Alkujaan tämän lähetti
Laroute
Hiilikuiturunkojen tekeminen ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä, vaan ihan perus teollisuustyötä. Yritysten markkinointiosastoilla tehdään se mystifiointi asian ympärille ja esitetään rungon rakentaminen tähtitieteellisen vaikeana ja suunnitelutyöltään valtavana. Sitä sitten uskolliset asiakkaat levittävät totuutena, vaikka totuus on aivan toisenlainen.
Runkomuottien ja jigien tekeminen on huomattavasti vaikeampaa ja työläämpää kuin runkojen, joka on vain monistamista. Muotteja ja jigejä tehdään kaikilla teollisuuden aloilla jatkuvasti, joten niiden tekeminen ei ole pyörä alan erikoisosaamista, vaan ihan peruskauraa teollisuudessa.
Itse rungon tekovaiheessa ei ole yhtään työ aihetta, mitä perustyöntekijä ei kykene tekemään pienen perehdytyksen jälkeen. Rungon tekovaiheessa ei ole yhtäkään sellaista työkalua, jota ei saisi ostettua joltain tuottajalta, tai se vaatisi käyttäjältään erityistaitoja.
Ja sitten se kaiken selittävä prosessi, jonka nimeen vannotaan sokeasti, eli suunnittelu. Kuka tahansa runkogeometriasta jotain ymmärtävä ja piirrustusohjelmaa osaava ammattipiirtäjä piirtää muutamassa tunnissa rungon. Itse asiassa ei tarvitse edes ymmärtää runkogeometriasta mitään, kun katsoo muiden runkojen geometrioita.
Jos suunnittelutyöllä olisi niin merkittävä osuus runkojen tekemisessä, niin kysehän olisi suoranaisesta tyhmyydestä ja resurssien tuhlaamisesta. Yritettäisiin keksiä pyörä uudestaan, vaikka se on jo keksitty aikaisemmin. Markkinointiosastojen taikasanoja ovat "suunnittelu ja tuotekehittely". Koska pyörä on jo keksitty, niin suunnitteluun käytetyt "tuhannet" tunnit ovat amatöörien opettelua, kuinka piirretään polkupyörän runko. Ammattilaisen tehokas piirtäminen ja suunnittelu ei palvele markkinointiosastojen tavoitteita, koska työ tehdään liian nopeasti verrattuna siihen mielikuvaan, jota halutaan luoda. Jos suunnittelutyöhön menee 100 tuntia, niin markkinointi osasto kertoo maailmalle, että se kesti 1000 tuntia ja jotkut uskovat sen.
Runkojen tarrat ovat hinnaltaan huomattavasti kalliimpia, kuin autojen koreissa olevat merkit, jos ne suhteutetaan tuotteiden hintoihin.
Minulla ei ole mitään merkkirunkoja vastaan. Itsekin sellaisen ostaisin, jos olisi hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan kilpailukykyinen. Ajaisin sellaisella, jos minulle maksettaisiin tarrojen pidosta. Kumpaakaan em. asioista ei ole vielä tapahtunut, joten ajan hyvällä tarrattomalla pyörällä, tosin voisin siihen kylkeen ylempänä mainitun Sulo Vilen-tekstin pläjäyttää.