^Mä en tiedä montakaan ihmistä joka harrastaa lentämistä, sen sijaan kaikki tutut lentelee joihinkin lomakohteisiin, kuitenkin tarkoittanet näitä ihmisiä, etkä lentämistä pienkoneella/millä vaan tai huvikseen pelkkiä lentoja sinne ja takaisin harrastavia?
Kuuluuko lentoihin vero, paha sanoa, mutta siitä lähtien kun ensimmäiset juntit pääsivät Kanarialle, on herraskansalla ollut joku ihme himo tehdä tästä vapaa-ajanviettotavasta jälleen elitististä.
Itse lennän noin 2-3 kertaa vuodessa lomakohteeseen. Olen kovasti miettinyt, että kohta tuo omalta osaltani mielekkyyttä elämään ja voimaa jaksaa paska arki tuova harrastus jää, kun mieletöntä häpeää ruvetaan luomaan. Nyt taas ennenkuin rupeatte syyttelemään riistäjäsiaksi, muistuttaisin että
a) kuljen kaikki työmatkat polkupyörällä. Jos kelaa vuoden taaksepäin, en ole mennyt kertaakaan millään muulla kulkineella töihin (enkä tullut töistä). Jonain vuosina saatan mennä kerran julkisilla (esim. toipilaspäivinä) tai jopa omalla autolla (jos tarvii kuljettaa jotain tavaraa), mutta yli 99% pyörällä. Laskeskelin että tämä on suunilleen sama hiilisäästö, kuin lentämiseni aiheuttaa
b) Tässä testissä
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...lutat-vuodessa sain näemmä foorumin toiseksi parhaan. Silti tällainen jatkuva syyllistäminen ja pelottelu alkaa vituttamaan siinä määrin, että alkaa tulemaan sellainen "mitä vitun väliä millään enää"-fiilis. Ehkä saan sen yli 10 maapalloa parin vuoden kuluttua, vittuako tässä enää yrittämään, minähän lennän vapaa-ajalla ja minulla on koirakin, tuo kaiken hyvän maailmasta syövä turha harraste-eläin, jota varmaan myös jonkun mielestä riistän pitämällä sitä kotona vankina.
Olisi hauska tietää esim. formuloiden seuraamisen ilmastokuormitus/katsoja tai muiden viihteiden kuormitus. Tässä on taas tätä "pistetään maksuja niihin harrastuksiin, joita en itse harrasta"- makua. Miettikää fillarointia: kalliit tuontipyörät ja osat, lisääntynyt energian tarve, höngitte enemmän hiilidioksidia hengästyneenä, liikunnalla saavutettu pitempi elämä kuormittaa maapalloa. Joku keksii "terveyden huolto kuormittaa". Joo, mutta se olisi harrastettava sellaisia elämäntapoja, ettei paljoa vanhenisi.. todellinen ekoteko.
Miettikää vähän. Onko se huumorilla heittämäni "askeesi", jossa tehdään vain työtä, ei mitään viihdettä se mitä halutaan, vai kuuluuko jonkun sortin viihde elämään? Nyt pöydälle nostetaan muutamia juttuja, autot, lentäminen, kun valtaosalla ihmisistä ei ole mitään hajua, mitä heidän harrastuksensa kuormittaa. Silti täällä heitellän asiantuntijamielipiteitä. Kesksitään mielummin se kylmäfuusio, kun tiedetään näköjään kaikkia ;)