GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 74 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24 64 72 73 74 75 76 84 124 174 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.191 - 2.220 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #2191
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Jos sattuu olemaan kiire, niin sitten ei kannata lähteä liikenteeseen - siellä se kiire vain pahenee. Parempi vaikka jäädä kotiin odottelemaan, kunnes se kiire on mennyt ohi.

    Tosin jotkut erityisen pahasta kiireestä kärsivät ovat vuosien saatossa yrittäneet parantaa kiirettään istuskelemalla poliisiauton takapenkillä.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  2. #2192
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Jos sattuu olemaan kiire, niin sitten ei kannata lähteä liikenteeseen - siellä se kiire vain pahenee. Parempi vaikka jäädä kotiin odottelemaan, kunnes se kiire on mennyt ohi.

    Tosin jotkut erityisen pahasta kiireestä kärsivät ovat vuosien saatossa yrittäneet parantaa kiirettään istuskelemalla poliisiauton takapenkillä.
    Onnekkaat istuu poliisiauton takapenkillä, osa makaa mullan alla.

    Eräs rouva tempaisi ajoneuvonsa katolleen yksi joulunseutu, ohitti toista autoa ja huonot renkaat niin ei kestänyt lapasessa, mutta ei se kiire vielä siihen loppunut, päässä vuotava haava ei haitannut mitään, mutta miten ne matot saa pestyä kun vieraatkin on tulossa. No pieni shokkitila, ei mitään vakavia vammoja, mutta se kiireen tunne on niin ylitsevuotava, että järkevät päätökset jää tekemättä, todella paljon huomioita jää tekemättä myös, kuten nyt vaikkapa pyöräilijät. Kaikenlaiset tunnekuohut vaikuttavat samalla tavalla, jos vihastuu liikenteessä, sama vaikutus, tämän jos sisäistää ja kykenee välttämään noita seikkoja, niin on aika helkkarin hyvä kuski.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  3. #2193
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    326
    Keskiviikkona n. klo 14 tulin Mannerheimintien kelviä keskustaan päin. Musiikkitalon valoihin pysähtyessäni, vastaani tuli autotieltä keskustastan suunnasta pakettiauto pakottaen minua väistämään(ei tööttiä). Annoin vain vähän tilaa, ja kaveri päätti vain puskea takapyörääni hipoen ohi, sillä seurauksella että pakettiauton perä leikkasi ja takapyöräni vääntyi hieman auton alle. Horjahdin ja jouduin nousemaan pyöränselästä. Auto jatkoi matkaansa pelastustietä kahvilan pihalle. Kuskina oli sellainen keski-ikäinen-iso-parrakas-kaljamaha-kalle-raksakuteissa, jolle avautuminen naamatusten olisi tuottanut vain lisäharmia. Rekisterinumeron otin talteen RSV-3**, Mersu Vito hopeanharmaa. Valoissa oli pari muuta tallaajaa, jotka ihmettelivät tapahtunutta.

  4. #2194
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Mopopoika ja toinen poika kyydissä ohittavat minut ja heti sen jälkeen huomaavat, että heidän kulkureittinsä jatkuukin pyörätienä. He kääntyvät takaisin ja ehdin jo ajatella, että kuinka voi Tampereelta löytyä mopoilija, joka noudattaa lakia. Olin tietenkin liian optimistinen sillä hetken kuluttua samat pojat ajavat sitä pyörätietä pitkin mopolla. Päätän näyttää pojille keskisormea. Mopon vauhti hidastuu selkeästi ja kaverukset keskustelevat, että mitenkä tuohon nyt pitäisi reagoida. Ajettuaan noin 50 metrin päähän minusta takana istuva näyttää keskisormea minulle... Hieman taisi olla hitaita hämäläisiä aivo- ja lihassoluja pojilla!

    http://goo.gl/maps/79pVN

    Kuvan pyörätie on varsin yleinen oikopolku mopoilijoille. Alamäkeen ajavien mopojen vauhti on usein varsin kova.

  5. #2195
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Mikkeli (Ristiina)
    Viestit
    675
    ^ Näistä mopopojista kasvaa tulevaisuuden 'joustavaa' ajotapaa noudattavia autoilijoita. Vastaavasti eilen Koivistonkylän Prisman pihasta ajoi kaksi nuorta mopolla ja moottoripyörällä pyörätielle vauhdikkaasti varomatta Sulkavuoren mäestä mahdollisesti tulevia pyöräilijöitä.

  6. #2196
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 0802905 Katso viesti
    Keskiviikkona n. klo 14 tulin Mannerheimintien kelviä keskustaan päin. Musiikkitalon valoihin pysähtyessäni, vastaani tuli autotieltä keskustastan suunnasta pakettiauto pakottaen minua väistämään(ei tööttiä). Annoin vain vähän tilaa, ja kaveri päätti vain puskea takapyörääni hipoen ohi, sillä seurauksella että pakettiauton perä leikkasi ja takapyöräni vääntyi hieman auton alle. Horjahdin ja jouduin nousemaan pyöränselästä. Auto jatkoi matkaansa pelastustietä kahvilan pihalle. Kuskina oli sellainen keski-ikäinen-iso-parrakas-kaljamaha-kalle-raksakuteissa, jolle avautuminen naamatusten olisi tuottanut vain lisäharmia. Rekisterinumeron otin talteen RSV-3**, Mersu Vito hopeanharmaa. Valoissa oli pari muuta tallaajaa, jotka ihmettelivät tapahtunutta.
    Kutsuitko virkavaltaa paikalle? Ilmeisesti tässä? http://goo.gl/maps/cMxy2

  7. #2197
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    659
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 0802905 Katso viesti
    kaveri päätti vain puskea takapyörääni hipoen ohi, sillä seurauksella että pakettiauton perä leikkasi ja takapyöräni vääntyi hieman auton alle. Horjahdin ja jouduin nousemaan pyöränselästä. Auto jatkoi matkaansa pelastustietä kahvilan pihalle. Kuskina oli sellainen keski-ikäinen-iso-parrakas-kaljamaha-kalle-raksakuteissa...
    Kuullostaa sen verran vakavasti asennevammaiselta **sipäältä, että ihan ymmärrettävää välttää suoraa kontaktia. Toivottavasti sulla on todistajien yhteytiedot! Seuraamuksetta tuosta ei pidä päästä.

  8. #2198
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    ^ Näistä mopopojista kasvaa tulevaisuuden 'joustavaa' ajotapaa noudattavia autoilijoita. Vastaavasti eilen Koivistonkylän Prisman pihasta ajoi kaksi nuorta mopolla ja moottoripyörällä pyörätielle vauhdikkaasti varomatta Sulkavuoren mäestä mahdollisesti tulevia pyöräilijöitä.
    Nii .. olin ajaa hiekkapäällystettyä ulkoilureittiä jossa ei saisi mopolla ajaa kun pari mopoa/kevaria ohittaa ja kääntyy keulaa hipoen oikeelle kun oon suoraan menossa .. huusin että jättäkää vähän tilaa niin tuli keskaria sieltä ja sit multa .. aika rakentavaa.

  9. #2199
    Olen päässyt kokemaan tänä kesänä elämää kevyen liikenteen väylällä toisesta kuin pyöräilijän näkökulmasta, aloitin rullahiihdon treenit kesän alussa. Sopeutuminen on mennyt ihan hyvin, kun liikun vapaalla hiihtotavalla suunnilleen samoilla nopeuksilla kuin pyöräilijät (noin 25km/h). Ilmeisesti liikennevirtaan sopeutuu parhaiten kun käyttää virran keskinopeutta, tämä lienee vanha liikennetutkijoiden toteamus. Ongelmat syntyvät nopeuseroista liikenteessä.

  10. #2200
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Eniten pelottaa mutkissa oikovat mopot .. autoista nyt tietää ettei ne väistä kolomioista ym huolimatta .. jarrutus rullaluistimilla tai suksilla taitaa olla vähän hitaampaa kuin fillarilla ..

  11. #2201
    Rullasuksissa ei ole mitään jarruja.... kaikki perustuu ennakointiin. Tämän vuoksi hiihtopaikka on valittava huolella. Autojen kanssa ei kannata lähteä kohtaamaan, edes "etuajo-oikeutettuna".

  12. #2202
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Ajoin eilen töistä kotiinpäin tässä http://goo.gl/maps/9dCNc ( ajosuunta mäkkäriä kohti ) Urheilukadun pyörätietä pitkin rauhalliseen tahtiin parin vanhemman miehen ( mummopyörillä liikenteessä ) perässä ja kiirettä ei ollut ohittaa koska oltiin juuri tulossa risteykseen http://goo.gl/maps/o2bZb. No toinen miehistä katsoi taaksepäin ja kommentoi kärkevästi toiselle vieressään ajavalle " sieltä tulee taas yksi pyöräilijä jota ei nopeusrajoitukset koske ". Vieressä ajava siirtyi sivuun ja minä sitten kommentoijan vierelle jolloi totesin " pyöärtiellä on ihan sama nopeusrajoitus kuin tuolla viereisellä ajokaistalla ". Vastaus tuli samantie " Kyllä minä liikennesäännöt tiedän kun olen entinen liikennesuunittelija ja insinööri, joten haista sinä ***** ". Huvittavinta tässä tyypissä joka liikennesäännöt niin hyvin tiesi olis se että samantien ajoi seuraavassa risteyksessä http://goo.gl/maps/o2bZb. päin punaista. Minä ja tämän tyypin kaveri jäätiin odottaamaan valojen vaihtumista ja punaisia pöin ajanut entinen liikennesuunnittelija jäi odottamaan kaveriaan toiselle puolelle. Valot vaihtui ja pääsin kuittaamaan tyypille " Ajoit sitten päin punaisia ".

  13. #2203
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sianluca Katso viesti
    Olen päässyt kokemaan tänä kesänä elämää kevyen liikenteen väylällä toisesta kuin pyöräilijän näkökulmasta, aloitin rullahiihdon treenit kesän alussa. Sopeutuminen on mennyt ihan hyvin, kun liikun vapaalla hiihtotavalla suunnilleen samoilla nopeuksilla kuin pyöräilijät (noin 25km/h). Ilmeisesti liikennevirtaan sopeutuu parhaiten kun käyttää virran keskinopeutta, tämä lienee vanha liikennetutkijoiden toteamus. Ongelmat syntyvät nopeuseroista liikenteessä.
    Jep, nopeuserot on se joka aiheuttaa "oho, hups" ilmiötä aika paljon, joskus sitten ei se oho, hups riitä vaan sattuu.

    Tuo kaiketi perustuu siihen, että kun oletetaan tietynnäköisen kulkineen liikkuvan tiettyä nopeutta jota yleensä sen näköiset kulkee, eikä seurata niin pitkään, että arvioitaisiin nopeus.

    Eräs liikenteen haasteista, johon jokainen joskus lankeaa, vaikka kuinka yrittäisi toimia paremmin, rutinoituu hommaan ja hyvinhän se sujuukin kunnes sitten tulee se poikkeus.

    Jos fillaritkin enimmäkseen kulkisi reipasta vauhtia ja niitä olisi riittävän usein kohdattavana, niin nuo kolmiotilanteet olisi toki selvästi vähäisempiä.

    Yksi tärkeimpiä tekijöitä onnettomuuden välttämisessä onkin varautua odottamattomaan, eli jättää aikamarginaalia itselle, jos jotain odottamatonta tulee vastaan, joku tekee virheen, oma arvio menee pieleen jne.

    Tänään koiranulkoiluttajan kohtasin väylällä, lähestyin takaa ja koiranulkoiluttaja oli vanhus, joka seurasi koiraa laidasta laitaan, ei lainkaan katsonut taakseen ja askeleesta näki ettei välttämättä kuulekkaan, joten himmailin noin kävelyvauhtiin ja kuuluvasti tervehdin vähän kauempaa, vanhuksella ei niskat kääntyneet vaan kääntyi itse vastaamaan tervehdykseen ja näin ei muodostunut mitään vaaratilannetta, kun koiranulkoiluttaja näin havaitsi mut fillarin selässä, sivuutin sitten vastakkaista reunaa käyttäen sitä noin kävelyvauhtia eikä koirakaan intoutunut nilkkaa jahtaamaan.
    Paikassa oli puskia kelvin reunassa joten vähän vähemmän tilaa kuin yleensä, myös itse väylä on paikassa puolet siitä leveydestä mitä se on muualla.

    Ei se ottanut kuin 2 sekuntia polkaista matkavauhti taas päälle, toki useampia sekunteja meni hiljentämiseen ja vastuulliseen sivuuttamiseen muut huomioiden, mutten nyt parempaakaan tekemistä keksinyt niille sekunneille

    No, tämä on mun tapa toimia, voin olla vähän hölmö, mutta ystävällisyys luo paremman tulevaisuuden
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  14. #2204
    mutanaama Guest
    Aika harvoin sitä autolla vetää täysillä sokeassa kohtaa, mutta näyttää olevan monelle fillaristille ihan normimeininkiä.

  15. #2205
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    326
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopoman Katso viesti
    Kuullostaa sen verran vakavasti asennevammaiselta **sipäältä, että ihan ymmärrettävää välttää suoraa kontaktia. Toivottavasti sulla on todistajien yhteytiedot! Seuraamuksetta tuosta ei pidä päästä.
    Todistajien yhteystiedot jäivät ottamatta hölmistyneenä adrenaliini höyryissä. Olen harkinnut ottaa rekisterikeskuksesta kuskin tietoja ylös, mutta juttu alkaa olla vanhentunut ja kuski kuitenkin selittäisi käytöksensä "huoltoajona". + Edelliseltä kerralta vastaavanlaisesta tapahtumasta on huonot muistot, silloin tosin olin kauppakeskukseen johtavalla kävelytiellä pyörän selässä..

  16. #2206
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    22
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    " Kyllä minä liikennesäännöt tiedän kun olen entinen liikennesuunittelija ja insinööri
    Tässä kohtaa kuuluisi nostaa kädet ilmaan ja jatkaa matkaa. En epäilisi hetkeäkään.

  17. #2207
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Vastaus tuli samantie " Kyllä minä liikennesäännöt tiedän kun olen entinen liikennesuunittelija ja insinööri
    Eikä mikään ihmekään tuolla asenteella ja tietämyksellä.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  18. #2208
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    En kyllä usko, että liikennesuunnittelija saisi potkuja sen takia, että tuntuu patologisesti vihaavan fillareita, eikä noudata sääntöjä itsekään (koska se on joissakin tapauksissa käytännössä mahdotonta).

  19. #2209
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    84
    Vanhemmat saisivat hieman olla tarkempia lastensa kanssa pyöräillessä. Viime viikolla nousin linnunlaulun mäkeä ylös, jolloin sinisen huvilan pihalta ihan tyhjästä tuli pikkupoika eteen. Hyvä sinänsä, että vauhti oli mäestä johtuen melko hidas ja ehdin pysähtyä, mutta vanhempia ei ollut missään näkyvillä. Muutenkin kun näen lapsen kadulla, olen oppinut ajaa niin hitaasti, että voin pysähtyä samantien. Se mutkittelu puolelta toiselle katsomatta yhtään ympärilleen on melkoinen hasardi.

    Sitten pitää edelleen avautua Manskun ja Simonkadun risteyksestä, kun kääntyvät autoilijat eivät ymmärrä väistää pyöriä. Pari viikkoa sitten tuli pieni törmäys, autoilija tosin pyyteli kovasti anteeksi. Mutta tuohon pitäisi kyllä saada jokin ratkaisu, esimerkiksi autoilijoille kääntyvien valot erikseen tai sitten selvästi korotettu pyörätie, joka ylittää ajoväylän.

  20. #2210
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mosh Katso viesti
    Sitten pitää edelleen avautua Manskun ja Simonkadun risteyksestä, kun kääntyvät autoilijat eivät ymmärrä väistää pyöriä. Pari viikkoa sitten tuli pieni törmäys, autoilija tosin pyyteli kovasti anteeksi. Mutta tuohon pitäisi kyllä saada jokin ratkaisu, esimerkiksi autoilijoille kääntyvien valot erikseen tai sitten selvästi korotettu pyörätie, joka ylittää ajoväylän.
    Tyypillistä suomalaista liikennekäyttäytymistä. Olen kuullut, että Keski-Euroopassa joissakin maissa auto ei saa kääntyä, jos on yksikin jalankulkija tai pyöräilijä aikeissa ylittää kadun. Vasta ylittäneiden ylitettyä on eteneminen sallittua.

    Saisikohan Suomeen liikennekäyttäytymistä tarkkailevan ja opastavan viranomaisen kaduille? Onko sellaisia?

  21. #2211
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Tyypillistä suomalaista liikennekäyttäytymistä. Olen kuullut, että Keski-Euroopassa joissakin maissa auto ei saa kääntyä, jos on yksikin jalankulkija tai pyöräilijä aikeissa ylittää kadun. Vasta ylittäneiden ylitettyä on eteneminen sallittua.

    Saisikohan Suomeen liikennekäyttäytymistä tarkkailevan ja opastavan viranomaisen kaduille? Onko sellaisia?
    Olen kuullut, että on jotain sellaisia kuin poliiseja, mutta en ole nähnyt, edes kun olen soittanut numeroon ja kertonut meneillään olevasta rikoksesta, kuulemma on korkeamman prioriteetin juttuja niin paljon, tosin soitti ne 4 tuntia myöhemmin, että mikä on tilanne, aika väsynyt ääni tuskaili, että eipä heidän tälläisillä viiveillä kannata lähteä sitten tulemaan paikalle.

    No, jospa sekään rattijuoppo ei sitten ketään teilannut.

    Suomessakin on laki, että risteykseen ei saa ajaa, jos risteys ei ole vapaa, mutta Tampereella kun Lähdin Itsenäisyydenkadulta Verkkokaupan ja Motonetin suuntaan, niin aina siellä ennen yhtä rautatiesillan alitusta oli sama kaaos, kun tuota sääntöä ei muistettu. En muista mikä ihme sen paikan nimi oli, mutta ehkä Tamperelaiset tietää paikan.

    No mutta itse asiaan...

    Tänäänpä joutui ihan pysähtymään väylällä, laskettelin mäkeä alas hyvinkin 30km/h ja näin kauempana perheen koko väylän leveydeltä, oli pientä ja ei ihan niin pientä kulkijaa, apupyörilläkin taisi joku opetella ajamaan, tsyygäsin sitten vanhasta kokemuksesta pienen viherkaistaleen ja kanttikivien yli hypäten autokaistalle, perheen ohitettuani turvallisesti sama stuntti toiseen suuntaan ja alkoi taas mieli tehdä maastopolulle rämpimään, kunnes havaitsin, että jokin ei ole oikein, kankku osuu johonkin mitä ei pitäisi olla, kurotus taakse ja totesin ostoskassin olevan purkautumaisillaan korista pihalle, joten samalla kun kädellä kannattelin kassia, himmailin pysähdyksiin ja vetäisin toisenkin mustekalan kassin yli ettei putoa ostokset pitkin maantieojia.

    Että se siitä kun yritin ahnehtia ja olla hidastamatta, heti rankaistiin

    Toki kai sen perheen olisi pitänyt pysyä vain yhdellä puolella väylää, mutta se noiden pienten kanssa ei aina ole niin yksinkertaista, ei tuo mua haittaa lainkaan, oma moka kun säästelin kassin sitomisessa, olisi se meinannut pudota 100m päässä kuitenkin kun joutuu ajamaan autotielle ja siellä sellaisen noin 5cm asfaltin katkoksen yli, ne heinät jotka kasvaa raosta ei oikein pehmennä iskua, joten pitää hypätä yli, sitten on pari sellaista kypärän kokoa olevaa pahkaa asfaltissa joiden yli usein joutuu ajamaan jos autoja kulkee ja monia muita vikoja tiessä, joten pitää vähän kiinnityksistä huolehtia.
    Kerran levisi kismetit tietäpitkin, kun heittelin vain korinpohjalle ja täräytin moiseen kypäräpattiin vähän reilummalla vauhdilla, onneksi ei muita autoja tullut kuin se yksi, niin ei liiskaantuneet, vai olisiko se pahaksi onneksi?

    Tänään olikin ihan ruuhkaa väylällä, kun vanhempi pariskunta käveli välillä kukkia ihmetellen ja joku vanhempi pyöräilijäkin tuli vastaan. Tosin nyt ei ollutkaan se tyypillinen +11C ja sadetta mitä ollut enemmän kuin tarpeeksi, joten muutkin kuin minä liikkuvat lihasvoimin.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  22. #2212
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Harvemmin tulee ajettua Runeberginkatua, mutta tänään tuli kuitenkin ajettua Hesperiankatujen kohdalta Kampin nurkille. Alkuun bussikaistaa pitkin, sitten pyöräkaistaa pitkin. Tuo pyöräkaista oli muuten ihan kiva, mutta liikenneympyröiden kohdalla joku Ajatusten Vantaanjoki onkin sitten keksinyt muuttaa pyöräkaistan ajoradasta erotetuksi pyörätieksi, joka kulkee jalkakäytävän tasossa. Tällä tavalla saadaankin sitten kivasti kumottua merkittävä osa pyöräkaistan hyödyistä.

    Luonnollisesti sinne sekaan mahtui myös se pakollinen pyöräkaistaa väärään suuntaan jopoileva jamppa...
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  23. #2213
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Yhdistetyllä ajotiekelvillä käveli nainen tien oikeaa reunaa katsellen metsään päin. Onneksi huomasin naisen kädessä vaaleanpunaisen koirantaluttimen - koira oli tien vasemman (!) reunan pusikossa tutkimassa niitä juttuja mitä koirat tutkii. Ja onneksi oli loiva nousu, ettei vauhtia ollut enempää. Olisi voinut olla mielenkiintoinen tilanne hurauttaa mustaan taluttimen naruun ja tempaista villakoira ojasta matkaan mukaan..... kellon kilautus ja melkein pysähdys, jotta rouva ehti kelata fifin takaisin turvalliseen helmaan.

    Muutaman kilometrin päässä nuoripari talutti kelvillä kahta noutajaa. Kilautin kelloa ja nuoripari siirtyi oikeaan laitaan - paitsi isännän noutaja, joka pitkän fleksin päässä keksi lähteä vasemmalle. Fleksillähän ei kelata kuten virvelillä joten isäntä päätti juosten lyhentää välimatkaa, josta koira innostui juoksemaan enemmän ja kauemmas vasemmalle. Melkein taas pysähdys ja väistö lähes ojan kautta isännän pysähdyttyä keskelle tietä kiinni kelaamansa koiran kanssa.

    Koirat on fiksuja eläimiä - typerys on aina siellä toisessa päässä talutinta.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  24. #2214
    tempokisu Guest

    Vihainen fillarilla olet kakkonen

    Ajan pyörätietä, jatkuuvaa tien yli. Auto haluaa kääntyä vasemmalle Motonetin pihaan ja ihan suoraan eteen kääntyy.
    %& piruvie #¤

    ajan perässä ja kysyn kuskilta jotta olisiko näkökentässä puutoksia, kun kääntyi ihan eteen.
    Kuskin mukaan koska olen fillarilla, olen väistämisvelvollinen (fillari oli se syy) hänellä itelläänkin kuulemma on tuollainen pyörä ( jota suuresti kyllä epäilen...olisi pitäny sanoa että ei tällainen kestä kuule tota painoa...).
    Sanoin että kertaa liikennesäännöt ja opettelee käytöstavat. Piippaili vielä äänimerkillä, mä näytin kansainvälistä "kivajuttu" sormimerkkiä.

  25. #2215
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Kyllä on pelottavaa miten huonosti moni autoilija tuntee väistämissäännöt. Tänään pääsin taas juttelemaan yhden tapauksen kanssa.

    http://goo.gl/maps/Dt4O0

    Ajan oikealla kuvassa näkyvää KLV:tä suoraan kuvan näyttämästä suunnasta. Hieman edelläni ajaa toinen pyöräilijä. Kuvassa näkyvästä risteyksestä on oikealta tulossa auto ja se pysähtyy pyörätienjatkeen eteen antaakseen edessäni ajavalle pyöräilijälle tilaa, joten jatkan matkavauhtia (varmaan noin 25-30km/h) siellä perässä. Juuri kun olen päässyt jo tuohon pyörätienjatkelle, kuski päättää lähteä liikkeelle katsoen mua suoraan silmiin. Kiitos hydraulisten levyjarrujen, saan pysäytettyä fillarin siihen 10cm päähän kuljettajan sivuovesta auton lipuessa tuohon pyörätienjatkeen eteen odottamaan pääsyään Ylästöntielle.

    Rullasin siihen viereen sitten juttusille ja keskustelu meni suurin piirtein näin:

    - Sulla oli muuten väistämisvelvollisuus tuossa risteyksessä
    - No mutta mähän tulin oikeelta?!
    - Ei mitään merkitystä, sulla on kolmio
    - Missä muka?!
    - (näytän taaksepäin siellä olevaa kärkikolmiota)
    - No mutta sehän koskee vain tätä autotietä tässä edessä
    - Kyllä se koskee myös kevyttä liikennettä
    - No mutta sä et sais edes ajaa tuossa suojatiellä
    - Se on myös pyörätienjatke, siinä saa ajaa fillarilla

    Sitten hän alkoi selittämään kuinka on juuri lukenut lehdistä näistä asioista ja olen kuulemma aivan väärässä. Se meni ihan juupas eipäs -väittelyksi, joten kehotin tarkistamaan väistämissäännöt ennen kuin sattuu mitään ikävämpää ja lupasin myös itse lukea ne yhä uudelleen, koska olin hänen mielestään väärässä. Siinä vaiheessa autoilija jo kaasutteli pois paikalta. Toivottavasti käy lukemassa jostain ja tekee muutoksen liikennekäyttäytymiseensä.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  26. #2216
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    totesin ostoskassin olevan purkautumaisillaan korista pihalle, joten samalla kun kädellä kannattelin kassia, himmailin pysähdyksiin ja vetäisin toisenkin mustekalan kassin yli ettei putoa ostokset pitkin maantieojia.
    Olisiko reppu parempi vaihtoehto kuin kassi korissa varsinkin, jos on tapana hyppiä kanttikivien yli? Toki on olemassa syitä minkä takia reppua ei voi tai halua käyttää, mutta tuli vaan mieleen.

  27. #2217
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Espoon erikoistalousalueella (jossa oleskelen päivisin) on nyt heinäkuun aikana vaihdettu eräälle kadulle asfaltit, ja eilen paikalla näkyi myös olevan väkeä pistämässä valkeat tiemerkinnät uuteen asfalttiin.

    Tänään sitten kävin ihmettelemässä noita uusia merkintöjä. Erääseen tienylityskohtaan oli aikaisemman seepra-raidoituksen sijaan merkitty asianmukaisesti rinnakkainen pyörätien jatke ja suojatie, eli asianmukaisesti ollaan varauduttu vuoteen 2018 merkintöjen tasolla.

    Ongelmana vain on se, että käytännössä nuo merkinnät eivät kyseisessä paikassa toimi ollenkaan. Siihen nimittäin johtaa kaksisuuntainen yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, ja pyörätien jatke on vain ylityskohdan toisella puolella. Lisäksi pyörätien jatke on vain noin 80 cm leveä, ja sen toisella puolella sijaitsee keskikoroke joten myöskään jatkeen ulkopuolelta kiertäminen ei ole mahdollista.

    Oma ajolinjani aamulla oli vielä sellainen, että tuossa kohtaa ylityksen jälkeen käännyn oikealle. Eli kun tulen (tien oikealla puolella kulkevan) pyörätien oikeata laitaa tuohon ylityskohtaan, niin ilmeisesti tienpitäjä ja lainsäätäjä ovat sitä mieltä, että minun pitäisi ylityskohtaa lähestyessä tehdä reipas siirtymä vasemmalle pyörätien jatkeen kohdalle, sitten polkea siitä yli vastaantulijaa hipoen (toivottavasti sellainen kapea-tankoinen fiksi) ja sitten tehdä napakka käännös vasemmalle. Helppoa ja ennakoitavaa toimintaa?
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  28. #2218
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Kauniainen
    Viestit
    51
    Eilen n. 17:20 pyyhälsi joku reppuselkäinen succisspede täyttä haipakkaa ajoväylällä Kauniastentiellä läpi useamman punaisen valon ennen Tunnelitien risteystä, antaen taas erinomaista ainesta maantiepyöräilijöistä luoduille stereotypioille. Ilmeisesti Espoon keskukseen oli niin kova kiire, ettei muusta liikenteestä tarvinnut välittää. Henkinen keskisormi nousee hänelle.

  29. #2219
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    227
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Ajan pyörätietä, jatkuuvaa tien yli. Auto haluaa kääntyä vasemmalle Motonetin pihaan ja ihan suoraan eteen kääntyy.
    %& piruvie #¤
    Peruspaikka näille kohtaamisille. Työmatka kulkee tuosta ohi ja 2-3 kertaa viikossa juurikin Motonetin tai Honkkarin liittymissä joku auto tulee joko pihasta eteen tai kääntyy tieltä eteen kun ajan kelvillä.
    Ihmeelliseksi tuon tekee kun paikassa on erittäin hyvä näkyvyys joka suuntaan, eli sieltä pihastakaan ei olisi mikään pakko tulla siihen kelville "odottamaan vuoroa".
    www.kaupinkanuunat.net

  30. #2220
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Pyörätien jatkeita voidaan merkitä tällä hetkellä neljällä eri tavalla ja yleinen harhaluulo on se että juuri siinä maalaamattomalla osuudella tulee ajaa pyörällä. Näin ei kuitenkaan ole vaan pyörätien jatke merkinnällä osoitetaan pyörälijälle se että hän saa ajaa risteyksen yli, eikä pyörää tarvitse taluttaa. Missä sitten pitää ja saa ajaa ? Selvitetään kuvien avulla.

    Kuva 1. Kyseessä yhdistetty pyörätie - jalkakäytävä. Pyörätien jatke merkitty toiseen laitaan. Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja senhän nyt kaikki tietää, eli kuvassa olevalla pyörätien jatkeella kuvan ottajan suunnasta tuleva pyöräilijä pysyy oikealla reunalla ja ajaa sitä reunaa tien yli maalaamatonta kohtaa pitkin. Vastakkaisesta suunnasta tulija ajaa omaa oikeata reunaa , eli tässä tapauksessa ajaa sitä maalattua kohtaa pitkin tien yli.
    1.

    Kuva 2. Kyseessä yhdistetty pyörätie - jalkakäytävä. Pyörätien jatke merkitty keskelle. Molemmista suunnista tulevat pyöräilijät pysyvät oikeassa reunassa risteystä ylittäessä, eivätkä siirry keskelle ajamaan.
    2.

    Kuva 3. Kyseessä yhdistetty pyörätie - jalkakäytävä, jossa pyörälijöiden ja jalankulkijoiden puolet on eritelty valkoisella sulkuviivalla. Tämä on se ainoa kerta missä pyörälijä täytyy ajaa pyörätien jatkeella tuota maalaamatonta osuutta pitkin ja silloinkin tietysti oikeanpuoleista liikennettä noudattaen.
    3.

    Kuva 4. Kyseessä yhdistetty pyörätie - jalkakäytävä ja vanha pyörätien jatke merkintätapa eli pelkkä suojatieraidoitus mutta koska pyörätie tulee tuohon suojatielle ja jatkuu sen jälkeen niin kyseessä on myös pyörätien jatke. Tässäkin noudatetaan sitä oikeanpuoleista liikennettä.
    4.
    Pyörällä ja autolla muokkasi tätä : 27.07.2013 at 08.04

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •