No ei noin löysillä kumeilla kyllä kovin kovaa voi pystyä ajamaan, tai vanteet on kohta yhtä lommoa. Johan se kävelyvauhdissakin oli hyvin lähellä vanneosumaa.
Printable View
Melkein ei oo mukana. Tositilanteessa ei edes 3bar riitä jos keventämättä ajat päin kanttaria. Ja kovaa mä en aja koskaan.
Kuskin painolla on varmasti iso osuus paljonko paineita tarvitaan, ja tietysti ajotavalla, ettei vanteille kolise koko ajan.
Mulla on kokonaispaino möykkärillä kuskin kanssa 91.5 kg josta 38% 57-559 etupyörällä ja 62% 57-622 takapyörällä. Gumekset on Racing Ralph Evo TLR ja ghetto-tubeless:t. Edessä on paineet 0.9 ja takana 1.6 bar ja eipä ole kolissut vanteille edes IncBuff:n manaamassa Mäntylän kivikossa vaikka kiviä kiertämättä olen sitä mäkeä paukuttanu alas.
Yllättäen ohjattavuus ja ajettavuus myös kestopäällysteellä ei ole huonompi kuin lähelle 3.7 bar maksimipaineilla joilla ennen sisureiden kanssa ajoin. Maastossa pitää noilla paineilla molempi pää kuin tauti, ainakin kuivalla.
Erittäin suuri vaikutus on herkästi toimivalla ja pitkillä liikeradoilla olevalla jousituksella, edessä tähän asti suurin jousto ollu noin 100 ja takana alle 150mm. Kovasta yrityksestä huolimatta. Mun vehkeessähän ei sitten kuskin painopisteen muutoksilla "seilata"...
^ juuri tuon blurppausvaaran takia mun etusessa pysynee ghetto-sisuri kun paineet on alle bar:n. Taakse voi jo harkita Stans-teippejä ja sisurista tehtyä venttiliviritystä...
Juu, vanteina tuossa taisi olle mavicin 823 ustit, edessä 170mm jousilyrik ja takana elka, niinikään jousella.
Kai se tuo paine vs kuskin paino on aika suoraan verannollinen. Eli jos 90 kilon yhdistelmä pärjää 0,9 barin paineella, niin 130 kg tarvii 1,3 baria.
No mulla on kokonaispainoa kuski+fillari n. 130 kg ja paineita 2/2,5 bar. Rengaskoko 57-622. Noilla paineillakin saan kolahtamaan vanteille, jos teen ajovirheen, eli istun penkillä esim. juuren ylityksessä, tai unohdan keventää etupäätä. Jousituksella on oma osansa ja mulla sitä ei ole takana. Samoin vauhti merkkaa paljon. Eipä se kivikko juuri koskaan ole pahin alusta, kyllä kapea korkea juuri on yleensä pahin. Ehkä se tärkein mulla noihin paineisiin ajanut tekijä on, että jos meinaa porukkalenkillä olla muutakin kuin ankkurina, niin multa loppuu uskallus tuota pienemmillä paineilla. Suuntavakavuus heikkenee liikaa, jos paineita lähtee laskemaan tuosta. Liian matalat paineet tuhoaa pyörävalinnassa olleen tärkeän pointin jäykästä rungosta, johon olen tykästynyt.
Joskus olen yksikseni cruisaillut 1/1,5 bar paineillakin ja kyllähän niilläkin hissukseen ajelee. Ajo on aika erilaista.
Seuraavaksi hankintalistalla on mahdollisimman leveät vanteet, jolla pitäisi ilmatilaa saada lisää ja samalla alle taittumisen vähentyä.
Okei okei, rengas päätti työpäivän aikana tasoitella vielä paineita ja päätin lähteä tuonne sateiseen metsään kokeilemaan miten tuolla löysällä renkaalla ajelu onnistuu. Hyvinhän se meni vaikka menkinkin vittumaisista paikoista. Kotona tarkistelin paineet ja 0.63 bar oli painetta jäljellä. Täytyy pistää edellinen blurppaus Ignitorien ja huonon mäihän piikkiin. Nostin nyt kuitenkin paineet johonkin 1.4 barin pintaan.
64kg kuski ja 14kg pöörä... kolisee vanteille jos laskee alle 1.8 bar takana kun ajaa kotinurkilla, varsinkin jos parissa kohtaa tulee ajovirhe... edessä voi pitää aika pehmeenä, mut siinäkin about 1.5bar tuon alle jos menee niin ohjaus tuntuu liian epätarkalta omaan makuun.
Kukaan ei puhu ikinä kehän sisäleveyden mierkityksestä tarvittavaan paineeseen tai kumin taittumiseen. Vaihdoin pyörän mukana 19 mm mavicin kiekot 28,6 mm levyisiin Syntacen W35 kiekkoihin. Samat kumit, paineet sai tiputtaa 2.1 -> 1.6. Kumeina vanhan mallin MK 2.4 SS ~510g eli aika rimpulat. Toimii minun ajotyylillä. Kiekot toimii tubelesina paljon matalemmillakin paineilla, tosin eri kumeilla.
Nyt rupes jo niin paljon kiusaamaan toi todellinen paine, että tarvii tänään tarkistaa asia.
Niin tosiaan, ilmoittamani paineet Bilteman pumpun mukaan eli sinnepäin.
Voisihan tuon ilmoittaa tosiaan millä on mitattu. Minulla paineet "laskivat" melko paljon, kun ostin tuommoisen:
http://www.youtube.com/watch?v=lV2C91erNG4
No mulla taas nousi. Maantie filoihin olen painanu mielestäni 9-11 bar Lezynen minipumpulla mutta AirMax on vähän eri mieltä paineista. Toisaalta kun laskin nuo painon jakaumat ja paineet rengasleveyden mukaan niin eipä ole valittamista rullaavuudessa tai ajomukavuudessa. Sekä maantiellä että maastorenkailla.
Viime kesänä hommasin näiden keskusteluin innoittamana (grammoja pois ja pienempiä paineita) jäykkäperäiseen XC-fillariini taakse UST renkaan ja vanteen:
- Mavic 2012 Wheels Rims MTB 26" XM819 Rim UST 32h Black 26inch
- Hutchinson Tyres - MTB 26" Toro XC Tubeless Tyre 26 x 2.15 Folding
Litkua laitoin vajaan desin renkaan sisään.
Onko normaalia, että ilma tyhjenee renkaasta 3-4 päivässä niin paljon, että rengas tulee pumpata ennen uutta ajamista? Pitäisikö litkua uusia/lisätä tälle kesälle? Mikä on muuten vannenauhan tarkoitus, tarvitaanko sitä välttämättä? Mulla ei ole sellaista muistaakseni vanteessa...
Vannenauhan tarkoitus on peittää vannnekehällä olevat nippelien reiät. Sulla ei ole niitä reikiä tuossa UST-kehässä etkä tarvitse vannenauhaa.
En pitäisi vakavana tuota, että vuotaa hieman. Eikö ne paineet tule kuitenkin tsekattua ennen lenkille lähtöä?
Jos sulla on ollut ne kiekot ajamatta talven niin litku on saattanut kuivua sisään köntäksi ja siksi tehotonta. Jotkut litkut kestää käyttökelpoisena kauemmin kuin toiset.
Kyllä mää avaisin tuon paketin ja riipisin vanhat litkunjämät pois ja uutta tilalle. Kunnon ravistelut ja tiiviistyykin paremmin.
UST-kehien ja renkaiden kanssa litku ei ole välttämätöntä, mutta kiva olla kuitenkin.
Ja sitten se renkaan viimeistelyn vaikutus, ylimääräiset karvat ei ole ainakaan mulla yhtään parantanut tiiveyttä. Otan ne pois ihan rutiininomaisesti.
Kyllä ketjua on tullu seurattu alusta asti. Tosin eihän sieltä muista kaikkea kirjoitettua. Enkä näköjään lukenut sun postausta tarpeeksi huolella läpi.
Pointti oli vain se, että hanakasti vertaillaa baareja ja kuskien painoja keskenään. Myös se muistetaan, että eri kuskit tykkää erilaisesta tuntumasta ja jokaisella on myös omanlainen ajotyyli. Vaan harvoin näitä voi edelleenkään verrata suoraan ja antaa toisille vinkkejä/arvostella toisten käyttämiä paineita. Sama rengas, sama kuski ja ajotyyli, sama paine, mutta erilevyinen kehä on yhtä kuin aivan eri ajotuntuma. Itsestäänselvyys? Kyllä. Paha tubeless ongelma? Kyllä :)
Sillä se minäkin tuohon laitoin, millä vanteella ajettu.
Jep, my mistake.
Pannaan nyt tänne kun epäilin että tulee pahoja ongelmia. Nimittäin kun tein ghetto-tubeless konversion tuossa vuoden alussa ja nyt on epäilys että litkut ei enää ole parhaassa iskussa... niin päätin laittaa lisää.
Ne ongelmat mitä pelkäsin on että kun venttiilin sielun ottaa veks niin rengas saattaa blurpata niin pahasti että sen ja vanteen välissä oleva sisuri siirtyy paikaltaan ja/tai rengasta ei saa enää kunnolla ja tiiviisti paikalleen.
Koska takana on 29er kiekko jossa kovemmat paineet ja Stans:n teippiä löytyy niin päätin kokeilla ensin sillä. Kun ilmat oli pihalla niin renkaan reuna ei ollu enää vannetta vasten. Venttiilin läheltä tuli litkua vähän ulos. Ei muuta kuin puolikas Stans:n tuttipullosta sisään ja venttiili paikalleen. Ja kokeillaan mitä sanoo Lezynen minipumpusta... ei täyty tai olis vaatinu puudelin tahtista nylkytystä.
Kompuraan virrat ja hetihän se kumi hyppäsi takaisin paikalleen. Ghetto-sisurikin pysyi täsmälleen omalla paikallaan ja renkaasta tuli pitävä. Pistin ensin 2.4 bar ja hytkyttelin litkut molemmin puolin, sitten justeerasin tavoitepaineet 1.6 bar.
Kun homma kerran toimi niin 26" etusen kimppuun. Sama homma mutta vähemmän litkun vuotoa ja onnistu yhtä hyvin, pysyy 0.9 bar paineet. Tuo takanen vuosi samoista paikoista kun sen muutin tubeless:ksi.
Vaikuttaa siltä että jos metsässä blurppaa niin jotain toivoa on saada pikkupumpullakin nousemaan takaisin vanteelle. Auttavia käsiä tai nippusiteitä tai teippiä saattaa kyllä tarvita. Hyvä uutinen oli sisurin pysyminen vanteella paikallaan, en olis uskonu ilman näkemistä.
Tubeless-jutuissa vannenauhan toinen funktio on kasvattaa BSD:tä. UST-renkaan toki pitäisi sopia UST-vanteelle ilman mitään välikappaleita, mutta vähän löysänpuoleisen renkaan saa istumaan vanteella tiukemmin (vähentäen vuotoja ja burppailua), kun vanteen ympäri vetäisee kierroksen verran teippiä.
Jeps, tarkistin tänään paineet FA 2.4" /mavic 823 combosta, 1,5 bar takana ja 1,3 edessä sopii mainiosti täysvauhtiseen kivikkojuurakkorymistelyyn myös märällä kelillä. Pitoa piisas liki paksupyörän verran liukkaissa nousuissa, ja maantiellä rullaavuus oli parhaimmillaan. Jopa parempi kuin paksupyörällä. Ehkä tuossa videossa takana paineet oli kuitenkin lähempänä 1,2 baria, tarvii joku päivä ottaa toisto videolle jos jaksaa
http://www.youtube.com/watch?v=nUasEO_BZsA No, onhan siinä melkoinen ero, kun painetta on 1,5bar.
Mahdollisia pahoja tulevia tube-ongelmia välttääkseni, niin kertokaas voiko tollasen Contin perus Xking-renkaan laittaa esim Stansin kitillä pystyyn? Vai pitääkö ehdottomasti olla tlr-tai ust-rengas? Parituksen kohteena siis 26" DT swiss x1600 ja xking 2.2 eilman mitään tlr merkintöjä.
Onnistuu, mutta en tunne sinulla käytösä olevaa kehää, joten vaikea arvioida asennuksen helppoutta. Contin renkaat on olleet siitä ikäviä, että sisäpuoli tuntuu hylkivän Stanin litkua ensialkuun ja eivät tahdo tiivistyä heti tai kovin helposti. Itse olen Contin (Supersonic) renkaita puhdistanut jarrukliinerillä ja kyllähän ne muutamassa viikossa ovat alkaneet pitää ilmoja sisällä.
Onko UST-vanne ja normirengas litkuilla toimiva combo?
On .
Eilen meni noin tunti ennen kuin sain Maxxis Advantage 2.25":n nousemaan T-pumpun kanssa, vieläkin kädet kipeät siitä pumppaamisesta. Menin sitten illan aika kiukuspäissäni tilaamaan co2-pumpun, että olisi edes teoreettinen mahdollisuus saada hankalat renkaat nousemaan jatkossa..
Palatakseni taannoiseen Crossmax SLR:n kehän räjähdykseen, tänään tuli Canyonilta vastaus reklamaatioon:
"We are very sorry that you wheel got damaged this way. But still we need to check you warranty claims. Please return wheel to Koblenz, if this is covered under warranty we will refund your shipping cost. But only them, no extra costs for express, pick up or insurance. Please try to find a cheap offer from local post."
Eli takakiekko lähtee Saksan-matkalle, mitään hävittävää ei ole (paitsi postikulut). Tilasin tämän episodin myötä Actionsportsista kokonaan uudet kiekot täpäriin, Stanin Alpinet + DT Swissin 240s -navat. Eli kesti mitä kesti, niin ajaminen jatkuu. Myyn sitten nuo Crossmaxit jos saan takuuseen uuden takakiekon.
-Lauri
Onkos kukaan litkutellut maxxiksen larsen tt 2.35 folding rengasta?
Mulle on semmonen tulossa ja ajattelin yrittää litkutella sen stanin teipillä teipatulle roval traverse kehälle.
Kyseistä rengasta en ole litkuttanut, mutta esim Maxxiksen Ardentit 2.25 ja 2.4 nousevat Stanin kehille helposti ja pitävät ilmaa ilman litkuvuotoja.
Jopa Maxxis Maxxlite 285 rengas nousi Notubes Crestille helposti ja ei tihkuttanut tippaakaan litkua läpi kyljistä. Helposti on tässä tapauksella jalkapumpulla ja kahdella kiekalla keltaista teippiä.
Omien kokemusten perusteella veikkaisin että pitäisi Maxxis litkuttua helposti jos vanne sen sallii.
Vanhemmalla Lumikolla on muistaakseni juuri tuo rengas edessä litkutettuna Mavic Crossmaxilla (myös muistaakseni). Renkaan reunoista hiottiin pahimmat epätasaisuudet pois ennen asennusta, kyllä se sitten vanteelle nousi, tiivistyi nopsasti ja on pelannut ongelmitta.