien jatkeilla pitää siirtyä ajamaan siihen maalamattomalle osuudelle niin kohtaamisonnettomuudet pyörälijöiden kesken tulee lisääntymään.
    Eli olisiko sitten jäkevää merkitä pyörätien jatke ainoastaan sillä tavalla, että suojatie merkintöjen molemmilla puolilla olisi maalaamaton alue, eli kuvan 1 tapaan mutta molemmilla reunoilla. Näin pyörälijä jatkaisi tien yli omaa ajolinjaansa oikeata reunaa pitkin.

  11. #2231
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Maalaisjärki ja se juridinen lähde että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Kos kuvan 1 ja 2 tapaisilla pyörätien jatkeilla pitää siirtyä ajamaan siihen maalamattomalle osuudelle niin kohtaamisonnettomuudet pyörälijöiden kesken tulee lisääntymään.
    Eli olisiko sitten jäkevää merkitä pyörätien jatke ainoastaan sillä tavalla, että suojatie merkintöjen molemmilla puolilla olisi maalaamaton alue, eli kuvan 1 tapaan mutta molemmilla reunoilla. Näin pyörälijä jatkaisi tien yli omaa ajolinjaansa oikeata reunaa pitkin.
    Olisi ainut järkevä tapa merkitä, mutta byrokraattien päätösmyllyssä tuollaisen muutoksen tekemineen nuijittuun päätökseen täysjärkisen vaihtoehdon läpiviemiseen mennee pari vuosikymmentä.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  12. #2232
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Lohja/Koisjärvi
    Viestit
    1.421
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Turnipsi Katso viesti
    Eilen n. 17:20 pyyhälsi joku reppuselkäinen succisspede täyttä haipakkaa ajoväylällä Kauniastentiellä läpi useamman punaisen valon ennen Tunnelitien risteystä, antaen taas erinomaista ainesta maantiepyöräilijöistä luoduille stereotypioille. Ilmeisesti Espoon keskukseen oli niin kova kiire, ettei muusta liikenteestä tarvinnut välittää. Henkinen keskisormi nousee hänelle.
    Ja näitähän näköjään riittää. Valitettavasti.
    Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,

  13. #2233
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Yritin mutta ei tapahdu mitään, eli ei onnistunut.
    Kumma juttu .. muokkasin omaa 14:15 no prob .. eli *muokkaa* ja sitten *talleta? hmm .. sulla oli niin painavaa tekstiä ettei foorumi antanut muokata

  14. #2234
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Eli olisiko sitten jäkevää merkitä pyörätien jatke ainoastaan sillä tavalla, että suojatie merkintöjen molemmilla puolilla olisi maalaamaton alue, eli kuvan 1 tapaan mutta molemmilla reunoilla. Näin pyörälijä jatkaisi tien yli omaa ajolinjaansa oikeata reunaa pitkin.
    Jos halutaan, että se seepra-raidoitettu alue on varattu pelkästään jalankulkijoiden käyttöön, niin mielestäni yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän jatkeena olevassa ylityspaikassa tulisi toimia juuri noin, eli kumpaankin laitaan merkitään pyörätien jatke ja siihen väliin suojatie. Tällöin pyöräilijä voisi ylityskohtaan tullessaan pitää ajolinjansa. Tosin tällöin jalankulkijat joutuvat joko kulkemaan keskellä tietä tai sitten ylityskohdissa pomppimaan laidasta suojatien kohdalle ja takaisin, mikä ei myöskään ole hyvä asia.

    Lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö on päätöksessään määrittänyt, että jos ylityspaikassa käytetään seepra-raitaa, niin sitä pitää olla vähintään 2,5 metriä (joko yhtenäisenä pätkänä, tai sitten kahtena vähintään 1,25 metrin pätkänä joiden välissä on pyörätien jatke. Vähän kapeammassa ylityspaikassa voi olla hankalaa, jos pitää saada mahtumaan 2,5 metrin suojatie keskelle ja sen molemmille puolille vaikkapa 1,0 metrin levyiset pyörätien jatkeet.

    -------------------

    Jos kuitenkin halutaan tehdä oikeasti järkeviä ylityspaikkoja yhdistetyille pyöräteille ja jalkakäytäville, niin ne pitäisi kyllä toteuttaa siten, että sekä jalakulkijat että pyöräilijät voivat säilyttää tietä ylittäessään aiemmat kulkulinjansa, eli kenenkään ei tarvitse tehdä mitään sivuttaissuuntaista liikettä. Tämä taas edellyttää, että koko ylityskohdan leveys tulee voida merkitä yhdistetyksi suojatieksi ja pyörätien jatkeeksi - tälle voisi vaikka keksiä ihan ikioman tiemerkinnän.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  15. #2235
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    8
    Tästä on varmasti ollut täällä puhetta, mutta en hakemalla löytänyt, joten:
    Olen tässä tuuminut, että suojatie merkitään samalla liikennemerkillä, oli se sitten pyörätien jatke tai suojatie. Merkissä kuvituksena kävelijä. Että miksi ei voisi merkitä pyörätien jatkeita semmoisella merkillä, missä näkyy kävelijän lisäksi pyöräilijä? Silloin olisi hyvinkin selkeää, kaikille osapuolille, kumpi on kyseessä?

  16. #2236
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Kumma juttu .. muokkasin omaa 14:15 no prob .. eli *muokkaa* ja sitten *talleta? hmm .. sulla oli niin painavaa tekstiä ettei foorumi antanut muokata
    Tein juuri noin kun kirjoitit, mutta kun ei tapahdu sen " talleta" klikkaamisen jälkeen mitään.

  17. #2237
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yrtti Katso viesti
    Että miksi ei voisi merkitä pyörätien jatkeita semmoisella merkillä, missä näkyy kävelijän lisäksi pyöräilijä?
    Joissakin maissa tuollaisia merkkejä on käsittääkseni käytössä.

    Suomessa lähimmäksi tulee kaksisuuntaisesta pyörätiestä varoittava kilpi, jota voidaan käyttää kärkikolmion tai STOP-merkin kanssa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  18. #2238
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Jos halutaan, että se seepra-raidoitettu alue on varattu pelkästään jalankulkijoiden käyttöön, niin mielestäni yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän jatkeena olevassa ylityspaikassa tulisi toimia juuri noin, eli kumpaankin laitaan merkitään pyörätien jatke ja siihen väliin suojatie. Tällöin pyöräilijä voisi ylityskohtaan tullessaan pitää ajolinjansa. Tosin tällöin jalankulkijat joutuvat joko kulkemaan keskellä tietä tai sitten ylityskohdissa pomppimaan laidasta suojatien kohdalle ja takaisin, mikä ei myöskään ole hyvä asia.

    Lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö on päätöksessään määrittänyt, että jos ylityspaikassa käytetään seepra-raitaa, niin sitä pitää olla vähintään 2,5 metriä (joko yhtenäisenä pätkänä, tai sitten kahtena vähintään 1,25 metrin pätkänä joiden välissä on pyörätien jatke. Vähän kapeammassa ylityspaikassa voi olla hankalaa, jos pitää saada mahtumaan 2,5 metrin suojatie keskelle ja sen molemmille puolille vaikkapa 1,0 metrin levyiset pyörätien jatkeet.

    -------------------

    Jos kuitenkin halutaan tehdä oikeasti järkeviä ylityspaikkoja yhdistetyille pyöräteille ja jalkakäytäville, niin ne pitäisi kyllä toteuttaa siten, että sekä jalakulkijat että pyöräilijät voivat säilyttää tietä ylittäessään aiemmat kulkulinjansa, eli kenenkään ei tarvitse tehdä mitään sivuttaissuuntaista liikettä. Tämä taas edellyttää, että koko ylityskohdan leveys tulee voida merkitä yhdistetyksi suojatieksi ja pyörätien jatkeeksi - tälle voisi vaikka keksiä ihan ikioman tiemerkinnän.
    Mitäs jos yhdistetty pyörätien jatke / suojatie maalattaisiin seuraavasti. Otetaan postaamani kuva 2 ja maalataan se keskellä oleva kapea maalamaton alue suojatieraidoituksella. Sen viereen jätetään molemmille puolille maalamaton alue pyöräilijöille ja niiden viereen tien laitaan sitten taas suojatieraidoitus. Näin jalankulkijat kävelisivät tien reunassa suojatietä pitkin ja pyöräilijät pysyisivät omilla puolillaan ja pystyisivät ohittamaan jalankulkijan ilman että kenenkään tarvitsisi pomppia puolelta toiselle.

  19. #2239
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    En edelleenkään ymmärrä miten sääntöjen ru(n)kkaminen tai merkkien muutos vaikuttaa piittaamattomaan liikennekäyttäytymiseen. Onhan sitä stop-merkin takaakin ajettu pysähtymättä polkupyörää isompaa ajoneuvoa päin. Valistus on se mikä tässä auttaa, enkä todellakaan tarkoita mitään henkilökohtaisesti suoritettua "valistusta".
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  20. #2240
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    En edelleenkään ymmärrä miten sääntöjen ru(n)kkaminen tai merkkien muutos vaikuttaa piittaamattomaan liikennekäyttäytymiseen. Onhan sitä stop-merkin takaakin ajettu pysähtymättä polkupyörää isompaa ajoneuvoa päin. Valistus on se mikä tässä auttaa, enkä todellakaan tarkoita mitään henkilökohtaisesti suoritettua "valistusta".
    Niin se vähän on. Mun mielestä pitäisi opettaa ajattelemaan toisella tapaa siellä liikenteessä, sellainen maltillinen muut ensin minä ite vasta sitten, kun olisi ajattelutapana, niin ei olisi läheskään niin paljoa murhetta.

    Meillähän on liikenteessä esimerkiksi sellaisia kuskeja, joiden tiedot ovat vanhentuneet, on tullut muutoksia ja kortin ajamisen jälkeen edelleenkään ei ole mikään pakko niitä uusia juttuja opiskella tai omaksua, sitä ihmettelen miten aikoinaan kyettiin jyväskylässäkin muuttamaan katuja yksisuuntaisiksi 'yhdessä yössä', kun niin paljon ihmiset ajaa vanhasta muistista.

    Tiikerinpentukin on suloinen, mutta se on silti tiikeri ja jos tiikeriä tökkää kepillä se ei kauaa sitä touhua katsele, Yhtälailla liikenne on periaatteessa sääntöjen mukaan toimiva kokonaisuus, mutta kun tiedetään, että on paljon porukkaa jotka menee vähän omin säännöin, niin se ei ole kovin terveellistä olettaa mitään, vaan parempi pelata varmanpäälle.


    Sain tänään melkein sellaisen ruman ison 'tappajakoiran' nilkkani, kai vähän omaa syytä.

    Kas kun kelvillä kävin ajamassa, edellä meni koiranulkoiluttaja, näki mut ja siirtyi oikeaan laitaan, lihaksikas makkarapötkö jäi puskia tutkimaan vasemmalle puolen, näin paikan iskeä, oikeanpuoleisella nurmialueella ei ollut esteitä ja iskupaikka kun tulee, niin eihän sitä voi epäröiden hukata, koira tykkäsi, että saalis pistelee karkuun nurmikolla ja koiran ulkoiluttaja alkoi käskyttämään koiraa repien remmistä.

    Omaa hölmöyttänipä tuokin, mun olisi pitänyt jotenkin varoittaa aikeistani, ettei olisi tullut yllärinä moinen, kuinka moni oikeasti olettaa, että hitaasti lähestynyt fillari keulien ampuukin oikealta nurmikoiden kautta ohi? Ei sitä osaa arvata ja reilulla kadenssilla kun vauhdilla joku menee poispäin, niin kyllä koira tykkää kovasti moista jahdata, ihan selvä saalishan se on.

    Taas se maltti petti siis, en malttanut odottaa sitä muutamaa metriä risteykseen, josta kääntyivät toiseen suuntaan. Aina kun maltti pettää, niin jotain tilanteita tulee vastaan, joten pitää skarpata vaan enemmän, aina ei auta, että tietää, kun sitä haluaa niin paljon kaikenlaista ja halu voittaa älyn.

    Aivan mahtava keli kyllä kevyeen ajeluun, sopivasti pieni tuulenviri, ei pilviä missään ja lämmintä riittää, porukkaakin sitten tietty enemmän liikkeellä ja suurempi todennäköisyys, että joku mokaa, taitavat liikkujat osaa ennakoida moisen mahdollisuuden.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  21. #2241
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VeeVee Katso viesti
    Olisiko reppu parempi vaihtoehto kuin kassi korissa varsinkin, jos on tapana hyppiä kanttikivien yli? Toki on olemassa syitä minkä takia reppua ei voi tai halua käyttää, mutta tuli vaan mieleen.
    Repussa on puolensa toki, mulla tahtoo usein olla viikon ostokset kerralla matkassa, juuri ja juuri mahtuu täpötäyteen muovikassiin, joka juuri ja juuri mahtuu koriin, parilla mustekalalla sidottuna pysyy oikein hyvin. Täällä asfaltti on niin huonossa kunnossa, että se kanttikivien yli hyppiminen on oikeastaan vähemmän potkivaa, kuin nuo katkokset, joten sitä joutuu aika hyvin pistämään kaiken kiinni.

    Repussa tosiaan kapasiteetti loppuu aika nopeasti, lisäksi mulle tulee aika kova hiki repun kanssa ja se repun sisältö lämpenee aika kovasti. Repussa pitäisi sitten olla vielä lisäremmejä, pelkät olkahihnat ei oikein pidä paikoillaan reippaamassa menossa. Talvella hiihdellessä soita pitkin, mulla oli reppu, jossa 1300mm Maksutov-Cassiegrain peilitele, kamera + pari muuta objektiiviä, repussa vielä jalusta, piti rautalangalla sitoa ne olkahihnat toisiinsa, että kesti reppu paikoillaan, pyöräilyssä samaa ongelmaa ja aerodynaamisessa asennossa reppu 'putoaa niskaan', eli tuollaisia pieniä haasteita olen reppujen kanssa kohdannut, joihin verrattuna kori ja muovikassi on suht pieni haaste.

    Tänään tosin hankin uuden pesuvadin ja kuljettelin sitä tempokahvan päällä sitomatta, ei voinut hyppiä kanttikivien yli, suunnaton pettymys, kun mustekalat eivät riittäneet ja yksi taajama-ajelun hauskimmista puolista jäi nyt väliin paluumatkalla, mutta pitää illemmalla käydä karhunkierros, niin pääsee pomppimaan monttujen yli ja kivikossa vähän taiteilemaan.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  22. #2242
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    8
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Suomessa lähimmäksi tulee kaksisuuntaisesta pyörätiestä varoittava kilpi, jota voidaan käyttää kärkikolmion tai STOP-merkin kanssa.
    Kyllä, josta autoilijalle voi tulla käsitys siitä, että pyöriä väistetään vain silloin kuin semmoiset lisämerkit on paikallaan. Pitäishän noiden merkintöjen olla mahd.intuitiiviset (valistava vaikutus myös)...
    Onkohan suomen oloissa jokin tietty syy, miksi sitä pyörän kuvaa siihen ei voi raapustaa?

  23. #2243
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yrtti Katso viesti
    Onkohan suomen oloissa jokin tietty syy, miksi sitä pyörän kuvaa siihen ei voi raapustaa?
    Liikenneministeriön virkamiehet?

    Tietysti jos tuollainen merkki joskus saataisiin lisättyä asetukseen, niin sitä seuraisia N vuoden siirtymäaika, jotta tienpitäjät ehtivät päivittää olemassaolevat merkit. Ja tästä huolimatta jäisi todennäköisesti sen verran merkkejä päivittämättä, että Tekniikan Maailman liikennepalstalle löytyisi kuvia julkaistavaksi pitkiksi ajoiksi.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  24. #2244
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081

    Ajatusleikki

    Entäs jos siinä pyöräsuojatien edessä olisi autoilijalle aina se kahdeksankulmainen punainen tikkunekku jossa lukee stop?

  25. #2245
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Entäs jos siinä pyöräsuojatien edessä olisi autoilijalle aina se kahdeksankulmainen punainen tikkunekku jossa lukee stop?
    Espoon erikoistalousalueelta löytyy Leppävaaran läheltä yksi tuollainen, jossa on kanssa alapuolella se kaksisuuntaisesta pyörätiestä varoittava merkki. Se on vähän arpapeliä että vaivautuuko autoilija edes hidastamaan kunnolla tuon kohdalla.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  26. #2246
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    8
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    sitä seuraisia N vuoden siirtymäaika, jotta tienpitäjät ehtivät päivittää olemassaolevat merkit. Ja tästä huolimatta jäisi todennäköisesti sen verran merkkejä päivittämättä, että Tekniikan Maailman liikennepalstalle löytyisi kuvia julkaistavaksi pitkiksi ajoiksi.
    Nojoo, totta puhut. Seuraavat 10 vuotta olisi entistäkin sekavampaa meininkiä

  27. #2247
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Mikä on todennäköisyys, että autoilija tarkistaa väistämissäännöt? Entä todennäköisyys sille, että autoilija ymmärtää ne säännöt? Ja vielä todennäköisyys sille, että autoilija noudattaa jatkossa oikeita liikennesääntöjä? Oma valistunut arvaukseni on, että todennäköisyydet ovat aika pienet.
    Mistä näistä tietää, vaikka tarkistaiskin - varsinkin jos luulee olevansa oikeassa . Itsellä on normityömatkoilla (kettuuntuneena siis) vähän sellaista avautujan vikaa kanssakulkijoita kohtaan toisinaan. Ei ne ole välttämättä kovin rakentavia tilanteita, ja yleensä jälkikäteen harmittaa koko juttu, mutta onhan se mahdollista, että jotain oppimista tapahtuu kuitenkin.

    Esimerkiksi kerran mulle huudettiin auton ikkunasta: "Vähän varovaisemmin vois ajaa!". Muina naisina jatkoin vain matkaa niskoja nakellen, mutta tajusin kyllä sitten itsekseni, että en ollutkaan itse lukenut ko. liikennetilannetta ihan oikein.

  28. #2248
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.170
    Ongelman perimmäinen syy on, että tieliikennelaki on kirjoitettu hel***** huonosti ja kevyenliikenteen osuudet vielä huonommin.
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

  29. #2249
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    386
    Eilen kun odotin kolmion takaa että pääsen ylittämään tien ja jatkamaan pyörätietä pitkin, joku valopää-skootteristi päätti lähteä ohittamaan mua risteyksessä (!) kun olin lähtenyt liikkeelle. Lähti sentään vasemmalta puolelta mutta hei haloo, ei risteyksissä kannata ohitella ja sitten vielä kun olin kääntymässä pyörätielle vasemmalle niin väkisin vaan pitää runtata välistä ohi.

    Tänään tuli pitkästä aikaa klassinen kolmion-takaa-suoraan-eteen-autoilija joka katsoi vain vasemmalle kun oli itse kaasuttamassa oikealle. Eikä tullut risteykseen kovin hiljaa.

  30. #2250
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Tällätavallakin voi käydä kelvillä, kevareita ja laskeutumisköysiä kelvin poikki, olisi siinä tempoilijakin pian ottanut kiepää, jos oikein vauhdilla olisi pistellyt menemään, maltti on aina valttia sanovat.
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013...02194_uu.shtml
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •