Tätä:
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...tFpe8KqJ2oxoFw
Toimii kelissä kuin kelissä.
Printable View
Tätä:
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...tFpe8KqJ2oxoFw
Toimii kelissä kuin kelissä.
toi tuli niin varmasti että lisään seuraavaan tilaukseen!
Jos ajaa talvipyörällä vain oikealla pakkasella, niin voi käyttää ohutta öljyäkin laakereissa :)
Toki navat ja keskiöt kannattaa avata sillon suhteellisen usein.
Paksukylkisten renkaiden rullaus heikkenee ihan silmissä kun pakkanen alkaa kiristymään -20 asteen tienoilla. Maastopyörien pierunkuorirenkaat tuntuvat rullaavan hyvin kovallakin pakkasella.
Viime talvena Canyon pääsi aina lämpimään talliin ja se revittiin sieltä suoraan -20°C asteeseen kun lenkki alkoi. Tyypillisesti pelasi puoli tuntia hienosti ja sitten alkoi kangistua. Avid Juicy 3:t toimi silloin varsin hyvin, mutta toisaalta eipä ne ehtineet syväjäätyäkään missään vaiheessa. Spessu on ollut tämän talven kylmässä tallissa jonka lämpötila seurailee ulkolämpötilaa aika tarkkaan. Oletin että se olisi parempi vaihtoehto, kunhan pyörä vaan on kuivunut nollakelilenkkien jälkeen. Mutta eipä se ole sen "valmiimpi" pakkaslenkkeihin kuin lämpimästä tallista pakkaseen ajettu pyörä. Pitkällä tähtäimellä tietysti järkevää välttää niitä suuria lämpötilaeroja.
Keulaöljyt ei ole vielä kovin montaa kuukautta (tai yli 500 kilometriä) vanhat mutta täytynee tässä keväällä vaihtaa ne uusin ja notkeampiin. Ei pelkästään talvitoimivuuden takia vaan ihan yleisenä huoltona.
Hmm, sattuneesta syystä oli hirveä kiima päästä maantiepyörällä liikenteeseen. Eteen mahtui just ja just Vittorian kaposin crossikumi ja taakse tallin vanhin nokialainen. Ja lunta satoi täällä itäsuomessa, jopa äitimuorin taksi päätyi ojaan... Oiskohan siinä perää että kapia rengas upottavassa kelissä ois paras, tiijä häntä. Rahaa kuiten meni eli 44 senttinen tanko pitää hommata. Ja droppi ja reach pitäs päättää, on tää hankalaa, kuiten hauskaa.
Eilen näin:
20 kilometriä ja -20 astetta.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...6&d=1328692579
Joskus maalaisjärjellä tuli ajateltus, että lämpimästä pakkaseen tuodun fillarin
laakerit eivät kohmettuisi kun liikkeestä tuleva kitka pitäisi lämpöä yllä.
Oho menikin offtopikiksi. Sarjaan "vääriä luuloja"
Tuli ostettua halpa kypärämyssy ja sehän teki talvipyöräilystä kerralla melkein luksusta.
On se silti raskasta touhua, eilen ajoin yht. 28 km ja illalla olin kyllä aika puhki, vaikka väylätkin oli hyvässä kunnossa.
Tänäaamuna oli kyllä kylmin aamu koko talvena; kämpän mittari näytti vain -25 astetta, koululla -28.
Ukko itse tarkeni vallan hyvin, mutta mm. Blackburnin etuvalo perhana meinasi jäätyä ja imi paristot tyhjiksi.
Samoin kävi Garminin 200 Edgelle. Perhana klossitkin jäätyivät polkimiin kiinni kokoajan, sai olla jatkuvasti repimässä jalkoja irti naama punaisena.
Nami nami. Onneksi koululla pääsi kuumaan suihkuun.
Hupaisaa myös että Sigman mittari ei näytä alle -10 asteen lämpötiloja. Ilmeisesti germaanit ajattelevat, että sitä kylmemmässä ei kukaan hullu pyöräile.
Kyllä näyttää - ainakin oma perus-marketti-sigma. Tosin kovemmilla pakkasilla alkoi näyttö hyytymään ja nyt ei näytä enää mitään, kun joku oli ilmeisesti hukannut omansa ja napannut siitä vierestä minun mittarin mukaansa.
Sellainen "haitta" Sigman mittareista on talvi- ja syyskäytössä löytynyt, että kokeilemani kaksi langatonta versiota eivät ole olleet yhteensopivia DX:stä ostettujen led-valojen kanssa. Ilmeisesti lampuissa oleva jänniteregulaattori/hakkuri/mikälie aiheuttaa sen verran häiriötä, ettei langaton yhteys toimi. Toisaalta säästöäpä se vain on, jos ei tarvitse katsoa kuin langallisia malleja.
Meikäläisen Taiwan-mittarin lämpömittari näyttää lukemia ainakin -20 C asti, sitä kylmemmässä en ole sitä vielä ulkoiluttanut.
Tosin varsinainen matkan mittaaminen loppuu viimeistään jossakin -15 C nurkilla.
Työpaikalla minua pidettiin perjantaina ihan hulluna, kun poljin -22 asteessa töihin ja näytin täsmälleen samalta jääpuikkoineen päivineen, kuin Jussika.
Oli vaan hankala polkea, kun silmäripsiin kokoajan kerty jääpuikkoja ja luomet oli niin raskaat, että sai koko ajan pyyhkiä silmiä :D
Ite yritän livahtaa pukuhuoneeseen niin ettei kukaan näe. Ei enää huvita kuunnella:
"sitkee sissi"
"oho, onko pitkä matka?"
"kyllähän minäkin, mutku..."
"eikö tule kylmä?"
Onko ihmiset vieraantuneet ulkoilmasta niin että pieni reippailu aamulla koetaan uskomattomaksi urotyöksi?
Huvittavinta asiassa on vielä se että autoillessa todennäköisesti palelee enemmän kuin pyöräillessä. Ensin kun kaivaa autoaan hangesta sen 10 minuuttia toimistokuteissa ja pikkukengissä, jonka jälkeen kömmitään hieman lämmenneeseen autoon ja perillä pitää kävellä taas parkkikselta työpisteelle, niin ei tuossakaan palelematta pääse. Pyöräillessä yllä on puhtaasti funktionaalinen maksimaaliseen mukavuuteen tähtäävä asu ja kun se on kunnossa ei pyöräillessä tarvitse palella lainkaan - korkeintaan alkumatkasta on hieman vilpoinen olo.
Jonkunaikaa sitten kun kyseltiin millä pyörillä ajetaan niin eilen tuli otettua omastani kuva. Tällä on taittunu jo reilu 700km tänävuonna:http://hohde.net/sekalaista/kona.jpg
Niin totta - talvipyöräilijää pidetään ihan yli-ihmisenä. Tosiasia on, että pyöräillessä on ole koskaan palellut työmatkaa (paitsi ehkä vähän varpaista), mutta autossa olen. Pistäpä vielä parinkymmenen asteen pakkasessa pyöräkärry ja pari mukulaa perään, niin jopas alkaa päivittely...
Kyllä tuo -14°c aika ylärajoilla mielekkääseen sunnuntaipyöräilyyn. Sen jälkeen mennään aika "extreemelle"
Eli tarvitaan jonkinlainen naamasuoja nenälle poskille. Eikä suora yli -20°c hengitysilma tunnu terveeltä keuhkossa.
Jää miettimään onko sillä syketasolla ja vauhdilla enää mieltä pyöräillä kuntoillakseen. Flunssa iskee. Spinningi voittaa
Luonnollisesti työmatkapyöräily on erikseen.
Samaistun niin satasella ettei tottakaan. Lisäisin vielä listaan:
"Oho, pyöräiletkö vielä talvellakin?"
"Onko sulla nastarenkaat"
On kuluttavaa, kun samat päivittelyt pitävät harrastuskaverit, naapurit ja työkaverit, ja aina joutuu avaamaan liikkumistapaansa. Kun ei aina viitsi pyöräilyn edistämispuheitakaan pitää. Suomalaiset ovat niin autoistuneita, että on useimmille lhäes käsittämätöntä että joku liikkuu ekologisesti ja terveellisesti lihasvoimin. No, ajat muuttuvat - toivon.
Te olette vaan niin kiinnostavia tyyppejä, että jengi pyrkii tekemään tikusta asiaa :D
Mulle on muutama työkaveri kertaalleen kummastellut, mutta ei siitä ole kenenkään kanssa useammaksi kerraksi aihetta piisannut.
Olipa muuten kiva ajaa kotiin. Kun oli palaveripullaa maarussa, jaksoi kampi kääntyä tavallista reippaammin. Keskisykekin nousi 84 %:iin.
Minulla ei työmatkoilla ole pakkasrajoja ollut. Vaatetta sopivasti päälle ja vauhtia vähemmäksi pakkasilla. Olen myös panostanut kunnolliseen hengitysmaskiin http://www.talusoutdoor.com/coldavenger . Sitä voi käyttää myös hiihdossa yli 20 pakkasissa. Nastarenkaita en ole tottunut käyttämään. Päinvastainen esimerkki on unkarilainen tuttuni, joka pyöräilee töihin Budapestissä. Siellä työmatkapyöräily on kuulema sen merkki, ettei ole varaa autoon ;) Tämä samainen kaveri halusi ostaa ehdottomasti Suomessa käydessään Nokian nastarenkaan omaan fillariinsa. On kuulema ainoa nastarengas Budapestissä.
Itse käytän tällaista:
http://www.youtube.com/watch?v=6F3cN8pA48o
Se että suomalaiset ovat edelleen metsäläisiä, suu auki ihmetellään kun joku poikkeaa normista, eli tässä tapauksessa ei suorita työmatkaansa autolla/bussilla.
Edelleen offtopikkia, mutta normista ei poiketa vaikka se olisi tyhmää, kallista tai aikaa vievää, kunhan ei ole "erilainen"...
No just toi siinä voi olla vähän ongelmana, eli porukka saattaa tuntea itsensä tarpeettomasti vähäpätöisemmäksi, koska eivät jaksa hyöty- tai huviliikkua samalla tavalla kuin itse jaksan, vaikka tietävät että tarvetta olisi. Jaksan kyllä jutella työkavereille pyöräilemisestä jos siitä haluavat kuulla mutta muuten pidän fillarointihommat aika lailla omana tietonani. Toisaalta jos ottavat puheeksi ja itse kyselevät, niin kerron kyllä mielelläni. Vuodesta toiseen ihmiset hämmästelevät samoja asioita, eli sitä että pyörällä pysyy pystyssä talvellakin ja sitä että pyöräillessä ei tule kylmä.
Autoilu on talvella usein ikävää hommaa. Auto on lumen ja jään peitossa, tiet liukkaat ja vaaralliset, parkkipaikat ruuhkaisia. Moni on varmaan ainakin alitajuisesti kiinnostunut talvipyöräilystä, ja siksi piinaa pyöräilijöitä.
Viime vikot ollut hieman vaisua pyöräilyn kanssa. Ensin pakkasviikko ja sitten muuta. On tullut enemmän harrasteltua kävelyä ja lumikenkimistä. Pari lenkkiä vain pyörällä. No, kyllä se vielä pyöräkin joskus liikkuu.
Mää olen silloin ja tällöin ajellut, mutta kaikki eeppisyys kyllä puuttuu. Keväämmällä sitten.
Tänään pääsi taas iltapäivällä kokemaan lumimyräkkää reippaassa 10 m/s vastatuulessa.
Tiedän tunteen, kun mulle suoraan sanotaan että mä oon hullu.
Tänäänkin yks työkaveri vaan kysäs sit, et paljonko on työmatka mulla ja kun vastasin, että vaan 14km niin se sano suoraan "oot ihan hullu, mä pyöräilen vain silloin kun ei tuule paljoa, paistaa aurinko ja on lämmintä" :D
Monesti ihmiset kysyy, sit et poljenko muutenkin kuin vain työmatkoja, niin kun vastaan et "sellane 20-60km väliltä on normi lenkki, riippuu oonko maastopyörällä vai maantiefillarilla" ja sitten saan vaan ilmeitä "HULLU!" ja yleensä vaan pyöritellään päätä, kuin olisin kajahtanut :D
Musta se on hauskaa, kun voi ja kehtaa sanoa, että 20km matka ole mulle temppu eikä mikään :D
Ja toisekseen, ei ole sitä iänikuista parkki ongelmaa, puhumattakaan että tarvis ruuhkassa jonottaa tuskaisena ja kivasti on paljon pirteempi olo.
Suurimmat syyt pyöräilemättömyyteen on: laiskuus, huono pyörä, aina huono keli (sataa, on liian kuuma tai liian kylmä), liian pitkä matka, liukasta, tulee hiki yms :D
Kait mä oon sitten jollain tavalla outo, kun nautin itseni rääkkäämisestä tuolla kauheassa kelissä, puskien kilometrejä toisensa perään eteenpäin himovauhdilla ja nautin siitä kun hiki ja kura vaan lentää :D