http://www.wheelbase.co.uk/assets/im...21r564x440.jpg
Yeti SB66 Carbon. Siihen vaikka RS Pike, Mavic Crossmax SX:t (tai vaikka Envet...) ja CCDBA. Äläkä nyt mitään Avideja osta, tällä hetkellä Shimano tekee ylivoimaisesti parhaita jarruja.
Printable View
http://www.wheelbase.co.uk/assets/im...21r564x440.jpg
Yeti SB66 Carbon. Siihen vaikka RS Pike, Mavic Crossmax SX:t (tai vaikka Envet...) ja CCDBA. Äläkä nyt mitään Avideja osta, tällä hetkellä Shimano tekee ylivoimaisesti parhaita jarruja.
Ajattelin kannsa just kirjoitta että älä nyt herran tähden avideja osta! Ja tuohon että vaikka envet..., samaa mieltä, kyllä tuolla budjetilla kannattaa envet( tai vastaavat) chris kingin navoilla ostaa :) Rungosta sitten eri mieltä, itse valitsisin Bronsonin taikka Knolly Wardenin
Jos mulla olis tollanen butjetti, niin tilaisin tollasen http://fanatikbike.com/product/14int...lete-11944.htm TAI vastaavan runkosetin.. ehkä pikku thyyningeillä tuo kompliitti..
OT: Ihan semikiva valikoima FanatikBikellä, vielä jos saisi muillekkin pyörille samanlaisen virtuaalispeksauksen kuin dh-reeillä tällä hetkellä on... ;)
Tuolla hintahaarukalla taitaa mennä hieman makuasioiksikin :)
Toivottavasti en lankea trolliin, ottaen huomioon uuden tulokkaan :)
Mutta laitanpa omat suunnitelmani, jotka toteutuvat toivottavasti parin viikon sisällä:
Runko Ibis mojo HD
Keula Fox float kashima 160mm
Voimansiirto Täysi XX1
Jarrut Hope stealth tech m4 203/180mm
Stemmi Hope 50mm
Tanko Answer protaper carbon 50mm rise
Keskiö Hope ceramic
Polkimet Syntace numbernine
Tolppa Fox Doss
Vanteet Flow EX
+kasa kaikkea pikkusälää
Tuolta listalta kun alkaa vaihtaa rungon ja osia mieleisiksi/paremmiksi, niin saa luultavasti jo ihan kohtalaisen pyörän :)
Itse ajattelin tuolla selvitä ensi kesän kevyet polkuajelut...
Jyrkän näkönen ohjauskulma tossa Evilissä, vaatis kyl -2 asteen anglesetin.
Mutta jos jotain suosituksia pitää antaa, niin kannattaa ostaa multa Nomad Carbon huhtikuussa, mikäli Santa Cruz julkistaa 1.4. sen tilalle uuden 27.5 pyörän. Ite tykkään NomadC:stä enemmän kuin SB66C:stä tai Mojo HD:sta.
Makuasioita, sano kissa kun muniansa nuoli. Mut älä ota Hopen keskiölaakereita, ne ei kestä. Shimano on halvemmalla parempi ja jos kalliimpi on must, niin ChrisKing tai Acros. Äläkä ota polkimiks NbrNinejä, samalla rahalla saa vaikka Canfieldin Cramponit tai Ultimatet. Tai mitkä vaan muut. Jarruttimissa Hopen hinnalla saa enemmän vastinetta shimanoista. Foxin tilalle ottaisin Bosin ja Dossin sijaan Gravity Dropperin, mut kuka tykkää mistäkin.
.
Nimenomaan makuasioita :)
Noista osista suurin osa tulee vanhasta pyörästä.
Keskiön suhteen tuntuu olevan niin monta mielipidettä, kuin kirjoittajaa, kokeilen Hopen, toivottavasti en ole väärässä.
Polkimien osalta voit olla oikeassa, nuo Syntacet ovat hieman turhan kookkaat...
Jarruissa olen kokeillut Shimanoita (saint), en tykännyt, Hopeista tykkään :)
Tolpan suhteen halusin juurikin portaallisen säädön, olen tykännyt...
Jokainen tykkää hieman eri asioista :)
Kait se pike on oikeesti miettimisen arvoinen keula. Sen lisäksi shimpat taitaa olla jokaisessa hintaluokassa aika kuningas jarrut tällä hetkellä. Ääni sekä enven kiekoille että jollekkin laatuiskarille. Eli ehkä foxi takaakin vaihtoon. Runko on hankalampi homma, hyviä runkoja kun on paljon. Bronsoni ei varmasti ole hukka ostos, mutta paaljon on laaturunkoja jotka itsekkin kelpuuttaisin.
Ps. Kuka tietää, paljonko Orange Alpinen uusi runko painaa? Ei tahdo löytyä mistään..
Sanoisin että tämän hetken mielenkiintoisin pyörä tuohon yllä olevaan käyttöön -> http://www.orbea.com/fi-en/bicycles/rallon-xltd/
Yllä ehdotetuista myös Yeti on mielenkiintoinen. Bronsoniin en internetmilipiteiden perusteella koskis jos käyttötarkoituksena on kevyt freefide.
Orangen runkojen painot tuntuu olevan pyöräilymaailman tarkimmin varjeltuja salaisuuksia, mutta ihan näin meidän kesken niin mun M-kokoiselle vaaka näytti ~3.35kg Float CTD iskarilla ja taka-akselilla. 150g kevyempi kuin se vanhempi malli. Pyörä kisavireessä +-13.3 renkaista riippuen.
En tiedä miten suuri ero loppupeleissä Yetillä ja SC Bronsonilla on ajettavuudessa jos kevyttä freeride-meininkiä tai endurotyyppistä ajoa ajattelee. Eihän Yetikään tosiaan DH-ratsu ole vaikka MM-kisoissa sillä pärjättiinkin. Jotenkin nuo näkemäni Bronsonin arvostelut olleet kaikki jotenkin kuin samasta muotista ja käsitys jäänyt hieman hataraksi siitä onko kyseessä pitkäjoustoinen xc-fillari vai mikä.. Tosin sitä olen itse miettinyt ensi vuodeksi yhtenä vaihtoehtona. Orbea vaikuttaa mielenkiintoiselta, merkki ei tosin oikein sytytä.
edit: Näköjään juuri olikin ilmestynyt tämmöinen, annetaan Bronsonista rehellistä kritiikkiäkin, hyvä niin: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/ca...-wheels-47848/
Katsotaan olenko oikeassa. Jos tarkkoja ollaan niin ero taitaa olla 0,3 astetta 160mm keulalla, siis jos samaa kaavaa käyttää mitä Yeti tuossa 150mm ja 160mm keulalla olevissa geotaulukoissa. Eli Bronson geo on ilmotettu 150mm keulalla 67 ja jos siitä ottaa tuon puoli astetta mitä Yeti laskee pois niin kulmaksi tulee 66,5. Vastaavasti Yetissä 66,7 ja 66,2. Korjatkaa jos olen väärässä, en todellakaan ole varma mutta näin luulisin.
Totta, ero tosiaan pienenee kun iskee 160mm keulan Bronsoniin.
Kai tolla Bronsonilla voi bike parkissakin ajaa, mutta keulan pidennys 160 milliin varmaan kannattaa. Kelaa kohtaan 11:30
http://www.youtube.com/watch?v=y6XPIueQM_I
Huikeita ilmoja Bronsonin kanssa tuossa filmissä! Mä oon ehkä hieman fanaattinen noiden keulakulmien suhteen, mutta omaan lapaseen on sopinut paremmin vielä loivemmat kulmat, kuin mitä SB66:ssa ja Bronsonissa on tarjolla. Eli laittaisin ainakin 160mm keulan lisäksi offset-redut... Omassa konkelissa (Mega 2012) on karvan alle 65 asteen keula eikä ole yhtään liian loiva. Kannonkierrossa tietenkään ei olla ihan optimaalisessa tilanteessa, mut se on yleensä perseestä muutenkin. :)
DISCLAIMER: Kuten jo aikaisemmin sanoin, en ole kyseistä pyörää ajanut, netistä luettujen kokemusten ja geometrialukuihin perustuvan ymmärryksen perustella mutu mielipiteitä esitän.
Nähdäkseni Bronson on enduropyörien porukassa enemmän XC-henkiseen suuntaan tehty. Jos alkuperäinen kysyjä olisi sanonut pääasiassa ajavansa trailiajoa kotipoluilla ja sitten silloin tällöin käyvänsä ajamassa endurokisoja ja kevyttä freeridea bikeparkissa, niin silloin Bronson on varmasti erinomainen pyörä.
Mutta, alkuperäinen kysyjä haki pyörävaihtoehtoja enduroon ja kevyeen freerideen. Sillon ottaisiin jonkun pyörän mikä vähemmän painottaa polkutehokkuutta ja enemmän tuo itsevarmuutta kun teknisissä paikoissa mennään kovaa -> loivemmat kulmat, matalampi keskiö, pidempi vaakaputki, lyhyemmät chainstayt ja aktiivisempi takajousitus.
Ehkäpä Santa Cruzilla saattaa olla jotain uutta ja hieman järeämpää keväällä tulossa. Tätä odotellessa..
Monet veikkaa, että Santa Cruz julkistaa 1.4.2014 Nomadin tyyppisen 27.5 pyörän. Eli Bronsonille on tulossa järeämpi vaihtoehto, hyvin todennäköisesti Float X:llä, 66 ohjainkulmalla, 160mm tai 170mm Fox 34:lla, jne.
Samanlaisia huhuja kuullut mutta sittenhän sen näkee. En välttämättä pitäis mahottomana että 26" Nomad jäis vielä rinnalle jos jtn uutta tulee. Se kun on vaan niin pirun hyvä edelleenkin.
Ja minulla on sellainen käsitys että 26" on paras vaihtoehto edelleen gravity ajossa. Bronsson/heckler pystyy händläämään kevyen (ja jenkkien käsissä aika errr raskaankin) freeriden ja siitä helpommat ajelut, joissa 650b on vahvin rengaskoko. Itse luulen että nomad ja v10 (ja samanmoiset pyörät muilta valmistajilta) pysyy 26 tuumaisina. Liian kalliita päivittää eikä hyötyä taida tulla, päinvastoin. Luin tuon saman jutun jo aikaisemmin ja mulle jäi sellainen käsitys että 650b nomad ei ole kirkossa kuulutettu.
Kyllähän sitä tuollai vetää vaikka xc pyörällä kun vaan laskeutuu alastuloon kevyesti, eli osaa ajaa smoothisti. Siitä bronssonin kestävyydestä en tiä mitään, mutta eihän se edes näytä polkupyörältä. Siispä ainoa oikea vastaus on http://www.pinkbike.com/news/Nicolai...iew-2013.html/
piti liittää vielä tuo videolinkki ylempää, mutta se jää tekemättä
Lähinnä alamäkeenhän tuota kyllä suositeltiin linkittämässäsi testissä. Ei minulle ainakaan siis kiitos. Ja vähän tulee olo, että eikö dh pyörä jo olisi oikea valinta tuon sijaan ja hieman poljettavampi sitten kaveriksi.
Onneksi minulla budjettitilanne on sellainen, että uuden pyörän hankinta tulee kyseeseen vasta ens syksynä ja siihen mennessä on selvinnyt tämän mahdollisen Nomadin seuraajan tilanne ja muutoinkin entisestään selkeytynyt 27.5 kuviot.
Täältä lisää.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Dave Turner @ MTBR
Edelleen, siinä vaan Dave kertoilee firmansa jutuista/myynnistä kuten parhaaksi näkee. Jos markkinoille ladotaan tarjolle vain 27,5 tuumaisia, niin kyllähän niitä sitten ostetaan. En ole anti-27,5, mutta kandee muistaa ettei useimmat firmat ole ensisijaisesti kiinnostuneita asiakkaidensa hyvinvoinnista, vaan omastaan.
Ihmettelyavautuminen: Olen jo hetken ihmetellyt että mistähän tuo näkemys tulee että tuo 27.5 on firmojen puskema? Osaisiko joku valaista tätä näkökulmaa enempää?
Yllä olevaan viitaten tottakai firmat on ensisijaisesti kiinnostuneita omasta hyvinvoinnista, mutta se ei lienee asiakkaisen hyvinvointia poissulkevaa? Ehkä jopa niin että useimmat firman varmaankin näkevät että heidän hyvinvointinsa perustuu asiakkaiden hyvinvoinnille?
Tuossa yllä minusta näyttäisi siltä että yrittäjä haluaa olla avoin, ja vain kertoo että kun julkaisi Burnerin, niin 5spotin myynti loppui kuin seinään, jos on pieni firma, niin silloin kannattaa varmaan tehdä aika nopeita päätöksiä sen suhteen mitä runkoja valmistaa, ei ehkä kestä pitää pariasataa runkoa varastossa pyörimässä. Mielestäni tuo on aika uskottavan kuuloista tekstiä ehkä juuri siksi että oikein keksi syytä miksi hänen kannattaisi tuollaista keksiä? Mikä bisnelogiikka toimisi sille kannustimena että hän asiasta valehtelisi?
Taitaa tässäkin keskustelussa aika paljon toiveet suuntautua 27.5 pyöriin? Vähemmän on kuulunut mielipidettä että ei Bronson kiinnosta kun se on 27.5, ehdottomasti haluan Nomadin koska se on se parempi 26". Olisipa mielenkiintoinen pieni kysely, jos olet speksaamassa uutta enskapyörää? Niin ajattelet että siinä olisi A) 27.5 rengaskoko, B) 26" rengaskoko, C) 29" rengaskoko tai D) Rengaskoolla ei ole väliä, geometria ja jouston määrä ratkaisee.
Lisäys: En koe olevani missään pro 27.5 leirissä, jos sellaista nyt on olemassakaan. Omistan 27.5 pyörän ja ei sillä maastossa ole renkaan toimivuuden kannalta mielestäni juurikaan merkitystä verrattuna 26" fillariin. Missä koen että 27.5 renkaista on hyöytä on geometria. Keskiön saa tuolla rengaskoolla akseleiden alapuolelle ja se tekee pyörästä vakaamman tuntuisen. Tuo tuskin näin talvella paljon vauhtiin auttaa kun tuohon rengaskokoon ei nastarenkaita saa mistään.
Voin yrittää valaista :) Tämä näkemys perustuu siihen, että myynti vetää paremmin, kun on jotain uutta ja parempaa tavaraa myytäväksi. Jos kaikki 26" kuskit siirtyvät 27,5" fillareihin, niin onhan se melkoinen riemuvoitto fillaripajoille (siis päivittävät kaluston saadakseen uuden rengaskoon käyttöön). Tämä taas edellyttää sitä, että 27,5" "osoitetaan" olevan parempi kuin 26". Tässä se näkemys ehkä pähkinänkuoressa ja pelkistettynä.
Ja juu, tottakai asiakkaiden tyytyväisyys ja hyvinvointi vertautuu käytännössä aika suoraan firmojen hyvinvointiin ja menestykseen. Asiakaslähtöisyys on alalla kuin alalla kovassa huudossa, eikä suotta. Mutta kun kyse on kuitenkin liiketoiminnasta, niin mielikuvien luonti tehokkaalla markkinoinnilla tekee ihmeitä asiakkaiden "tarpeille", joiden tyydyttämisen he sitten olettavat kasvattavan hyvinvointiaan.
Edelleen, itse en ole sataa metriä pidemmästi kokeillut 27,5"-fillaria, enkä myöskään väitä tietäväni onko se parempi/huonompi kuin 26". Kai tässä lähinnä on kyse skeptisyydestä markkinamiesten metkuja kohtaan.