riippuu rokpoksin mallista 4 - 20 naksua.. xc32 oli muistaakseni 4 naksua ja pike:ssä 20 naksua..
Printable View
riippuu rokpoksin mallista 4 - 20 naksua.. xc32 oli muistaakseni 4 naksua ja pike:ssä 20 naksua..
ei pitäis olla mikään voimailulaji tuo reboundin säätö.. joskus oli ainakin halvemmissa tk-vaimentimissa portaaton vipu joka kääntyi about 45 astetta..
Valmistaja lienee Suntour, muuta tietoa ei tähään hätään ole. Osoittautui, että toisessa putkessa on pari kierrejousta ja toisessa on yhdistetty typpitäytteinen kaasujousi-/öljyvaimenninyhdistelmä. Kaasut tuntuivat olevan tallella enkä päästänyt niitä karkuun. Vaimenninosa purkautui helposti ja öljyt olivat aikojen saatossa poistuneet omille teilleen. Puhdistus ja uudet öljyt tilalle ja elementtiin alkoi tulla vaimennustakin. Vaimennuksen säätöruuvi, jolla ennen huoltoa ei ollut mitään vaikutusta, alkoi tehota ja kun sen kääntää aivan kiinni, vaimenninelementti menee jumiin. Täytyy viikonlopun aikana niputtaa keula ja testata. Lienee sanomattakin selvää, että eihän se mikään pro-tason keula ole mutta varmaankin parempi kuin vielä hetki sitten.
Siinä on TK-vaimennus. Se ei käänny edes 45 astetta, ehkä 30 ja tosiaan portaattomasti. Ja se kääntyy sen tosi helposti, jonka jälkeen tulee stoppi. Kestääköhän se edes säädössä, kun on niin herkkä? Onko se sitten vain tuossa? Jotenkin ei vain odottaisi noin pientä säätöaluetta ja noin tunnotonta, noin kevyesti kääntyvää.
Aukaisin Manitou Sliver Super 2007 -keulan ensimmäisen kerran. Sisältä löytyi aika mielenkiintoista tavaraa. Toisesta alajalasta valui loraus tummanvihreän rään tapaista litkua/mönjää. Toisesta taas tuli kunnon loraus kristallinkirkasta, mutta pistävän hajuista vettä?! Ja sen jälkeen maitoa (tai siltä se ainakin näytti). Vaimennuspuolelle oli jääneet kermat. Pääsyy huollolle oli kuitenkin kulumaan alkanut liukuputki. Sisältä löytyikin liukupintansa puhki kuluttaneita liukuholkkeja, joita ei saa mitenkään irti. Näyttävät olevan hurjan lujassa.
Edes ylempi liukuholkki ei liikahtanut kun koetin vääntää sitä ylös meisselillä ja rengasraudalla. Alempi on jossain niin syvällä ettei siihen edes pääse oikein käsiksi.
Ei tiedä oikein kannattaako alkaa uusiakaan etsimään ennenkuin entiset on saatu irti. Onkohan mitään konsteja? Lämmittäminenkään tuskin auttaa kun molemmat ovat varmaan samaa alumiinia. Saattaisihan se ulompi ainakin dremelillä lähteä mutta ei kehtaisi hajottaa entisiä ennenkuin on varmaa että saa uudet sitten tilalle.
Kyllä tuolla varmasti sen pystyy säätämään. Ihmettelen vain tuota mekanismia. Kun on jotenkin tottunut siihen, että kun kääntää jotain, niin tulee kunnon vaste ja mielellään vaikka se naksahdus, niin tietää, monennessa pykälässä on. Ei minulla toistaiseksi ole itse vaimennuksen toiminnasta pahaa sanottavaa. Ihan hyvältä se tuntuu. Minulla on tosin ajatuksena ollut tässä koko ajan, että jos tulee hyvä tarjous, niin otan sen Reban ja tästä jää sitten hyvä haarukka toiseen pyörään, jossa on jokin vanha Dart. Pyörä oli kolme sataa halvempi kuin käytännössä vastaava Reballa, niin laskin, että jään selvästi voitolle, kun eihän tämäkään haarukka ihan ilmainen ole.
Pystyy säätämään.Lainaus:
En nyt mene juuri tuosta kyseisestä keulasta takuuseen, mutta noissa halvoissa TK-malleissa se "säätö" oli joissain keuloissa joku on/off tyylinen homma ja itse reboundia ei pystynyt säätämään.
Noitakin on näköjään (ainakin) kahta versiota. Minulla on kaksi Reconia joista Silverissä on juuri tuo mainitunlainen mutta on siinä ehkä 90 astetta matkaa sekä aika hyvä vastus ja Goldissa sitten taas pyöritettävä nuppi jota saa vääntää reilun kaksi kierrosta laidasta toiseen.
Mites kun ostin kunnon keulan ja se toimii kyllä, mutta liukuputket vaikuttaa kuivilta ajossa. Liikkeessä sanoivat että laittavat litkut mutta minä maksan. Itse en vain saa kiinni ajatuksesta että maksan monta sataa keulasta, ja se pitäisi viedä takaisin liikkeeseen ja maksaa asiasta mikä olisi pitänyt olla kunnossa kun otin kepin paketista?? Onko tällaiseen jotain viksua ajatusta jollain heittää???
“Don’t buy upgrades, ride up grades.” Eddy Merckx
Emmää märkää tarkoittanutkaan, lähinnä ohutta kalvoa... Huoleni ko. keulan kanssa on varmaan se että käykö ne sisuksekki ny kuivana, ja paskon sen ajamalla. Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ole(kiitos CamoN :-)) ikinä en ole keulaa avannut, kun en osaa, niin ymmärryskin on vähän heikonlainen sisäisen sielun elämän suhteen... Yritän vain kovasti oppia ajamaan ja säätämään ensin:-) revelation ryskypyörässä toimii hienosti, ja siinä näkyy liukuputkissa ohkainen kalvo. Oman ajamisen kautta oppii meikä enemmän:-)
“Don’t buy upgrades, ride up grades.” Eddy Merckx
Kyllä liukuputkissa pitää olla liukas pinta, pidä pyörää hetki ylösalaisin, käännä kumipuoli takaisin alas, pumppaile keulaa ja ellei vieläkään tunnu liukkaalta, niin liian kuivana käy.
Kokeilen tätä, kiitos!
“Don’t buy upgrades, ride up grades.” Eddy Merckx
Kokeileppas Groovy tätä kans. Laita sillointällöin ohjeiden mukaisesti niin keula pysyy herkkänä ja stefat kunnossa.
http://www.jejamescycles.co.uk/produ...lube-60536.jpg
Jep.Nyt on keulaa viimein päässyt kunnolla koittamaan ja tunteet on epäuskon ja riemunkaltaiset. Van r oli hyvä keula mutta tämä Factory 180 van bling kashimalla on
kyllä sellainen peli ,että ...noh uskomatonta.
Minä en voi ymmärtää miten se voi käyttäytyä jokatilanteessa juuri niinkuin pitääkin ja usein silleen etten ole keulojen edes moiseen tiennyt pystyvän. Se on herkkä ja käyttää joustomatkansa. Samalla se on myös jämäkkä ylhäällä pysyvä keula joka ei notku seisaaltaan poljettaessa ja käyttäytyy monissa tilanteissa niin uskomattomasti ,ettei järki riitä. Esim yllättäen tulevat isommat hitit se poimii jotenkin oudon eleettömästi ja matka vaan jatkuu. Ennen oltas jumpattu ja toivottu parasta.Joskus virheen jälkeen kun keula käyttää joustomatkaansa niin tuntuu kuin se jotenkin aistisi ,että nyt pitää nostaa tuo äijä tangolta roikkumasta.:eek::D
Myyjä työskentelee keulojen parissa ja sanoi sen olevan aika hyvissä säädöissä. USKON. En mene muuttamaan mitään koska en keksi mitään parannettavaa.
se ,ettei tästä foxin pinnoitteesta liukuputkissa olisi apua on kyllä täyttä BS.ä. aivan selva ja huomattava ero.
Uskomaton vehje ja nyt ymmärtää paremmin miksi ne maksaa. Kyllä meikäläinen on nyt taivaassa. Hyvä aprillipila.;)
Jos joku harkitsee isoa Freeride keulaa niin uskallan suositella ja haluaisin myös kokeilla parempaa kun niitä kuulemma on. On vain vaikea uskoa.
Kyllä noissa huippu/paraslaatu/vahkeissä on näkymä todella selvä ero karvalakkimalliin. Piti avautua kun minunkin silmät avautuivat.:D;)
Kyllä se sittenkin napsaa! Se kääntötappi ei ollut ihan pohjassa. Se otti kiinni (oli vähän vastusta, kunnes ei sitten kääntynyt enää), mutta ilmeisesti ei siihen varsinaiseen syvällä olevaan kuusiokulmakoloon. Tökkäsin sitä vääntöhanikkaa millin tai pari syvemmälle, niin nyt hävisi se löysä liikkuvuus ja nyt kun kääntää, niin naks ja naks. Jes. Tämä oli käyttäjän virhe, mutta eipä tuota arvannut, kun ihan tiukastihan se avain siinä lenkeilläkin pysyi kiinni. Intuitio oli kuitenkin oikeassa, kun sanoi, että ei tämä nyt ihan oikealta jotenkin tunnu.
Mitenkähän Rockshoxin lukituksen "etäkäyttövaijeri" kuuluisi olla kiinni keulassa? Mulla on vipu ja vaijeri, mutta joitain taitaa puuttua vielä. Onkohan joku kannake mistä vaijeri ottaa tukensa?
Siihen sun keulaasi, (joka näkyy tuolla pyöräprojekti-osastolla) ei saa kaukolukitusta kiinni.
Kuinka paljon eri planeetalta SID RL on verrattuna Reba RL:ään xc-käytössä? :seko:
Ens viikolla pääsee SIDillä ajelemaan niin voinen yrittää löytää jotain eroja ja kirjoitella tänne. Lehtisien mukaan olennaisin ero varmaan tuo vaimennin (moco dna vs moco). Tuosta lötköydestä en kyllä oikein osaa sanoa, vaikka ajovarusteineen miltei 100kg painankin. Ehkä en ole niin herkkä vivahteille kuin muut mut yritän ens viikolla herkistellä itseni ja aistini :).
Missä puljussa mahtaa olla tällä hetkellä parhaat valikoimat Rock Shoxin varaosia? Esimerkiksi 2013 SID:n alajalat olisi hyvä löytää. 29" valkoisena, 15mm läpiakselilla tai 9mm pikalinkulla.
Jaloista puheen ollen: Mites esim. reconin ja sidin jalat eroaa toisistaan? Eli pystyykö reconiin heittää vaikka moco dna:n sisään? Onko vuosimallien välillä eroa?
Painossa ja materiaaleissa on tietysti eroa, mutta noin yhteensopivuuden näkökulmasta ajattelin.
Eli esim. 2013 rebaan voi heittää sidin moco dna-vaimentimen? Itellä ainakin vähän harmittaa rebassa se, kun pyörässä oli RL-malli eli siinä ei ole low speed compressionin säätöä.
Toisaalta varmaan suuremman eron huomais, jos esim. solo air reconiin sais moco- tai moco dna-vaimentimen. Tommosella päivityksellä varmaan joku joka on ostanut vähän halvemman pyörän ensipyöräksi, saisi paljon kyvykkäämmän keulan kohtuullista investointia vastaan.
onkos missään kaupassa näkynyt scottin iskarilukitusvipua? kyseessä 2013 kaksipykäläinen malli fox keulalle mallinumerolla 230098?
Pyöränä Cube AMS 110 Pro series ja oon miettiny et onko mahdollista lisätä joustomatkaa pidemmällä keulalla ja takaiskarilla? Vai käykö niin, että koko pyörän geometria kärsii tai osat on sopimattomia, että joutuu enemmän enduro tyylistä pyörää alkaa selailemaan...
Ala suoraan selaamaan uutta pyörää. :)
Uusi pyörä, ensimmäinen (hardtail-)maastopyörä. Keulana Reba Solo Air 100mm. Mukana ei tullut safety-ohjeita kummoisempaa ohjetta. Olisiko jollakulla linkkiä Reban suosituspaineisiin yms? Joku lyhyt perusselitys joustokeulan toiminnasta ja asetuksista olisi kiva lukea. En löytänyt googlella -- en varmaan osannut etsiä oikeilla termeillä. Laitoin nyt alkuun paineiksi 100 psi, mutta pienellä koelenkillä, jolla ajoin parin tienreunan yli, punainen merkki rinkula nousi yli asteikon (noin 5 cm yläreunasta). Tästä voinee päätellä, että tämä on ihan uusi maailma minulle.
Koska et kertonut edes painoasi niin oikeaa psi lukua on mahdoton edes samalla rungolla ja samalla keulalla ajavan sanoa. Mutta keulan paine pitää olla about sellainen, että varovasti pyörän päälle ajoasentoon tasaisella asettuessasi keula painuu noin 25 % koko liukuputken joustomatkasta kasaan (keulan sag eli sagi eli painauma). Pyörän päältä kokeillessa pois noustessa pitää olla vain varovainen ettei vaikka etujarrulla rullailua pysäytä niin, että keula tämän pysäytyksen ja pois nousemisen seurauksena niiaa syvään ja pilaa mittauksen. Eli asetat sen kumirinkulan ensin ihan alas ja pyörän päälle ajoasentoon (nojaat sen verran eteenpäin kuin maastossa ajaessasi normaalisti) ajovarusteissa noustessa rullaat varovasti eteenpäin ja nouset pois ja sitten katsot nousiko rinkula about 25 % koko näkyvillä olevasta liukuputkesta ylöspäin (eli 2,5 cm). Jos jäi alle 25 % niin vähennät painetta, jos nousi liikaa eli keula painui liian syvään niin lisäät painetta. Toinen tapa on ajaa maastolenkki kunnon rajulla ajolla ja katsoa nousiko rinkula lliukuputken yläreunaan tai ainakin hyvin lähelle kuten vaikka sentin päähän yläreunasta. Jos ei, niin painetta voi ajatella olleen liikaa, koska omassa rajuimmassakaan ajossa läheskään koko joustomatka ei tullut hyödynnettyä. Jos ajat kovin varovasti ja helpossa maastossa, tämä tapa ei ehkä toimi koska keulan saamat iskut eivät ole kovin kovia ja koko joustomatkan käyttä tällaisessa ajossa vaatisi liian pientä painetta. Se asteikko on siis taas juuri painauman eli sagin mittaamiseen ja se mitataan tosiaan paikoillaan tai vain rullaamalla. Sillä nousiko painaumamittausasteikko johonkin asti varsinaisella ajoreissulla on väärä tapa mitata.
Oliskos tuossa muina säätöinä se paluuvaimennuksen säätö siellä oikean putken alapäässä? Se säätönamiska jossa on toiseen suntaan kilpikonnan ja toiseen suntaan jäniksen kuva? Sillä säädetään sitä kuinka nopeasti röykyssä kasaan painunut keula ponnahtaa takaisin suoraksi. Aluksi voit laittaa sen vaikka suurinpiirtein säätövaran puoliväliin. Keulan tulisi palautua nopeahkosti muttei niin, että rengas ponnahtaa hyppykeppimäisesti ylös. Jos paluuvaimennyksen säätö on liian hitaalla, meno voi tuntua vähän tahmealta ja peräkkäisten röykkyjen jälkeen nopeassa vauhdissa keula ei ehdi palautua takaisin kunnolla mittaansa vaan jää röykytyksessä kasaan liiaksi.
edit: googlasin tuota keulaa ja nykyään myytävissä reboissa (tai ainakaan tuossa sinun mallissasi) ei taida olla tosiaan alaputkessa paineen säätöä muttei myöskään oikeassa (satulassa istuessa katsottaessa) alaputkessa alhaalla sitä paluuvaimennuksen säätöruuviakaan. Säädettävää on siis vain vasemman yläputken ilma oikean sägin saamiseksi ja oikean putken yläpään lukitusnamiska (etäkäyttönä ohjaustangosta tai käsin suoraan keulasta), jolla saa ylämäkeen seisaalteen polkiessa keulan jouston pois käytöstä.
Kiitos, kauris. Toivoin linkkiä ja sainkin selkokielisen selostuksen.
Paineille ei siis löydy suuntaa-antavaa ajajan paino -> psi -taulukkoa? OK. Omaa elopainoa on tällä hetkellä varusteet päällä noin 74 kg. Kiitos tuosta keulan painauman mittausohjeesta. Pitää ennen seuraavaa lenkkiä tarkistaa tuo. Keulassa on oikean putken alapäässä punainen kilppari-jänis-namiska (Rock Shox Reba RL, MC, PushLoc). Pitää vääntää se puoliväliin nyt aluksi.
Ainakin aikaisemmin RS:n keulois on ollu suuntaa antava paino/painetaulukko siin vasemmas alajalas...
Minullakin vanhoissa perheemme kahdessa rebassa on mutta niiden olen itse todennut (ja lukenut usean muun sanoneen samaa) näyttävän liian korkeita paineita. Suuntaa antavia ne tietty ovatkin, kun keulan painaumaan tietyllä paineella vaikuttaa pitkälti myös pyörän geometria.
Itsekin painan about 74 ajovarusteissa ja pidän sekä + että - puolella painetta vain noin 85 psi:tä. Taulukko näyttää muistaakseni yli sataa ohjeeksi.
Varmempi tapa on kuitenkin joka tapauksessa mitata oikea sagi itse yllä kerrotulla tavalla pyörän päälle ajoasentoon istumalla ja katsomalla mihin rinkula nousee.