Brillo oli äärettömän tyylikäs herrasmies(siis aivan muuta kuin allekirjoittanut). Ja biisithän soi täällä edelleen tasaisin väliajoin.
Nostanpa illalla maljan Brillolle, kun kerran puheeksi tuli! :)
Printable View
Tjaahas, eli nicillä siis kaikesta päätellen oli kuin olikin kytkös kyseiseen herrasmieheen ;)
Tapatalkista iKälättimellä
Mikäs rengas se on paras märälle kalliolle ja juurakolle? Tänään ajelin keskuspuistossa GC:lla 0,35/0,45 ja oli todella liukasta.
Tänään oli puhetta HC:n kanssa, että hää haluaisi ostaa talveksi GC:t eteen ja taakse. Haukuin renkaan lyttyyn, ja uittu se mitään uskonu. Pistettiin mun talvinakki (GC) taakse, paineet maastoon sopivaksi ja märkään metsään. Mudassa ja märässä maastossa ihan ok, mutta kalliolla ihan sysipaska kusiluistin. Noin niinkuin lievää ilmaisua käyttääkseni. Vaihdettiin fillareita puolessa välissä lenkkiä ja testattiin samat mestat mammothilla ja HC:lle sopivilla pienillä paineilla, niin mä liukastelin sivuttain kaliolla GC:n kanssa, vaikka huskeri pitikin eturenkaan paikallaan, mut HC taas ei huomannu koko liukasta paikkaa, missä hetkeä aiemmin kävi melkein poikittain. Märässä kivikossa GC heitteli minne sattui, ei alkeellisintakaan reunapitoa tai tukea, vetopidon puute kiven päällä alko jo naurattamaan. Juurakossa ja pehmeessä turpeessa GC toimi kuitenkin hyvin ja kantoi mättäillä hyvin, Husker taas viskeli keulaa miten sattui. Eli ainakin tämmösen lenkin perusteella tuli todettua, että mammutilla mennään, vaikka pito mudassa ei juuri kehuja meikäläiseltä saa.
Mulla toi GC on valmiina talvea varten, kun tarvitaan kantoa, ja saatan yrittää tuon nastoittamistakin.
Mut ei näitä kannata uskoa, keski-ikäisen äijän jupinoita, vaikka myinkin vanhan rengasvaraston melko edullisesti eteenpäin kun noilla oli eka lenkki takana.
Mä oon taas tosta tykännyt nimenomaan takarenkaana oikeinkin kovasti. Jännä.
No mutta jos sä tykkäät luistelusta ja elää niiq edgellä
Taitaa olla S käyttäny GC:ssä samaa kumiseosta kuin kapeassakin nakissa. Mulla täpärissä GC takana ja vaikka silmä ei näe että kivi on kostea niin GC sen kyllä huomaa, ei minkään valtakunnan pitoa. Saas nähä koska tulee GC fat S-works kumi kaupan. S-worksissahan on pehmeempi seos, tosin sitä en täpäriinkään ostanu kun yhden kumin koska kyljistä paistaa kankaat jo ostaessa ja parin viikon ajojen jälkeen kyljet viiltoja täys.
Mä oon nyt ihan hämmentynyt.
Juu tuo GC ei ollut mikään positiivinen kokemus, ainoa positiivinen kokemus oli että se mahtui Mukluk 2 takapäähän 90mm vanteella. Perus ongelmana taitaa olla korkeat ja kapeat nappulat jotka taittuvat alle kovalla sekä liukkaalla pinnalla, pintaa koskettavien nappuloiden pinta ala on varsin pieni verrattuna matala kuvioiseen renkaaseen jossa kitkapintaa on enemmän.
Samalla tuli kokeiltua Maxxiksen Mammouth 120tpi EXO renkaita ja ne yllätti mut todella positiivisesti, hyvä rullaavuus, vetopito oli märässä metsässä ja kalliolla hyvä, mutapito oli samaa luokkaa kun Endomorphissa (vaatii rauhallisen pyörittämisen penkistä edetäkseen) eli niillä pärjäsi hyvin. Maxxikset menee mulla heti hankintalistalle ja GroundControllit menee älä ostalistalle.
Maxxikset oli IMHO tasapainoisimmat renkaat joilla olen tähän päivään mennessä ajanut.
Ei liikaa kannata hämmentyä. Mäkin oon ihmetelly lipsuvaa vetopitoa siitä asti kun vaihdoin likisileän BFL:n Budiin. Tulee potkittua enemmän tyhmissä paikoissa, kun luulee renkaasta liikoja. Eli valtaosin voi olla ihan luulotautiakin. Minusta joku kyttää mua mun selän takana.
Just koitin laittaa BFL eessä Tubeleksiksi mutta ei pitäny reunat enään... aika kolhuja kyllä vanteessakin, heitin sitten GCn, juurikaan ajetun siihen yöksi asettuun. Kyllähän tuo talvi on niin lähellä että koitetaan luikastella siihen asti tuo GC eessä. Takana on Nate 4.0 ja saa ollakkin kunnes lumi on kokonaan maassa. Kokeilen sen tubeleksettaa huomenna. BFL on kyllä ollu hyvä koko kesän eessä.
Pumpuista sen verran että tuolla Motonetin Stage2 oon SyöteMTBn kisassakin pumpannu koko BFL 13F sisurin nollasta johonkin 0.5 baariin ja en laskenu pumppausmäärää mutta kerkesin 120kilsan reissulta vielä ennen määräaikaa maaliin, että silläkin pärjäs :)
Tuommonen Zipon linkkaama vois olla todella hyvä, pitääpä miettiä.
Joo ennen ostopäätöstä testasin paljon hehkutettuun Onzan sisuriin ja molemmat oli ostettava.
2 vuotta tuli rehattua täyden 0.5L virkistyspullon painoisia ja kokoisia sisureita repussa, siis 1 kpl rengasrikon varalta.No good.
Viime keväänä eka ostamani Onza oli ihan muotopuoli kun vihdoin jossain vaiheessa päätin koeponnistaa sen.Jätin käyttämättä ja usko rimpulasisureihin hävisi .Tämä uusi Onza on upea muodoiltaan,kehtaa roudata mukana.
Nyt saa näemmä GC semmoista arvostelua että...itsellä ei siis muista läskikumeista kokemusta ole.
Normi 26" maastonakeilla ajaneelle ton pitohan vaikuttaa lähinnä älyttömälle. :)
Tuntuu että pääsee mistä vaan. :D
Nyt saa sit heitellä suosituksia kummeista joilla pitoa piisaa jokapaikassa.
Leveyttä tietty vähintään samat kuin GC:ssa. Vierintäominaisuudet ei kiinnosta.
En katso sitä oleelliseksi asiaksi läskirenkaassa. :)
Pakkohan se on kokeilla, millaista pitoa löytyykään. :P
^Bud & Lou? Tai jos rullailu ei kiinnosta niin Lou & Lou. Kokemusta ei kyllä ole - kunhan huutelen.
Just tänään olin hakemassa paikallisesta GC:n takarenkaaksi, lähinnä talvea ajallen, mutta pitää näköjään vielä miettiä asiaa...
Bud väärinpäin eteen ja Lou taakse, voi kokeilla sitäkin raapivampana.
Ei se GC:n vetopito märällä kalliolla ollut niin huono, samaa tasoa Knardin kanssa... Mut yllätti sen Nobby Nic:n tapainen On/Off tyylinen sivuttais pito, siinä missä Mammothin kanssa ajoi iloisesti vailla huolia huomisesta niin GC lähti alta kuin talkkari jäiseltä peltikatolta. Ja todetaan vielä että sain yhtä pitkän kokemuksen GC:stä kuin Mammothista, eli olin yhtä tottumaton molempiin renkaisiin.
GC:n pito mudassa ja ruohikossa oli ihan hyvä mutta se oli huomattavan paljon raskaampi ajaa kuin mihin on tottunut, tuntui siltä että paikoin 30/36 välitys ei enään riittänyt.
Paljonko oli paineita, ja kuskilla painoa? Nobby Nic on tuttu tapaus kauheudessaan ja en kyllä ole huomannut GC:ssa samaa; mielestäni lähtee alta tasaisesti ja varoittaen. Kuskilla painoa 70kg ja paineet oli 0,26/0,36 sisureilla. Nyt alla tubeless, jota en ole päässy sitkeän flunssan takia vielä testaamaan.
Sää täällä olis testiin mitä mainioin; ei voi paljon märemmäksi mennä...
EDIT: ja tarkoitus ei siis ole kehua GC:a, mulla ei ole eväitä siihen kun ei kokemusta muista ole.
Tottakai paremmin pitävä rengas kiinnostaa, kun sellaisia kerran on.
Mun entisiin tottumuksiin(26" täpäri+26" jäykkäperä) verrattuna GC:n pito vaan on hämmentävä. :D
Vaihdoin Loun Bulldozeriin takapäässä, n. sentin on kapeampi ja pitoa tuntuu olevan samanverran. Joskus harvoin kun Lou sutaisi ja heitti lapiollisen maata mennessään, niin Bulldozeri ei juuri ole sutinut. Budiin olen ollut tyytyväinen etusena corneringsuunnassa, mutta nyt kun onpi enempi ajanut märkää juurakkoa, niin onkohan toisinpäin juuripitoa enempi?
Bulldozerin rullausta täytyy vielä testata toisella kiekolla, kun nykykiekossa arveluttaa navan toiminta silloin kun massaa on päällä :?:
Ainakaan kesällä mitään Louta kannata käyttää. Budit molempiin päihin on toiminu hienosti. Kalliolla Loun korkeat nappulat taipuu ja silloin kontktipinta käy aikaa pieneksi ja sutiminen alkaa. Aivan kuten tossa edellä on kuvattu spessun GC kumeija. Maxxisen kumilaatu pitää märällä kalliolla myös Surlyn kumia paremmin, kun verrokkina on ollut 2.4" Ardent.
Budin ajotuntuma muuttuu huomattavasti kääntämällä vierintäsuuntaa. Ite ajan molemmat päät cornering suuntaan asennettuna. Ja sitä vauvan persetalkkia tosiaan kannatta laittaa, jos sisureita käyttää. Halpaa ja löytyy joka kaupan vaippahyllystä.
Mulla on Lou pitänyt kyllä hyvin kallionousuissa, mutta lähes aina on persus penkissä, tubelesspaineet 0,4, massaa paljon ja vällärit pienet (ed 28 tak 42), niin että pyörittämällä menee, ei joudu runttaamaan. Knardi kun oli takana, niin aika paljon meni eri linjoja kuin Bud edessä eli lipsu vähänkin kosteella joka suuntaan.
Painoa kuskilla on 71kg "nakkena" GC oli 90mm vanteella tubelessina, tarkkaa painetta on vaikea sanoa koska suhautin venttiilistä mutiksen ylipaineet pois. Paineen oli semmoiset että painettaessa yläkropalla satulaa, niin kaikki nappulat osu maahan, eli veikkaukseni on n.0,35-0,4baaria, mutishan voi mitata piruttain ne paineet ja katsoa menikö mun perstuntuman painearvio pahasti harakoille :D.
Tuntuu että näissä rengasasioissakin yks tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Itsellä on Bud&Lou combo CS:llä ja ghettotubless, paineet oon pitäny taka 0,35 ja edes 0,3, ja miehel painoo ajokamat päällä 120kg. Ei oo pito ongelmia, mutta en kyllä änkee myöskään itseäni ääri liukkaisiin paikkoihin. Ens kesäksi olis tarkoitus hankkii toiset vanteet(RD tai Nextiet) ja niihin BFL:t.
Eli Bud eteen? Mistä noita Mammotheja saa?
Jos jollain on ylimääräisenä niin voisin ostaa Budin.
oletteko muuten paikanneet kevennyssisureita? Toimiiko? Tänään meni kaks sisuria ja loppukilsat käveltiin.
Just kun pääsin kehumaan; Pron mittari meni pimeäksi. Paristoa sitten EI ole tehty vaihdettavaksi. Ne lipareet katkeaa kohtuu helposti....
Uusi olis siis hommattava. Kokemukset näistä?
Biltema. Ei herätä kyllä luottamusta. Mutta ilmainen ja sais kaupan hyllystä suoraan.
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Ty...mittari-15219/
SKS. Joutuu tilaamaan, mutta ainakin herättää luotettavan mielikuvan.
http://www.xxl.fi/pyoraily/huolto/py...096628_1_style
Pron mittaria kun en Motonetin sivulta enää bongannut. :(
Ja vois olla ostamatta kun paristonvaihto on tehty noin veemäiseksi.
Itelläkin oli tuollainen motonetin mittari, kohtuu nopaesti siitä batsku loppui ja yritin sitä vaihtaa. Ovat perkeleet juottaneet patterin kiinni ja kun uuden kolvasin paikoilleen niin mittari oli aivan sekaisin, siis kertakäyttökamaa! SKS on nyt ja ihan OK mittari, tosin joskus joutuu odottamaan sammumista että saa tehtyä uuden mittauksen, lukema ei muutu vaikka paineta pudottaa.
onko muilla ollut heittoa noissa whiten Vee Bulldozer 4,7 renkaissa?. Huomaan että oma eturengas vähän heittää...vanne kyllä suora.
^takarenkaassa selvä heitto. Tosin en ole jaksanut alkaa petraamaan parempaan asentoon väheniskö heitto, töissä saa tähän vuodenaikaan tarpeekseen renkaista.
Kävin eilen kokeilemassa märällä kalliolla onko GC:n pito niin heikko kuin on väitetty. Niin kauan kun mennään suoraan niin pito on hyvä, mutta sivuttain ei sitten mitenkään kehuttava. Reunanappulat ovat aivan liian pienet, jotta pitoa olisi kunnolla. Yllättäen rengas ei karannut alta, mutta kun pito loppuu niin mitään ei ole tehtävissä, vaan se on sitten menoa eikä nokitusta. Eturenkaaksi en kyllä uskaltaisi laittaa, mutta takana menee.
Vetopitoakin on riittävästi jos pysyy paino päällä, mutta yllättävän pienellä kevennyksellä sutaisee tyhjää.
Ei siis mikään unelmarengas, mutta sen verran johdonmukaisesti käyttäytyy, että ei ole tarvetta vaihtaa.
Schwalben Jumbo Jim näyttää reunanappuloiden osalta paremmin suunnitellulta, joten sitä varmaan kokeilen seuraavaksi.
Ai niin: kuskilla massaa ajovarusteissa melko tarkkaan sata ja gorilla-tubeless-asennus On-onen orkkiskehällä. Painetta 0,55 ja ehkä pikkuisen olisi varaa laskeakin ennenkuin alkaa pahasti lyödä läpi.
On-onelle lähti tilaus muissa merkeissä ja siinä sitten alennuskiimassa laitoin parit Floaterit koriin kun halpaa oli. Vähän nyt harmittaa kun vaikuttaa siltä että noita uutuusnakkeja alkaa toden teolla ilmaantua hyllyihin (Mammoth, Jumbo Jim jne...). Eipä nuo toisaalta kalliit olleet.
Mitkäs noille Floatereilla ovat olleet havainnot, muistelen että jotain kummallista nappulan irtoamista on ollut, sekä kulumaa reunanauhan viereen, yksittäistapauksia (?) kai. Pitoa piisaa, vierintä ei kai paras mahdollinen kuten odottaa saattaa ja ilmeisesti kuluvat nopsaan. Mikä on odotettavissa oleva taistelun määrä saada nuo tubelessiksi RD-vanteelle?
Mitäköhän siinä renkaan kyljessä nyt luki pyörimissuuntanuolien vieressä, traction ja cornering tms. Joka tapauksessa niin, että että nappuloiden tekemä nuolikuvio menee kärki edellä maahan. Budissa on vähän vaikea hahmottaa nappuloiden asentoa. Kannattaa toki kokemilla molemmin päin, niin voi todeta onko sillä merkitystä itselle.
Eka reissu tubeless settinä. Rolling Darryl vanteet. Kerros Gorillaa alkuperäisen vannenauhan päälle. Stans litku. Kompuralla nostin kuivana renkaat vanteelle pelkällä ilmapistoolilla ilman venttiilin sisusta. Sitte litkua sisään ja painetta. Yön yli aika ok, 3 tunnin reissulla eturenkaaseen piti laittaa lisää.
Edessä Ground Control. En päässy sinuiksi ja en jätä tuota eteen. Kuten aiemminkin on mainittu. Takana Nate, joka toimii näillä keleillä siellä oikein hyvin.
Eteen laitan takaisin BFL:n.
Onko kokemusta. Mahtuuko 4,8" On One:n takana pyörimään ilman muutoksia.
-Pasi