Alkujaan tämän lähetti
Numperi
Taustaa. Pyöräilyurani tähtihetki on ollut 45 kilometrin pyörälenkki. Omistan tällä hetkellä Meridan halpishybridin, joka toimi kaupungissa siirtymiseen, mutta ei siitä oikein lenkkikaveriksi ole. Viime kesänä parilla lyhyellä lenkillä alkoi v*tuttamaan paine ranteissa ja yleinen tunne siitä, että pyöräily on perseestä. Asiaa hetken pohdittuani tulin kuitenkin siihen lopputulokseen, että itseasiassa pyöräily olisi ihan kivaa, kunhan olisi oikea väline oikeaan käyttöön.
Asiaan. Olen nyt harkinnut tosissani uuden pyörän ostoa ja gravel-pyörä lienee minun valintani. Mikä merkitys aloittelijalle on hiilikuitu- vs. alumiinirungolla tai vaihteistoilla esim. Shimano GRX400 vs GRX800? Olen katsellut jopa Canyonin Grail CF SL 7:sta, mutta onko jotain muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Hieman tuo hinta huimaa. Alumiiniset pyörät eivät kuitenkaan hirveästi enempää näyttäisi painavan. Varmaan ydinkysymys kiteytyy tähän: "Hankinko mieluummin kalliimman hiilikuiturungon keskitason komponenteilla vai huippuunsa viimeistellyn alumiinimallin?" Saatavuusongelmia näyttää olevan runsaasti ja kevään edetessä varmasti enenevissä määrin.