HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 59 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 49 57 58 59 60 61 69 109 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.741 - 1.770 / 4567

Aihe: Maastopyörä Enduroon!

  1. #1741
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    141
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 8 1/2 Katso viesti
    En tiedä miten suuri ero loppupeleissä Yetillä ja SC Bronsonilla on ajettavuudessa jos kevyttä freeride-meininkiä tai endurotyyppistä ajoa ajattelee.
    Yetissä tietty on 160mm keulalla about asteen loivempi keulakulma kuin Bronsonissa. SB66 Pikellä ja CCDBA:llä/Float X:llä vois olla mielenkiintoinen, rungot on vaan aika tyyriitä ainakin mitä Briteistä on tullut katseltua.

  2. #1742
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    221
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 8 1/2 Katso viesti
    Yetissä tietty on 160mm keulalla about asteen loivempi keulakulma kuin Bronsonissa. SB66 Pikellä ja CCDBA:llä/Float X:llä vois olla mielenkiintoinen, rungot on vaan aika tyyriitä ainakin mitä Briteistä on tullut katseltua.
    Katsotaan olenko oikeassa. Jos tarkkoja ollaan niin ero taitaa olla 0,3 astetta 160mm keulalla, siis jos samaa kaavaa käyttää mitä Yeti tuossa 150mm ja 160mm keulalla olevissa geotaulukoissa. Eli Bronson geo on ilmotettu 150mm keulalla 67 ja jos siitä ottaa tuon puoli astetta mitä Yeti laskee pois niin kulmaksi tulee 66,5. Vastaavasti Yetissä 66,7 ja 66,2. Korjatkaa jos olen väärässä, en todellakaan ole varma mutta näin luulisin.

  3. #1743
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    141
    Totta, ero tosiaan pienenee kun iskee 160mm keulan Bronsoniin.

  4. #1744
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Kai tolla Bronsonilla voi bike parkissakin ajaa, mutta keulan pidennys 160 milliin varmaan kannattaa. Kelaa kohtaan 11:30

    http://www.youtube.com/watch?v=y6XPIueQM_I

  5. #1745
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Huikeita ilmoja Bronsonin kanssa tuossa filmissä! Mä oon ehkä hieman fanaattinen noiden keulakulmien suhteen, mutta omaan lapaseen on sopinut paremmin vielä loivemmat kulmat, kuin mitä SB66:ssa ja Bronsonissa on tarjolla. Eli laittaisin ainakin 160mm keulan lisäksi offset-redut... Omassa konkelissa (Mega 2012) on karvan alle 65 asteen keula eikä ole yhtään liian loiva. Kannonkierrossa tietenkään ei olla ihan optimaalisessa tilanteessa, mut se on yleensä perseestä muutenkin.
    Mud, sweat and beers.

  6. #1746
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    221
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 8 1/2 Katso viesti
    Totta, ero tosiaan pienenee kun iskee 160mm keulan Bronsoniin.
    Kuulemma/näemmä suurin osa ketkä ovat rakentaneet Bronsonin nii ovat iskeneet siihen 160mm keulan. Itsellä on haaveissa rakentaa alu Bronson, eihän se tietty niin hyvä varmaan ole kun carbon.

  7. #1747
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AinaVanteilla Katso viesti
    Juuh ihan silleen, että ymmärtäisi enemmän, niin olisi kiva kuulla lisää näkemyksestä. Enkä siis ole mitenkään trollaamassa tai haastamassa. Bronson on vain ollut omalla listalla aika korkeella (pärkeleen kallis kyllä) ja näkemykset kiinnostaa
    DISCLAIMER: Kuten jo aikaisemmin sanoin, en ole kyseistä pyörää ajanut, netistä luettujen kokemusten ja geometrialukuihin perustuvan ymmärryksen perustella mutu mielipiteitä esitän.

    Nähdäkseni Bronson on enduropyörien porukassa enemmän XC-henkiseen suuntaan tehty. Jos alkuperäinen kysyjä olisi sanonut pääasiassa ajavansa trailiajoa kotipoluilla ja sitten silloin tällöin käyvänsä ajamassa endurokisoja ja kevyttä freeridea bikeparkissa, niin silloin Bronson on varmasti erinomainen pyörä.

    Mutta, alkuperäinen kysyjä haki pyörävaihtoehtoja enduroon ja kevyeen freerideen. Sillon ottaisiin jonkun pyörän mikä vähemmän painottaa polkutehokkuutta ja enemmän tuo itsevarmuutta kun teknisissä paikoissa mennään kovaa -> loivemmat kulmat, matalampi keskiö, pidempi vaakaputki, lyhyemmät chainstayt ja aktiivisempi takajousitus.
    "Hän jarruttaakin nenällään"

    -Muumipeikko ja pyrstötähti-


  8. #1748
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    141
    Ehkäpä Santa Cruzilla saattaa olla jotain uutta ja hieman järeämpää keväällä tulossa. Tätä odotellessa..

  9. #1749
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Monet veikkaa, että Santa Cruz julkistaa 1.4.2014 Nomadin tyyppisen 27.5 pyörän. Eli Bronsonille on tulossa järeämpi vaihtoehto, hyvin todennäköisesti Float X:llä, 66 ohjainkulmalla, 160mm tai 170mm Fox 34:lla, jne.
    mehukatti muokkasi tätä : 05.12.2013 at 10.56

  10. #1750
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    221
    Samanlaisia huhuja kuullut mutta sittenhän sen näkee. En välttämättä pitäis mahottomana että 26" Nomad jäis vielä rinnalle jos jtn uutta tulee. Se kun on vaan niin pirun hyvä edelleenkin.

  11. #1751
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    helsinki
    Viestit
    19

  12. #1752
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti teehak Katso viesti
    Samanlaisia huhuja kuullut mutta sittenhän sen näkee. En välttämättä pitäis mahottomana että 26" Nomad jäis vielä rinnalle jos jtn uutta tulee. Se kun on vaan niin pirun hyvä edelleenkin.
    Ja minulla on sellainen käsitys että 26" on paras vaihtoehto edelleen gravity ajossa. Bronsson/heckler pystyy händläämään kevyen (ja jenkkien käsissä aika errr raskaankin) freeriden ja siitä helpommat ajelut, joissa 650b on vahvin rengaskoko. Itse luulen että nomad ja v10 (ja samanmoiset pyörät muilta valmistajilta) pysyy 26 tuumaisina. Liian kalliita päivittää eikä hyötyä taida tulla, päinvastoin. Luin tuon saman jutun jo aikaisemmin ja mulle jäi sellainen käsitys että 650b nomad ei ole kirkossa kuulutettu.

  13. #1753
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584

    Vink vink

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jooseppi Katso viesti
    Ja minulla on sellainen käsitys että 26" on paras vaihtoehto edelleen gravity ajossa. Bronsson/heckler pystyy händläämään kevyen (ja jenkkien käsissä aika errr raskaankin) freeriden ja siitä helpommat ajelut, joissa 650b on vahvin rengaskoko. Itse luulen että nomad ja v10 (ja samanmoiset pyörät muilta valmistajilta) pysyy 26 tuumaisina. Liian kalliita päivittää eikä hyötyä taida tulla, päinvastoin. Luin tuon saman jutun jo aikaisemmin ja mulle jäi sellainen käsitys että 650b nomad ei ole kirkossa kuulutettu.

    Kyllähän sitä tuollai vetää vaikka xc pyörällä kun vaan laskeutuu alastuloon kevyesti, eli osaa ajaa smoothisti. Siitä bronssonin kestävyydestä en tiä mitään, mutta eihän se edes näytä polkupyörältä. Siispä ainoa oikea vastaus on http://www.pinkbike.com/news/Nicolai...iew-2013.html/

    piti liittää vielä tuo videolinkki ylempää, mutta se jää tekemättä

  14. #1754
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Lähinnä alamäkeenhän tuota kyllä suositeltiin linkittämässäsi testissä. Ei minulle ainakaan siis kiitos. Ja vähän tulee olo, että eikö dh pyörä jo olisi oikea valinta tuon sijaan ja hieman poljettavampi sitten kaveriksi.

    Onneksi minulla budjettitilanne on sellainen, että uuden pyörän hankinta tulee kyseeseen vasta ens syksynä ja siihen mennessä on selvinnyt tämän mahdollisen Nomadin seuraajan tilanne ja muutoinkin entisestään selkeytynyt 27.5 kuviot.

  15. #1755
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti teehak Katso viesti
    Samanlaisia huhuja kuullut mutta sittenhän sen näkee. En välttämättä pitäis mahottomana että 26" Nomad jäis vielä rinnalle jos jtn uutta tulee. Se kun on vaan niin pirun hyvä edelleenkin.
    Turner kuoppasi juuri 5spotin koska Burnerin julkistamisen jälkeen kysyntä 26" rungoille oli pysähtynyt seinään. MTBR:n Turner boardilla omistaja itse kertoilee pyörämarkkinoiden tilanteesta.
    To ride, shoot straight and speak the truth

  16. #1756
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lucky13 Katso viesti
    Turner kuoppasi juuri 5spotin koska Burnerin julkistamisen jälkeen kysyntä 26" rungoille oli pysähtynyt seinään. MTBR:n Turner boardilla omistaja itse kertoilee pyörämarkkinoiden tilanteesta.
    Vai sanoiko omistaja vain itse kakskutosten kysynnän pysähtyneen kuin seinään? Näissäkin pieni lähdekritiikki voi olla paikallaan...
    Mud, sweat and beers.

  17. #1757
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Vai sanoiko omistaja vain itse kakskutosten kysynnän pysähtyneen kuin seinään? Näissäkin pieni lähdekritiikki voi olla paikallaan...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dave Turner @ MTBR
    Right now, bigger wheels are selling, 26 are not. Is this clear enough? Riders are wanting bigger wheels, it is not a industry wide conspiracy...

    ...The 5 Spot sales almost stopped when the Burner was introduced. I still have stock that was welded before that. IF there were any other small to midsize (Santa Cruz) companies as transparent as Turner Bikes, you would hear the same story. Bronson killed the Nomad etc.
    Täältä lisää.
    To ride, shoot straight and speak the truth

  18. #1758
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Edelleen, siinä vaan Dave kertoilee firmansa jutuista/myynnistä kuten parhaaksi näkee. Jos markkinoille ladotaan tarjolle vain 27,5 tuumaisia, niin kyllähän niitä sitten ostetaan. En ole anti-27,5, mutta kandee muistaa ettei useimmat firmat ole ensisijaisesti kiinnostuneita asiakkaidensa hyvinvoinnista, vaan omastaan.
    Mud, sweat and beers.

  19. #1759
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Edelleen, siinä vaan Dave kertoilee firmansa jutuista/myynnistä kuten parhaaksi näkee. Jos markkinoille ladotaan tarjolle vain 27,5 tuumaisia, niin kyllähän niitä sitten ostetaan. En ole anti-27,5, mutta kandee muistaa ettei useimmat firmat ole ensisijaisesti kiinnostuneita asiakkaidensa hyvinvoinnista, vaan omastaan.
    Ihmettelyavautuminen: Olen jo hetken ihmetellyt että mistähän tuo näkemys tulee että tuo 27.5 on firmojen puskema? Osaisiko joku valaista tätä näkökulmaa enempää?
    Yllä olevaan viitaten tottakai firmat on ensisijaisesti kiinnostuneita omasta hyvinvoinnista, mutta se ei lienee asiakkaisen hyvinvointia poissulkevaa? Ehkä jopa niin että useimmat firman varmaankin näkevät että heidän hyvinvointinsa perustuu asiakkaiden hyvinvoinnille?

    Tuossa yllä minusta näyttäisi siltä että yrittäjä haluaa olla avoin, ja vain kertoo että kun julkaisi Burnerin, niin 5spotin myynti loppui kuin seinään, jos on pieni firma, niin silloin kannattaa varmaan tehdä aika nopeita päätöksiä sen suhteen mitä runkoja valmistaa, ei ehkä kestä pitää pariasataa runkoa varastossa pyörimässä. Mielestäni tuo on aika uskottavan kuuloista tekstiä ehkä juuri siksi että oikein keksi syytä miksi hänen kannattaisi tuollaista keksiä? Mikä bisnelogiikka toimisi sille kannustimena että hän asiasta valehtelisi?

    Taitaa tässäkin keskustelussa aika paljon toiveet suuntautua 27.5 pyöriin? Vähemmän on kuulunut mielipidettä että ei Bronson kiinnosta kun se on 27.5, ehdottomasti haluan Nomadin koska se on se parempi 26". Olisipa mielenkiintoinen pieni kysely, jos olet speksaamassa uutta enskapyörää? Niin ajattelet että siinä olisi A) 27.5 rengaskoko, B) 26" rengaskoko, C) 29" rengaskoko tai D) Rengaskoolla ei ole väliä, geometria ja jouston määrä ratkaisee.

    Lisäys: En koe olevani missään pro 27.5 leirissä, jos sellaista nyt on olemassakaan. Omistan 27.5 pyörän ja ei sillä maastossa ole renkaan toimivuuden kannalta mielestäni juurikaan merkitystä verrattuna 26" fillariin. Missä koen että 27.5 renkaista on hyöytä on geometria. Keskiön saa tuolla rengaskoolla akseleiden alapuolelle ja se tekee pyörästä vakaamman tuntuisen. Tuo tuskin näin talvella paljon vauhtiin auttaa kun tuohon rengaskokoon ei nastarenkaita saa mistään.
    "Hän jarruttaakin nenällään"

    -Muumipeikko ja pyrstötähti-


  20. #1760
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Prestige Katso viesti
    Ihmettelyavautuminen: Olen jo hetken ihmetellyt että mistähän tuo näkemys tulee että tuo 27.5 on firmojen puskema? Osaisiko joku valaista tätä näkökulmaa enempää? Yllä olevaan viitaten tottakai firmat on ensisijaisesti kiinnostuneita omasta hyvinvoinnista, mutta se ei lienee asiakkaisen hyvinvointia poissulkevaa? Ehkä jopa niin että useimmat firman varmaankin näkevät että heidän hyvinvointinsa perustuu asiakkaiden hyvinvoinnille?
    Voin yrittää valaista Tämä näkemys perustuu siihen, että myynti vetää paremmin, kun on jotain uutta ja parempaa tavaraa myytäväksi. Jos kaikki 26" kuskit siirtyvät 27,5" fillareihin, niin onhan se melkoinen riemuvoitto fillaripajoille (siis päivittävät kaluston saadakseen uuden rengaskoon käyttöön). Tämä taas edellyttää sitä, että 27,5" "osoitetaan" olevan parempi kuin 26". Tässä se näkemys ehkä pähkinänkuoressa ja pelkistettynä.

    Ja juu, tottakai asiakkaiden tyytyväisyys ja hyvinvointi vertautuu käytännössä aika suoraan firmojen hyvinvointiin ja menestykseen. Asiakaslähtöisyys on alalla kuin alalla kovassa huudossa, eikä suotta. Mutta kun kyse on kuitenkin liiketoiminnasta, niin mielikuvien luonti tehokkaalla markkinoinnilla tekee ihmeitä asiakkaiden "tarpeille", joiden tyydyttämisen he sitten olettavat kasvattavan hyvinvointiaan.

    Edelleen, itse en ole sataa metriä pidemmästi kokeillut 27,5"-fillaria, enkä myöskään väitä tietäväni onko se parempi/huonompi kuin 26". Kai tässä lähinnä on kyse skeptisyydestä markkinamiesten metkuja kohtaan.
    Mud, sweat and beers.

  21. #1761
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    662
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Prestige Katso viesti
    Ihmettelyavautuminen: Olen jo hetken ihmetellyt että mistähän tuo näkemys tulee että tuo 27.5 on firmojen puskema? Osaisiko joku valaista tätä näkökulmaa enempää?
    Giantin kaveri toteaa, että valmistajia voidaan ainakin osittain syyttää 29":n "puskemisesta" markkinoille. Tämä on muuten yksi parhaista Fillarif. langoista. Ansiantuntevia ja hyvin argumentoituja postauksia ilman sarvia ja hampaita. Ja minä en tiedä endurosta mitään tai edes aja ko. tyylisiä tapahtumia.
    Size is a matter of preference - http://pienetpyorat.blogspot.com

  22. #1762
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Näyttäis olevan melko yksimielistä, että 26" on menneen kesän kumia. No, sitä kumia niihin saanee vielä pitkään, joten ei aiheuta toimenpiteitä vielä. Mielenkiintoista nähdä miten nopeasti muutos tuolla ulkona tapahtuu, jos tapahtuu.

  23. #1763
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    N=6695060.441, E=394280.279
    Viestit
    2.192
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Näyttäis olevan melko yksimielistä, että 26" on menneen kesän kumia. No, sitä kumia niihin saanee vielä pitkään, joten ei aiheuta toimenpiteitä vielä. Mielenkiintoista nähdä miten nopeasti muutos tuolla ulkona tapahtuu, jos tapahtuu.
    Kai se on ruettava haalii kaikki käytetyt resut tonne talliin, uusiin oo vara. Niin se vaan kehitys kehittyy ja meikäläinen kalkkeutuu
    Skeptisesti perseaukisena funtsailee hän, onko tuolla reilulla tuumalla ratkaisevaa etua etenemiseen, nykyteknologialla kai saa jäykkää ja kestävää tuohonkin kokoon?
    -Usot sie jot myö uitiin?

  24. #1764
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Ei sillä semmosta etua, että kummankaan meistä olis tarve mitään päivittää tän takia. Enkä ole minäkään ostanu uusia kumeja maastopyöriin... no en muista millon. Sillon kun Alpinen rakentelin 2011 keväällä, niin ostin kolme vähän käytettyä kumia ja sitte vuos siitä pari vähän kokeiltua lisää. Hittojaks niitä joka vuosi ostelemaan kun ei ne ehi kulua pahki näin vähillä ajoilla. Mut joo, kiva nähä meneekö näin, että 26":ia runkkoja ei kohta pahemmin olekaan enää kaupassa.

  25. #1765
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Mut joo, kiva nähä meneekö näin, että 26":ia runkkoja ei kohta pahemmin olekaan enää kaupassa.
    Sittenpähän kun häviää niin joskus vuosien päästä se "keksitään" uudelleen .

  26. #1766
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Väittäsin että melkein kaikissa 26" pitkäjoustoisissa keskiö on pyörän akseleiden alapuolella kun ottaa huomioon dynaamisen sägin, ettei tuokaan mitään mullistavaa ole ajo vakauden kannalta.

    nimimerkillä, sain halvalla kalliit 26" kiekot ja tyytyväinen

  27. #1767
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Eiköhän se oo jo aika selvä juttu, että 27.5" ja 29" tulee olee vaihtoehdot uusissa paremman pään pyörissä. 29" hieman yleistäen enempi succispyörissä ja 27.5" enska/AM-pyörissä, vaikka poikkeuksia löytyy kumpaankin suuntaan. Ainoastaan DH:ssa ei oo 26" vs 27.5" kuvio ihan selkeytynyt, vaan siinä kestää varmaan pidempään. Toisaalta 26" pyöriä on myyty niin paljon, että ei ne minnekään katoa ja osiakin pitäis saada kaupasta pitkään. Tosin ehkä joistain hifimmistä palikoista voi alkaa pikkuhiljaa 26"-tuki kadota, esimerkkinä vaikka keulat tai hiilarikiekot. Toisaalta 27.5" keulaan käy 26" kiekot, mutta axle-to-crown mitta on hiukan pidempi ja offsetissäkin voi olla eroa. Ite en kyllä usko, että ero 26" ja 27.5" välillä on kovin suuri, vaan kyse on lähinnä evoluutiosta. Tarkan markan tyypit pysyy toistaseks 26":ssa ja poistaa hyvään hintaan hifejä 26" pyöriä ja palikoita...

  28. #1768
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti telliv Katso viesti
    Sittenpähän kun häviää niin joskus vuosien päästä se "keksitään" uudelleen .
    En tiedä, mutta on tainnu 24" hävitä DH:sta kans. Takapyöränäkö ne ovat olleet... Kyllähän toi pitkään onkin elänyt 26". Taidan alkaa speksaamaan... muahah! (toivottavasti en vielä pariin vuoteen)

  29. #1769
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Eiköhän se oo jo aika selvä juttu, että 27.5" ja 29" tulee olee vaihtoehdot uusissa paremman pään pyörissä. 29" hieman yleistäen enempi succispyörissä ja 27.5" enska/AM-pyörissä, vaikka poikkeuksia löytyy kumpaankin suuntaan. Ainoastaan DH:ssa ei oo 26" vs 27.5" kuvio ihan selkeytynyt, vaan siinä kestää varmaan pidempään. Toisaalta 26" pyöriä on myyty niin paljon, että ei ne minnekään katoa ja osiakin pitäis saada kaupasta pitkään. Tosin ehkä joistain hifimmistä palikoista voi alkaa pikkuhiljaa 26"-tuki kadota, esimerkkinä vaikka keulat tai hiilarikiekot. Toisaalta 27.5" keulaan käy 26" kiekot, mutta axle-to-crown mitta on hiukan pidempi ja offsetissäkin voi olla eroa. Ite en kyllä usko, että ero 26" ja 27.5" välillä on kovin suuri, vaan kyse on lähinnä evoluutiosta. Tarkan markan tyypit pysyy toistaseks 26":ssa ja poistaa hyvään hintaan hifejä 26" pyöriä ja palikoita...
    26 tuumainen huippupyörä on huippupyörä. Sen lisäksi freeride/dh palikat on niin kalliita, että tuskin sielläpuolella otetaan tuumakoon muutosta kovinkaan innostuneesti vastaan, koska silloin pitäisi kaikki palikat uusia. Käsittääkseni pätevät freeride ja dh-pyörät ei maksa 3.5 kiloeuroa, vaan paljon enemmän. Ja varsinkin, kun taitaa 26" olla niissä hommissa se paras rengaskoko.

    Mutta kyllä se taitaa niin olla, että vähänkään poljettavissa pyörissä 26 tuumaisille käy kylmät. Minulla on fillarilehden numero, jossa crescentin 29" ja 650B maastureita vertailtiin keskenään. Muistelin että tweeneri vei sen vertailun ihan numeroidenkin (kiihtyvyys, rullaavuus ja huippunopeus) pohjalta, mutta samalla kertaa siinä oli vähän samaa luonnetta mitä 26":ssa on. Vaikuttaa siinä mielessä hyvälle, että 29eriä en halua. On himpun verran tylsä ajaa, mutta sitä hyvää rullaavuutta tulee ikävä. Siinä mielessä ainakin minulla on kovat odotukset välikoon rengasta kohtaan.

    Itse päädyin 650B rengaskokoon vahingossa, kaikki mielenkiintoiset rungot kun oli 27.5". Tilasin ilman koeajoa, joten en sitten tiedä yhtään mistään mitä puhun kun en ole kertaakaan vielä päässyt ajamaan. Ainakin Hecklerin kohdalla Santa Cruz ei kovin paljoa rengaskoosta halunnu puhua, lähinnä he painottivat tiedotteissaan muita merkittäviä uudistuksia. Taisi siinä kuitenkin käydä niin, että markkinat (eli kuluttajat) painostivat firmoja tekemään välikoon pyöriä, ja myynti vilkastui sitäkautta.

  30. #1770
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    215
    Mun on ollu alusta alkaen vähä vaikee ymmärtää koko 650b:n konseptia. Käytän nimitystä 650b enkä 27.5", koska kuvaavampi nimi ois 27". Ei sillä, etteikö kehitys ois ihan ok ja hyväksyn, että 650b vyöryy läpi, mutta vaikee ymmärtää sitä mullistavaa hyötyä, minkä 25 milliä vanteen halkaisijassa (vrt. 63 mm 26 ja 29 välillä) tekee. Ihan siltäkin pohjalta, että kesän enskakisat ajoin 140/130 joustavalla 29:llä ja nyt uus pyörä on 180 joustava 26. Kiekkokoolla ON merkitystä, mutta molemmat kulkevat loistavasti, tosin aika eri tavalla samoissa paikoissa.

    Mulle oli aika selkee valinta kauppiaan takia hommata Spessu, joten 650b ei käyny mielessäkään. Jollain toisella pyörämerkillä oisin varmaan ostanuki 650b:n, vaikken siihen rengaskokoon varsinaisesti "uskokaan". Vähän rullaavampi, vähän painavampi, vähän heikompi kuin 26. Uskon, että geometria ja jousto vaikuttaa huomattavasti enemmän. Ellei se nyt mystisesti mene niin, että kuun ja tähtien asento osuu just siinä välikoon kiekossa kohdalleen ja siinä yhdistyy vain hyvät puolet 26:sta ja 29:stä.

    Toivotaan nyt, et omaan pyörään löytyy renkaita ja vanteita vielä muutaman vuoden, katellaan sitte uudestaan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •