ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 54 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 44 52 53 54 55 56 64 104 154 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.591 - 1.620 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

mutanaama Guest
    Mä olen ottanut tavaksi poistaa kaikki valujätteet, jotka jää tiivistyspintaan. Parin minuutin homma ja ei tarvii kauheesti kikkailla.

Pahoja Tubeless ongelmia!

Tai laita enemmän sitä alkuperäistä litkua, 60mm kuulostaa vähältä jos on paljon tiivistettävää.

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

Tänään burppasi 2,25'' ardentti edestä kun yritin hypätä kaatuneen puun yli. Takapyörä tökkäsi puuhun ja kaikki paino oli poikittain olleen etusen päällä. Tuurilla pysyi kuitenkin vanteella ja minipumpun avulla matka jatkui. Kohtuullisen paljon (n.2bar) täytyy taittuvakylkisessä
    ardentissa pitää painetta kun oli
    nyt toinen kerta tänä keväänä... Takana exo ikoni toiminu moitteetta suurinpiirtein samoilla paineilla. Niin ja kiekkoina CB Cobalt II

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Visto Katso viesti
    Ei voi olla.. 2 bar on kyllä liikaa tupelessirenkaalle. Itsellä n.1,2bar Rocket Ronissa, taittuvat kyljet on siinäkin. Tuo on luultavasti vannekehän "ominaisuus".
    Mulla ei kestä kiekot jos vetää yyber matalilla painella, pakko olla takana vähintään 1.8, kuitenkin meni vanne lommolle, 1.2 takana niin olis takakehä ihan soosina

Kun ei vaan osaa niin ei osaa.

Peukalo alas

Vai on kaks baaria liikaa miä yritin kerran ajaa puolentoista baarin paineilla, vanteet kolisi jo ennenkuin ehdin tieltä metsään. Viime viikolla kävin Malminkartanossa, takarengas tuntui muljuilevan. Jalkapumpun mittari näytti 1,8bar, nostin kahteen -> ei muljua enää.

Voihan se olla et miun jalkapumpussa(kin) mittari näyttää omiaan, tai sit en vaan osaa ajaa, tai jotain. Muuten oon kummiski sitä mieltä et ajomaastoissa, -vauhdeissa ja -taidoissa on eroja eikä alhaiset paineet vaan sovi kaikille.
    [ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]

Juu itse olen myös jalkapumpun mittaria käyttänyt niin voi olettaa että siinä muutaman kympin heitto voipi olla. Onhan tuo taittuvakylkinen ardentti kyljistään myös huomattavasti exo-versiota vetelämpi mikä saattaa vaikuttaa ajopaineisiin/ burppaamis herkkyyteen...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Visto Katso viesti
    Ei voi olla.. 2 bar on kyllä liikaa tupelessirenkaalle. Itsellä n.1,2bar Rocket Ronissa, taittuvat kyljet on siinäkin. Tuo on luultavasti vannekehän "ominaisuus".
    Optimipaine riippuu tietty myös kuskin painosta. Tämmöinen satakiloinen kun laittaa alle 2 baria vaikkapa Nobby Nicceihin niin ei tule ajosta mitään kun heti kolisee ja perä muljahtelee epävakaana.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    Jos toi XR4 Team Issue on tuoreempi TLR-versio
    Back to the basics! Piti oikein uudestaan miettiä, että onhan nyt kaikki palikat TLR:ää. Yllättäen tuossa XR4:ssä ei olekaan mitään mainintaa, että se olisi TLR. Ja Bontragerin sivuilla tälle vuodelle näyttäisi olevan tyrkyllä XR4:stä useampia versioita ja toisten kohdalla on erikseen mainittu TLR. Olisikohan nyt sitten kuitenkin niin, että 2012 Trek Fuel EX9:n mukana tulleet XR4:t eivät olekaan TLR:t.

Päätin hieman säätää ghetoksi nuo Shimanon UST vanteet kun viimeksi oli täyttäminen yhtä tuskaa. Venytin siivun sisuria kahteen kertaan vanteen ympäri ja pistin reiän venttiilin kohtaan. Sit rengas vanteelle (aika voimalla sai nostaa Racing Ralpheja kahdella rengasmuovilla). Nyt onnistui täyttö ilman mitään tuskaa kun oli vanteen pohjalla jotain "täytettä".

Itsellä paineet vaihtelee 1.5-2.0 kun olen pyörän kera reilu 100kg.

mutanaama Guest
    Mulla kuskin ja fillarin yhteispaino on tässä videossa noin 105kg ja paineet 1,5 tai alle. Noilla paineilla ei ainakaan FA millään lailla nulju tai hakkaa vanteille, joku 2Bar on imo maastoajelussa liikaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mulla kuskin ja fillarin yhteispaino on tässä videossa noin 105kg ja paineet 1,5 tai alle. Noilla paineilla ei ainakaan FA millään lailla nulju tai hakkaa vanteille, joku 2Bar on imo maastoajelussa liikaa.
    No ei noin löysillä kumeilla kyllä kovin kovaa voi pystyä ajamaan, tai vanteet on kohta yhtä lommoa. Johan se kävelyvauhdissakin oli hyvin lähellä vanneosumaa.

mutanaama Guest
    Melkein ei oo mukana. Tositilanteessa ei edes 3bar riitä jos keventämättä ajat päin kanttaria. Ja kovaa mä en aja koskaan.

Kuskin painolla on varmasti iso osuus paljonko paineita tarvitaan, ja tietysti ajotavalla, ettei vanteille kolise koko ajan.

Mulla on kokonaispaino möykkärillä kuskin kanssa 91.5 kg josta 38% 57-559 etupyörällä ja 62% 57-622 takapyörällä. Gumekset on Racing Ralph Evo TLR ja ghetto-tubeless:t. Edessä on paineet 0.9 ja takana 1.6 bar ja eipä ole kolissut vanteille edes IncBuff:n manaamassa Mäntylän kivikossa vaikka kiviä kiertämättä olen sitä mäkeä paukuttanu alas.

Yllättäen ohjattavuus ja ajettavuus myös kestopäällysteellä ei ole huonompi kuin lähelle 3.7 bar maksimipaineilla joilla ennen sisureiden kanssa ajoin. Maastossa pitää noilla paineilla molempi pää kuin tauti, ainakin kuivalla.

Erittäin suuri vaikutus on herkästi toimivalla ja pitkillä liikeradoilla olevalla jousituksella, edessä tähän asti suurin jousto ollu noin 100 ja takana alle 150mm. Kovasta yrityksestä huolimatta. Mun vehkeessähän ei sitten kuskin painopisteen muutoksilla "seilata"...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Multa puuttuu vain UST renkaat. En uskalla TLR setillä ihan paljoa alle 1.5 laittaa kun tuo blurppaus tuli juuri sellaisissa olosuhteissa.

^ juuri tuon blurppausvaaran takia mun etusessa pysynee ghetto-sisuri kun paineet on alle bar:n. Taakse voi jo harkita Stans-teippejä ja sisurista tehtyä venttiliviritystä...

mutanaama Guest
    Juu, vanteina tuossa taisi olle mavicin 823 ustit, edessä 170mm jousilyrik ja takana elka, niinikään jousella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Kuskin painolla on varmasti iso osuus paljonko paineita tarvitaan, ja tietysti ajotavalla, ettei vanteille kolise koko ajan.

Mulla on kokonaispaino möykkärillä kuskin kanssa 91.5 kg josta 38% 57-559 etupyörällä ja 62% 57-622 takapyörällä. Gumekset on Racing Ralph Evo TLR ja ghetto-tubeless:t. Edessä on paineet 0.9 ja takana 1.6 bar ja eipä ole kolissut vanteille edes IncBuff:n manaamassa Mäntylän kivikossa vaikka kiviä kiertämättä olen sitä mäkeä paukuttanu alas.

Yllättäen ohjattavuus ja ajettavuus myös kestopäällysteellä ei ole huonompi kuin lähelle 3.7 bar maksimipaineilla joilla ennen sisureiden kanssa ajoin. Maastossa pitää noilla paineilla molempi pää kuin tauti, ainakin kuivalla.

Erittäin suuri vaikutus on herkästi toimivalla ja pitkillä liikeradoilla olevalla jousituksella, edessä tähän asti suurin jousto ollu noin 100 ja takana alle 150mm. Kovasta yrityksestä huolimatta. Mun vehkeessähän ei sitten kuskin painopisteen muutoksilla "seilata"...
    Kai se tuo paine vs kuskin paino on aika suoraan verannollinen. Eli jos 90 kilon yhdistelmä pärjää 0,9 barin paineella, niin 130 kg tarvii 1,3 baria.

No mulla on kokonaispainoa kuski+fillari n. 130 kg ja paineita 2/2,5 bar. Rengaskoko 57-622. Noilla paineillakin saan kolahtamaan vanteille, jos teen ajovirheen, eli istun penkillä esim. juuren ylityksessä, tai unohdan keventää etupäätä. Jousituksella on oma osansa ja mulla sitä ei ole takana. Samoin vauhti merkkaa paljon. Eipä se kivikko juuri koskaan ole pahin alusta, kyllä kapea korkea juuri on yleensä pahin. Ehkä se tärkein mulla noihin paineisiin ajanut tekijä on, että jos meinaa porukkalenkillä olla muutakin kuin ankkurina, niin multa loppuu uskallus tuota pienemmillä paineilla. Suuntavakavuus heikkenee liikaa, jos paineita lähtee laskemaan tuosta. Liian matalat paineet tuhoaa pyörävalinnassa olleen tärkeän pointin jäykästä rungosta, johon olen tykästynyt.

Joskus olen yksikseni cruisaillut 1/1,5 bar paineillakin ja kyllähän niilläkin hissukseen ajelee. Ajo on aika erilaista.

Seuraavaksi hankintalistalla on mahdollisimman leveät vanteet, jolla pitäisi ilmatilaa saada lisää ja samalla alle taittumisen vähentyä.

joku 2Bar on imo maastoajelussa liikaa. Ja kovaa mä en aja koskaan.
    Touché.
    [ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]

Okei okei, rengas päätti työpäivän aikana tasoitella vielä paineita ja päätin lähteä tuonne sateiseen metsään kokeilemaan miten tuolla löysällä renkaalla ajelu onnistuu. Hyvinhän se meni vaikka menkinkin vittumaisista paikoista. Kotona tarkistelin paineet ja 0.63 bar oli painetta jäljellä. Täytyy pistää edellinen blurppaus Ignitorien ja huonon mäihän piikkiin. Nostin nyt kuitenkin paineet johonkin 1.4 barin pintaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Kai se tuo paine vs kuskin paino on aika suoraan verannollinen. Eli jos 90 kilon yhdistelmä pärjää 0,9 barin paineella, niin 130 kg tarvii 1,3 baria.

No mulla on kokonaispainoa kuski+fillari n. 130 kg ja paineita 2/2,5 bar. Rengaskoko 57-622. Noilla paineillakin saan kolahtamaan vanteille, jos teen ajovirheen, eli istun penkillä esim. juuren ylityksessä, tai unohdan keventää etupäätä. Jousituksella on oma osansa ja mulla sitä ei ole takana. Samoin vauhti merkkaa paljon. Eipä se kivikko juuri koskaan ole pahin alusta, kyllä kapea korkea juuri on yleensä pahin. Ehkä se tärkein mulla noihin paineisiin ajanut tekijä on, että jos meinaa porukkalenkillä olla muutakin kuin ankkurina, niin multa loppuu uskallus tuota pienemmillä paineilla. Suuntavakavuus heikkenee liikaa, jos paineita lähtee laskemaan tuosta. Liian matalat paineet tuhoaa pyörävalinnassa olleen tärkeän pointin jäykästä rungosta, johon olen tykästynyt.

Joskus olen yksikseni cruisaillut 1/1,5 bar paineillakin ja kyllähän niilläkin hissukseen ajelee. Ajo on aika erilaista.

Seuraavaksi hankintalistalla on mahdollisimman leveät vanteet, jolla pitäisi ilmatilaa saada lisää ja samalla alle taittumisen vähentyä.
    64kg kuski ja 14kg pöörä... kolisee vanteille jos laskee alle 1.8 bar takana kun ajaa kotinurkilla, varsinkin jos parissa kohtaa tulee ajovirhe... edessä voi pitää aika pehmeenä, mut siinäkin about 1.5bar tuon alle jos menee niin ohjaus tuntuu liian epätarkalta omaan makuun.

Kukaan ei puhu ikinä kehän sisäleveyden mierkityksestä tarvittavaan paineeseen tai kumin taittumiseen. Vaihdoin pyörän mukana 19 mm mavicin kiekot 28,6 mm levyisiin Syntacen W35 kiekkoihin. Samat kumit, paineet sai tiputtaa 2.1 -> 1.6. Kumeina vanhan mallin MK 2.4 SS ~510g eli aika rimpulat. Toimii minun ajotyylillä. Kiekot toimii tubelesina paljon matalemmillakin paineilla, tosin eri kumeilla.

mutanaama Guest
    Nyt rupes jo niin paljon kiusaamaan toi todellinen paine, että tarvii tänään tarkistaa asia.

Niin tosiaan, ilmoittamani paineet Bilteman pumpun mukaan eli sinnepäin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Niin tosiaan, ilmoittamani paineet Bilteman pumpun mukaan eli sinnepäin.
    Voisihan tuon ilmoittaa tosiaan millä on mitattu. Minulla paineet "laskivat" melko paljon, kun ostin tuommoisen:

http://www.youtube.com/watch?v=lV2C91erNG4

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timppa H Katso viesti
    Voisihan tuon ilmoittaa tosiaan millä on mitattu. Minulla paineet "laskivat" melko paljon, kun ostin tuommoisen:

http://www.youtube.com/watch?v=lV2C91erNG4
    No mulla taas nousi. Maantie filoihin olen painanu mielestäni 9-11 bar Lezynen minipumpulla mutta AirMax on vähän eri mieltä paineista. Toisaalta kun laskin nuo painon jakaumat ja paineet rengasleveyden mukaan niin eipä ole valittamista rullaavuudessa tai ajomukavuudessa. Sekä maantiellä että maastorenkailla.

Viime kesänä hommasin näiden keskusteluin innoittamana (grammoja pois ja pienempiä paineita) jäykkäperäiseen XC-fillariini taakse UST renkaan ja vanteen:
    - Mavic 2012 Wheels Rims MTB 26" XM819 Rim UST 32h Black 26inch
    - Hutchinson Tyres - MTB 26" Toro XC Tubeless Tyre 26 x 2.15 Folding

Litkua laitoin vajaan desin renkaan sisään.

Onko normaalia, että ilma tyhjenee renkaasta 3-4 päivässä niin paljon, että rengas tulee pumpata ennen uutta ajamista? Pitäisikö litkua uusia/lisätä tälle kesälle? Mikä on muuten vannenauhan tarkoitus, tarvitaanko sitä välttämättä? Mulla ei ole sellaista muistaakseni vanteessa...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Kukaan ei puhu ikinä kehän sisäleveyden mierkityksestä tarvittavaan paineeseen tai kumin taittumiseen.
    Jaa-a luitko vaikka tuon mun edellisen postauksen? Saati koko ketjua läpi? Mielestäni tuo on ollut niin usein esillä eri ketjuissa, että itse ainakin pidän sitä itsestäänselvyytenä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Haastemies Katso viesti
    ...UST renkaan ja vanteen:
    - Mavic 2012 Wheels Rims MTB 26" XM819 Rim UST 32h Black 26inch

Onko normaalia, että ilma tyhjenee renkaasta 3-4 päivässä niin paljon, että rengas tulee pumpata ennen uutta ajamista? Pitäisikö litkua uusia/lisätä tälle kesälle? Mikä on muuten vannenauhan tarkoitus, tarvitaanko sitä välttämättä? Mulla ei ole sellaista muistaakseni vanteessa...
    Vannenauhan tarkoitus on peittää vannnekehällä olevat nippelien reiät. Sulla ei ole niitä reikiä tuossa UST-kehässä etkä tarvitse vannenauhaa.

En pitäisi vakavana tuota, että vuotaa hieman. Eikö ne paineet tule kuitenkin tsekattua ennen lenkille lähtöä?

Jos sulla on ollut ne kiekot ajamatta talven niin litku on saattanut kuivua sisään köntäksi ja siksi tehotonta. Jotkut litkut kestää käyttökelpoisena kauemmin kuin toiset.
    Kyllä mää avaisin tuon paketin ja riipisin vanhat litkunjämät pois ja uutta tilalle. Kunnon ravistelut ja tiiviistyykin paremmin.

UST-kehien ja renkaiden kanssa litku ei ole välttämätöntä, mutta kiva olla kuitenkin.

mutanaama Guest
    Ja sitten se renkaan viimeistelyn vaikutus, ylimääräiset karvat ei ole ainakaan mulla yhtään parantanut tiiveyttä. Otan ne pois ihan rutiininomaisesti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Jaa-a luitko vaikka tuon mun edellisen postauksen? Saati koko ketjua läpi? Mielestäni tuo on ollut niin usein esillä eri ketjuissa, että itse ainakin pidän sitä itsestäänselvyytenä.
    Kyllä ketjua on tullu seurattu alusta asti. Tosin eihän sieltä muista kaikkea kirjoitettua. Enkä näköjään lukenut sun postausta tarpeeksi huolella läpi.

Pointti oli vain se, että hanakasti vertaillaa baareja ja kuskien painoja keskenään. Myös se muistetaan, että eri kuskit tykkää erilaisesta tuntumasta ja jokaisella on myös omanlainen ajotyyli. Vaan harvoin näitä voi edelleenkään verrata suoraan ja antaa toisille vinkkejä/arvostella toisten käyttämiä paineita. Sama rengas, sama kuski ja ajotyyli, sama paine, mutta erilevyinen kehä on yhtä kuin aivan eri ajotuntuma. Itsestäänselvyys? Kyllä. Paha tubeless ongelma? Kyllä

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •