N/W = narrow wide?
Minkälaisella ulosvetäjällä onnistuu? "Normaalin" ulosvetäjän hampaat ei taida mahtua kammen ja rungon väliin..
Uloimmalle rattaalle ajattelin laittaa kun tulossa 4.8 kumit
Printable View
N/W = narrow wide?
Minkälaisella ulosvetäjällä onnistuu? "Normaalin" ulosvetäjän hampaat ei taida mahtua kammen ja rungon väliin..
Uloimmalle rattaalle ajattelin laittaa kun tulossa 4.8 kumit
Oma valintani konversiorattaaksi oli AbsoluteBlack ovaali 26t n/w. On ollut hyvä omaan ajooni, ei lopu mönkimisvaihteet kesken.
Ulosvetäjäksi pitää olla erillinen kammenulosvetäjä joka kiertyy vasemmassa kammessa olevaan kierteeseen. Toisilla kampi irtoaa siististi, toisilla irtoaa kammen kierteet ja sitä myöten kirosanoja. Oman työkaluni ostin xxl:stä, taisi olla Bbb-merkkinen.
No just, eipä kummosta vääntöä vaatinut kun kammen kierteet korkkas ulosvetäjän kanssa, ihmekös toi kun pehmeetä materiaalia ja se kammen kierre osuus hyvä jos 5mm, naurettava :D
Nooo olisko jatko ehdotuksia millä sen nyt saa auki, melko perseestä kun ratas pitäis vaihtaa :(
Mä laitoin RF Turbine Cinch:t kun pakon edessä vaihdoin kans kampia. Mulla tosin AB N/W ratas pelkästään kiinni. Aluksi oli 190mm perän akseli, mutta 170mm akselillakin toimii vaikka takana 4,8 Jumbo Jim.
Valitettavasti tää oli lopullinen työkalu saada e.13 kammet irti:
http://static1.motonet.fi/img/7/789318/300/789318.jpg
Ehkä jos olis ollu pidempi pinna olis ne saanu jotenkin muutoinkin.
https://youtu.be/iXi71_tF9dE
Kyllä pistää vihaksi kun toisilla ne irtoo noin :D
Mitähän tuolle keksis
Mä kyllä ihmettelen miten se noin junttaa kiinni.:seko:
Fatboyssa oli sama satsi ja tipahti pois joka kerta itsestään kun pultin avasi.
Videolla on erimallinen, sellainen jossa on sisäänrakennettu ulosvetäjä. Silloin juuri ne onnettomat kammen kierteet ei ole ongelmana.
Aiemmin ketjussa oli Markettipyörämiehen kuva lattaraudoista ja pulteista väsätystä ulosvetäjästä. Kiinnittyi siis kammen varteen pidemmältä matkalta ja painoi akselia.
^Sama juttu.
Dude oli kuistilla kun tulin töistä. Vaimo oli kuitannu paketin.
Sain pyörän kasattua ja ehdin 2.5km.n first riden tekemään, ajoasentoa säädettyä. Koko M on kuin 9 koon hanska käteen.
Paineet renkaissa 0.5 ja Blutossa 120bar.
Dude tuntui kevyeltä ja Nopealta (kiitos bluton? ja 4" renkaiden)
Tästä on hyvä jatkaa harrastusta....
Itse olen pitänyt renkaissa 0.6-0.65 barin paineita. 0.5 baria tekee etenemisestä siirtymäpätkillä vähän pompottavaa.
Kevyt ja nopeahan se on. Ero 29-täpäriin on yllättävän pieni.
Nopeuteen taitaa vaikuttaa rungon jäykkyys, geometria ja keveys. Myös rengastus vaikuttaa paljon. Nelituumaiset jumbojimit ovat kesäkäyttöön aivan kelvolliset renkaat. Litkuttamista sisärenkaattomaksi kannattaa harkita.
Mielenkiintoista miten luottamus kasvaa dudea kohtaan kilometri kilometriltä. Ei pysty heti täysiä tykittämään.
Noh toka lenkillä sitten yritin keulia kallion päälle mutta takarengas lipesi ja kaaduin kyljelleen duden kanssa. Sen seurauksena ensimmäiset jäljet perän "vinoputkeen". Mites teidän hiilikuiturungot on säästyneet nirhaumilta? Ja onko sillä väliä?!
Eikö joku Dude-kuski jossain topicissa juuri kaivannut suosituksia jostain toisesta Läskistä Duden kaveriksi, että Dude säästyisi :)
^Joo. Niin taisi olla. Mutta tuleehan niitä kolhuja, jos on tullakseen, siihen toiseenkin pyörään. Ja sen toisen pyörän hinnalla kyllä korjauttaa Dudenkin vaurioita melkoisesti.
Tietysti tuurista on paljon kiinni mutta jos pannuttaa niin ei se fillari useinkaan pahiten kipeää ota. Ainakin omalla kohdalla kuski on enemmän vaarassa. Ja vaihtokehoa ei kai ole saatavana, joten syndit &kypärä kehiin ja menoksi, sillä Dudella jos semmoinen sattuu olemaan.
Kiveniskuteipeillä voi ainakin ennakoitavissa olevat kohdat suodella, kuten alaputki keskiön läheltä ja jarru ja vaihdevaijerien lähikohdat rungon etuosassa. Mutta eihän sekään kaatumisten jälkiä estä ellei teippaa koko runkoa
Ootteko laittanut ketjunohjuria dudeen kun ootte vaihtanut 2x10 -> 1x10 vaihteistoksi?
Mikä olis dudeen sopiva edullinen malli?
Ei ole tarvinnut ketjuohjuria, ainoastaan kytkimellisen vaihtajan laitoin kun sitä ei ensimmäisissä karvalakkimalleissa ollut.
^ Samalla lailla minulla, eikä ole ketju tippunut vielä kertaakaan. Alkuperäisen kaltainen KMC-ketju ja narrow/wide-ratas.
Fillaritorilla niitä e13-ohjureita näkyi jossain kohtaa paljon halvalla myytävänä, ilmeisesti eivät ole sellaisen pyörän mukana saaneetkaan pitäneet tarpeellisena?
Noniin, sitten liitytty E*13 TRS kampien osalta rälläkkäkerhoon. Eka laakerien rasvaus onnistui vaivatta, kun kammet aukse suunnitellusti, liekkö menneet ylimomenttiin kiristäessä paikoillee. Nyt sitten kierteet korkkas. Olisiko kerholaisilla linkata uutta vaihtoehtoa tilale 2x10 tai 1x11 tyyppistä rataisua. Mielellään valmista kaupallista pakettia, ettei joudu ketulinjan kanssa paljoa säätämää. Kannattaa muuten huomioida, että kammen pultin prikka tulee kammesta pois ennen kuin ulosvetäjään ruuva kampeen (minä en). Näin saa koko kierteen teholliseen käytöön.
Ja tuosta saat huomiseksi...
http://www.hi5bikes.fi/~bvvVx0000001...=RF-CK14TUR190
Tuolla on kyll sit monia muitakin...
^^^Dudeen menee 170mm peräisen kammet. http://www.hi5bikes.fi/~7Iaxx0000001...=RF-CK14TUR100
Toki myös 190mm peräisen, mutta Q-Factor levenee. Tosin Turbinen 170mm versiossakin hitusen leveämpi, kuin orkkis e13 kammilla, jos ei Unlimited kyseessä.
Kiitoksia linkeistä ja tilauskin jo lähti. Normi ulosvetäjällä en päässyt kammen olan taakse, kun sen tila oli varannut tuo aps-preloaderi. Toki tuon olisi voinut väkivaloin poistaa, mutta kampi oli jo tässä vaiheessa korkattu ja uutta teki mieli kovasti.
Terve, onko tuo kammen pultin takana oleva kartionmallinen osa kampea vai akselia?
Kartio on akselissa. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...63#post2459863
Ja sitten kampiuutisia. Canyon asiakaspalvelu ilmoittaa tiedusteluuni toimittavansa pelkkää E*13 vasenta kampea, missä tuo korkkaava kierre on. Hinta alle puolet uudesta kampisetistä. Loistavaa uutinen oikein ajoitettuna, mutta minulle paripäivää myöhässä. Jälkiviisana olisin käyttänyt "pikkurälläkkää" ja säästänyt ehjän akselin kampinen. Tekemällä oppii...
Itselle ostin canyonilta tuon pelkän vasemman kammen ja vanhan sain irti tänään leuallisella ulosvetimellä ja sai ihan tosissaan vääntää jatkovarrella että kampi pamahti irti akselista, ei mitään toivoa olis ollut e13 ajatellulla ulosvetimellä että olis kierteet yms säilynyt.
Nyt on 1x10 30hampaisella narrow wide rattaalla, huomenna testiajolle.
Pistin nyt vaseliinia joka paikkaan reilusti sekä vasemman kammen ja akselin väliin sekä oikeaan momenttiin, saas nähdä aukeeko ens kerralla siten kuin kuuluu :D
^ muuten hyvä mutta ehkä joissain paikoissa olis käyttöä pykälää kevyemmälle vaihteelle eli ajattelin laittaa pakan missä isoin ratas on 42.
Takavaihtajan säätöä se varmaan vaatii mutta muuten pitäisi sopia suoraan?
http://www.bike-discount.de/en/buy/s...e-11-42-525615
^Mulla oli toi Fatboyssa, hyvä pakka. Hinta+laatu kohtaa hyvin. (y)
Suomesta saa myös:
http://www.hi5bikes.fi/~7dfyx0000001...R-CSMX3-TAY-BO
On myös ollut paljon juttua että normi 10-vaihtajan kanssa tuo 42t tuottaa ongelmia, riippuu varmaan vaihtajasta. Mä olen käyttänyt pakkaa jossa suurin on 40t ja sen olen saanut toimimaan kaikissa pyörissä.