Jahas, taidanpa tilata dx:stä noi liittimet jos kerran vesitiiveydellä ei ole niin väliä..kiitos linkistä!
Printable View
Jahas, taidanpa tilata dx:stä noi liittimet jos kerran vesitiiveydellä ei ole niin väliä..kiitos linkistä!
Linssi: ED LINSSI 10° (Partco Oy)
Led: EDEW-KLC8 (Partco Oy)
Jäähdytyselementin ja alumiinimateriaalit (levy ja putkea) hain PC-Netistä Nurmijärveltä ja maksoin niistä yhteensä hurjat 3 € eli romistavarasta on kyse. Yritän vääntää parempaa ohjetta tuosta led-mokkulan väsäämisestä, mutta toivottavasti noista valokuvista selviää jotain.
Suunnistajan kaupan valikoimassa on otsalamppujen liittimiä jos käy projektiin.
Dotlight:ltä lähestyivät mainoskirjeellä ja siitä hyvästä tuli tarkistettua heidän kauppansa. Listoilta löytyi Cree MC-E linssejä ja linssinpitimiä ja itse LED:ejäkin. Nyt ei enään tarvitse tilata Carlolta tukkupakkausta linssejä. P7-linssejä ei kaupassa ollut.
Yksi hyvä liitinsysteemi löytyy patteriavaruudesta:
http://www.batteryspace.com/index.as...OD&ProdID=3243
Nuita tulee omaan seuraavaan projektiin... kestää vettä ja pysyy kiinni (riittävän) tukevasti.
Eiköhän tuossa ole pientä liioittelua, tai sitten uudempia LED:ejä, kuin mitä yleisesti on myynnissä. 2160lm olisi aika optimi tuosta konfiguraatiosta.
Kun semmoinen 1500lumen riittää jo ihan kohtuullisesti metsäpyöräilyyn, niin ennemmin näkisin kilpavarustelun kohdistuvat muuhun tekniseen eleganssiin: Keveyteen, ulkonäköön, toiminnallisuuteen ja käytettävyyteen. Siis sen jälkeen, kun tuo 1500lm on saavutettu.
Jep, muistin totaalisen väärin. Sorry! Yksittäiselle ledille olikin lukema 228. Teijon tzydeemi on varsin katsetta kestävä esteettisestikin ja setti on kevyt. Mutta herra laittanee itse lisää infoa jos haluaa :)
Suunnistuspuolellakin on jotain yritystä... Siitä esteettisyydestä voi olla monta mieltä :D
Pitää huomioida myös tulevaisuus. Tulevaisuudessa maailma mustenee joten valotehoa tarvitaan yhä lisää. Lisäksi kun rakennetaan pitkäikäiset valot (ledienhän mainostetaan olevan pitkäikäisempiä kuin halogeenit) niin pitää varautua 60 ikävuoden jälkeen alkavaan hämäränäön heikentymiseen.
Tietysti pitää huomioida myös se että kun ledeillä alunperin haettiin virran säästöä niin nyt akut on kehittyneet niin paljon että voidaan rakentaa ledivaloista kunnolla sähköä syöviä ja palataan virrankulutuksessa siihen vanhaan halogeeniaikaan.
Mun mielestä jo 700-900lm alkaa olla riittävä pyöräilykäyttöön. Alamäkitouhu erikseen jos sellaista haluaa joku yöllä harrastaa. Ja miksei myös suunnistamiseen tuon pitäisi riittää. Sukeltamisessa tarvitsee sitten enemmän.
Sellainen n.700-900lm sopivalla valokuviolla ja noin 4 tunnin akulla mahdollisimman kevyenä olis mun mieleen ja varmaan seuraava projekti.
Valojen "teho" on 35W joten ei tuollainen akkupaketti olisi yhtään liioittelua. Ongelma vain on kun en tiedä miten akut käyttäytyy jos kytken esim. 3,7V 6600mAh akkupaketit kolme sarjaan ja kaksi tällaista sarjaa rinnan. Saan ulos 11.1V ja 13.2Ah mutta voinko tökätä laturin kiinni suoraan samoihin johtoihin mistä otan virran ulos. Vai pitääkö rakennella monimutkainen liitinhässäkkä jolla latauksen ajaksi kennot/akkupaketit erotellaan ja jokaista ladataan erikseen.
Käsittääkseni Li-ion ja Lipo akut vaatii vakiojännitteen ja virran mutta kennon varauksen noustessa tietyn rajan yli pitäisi virtaa pienentää/suurentaa. Käsittääkseni nuo kennot ovat hieman yksilöitä eli mistä tietää että kaikki kennot on samassa varaustilassa samaan aikaan.
Ja tarkemmin kun tutkii tuota linkittämääsi laturia löytyy sieltä maininta
"Other Thoughts: I use it with mystery 7.4v battery sold here .
And it also says on the box it can only charge 7.4v 800MAh battery and 11.1 1000MAh battery, but it works great with 900mah. I think you better not buy it for 11.1 2000mah battery"
Eli ei ehkä sovellu 13000mAh akun lataamiseen :(
Joka syksy olen väsännyt uudet valot ihan vain siksi, että olisi jotain askarreltavaa. Joka syksy valoista lähtee aina vähän enemmän valoa ulos. Toistaiseksi vuosittainen valon määrän kehitys on ollut nopeampaa, kuin hämäränäön heikentyminen. Luulen, että tämänhetkiset valoni tuottaa noin 1000lm (1x P7 ~500lm ja 6x Rebel ~500lm), eikä niillä ajaessa tunnu hämäränäkökyvyn olevan mitenkään tarpeellista. Lisäksi, kun Kaupinkanuunoiden ryhmä liikkuu maastossa, satunnaiset koiranulkoilijat ovat todella ihmeissään tuottamistamme valoilmiöistä. Samoin siirtymillä pihoista tulevat autot eivät koskaan yritä ajaa meidän letkan päälle. Väistäviä koiranulkoiluttajia kiittäessämme emme voi katsoa heitä silmiin; se kiitos ei ehkä menisi perille. Että kyllä se 1500lm vaan riittää. :o
Tee ensin rinnankytkennät. Kun kennot on rinnankytkettynä, kaikkien kennojen jännitteet on samat. Sitten voit kytkeä näitä 13200mAh 3.7V akkuja sarjaan se 3kpl. Nyt valvottavia kohtia akussa on maa 0V, ensimmäisen kennon jännite 3.7V, toisen kennon jännite 7,4V ja paketin plussa 11.1V. DX:n laturissa on liitin, johon kukin valvottava kohta akkupaketissasi liitetään ja täten laturi kykenee valvomaan akun latausta suunnitellusti.
LiPo-akun latauksessa käytetään vakiojänniterajaa ja vakiovirtarajaa. Syväpuretulla akulla on lisäksi syytä käyttää alempaa virtaa, kunnes saavutetaan noin 3V jännite. Siitä ylöspäin siis sillä normivirralla.
Aika usein latausvirraksi ilmoitetaan 1C. 800mAh akulla tuo tarkoittaa 800mA virtaa. Luulenkin, että tämän laturin käyttämä latausvirta on 800mA ja siksi sitä suositellaan vain 800mAh ja isommille akuille. 13200mAh akulle se on siitä huono laturi, että lataus kestää melkein vuorokauden. Lataus kestää pitempään, kuin 800mA virrasta suoraan laskettuna tulee, sillä virta hyytyy jänniterajan ansiosta loppua kohden.
Nykyisen settini kanssa olen päätynyt seuraavaan kehittämisjärjestykseen.
Mitä alempana listalla asia on sitä tyytyväisempi olen nykyiseen settiin tässä kohdin.
1. Luetettavuus
2. Ominaisuudet (tehonsäätö, akkujen tilan seuranta)
3. Käytettävyys (Käyttökytkimien toiminta / sijoittelu, lataaminen)
4. Esteettisyys (valopään muoto, kiinnitysten toimivuus, johdotukset)
5. Paino
6. Käyttöaika
7. Teho
8. Valokuvio
Luotettavuus kuuluu mielestäni aina ensimmäiselle sijalle, syksyisessä metsässä ei ole kenelläkään hauskaa siinä vaiheessa kun valot sanoo työsopimuksen irti.
Ominaisuudet. Tämä on loputon taski, ehkä siinä vaiheessa kun valopää säätää automaattisesti valokeilaa sen mukaan minne ajajan silmät on tarkennettuna voidaan puhua täydellisestä valosta.
Käytettävyys. Kunka helppoa vaikeaa valon käyttö on. Jos joka kerta tarvitsee puljata puoli tuntia nippusiteiden kanssa ollaan kaukana helppokäyttöisyydestä. Jos kypärä valon johto kauhoo jokaisen vastaantulevan oksan mukaansa ei käyttö ole mukavaa. Käytettävyyden parantaminen helpottaa myös ajamista. Jos akku on purettava osiin joka kerta kun haluu ladata ei akkua lataa tarpeeksi usein.
Esteettisyys. Tavoitteet tulee asettaa korkealle, niin saa edes tyydyttävää aikaiseksi. Siisti kokonaisuus helpottaa käyttöä ja on mukavampi esitellä kavereille. Tämäkin on loputon taski, aina on varaa tehdä asia siistimmin, pienemmin, tai ainakin mustana.
Paino. Tämä kuuluu olla jokaisessa maastopyörän kehittämis hankkeessa mukana.
Käyttöaika. Siinä vaiheessa kun valo palaa täysillä 24h ja latausaika on < 10min voidaan tämä asia ehkä jättää hetkeksi sivuun.
Teho. Nykyiset teholedit tuottaa tarpeeksi lumeneita, varsinkin jos lampussa on niitä yli 3kpl. Mutta, tämä jos mikä on mielipide kysymys. Toisaalta pimeässä ajamisen viehätys on viime aikoina kärsinyt kovasti. Onkohan niillä 8kpl teholedillä jokin vaikutus asiaan?
Valokuvio. Tämä on erittäin tärkeä asia. Onnistunut valokuvio maastopyöräilyssä poikkeaa melko lailla esim taskulamppujen vaatimuksista. Nykyinen HammerStar II on mielestäni onnistunut tässä suhteessa hyvin. Haaste on säilyttää tämä seuraavan sukupolven desingeissä.
LiPo-akun lataukseen kannattaa hankkia balansoiva laturi. Itse ostin täältä tämmöisen. Tuon kaveriksi tarvitsee lisäksi 12V virtalähteen jonka itse rakensin wanhasta puuceen ATX-powerista (netistä löytyy ohjeita). Mutta toimii kyllä oivasti, en tosin ole mitannut kennojen jännitettä latauksen jälkeen vaan olen luottanut sokeasti laturin ilmoittamiin arvoihin. LiPo-akkuja saa välillä sangen halvalla esim. iipeistä. Tilasin kaksi 4S 4Ah akkua ~25 EUR/kpl kotiin toimitettuna. Moisesta saa virtaakin sen verran reippaasti ulos, että esim. 35W HID leimahtaa liekkiin, toisin kuin wanhalla ja väsyneellä 12V/4Ah NiMh-akullani joka vain tyhjeni muutamassa sekunnissa :D Esim. täältä saa näköjään myös kohtuullisen edullisesti no-name LiPo-akkuja. Omanikin ovat jotain nimettömiä, mutta tuntuvat toimivan. Mikä lie niissä merkki-akuissa sitten maksaa? Korkea C-luokitus?
Hmm.. pitäisköhän virittää villariin 2 x Boschin "bi-xenon" valot? Kiilaisinko niillä kilpavarustelussa kärkeen?
Mitä noista halvoista lipo akuista on tutuilla ollut kokemusta, niin suosittelen lataamista vain palamattomalla alustalla tai latauspussissa. Jostain syystä ne kaikkein halvimmat on nimenomaan niitä kaikkein halvimpia.
Ja muutenkin tuon askuston kanssa kannattaa käyttää vähän järkeä. Kun nippu lipoja sippaa kesken metsälenkin, voi pimeässä metsässä ihan oikeastikin vituttaa. Siirtymä kotiinkin voi olla hiukka vaarallinen tempoilla autojen kanssa ilman valoja. Toisaalta tuplilla (otsa ja stonga), voi tuurin korvata varmuuskertoimella.
Voi olla korkeampi C-luokitus. Voi olla parempi suojapiiri. Voi olla tehty puhtaammista raaka-aineista, paremmissa olosuhteissa ja paketoitu huolellisemmin (vesi tuhoaa akun, ja mitä enemmän sitä valmistusvaiheessa sisään jäi tai jälkikäteen sisälle pääsee, sitä nopeammin akku hajoaa itsekseen). Voi olla yleinen valmistuksen laatu. Tai sitten hinta voi selittyä vain sillä, että joku tunnettu valmistaja uskaltaa oman maineensa uhalla luvata, että kyseessä on toimiva tuote. Jotkut halpikset kun varmasti tulevat ihan samalta valmistuslinjalta kuin merkkituotteetkin. Tietäisi vaan varmasti, mitkä.
Ei ne hintaerot kuitenkaan niin suuret ole merkkituotteilla ja halpiksilla. Kertaostoksella pitäisi selvitä vuosia. Akusta/akuista riippuen... Tunnin palkka? Kolmen tunnin palkka? Päivän palkka? Baari-illan hinta? Murto-osa baari-illasta?
Ja mitä sillä saa? Mielenrauhan siitä, että tuote toimii siellä metsässä? Mielenrauhan siitä, että voi hyvillä mielin poiketa pihalla viemässä roskapussin vaikka akut ovat kiinni laturissa? Että voi nukkua samassa huoneessa? Jättää tarvittaessa akut latautumaan vaikka työpäivän ajaksi?
Kännykässäni on litiumakku, enkä tunne mitään huolta sen lataamisen kanssa. Enkä läppärin akkujen, nekin litiumpohjaisia. Vähän kyllä mietityttää, että miksi pitäisi jonkun kympin säästön vuoksi ostaa halpiksia idänihmeitä, jos sitten joka kerta kun laittaa akun kiinni laturiin taustalla on ajatus, että tuotetta ei voi jättää yksin. Ettei voi luottaa siihen, että tuloksena on täyteen ladattu akku eikä joku roomalainen kynttilä, joka huonolla tuurilla voisi vaikka polttaa koko talon. Jos sitä saa lukea, että jollain on akku posahtanut tai kenno ei ole toiminut tai jotain muuta vastaavaa, tai että laturi tuntuu toimivan vähän miten sattuu, niin vähän kyllä tekee mieli miettiä, miksi sellaisia omaan kotiinsa haluaisi.
Mitä työ ootte syäny? Soitan poliisille kohta noin negatiivisesta ajattelusta! Selvästi riskiainesta!
Mun kaek palkka ja vähän päälle menee nykyään iha muuhu ku akkuihin, baarissakaan en rahaa tuhlaa ni ei säästy sieltäkään :( Ehkä mieki joskus kans siirryn niihi lottovoittajiin joita tää maa on kuulemma täynnä, sit voin maksaa 4x hinnan samasta akusta ku siinä o komiammat teipit.
Noissa mun akuissa ei oo miun tietääkseni mitään suojapiirejä. Suojauksen hoitaa ladattaessa laturi, käytettäessä valon oma elektroniikka (bFlex). Onko niissä kalliissa sitten joku suojaus? Ei kai? Miksi sitten erikseen myydään niitä kennovahteja yms?
Enkä mie nyt iha usko, että ne siellä kehitysmaassa sentään sateessa noita akkuja tinaa. Eihä noita oo merkkiakkujakaan suojattu vedeltä ni tuskin sen suojauksen puute sinällään on ongelma halpiksissakaan. Joltain RC-voorumilta luin jonkun huolestuneen kansalaisen kysymyksen koskien juurikin vettä sekä LiPo-akkuja ja konkarit(tm) vastasivat, että dount vöri. Ni emmiekää sit.
Joku tässä ketjussa (troh?) kertoi lipo-akkunsa pullistuneen ladattaessa, mutta muistaakseni syy oli laturissa, ei akussa. Kyllä kai ne saa posahtamaan kaikki jos lataa Väärin(tm)? Omiani olen ladannut ihan huoletta 1C viralla 4,20V / kenno asti. Ei o ollu onkelmia. Tunnustettakoon nyt tässä kuitenkin se, että käyttö on vielä toistaseks ollu laporatoorio-olosuhteissa tapahtunutta ööh.. risöörts änt teve-lopment toimintaa eikä mitää oikiaa loskap*ska-vesisade-villarointia. Voihan toki olla, että ne räjähtää heti ku vie pihalle, mutta jotenkin en usko. Vaan eikös noita läppäri ja kännykkäakkuja juurikin oo maailmalla posahdellu?
Ja mitä tulee mr. mutanaaman mainitsemaan järjenkäyttöön ja valojen simahtamiseen metsässä ni en nyt iha oivalla mikä yhteys niillä oli tähän? Sippaako LiPo-akut jotenkin eritavalla kuin muut akut? Vai vaan halvat LiPo-akut? Sen ainoan kerran ku mulla on valot pettäny (lohjalla) ni se oli mun oldskool halogeeni Sanyon laatukennoista kootulla NiMh akulla. Oli nääs hajonnu se polttimo. Ja kyllä; iha oikiasti meinas v*tuttaa ku sitä pimiäajoa nii hartaasti ooteltiin. Tosin sitähän sit kyllä sain mitä halusinkin. Pimiää oli. Voin kertoa, että Petzlin Tikka ei ihan riitä pimiässä metsässä pyöräilyyn. Tai ois ehkä pitäny päivällä ajaa enemmän ni ois voinu sit pimiällä olla vauhti sopiva tuolla Petzilläkin ajeluun.
Mie lähes poikkeuksetta ostan parasta mitä kaupasta saa tai vähintään parempaa keskitasoa, tai olen ilman. Tässä LiPo-asiassa en kuitenkaan nähny syytä niin tehdä. Osittain tosin siksi, että tarkoitus oli vaan ensin kokeilla juttuja eikä tehdä sitä über-bestest-evAr-hilavitkutinta.
No höh. Viimeksi söin mysliä. Tosin erilaisia kasviuutteitakin on tässä tullut nautittua (piparminttu- ja kamomillateetä). Itsehän kysyit, että mitä niissä voi olla erona. Ei välttämättä mitään. Mutta mitä nyt olen lueskellut esim. DE:n käyttäjäkokemuksia sieltä firman omilta sivuilta, en ole oikein ollut vakuuttunut tuotteiden laadusta. Niistä sentään näyttäisi saavan tietoa, toisin kuin monista muista halpiksista.
Ai että negatiivista ajattelua? C'moon, me ollaan suomalaisia ja nyt on syksy ja musta maa! Negatiivisuus on ihan luonnollista, ennemminkin sitä ylenpalttisesta hurmoksesta pitäisi sini- tai valkotakkeja hätiin kutsua. :D
Veden suhteen taisin vähän liiotella. Perusajatus oli se, että litiumpatterien elektrolyytit hapettuvat itsekseen, käytti akkuja tai ei, ja mitä puhtaammat raaka-aineet ja puhtaammat valmistusolosuhteet, sitä hitaampaa hapettumisen ja näin kapasiteetin pienenemisen pitäisi olla. Oli minulla muistaakseni joku hyvä linkkikin joskus, mutta en nyt jaksa sellaista etsiä.
Enkä kyllä ole vielä litiumeihin siirtynytkään. On tämä oma lampunrakennus ollut vähän sellainen etenemätön ikuisuusprojekti, kun käyttöäkään ei kuitenkaan niin hirveästi olisi. Ja sellaista mille ei ole käyttöä, harvemmin tulee ostettua. Pitäisi varmaan olla itsekin joku lottovoittaja. Voi tosin olla, että lottovoiton napsahtaessa mentäisiinkin akkukaupan sijaan sellaiseen putiikkiin, joka myy ihan niitä valmiita teholamppuja. :rolleyes:
Jahas, nimim. JH1:n valo on huomattu kansainvälisissäkin piireissä :) Ja kiits ko. henkilölle oivasta rakennusselosteesta. Nyt mieki tiiän miten nuo step-down -härpäkkeet toimii. Valmistajan saitilta löytyvää speksiäkin tavasin puoli-iltaa kun aloin pohdiskelemaan josko uskaltais viritellä P7:lle regua iha isse. Ei pitäis olla paha rasti. Amatöörille löytyy valmistajan saitilta myös excel-pohjanen laskuri mille voi kertoa paljonko annetaan sähköä ja paljonko sitä pitäisi mennä ledille/ledeillä ja se sitten kertoo koNponenttien arvot sekä myös sen jos homma ei onnistu laisinkaan.
Sitä mie vaan sitten pohdiskelin notta kuinkas taajaan sen pitäis piestä (hakkuri --> hakkaa --> pieksee) jottei silmä erota mitään vilkettä tahi välkettä jos siihen virittää jossain vaiheessa vielä pwm-himmentimen jatkoks? Sehän mahdollisesti vaikuttaa siihen, eikö? Vieälä ku jostain löytyis vastaava oiva selitys noista pwm-vermeistä, ei heti äkkiseltään sattunu silmään ku koitin etsiä. Mikrosontrolleerin ohjelmointi ei tuottane onkelmia, mutta se piirisuunnittelu..
Mandariinia ja salmiakkia, etkä soita:mad:
Toi mitä esko mainitsi latauksista on juuri se mitä tarkoitin. Näitä eri akkuja on tullut tutkittua aikas paljon, ja kun tehdään sukellusvalaisimia, niin jotenkin riskien minimoiminen tuntuu kivalta ajatukselta. Sullakin on lampussa BFlex, joka suojaa akkuja ylipurkaantumiselta ainakin noin periaatteessa. Sen toiminta ei sitten takaakaan akkujen suojausta kylmässä. Akkujen jännite saattaa romahtaa muutamassa kymmenessä sekunnissa "turvallisesta" tyhjään. Jos akuilla ei ole suojausta, saattaa lithium akku lopettaa toimintansa lopullisesti. Juu, kokemus puhuu:D, onneksi oli nanoakut. Taskledin vehkeissä se suojauspiiri on kai suunniteltu, ettei se heti katko mitään, vasta minuutin päästä. Nooo, oma mokahan se oli, olis pitänyt laittaa enemmän hystereesiä varoituksen ja sammumisen välille.
Kaikki akut voi periaatteessa possahtaa yliladatessa, mutta kyllä noi lithium-pommit on siinä kyllä ihan ylivetoja. Sitten kun käytetään 9€ maksavia DE:n latureita ja akkuja ilman suojia, niin saattaapi olla tuo lataaminen pitkällä aikavälillä jo hiukka riskaabeliakin.
Tuossa hippasen viihdykettä siitä vesijutusta
http://www.youtube.com/watch?v=v7abq...eature=related
Tuossa pikalataamisesta ilman pussia
http://www.youtube.com/watch?v=YCWdn...eature=related
Tuossa mekaanisen suojauksen tärkeydestä
http://www.youtube.com/watch?v=4OsBc...eature=related
Sopivat lipat ja akku kiveen, jeee:D.
Ja siis mitään ei tapahdu, jos akuissa on suojaus, laturi on kunnossa, akkuja valvotaan ja plaa plaa plaa
Mjaa? Mie olen niistä taskledin dokkareista ymmärtäny, että ku jännite laskee asetetun rajan alle niin pistetään virta poikki. En muista mistään viiveestä mainitun. En myöskään ole kokeillut vielä kuinka se toimii vai toimiiko ollenkaan. Eikö ne kalliit akut sitten kärsi samalla tavalla ku halpiksetkin?
Mjoo-o. Mieki noita akkujani yleensä sahaan ja revin pihdeillä auki sekä heitän vesiämpäriin.. rite :rolleyes:Lainaus:
Kaikki akut voi periaatteessa possahtaa yliladatessa, mutta kyllä noi lithium-pommit on siinä kyllä ihan ylivetoja. Sitten kun käytetään 9€ maksavia DE:n latureita ja akkuja ilman suojia, niin saattaapi olla tuo lataaminen pitkällä aikavälillä jo hiukka riskaabeliakin.
Tuossa hippasen viihdykettä siitä vesijutusta
http://www.youtube.com/watch?v=v7abq...eature=related
Tuossa pikalataamisesta ilman pussia
http://www.youtube.com/watch?v=YCWdn...eature=related
Tuossa mekaanisen suojauksen tärkeydestä
http://www.youtube.com/watch?v=4OsBc...eature=related
Sopivat lipat ja akku kiveen, jeee:D.
Ja siis mitään ei tapahdu, jos akuissa on suojaus, laturi on kunnossa, akkuja valvotaan ja plaa plaa plaa
Tuossa latausvideossakin on oikein tarkoitushakuisesti aiheutettu tuhoa, kommenteissa kerrotaan tarkemmin. Kuten todettua niin posahtaahan ne jos tarpeeks yrittää.
Sen sijaan tuo kepilläpieksemisvideo olikin jo edes vähän huolestuttavampi. Melko herkästi näyttää lähtevän. Oma tulee kyllä pehmustettuun pussiin sitten ku pyörään asti pääsevät, samaan tyyliin ku miun oldskool-valon NiMh-akkukin, joka on muuten kestäny hämmästyttävän hyvin paukutusta satulan kiskoihin ja kuraveden roisketta takarenkaasta. LiPoille laitan pehmusteeks solukumia. Tuossa wanhassa o akun ympärillä vesieristeenä joku iha tavallinen pakastepussi ja sen päällä sitten muistaakseni n. 2mm solumuovia ja ite pussi on viissatasta corduraa:
http://fistagon.org/~janne/valot/IMG_0016.JPG
Taskledin vehkeissä on snadi viive, ja se on niissä ihan tarkotuksella, mulla oli vedetty säädöt hiukka liika tarkalle.
Juu, ei se hinta vaikuta siihen, kuinka heposti lithium kässähtää. Nanot ei vaan räjähtele erilaisesta tekniikasta johtuen.
Ja toisaalta, kaikki ei laita akkujaan edes kunnoliseen pussiin, vaan vetää ne minnarinsiteellä suoraan kiinni runkoon. Mitenköhän vaikuttaa alumiinin kestävyyteen?
Minä ainakin kerroin omia kokemuksia Hobbycityn halppis lipon pullistumisesta latauksen aikana. Latauslaitteistosta vika ei johtunut. Laturina kunnon RC Lipolaturi balancerilla.
Huonolaatuinen akku oli luultavasti syynä. Jollain oli jenkkivoorumin mukaan samainen akku pullistunut jopa säilytyksessä kaapissa. Nyt käytössä on ollut toisen merkkinen halppis lipo ja hyvin toimii. Tämä ei ollut nyt se kaikista halvin. Mutta edelleen halppis verrattuna näihin merkki lipoihin.
Eipä nuo Lipot lamppu käytössä mitään hengenvaarallisia ole. Akuista otetaan murto-osa tehosta ulos kun jossain RC käytössä niistä on puristettu vuosia jo kaikki mehut ulos. Ja tontittaa ne helikoptereita ja lentokoneita ilman suurempaa dramatiikkaa. Toki jotain suojaa sillä akulla on hyvä olla. Esim. juomapullossa nuo kulkee näppärästi.
Täh? Se oli joskus 2006 kun minnarin siteillä paljaita kenonja stemmi alle köytin. Nykyään ne paljaat kennot on kutistemuovin sisällä ja sitten sillä minnarin siteellä rungon vaakaputken alla. :) Ja oikeasti se minnarinsidekin on joku Tour de Tampereen arvontapalkinto ajalta, jolloin en ollut seuran jäsen.
Joskus olen saattanut kertoa, että väärinkäytetty kenno hieman pullistui. Totta, niin on käynyt. Kenno jolle näin tapahtui, on käytöstäpoistettu kännykän akku, jonka pelastin kierrätyspöntöstä testejä varten. Alunperin se on laatuvalmistajan tekele, joita ei ole räjähdellyt alkuperäisessä käytössä.
Jos uusia LiPo-kennoja pitäisi ostaa, niin minun tilaus lähtisi DX:lle. Sieltä saa suojattuja 18650 kennoja luvatulla 2500mAh kapasiteetilla ja ne on yleisesti havaittu ihan toimiviksi. Hintakin on hyvä. DX:n käyttäjäpalautetta tulee lukea kriittisesti, sillä osa palautteen antajista ei selvästi tiedä, miten tuotteita tulisi käyttää.
A123 kennoja (Lienee juurikin näitä Mutanaaman suosikkeja) voisin myös kokeilla. Flinkerbergille en ole jaksanut soittaa, vaikka Suomen edustaja onkin. Veikkaan, etteivät ole kiinnostuneita minun tilausmääristä. A123 kennoja saa joistain ulkomaan RC-kaupoista. En tosin muista, missä niitä olen nähnyt, mutta eiköhän google tiedä.
Mitä tulee LiPo-akkujen hytymiseen metsässä, niin siitä on kokemusta. Kennojen räjähdystä peläten oli joskus alkuaikoina tehnyt kylmäjuotoksen yhteen kennoon ja tärinä sitten irroitti tuon juotoksen. Lieneekö minnarinside ollut löysällä? :cool: Irronnut johti aiheutti pätkimistä siinä määrin, että kennojen suojat laukesi ja pimeys koitti. Tämä oli kuitenkin selvä käyttäjän virhe, ei kennojen ongelma. Toinen tapaus, jossa pimeys tuli metsässä johtui siitä, että olin liikkeellä liian pienellä akkupaketilla ja kennojen tyhjentyessä syväpurkaussuoja meni päälle. Taas käyttäjän moka.
Toistaiseksi yksikään LiPo-akku ei ole räjähtänyt minun käsittelyssä. Lataan niitä yön yli ja nukun ihan hyvin. Latauksen kylläkin teen autotallissa, jossa suurempikaan liekki ei saa kovin pahaa vahinkoa aikaiseksi. Nyt talvella siellä kyllä on valkoinen auto, joka saattaisi muuttua harmaaksi.
Hmm, eipäs jostain syystä ole tuo vaihtoehto tullut mieleen.. :) Purin pari canonin videokameran akkua ja kasasin niistä kennoista kaksi 3,7V akkua. Noihin piti vielä metsästää erilliset suojapiiri. No, seuraavan akun kasaan noista DX:n kennoista. :) Kapasiteettikin on luultavasti lähempänä oletettua, kuin niissä videokameran akkujen kennoissa.
Kertokaapa viisaammat tulkitsinko oikein tämän dc/dc-muuntimen speksejä. Eli olisiko tuo piiri sopiva p7 ja 12V akun väliin? https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/w...A/06960447.pdf
Räpsin muutaman kuvan vertaillessani Diy-Mte P7konlux vastaan Mte-Cree mc-e fikkari vakioajurilla, katsella ja ihmetellä voi tuolla http://mteebee.pinkbike.com/album/P7-MC-/ . Toivottavasti tuo mc-e ei ole oikeasti noin paljon huonompi vaan kärsii huonosta ajurista..Täytyy toistaa testi kun saa Creelle hommattua paremman ajurin. Vinkkejä ajurista joka sopisi 11,1v akkupaketille ja mc-e ledille??
Kyseinen härpäke ei taida tuotaa vakio virtaa vaan vakio jännitettä.
P7:n elinkaari on kohtuu lyhyt tuon laitteen takana. Jos tavoitteena on huonolaatuinen kertakäyttösalama voisi ko kytkentää hyödyntää.
Jos MC-E on "kaikki rinnan", sopii samat ajurit, kuin P7:llekin. Jos voit laittaa MC-E:n sarjaan, tasklediltä löytyy fatman ja maxflex.
Edit 2s2p kytkennälle toimisi Konluxin 1400mA ajuri, kunhan laitat pienet balansointivastukset kummankin haaran eteen. Esim 0.1ohm
Älä ny noin tyly ole. :o Candlepowerforumsilla isot pojat väittivät taannoin (en jaksa etsiä linkkiä), että P7:n antama valon määrä kasvoi aina 10A saakka. Hyötysuhde lienee heikko jo vähän alemmallakin virralla. Mutta jos jäähdytys on kunnossa, niin saattaa loistaa jonkin aikaa aika hyvin. :D
Inputtiin sopi 12V, outputti jännite säädettävissä ja outputti virta 6A. Ehdin jo ajatella että maksimi outputti virta olisi tuo 6A ja antaisi vain sen minkä tarvii. Mutta ilmeisesti tuuppaa tuon 6A väkisellä ulos tai p7 ottaa niin paljon virtaa mitä on tarjolla? Sitten se kaipaa vaan kaksi p7 perään?
Ennemmin vaikutti siltä, että se tuuppaa sen säädetyn jännitteen ulos ja virtaa menee se mitä sitä nyt sattuu menemään. LED:ien kynnysjännitte laskee lämpöjen noustessa. Kun kynnysjännite laskee, LED:lle syötetty teho kasvaa. Kun teho kasvaa, LED lämpenee lisää. Pian LED muuttuukin siniseksi ja sitten se sammuu.
Jos kuitenkin haluat käyttää juuri tuota teholähdettä, voit laittaa vastusta LED:n kanssa sarjaan. Arviolta semmoinen 0.33ohm riittää poistamaan ongelman. U=R*I=0.33*2.8 =~1 ja P=U*I= ~1*~2.8A = ~3W Tuo lämpö kannattaa sitten johtaa jonnekin muualle, kuin LED:n lämmittämiseen. Ulostulojännite saa nyt pienen toleranssin, mutta tarkista säädöt pienen "lämmityksen" jälkeen.
Toinen keino poistaa ongelma on laittaa 2kpl P7 LED:iä. Ei se moduli kuitenkaan anna niin paljon kuin lupaa, eikä ainakaan niin paljon, että ongelmia syntyisi. Varmuuden varalle vielä ylimitoitettu jäähdytys. Lenkkikaverit saattavat moittia, kun eivät saa edes omaa varjoaan häivytettyä sinun edessä.
Sortsi:D
Jossain näin kuvan, jossa paketti oli kiinni juomapullotelineen alla tai yllä, emmäenäämuista, enkä tiennyt tuosta sun jutusta mitään. Ei ne sieltä vaakaputken alta mihinkään osu, vaikka miten pannuttais.
Mullahan on omat asiallisesti kuminauhalla kiinnitetty pullotelineeseen, ja liitinkin roikkuu suojaamattomana sivulla. Mutta kun siihen lentää tarpeeksi kuraa ja paskaa, on sekin vesitiivis. Ihan totta, on se.
Ei niitä flinkenbergillä haittaa, vaikka yhdenkin tilaa, hinnaltaan ne on samanlaisia ympäri maailman, no ehkä suomessa muutaman pinnan kalliimpi. Mä olen ottanut niitä valmiina 13.2V paketteina, muodon voi valita itse, eikä vaikuta hintaan
Noi linanot vois olla tulevaisuuden hankintoina fiksumpia, mikäli kasaa kokonaan oman lampun. Taskulamppu P7 sovellukseen noi ei oikein sovi.
Nopea googlaus paljasti, että noita sais ihan sopivan kokosina jöötteinäkin
D45mm x 115mm/32wh, eikä ois kalliskaan. Toimitusaika on kyllä melkonen, ilmeisesti valmistavat kennot ihan malmista alkaen kun kestää 45 päivää ja tuovat ne soutuveneellä kun toimitukseenkin kuluu 8-10 viikkoa.
Mitä eroa on LiFePo4:llä ja LiFePo:lla?