..ja kohtahan on taas kesä, eikä valoilla tee puoleen vuoteen mitään. :cool:
Printable View
..ja kohtahan on taas kesä, eikä valoilla tee puoleen vuoteen mitään. :cool:
Doh niin, nyt on 5 tunnin testaus tehty joten tämä tuote on nyt sitten tuotannossa. 6 kappaleen sarja HammerLABS CityLIGHT valoja näki päivänvalon jokin aika sitten.
Tekniset speksit ovat etten sanoisi tylsät mutta toimivaksi todettua on vaikea mennä muuttamaan :D. Eli 3kpl Seoul P4, Soikealla 6x25 ast, 15 ast ja 6 ast carlon 20mm linsseillä. Elektroniikka koostuu 1.3 ohm 2w vastuksesta, 5A biltema mini pisto sulakkeesta ja kytkimestä. Voimalähteenä vapaavalintainen 12v lyijyhyytelöakku.
Kuvatuksia tehtaalta tuotantoprosessista.
http://www.codershouse.com/pictures/citylight/
Komea ja erittäin toimivan näköinen on tuo hammerlabsin uusi tuotos. Onko valokuvio minkälainen kun sitä vertaa esimerkiksi fraen 10 triplaan? Nyt pitäisi tehdä nopea päätös että kummat tilaan.
Valokuvio on kohtuu leveä mutta ylös alas suunnassa kapea johtuen tosta soikeasta 6x25 optiikasta. 15 asteen optiikka tuottaa tarvittavan hajavalon. 6 asteen optiikka muodostaa valokuvion keskelle "kuuman pisteen" joka näyttää pidemmälle.
Kaiken kaikkiaan valokuvio on hyvin erilainen moneen muuhun nähden :)
Ei onnistu, kuvan täytyy olla jossainpäin intternjettiä ennenkuin sitä voi käyttää foorumilla. Klik!
12v biilteman lyijyhyytelöakku ei varmaan riitä konluxin kanssa 3 seoul p4 ledille? Hammer mainitsi että hänen kokoonpanossaan 3 seoulia oli kytkettynä vain 1.3 ohm 2w vastukseen ja 5A biltema mini pisto sulakkeeseen. Onko toi järkevämpi kuin konlux jos käyttää bilteman 12v akkua? Lipo akut ovat ikävän kalliita ja niitä varten pitäisi hommata laturikin.
Mielessä on myös käynyt viritellä neljä 18650 2500mah li-ion akkua sarjaan. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790
Eikös se ajaisi saman asian kuin 2500mah li-poly akku? Miksi kaikki hommaa li-poly akkuja kun li-ion akkuja sarjaan kytkemällä pääsee huomattavasti halvemmalla?
12V lyijyakku ei riitä Konluxille ja kolmelle LED:lle. Toisekseen Hammer taisi hieman vähätellä tuon vastuksen resistanssia; 1.5ohm lienee lähempänä totuutta. Muuten tuo Hammerin esittemä rakenne on kaikessa yksinkertaisuudessaan varsin toimiva, tehokas ja halpa. Mikään ei lisäksi estä laittamasta yhden akun perään useampaa kolmen LED:n ja vastuksen pakettia. Akun kapasiteetti kannattaa toki mitoittaa vastaavasti.
Hups, vastus todellakin on 1.5 ohm
Sorvista tuli ulos 145 grammainen mötikkä. Kymmenen minuuttia poltin lamppua tuossa pöydällä, sen jälkeen kotelo oli jo kuumentunut sormia polttavan kuumaksi, joten keskeytin kokeen. Joutuukohan tässä pienentämään valotehoa kun ei meinaa jäähdytys riittää. Pistän kuvia kotelosta kunhan saan kameran käsiini.
Valo tulee yösuunnistus käyttöön, joten ilmavirta jää pyöräilyä vähäisemmäksi. Tuohon olisi tosiaan kannattanut sorvata pintaan lisäuria, onnistuu se vieläkin, mutta pitää olla varovaisempi, kun ledit ja linssi on jo asennettu.
Alla kuvia, älkää arvostelko työstön jälkeä. Käytin ensimmäistä kertaa metallisorvia ja jouduin tekemään itse muutaman terän kun sopivia ei löytynyt :)
kuva1
kuva2
kuva3
Onko kenelläkään kokemuksia li-ion akkujen sarjaan kytkemisestä? Täytyykö kaikki olla ladattuna täysin samaan jännitteeseen vai voiko niissä olla eroja? Entä tasoittuuko virta akkujen kesken kun ne ovat sarjassa? Miten toimiva systeemi on kytkeä 4 3.7v li-ion sarjaan kun kuormituksena on kolme seoul p4 ja konluxi?
Sarjaankytkettyjen kennojen jännitteiden ei välttämättä tarvitse olla samat. Purkaminen pitää kuitenkin lopettaa sillä hetkellä, kun matalajännitteisimmän kennon jännite laskee alarajalle. Samoin ladatessa tulee valvoa, että minkään kennon jännite ei kasva yli sallitun. Kapasiteetista jää vain osa saamatta, jos kennojen jännitteissä on eroa. Sarjassa olevien akkujen läpi menee tasan sama virta. 4 sarjassa on ihan hyvä virtalähde Konluxille ja 3x LED:lle.
Jos LiPo-systeemi tuntuu vaikealta, kannattaa ehkä kuitenkin hankkia se 12V lyijyakku. 4Ah akku painaa jotain 2.5kg ja sillä polttelee ~4h niitä 3x P4 LED:iä 1.5ohm vastuksen läpi. Ei HiPoa, mutta toimii. LiPoihin voi siirtyä sitten ensitalveksi. Näin ei ajaminen jää odottamaan lamppua.
Käytän virran säätämiseen tällaista kytkentää. Minulla on kaksi tuollaista virran ohjainta joissa toisessa 0,47ohmin ja toisessa 0,68ohmin vastukset, mistä PITÄISI tulla 1,06A (0,5/0,47) ja 0,74A (0,5/0,68):n virrat. Virtalähteenä on 12V NiMh 3,5Ah akku. Eli kaksi lediä saisi 1,06A ja toiset kaksi 0,74A.
En kyllä pitäisi mahdottomana, että virtaa menisi enemmänkin, sillä lämmöntuotto ja valoteho on aika rajua. Kävin äsken ulkona kokeilemassa valoa ja pakkasesta huolimatta valon kotelo tuntui hieman lämpimältä sisälle tullessa. Ehkä tuohon kotelon takaosaan pitäisi sitten kiinnittää jotain jäähdytysripoja.
edit: Voisi kehittää camelbackiin menevän vesijäähyn. Pysyisi juomatkin lämpiminä :)
En nyt menis moittimaan ainakaan sorvausjälkeä, ihan kohallaan näyttäis olevan. Hyvännäköisen lampun olet ainakin aikaiseksi saanut.
Jos ei se kuumalta tuntunut, olet aivan oikeilla jäljillä. Parkissa ei täyttä valovoimaa yleensä tarvita.
Näissä Lm lukemissa ja virroissa kun pyöritään, niin pienetkin yksityiskohdat vaikuttaa.
Tästä jatkojalostamaan pyöräversiota. Talvipyöräily auraamattomalla tiellä helpottuu, kun lumi sulaa edeltä, ja irtokoiratkin hoituu kätevästi pois päiväjärjestyksestä. :D
http://www.hilavitkutin.com/2008/01/...pore-raveihin/
Ilmeisesti HammerLABS:n maine on kiirinyt laajalle alansa johtavana teknologia valmistajana kun tuotemerkin väärinkäyttö on alkanut :D
Eli selvennyksenä, ko tuote ei ole HammerLABS uumenista tullut vaikka nimi selvästi siihen viittaa.
Seuraava tulikin jo putkesta ulos, 2Xcree Q5 ja 2Xcree P4 tjsp, samaa kamaa eri binistä, ainakaan silmillä eikä halvalla mittarilla huomannut mitään eroa, joten pistin molempia kun kerran niitä nurkissa lojui. Heijastimeksi khatodin 20mm 6 asteen suppiloita 3 ja yksi 30 asteinen, että näkee lähipiiriinkin.
Akuiksi 6 kpl A123: 2,3Ah:n lithiumakkuja, siitä tuli 10v/4,6 Ah akkupaketti. Koko läjä painaa nyt sen 669g, eli melkein puolet siitä mitä painoi aikaisemmin pelkkä akku, (30Wh) nyt kapasiteetti siis n. 46Wh.
Täydellä teholla paloaika noin 3h, mikä riittää mun käyttöön loistavasti, puolikkailla (500mA) näkee kuitenkin ajaa jo kinttupolkuja
Miten lataat tuota akkupakettia? Irrotatko akut ja lataat ne kaikki erikseen vai pystytkö jotenkin suoraan lataamaan ne? Olen kiinnostunut koska aijon itsekkin viritellä 18650 akkuja sarjaan. Näillä näkymin joudun purkamaan viritelmät latausta varten.
Eihän 10 volttia voi mitenkään riittää 4 cree ledille... vai käytätkö jotakin boosti regulaattoria?
Onhan noita valmiitakin paketteja esim. tämä: http://www.all-battery.com/index.asp...OD&ProdID=1578
Tuota olen kanssa vähän ihmetellyt kun nuo ovat kuitenkin sarjassa tuossa, eikä siellä nyt ilmeisesti ole muutakuin suojapiirit jokaiselle kennolle, joten siinä mielessä toimiva paketti. Mutta miten tuo lataus sitten kun tuossa pakettissa kuitenkaan ole mitään ylimääräistä johtoa, jolla noiden kennojen virtoja tasattaisiin. Miksi sitten noissa lipo akuissa on se tasausjohdon paikka? Hemmetin vaikea löytää selkokielistä opasta näistä akkutekniikoista, kiinostaisi kuitenkin tietää kun tässä on innostunut noita rakentelemaan:D
Ja minkä takia käyttää edes tuommoista laskevaa regulaattoria kun nostavalla voi käyttää pienempää jännitettä ja täten kevyempää akkupakettia. Onko paloaika sitten vastaava molemmissa viritelmissä? Laskevassa se vakiovirta tehdään korkeammasta jännitteestä ja täten akkua ei kuormiteta suurella virtamäärällä niin paljoa ja näin akku kestää pidempään? Kun taas nostavassa tuo korkeampi jännite syö virtaa akusta enemmän, eikä kestä näin yhtä pitkään. Eli periaatteessa jos halutaan päästä samaan tulokseen niin akkujen paino pysyy samana. Nostavasssa on vain suurempi jännite ja laskevassa suuremmat Ah:t??
Laitan koko nipun kerrallaan laturiin, ja alan ajamaan sinne noin 3A virtaa. Speksien mukaan voisin pistää 20A vartin ajan, mutta kun semmonen laturi maksaa mansikoita. Jännite on säädetty 10.80 volttiin, josta sitten katselen kun virrankulutus putoo 0,05A:n tuntumaan, ja akku on täysi.
Sähköä syötän enste maxflex2:een, jossa jännite nostetaan noin 13-16V tuntumaan että saadaan se ampeeri ledeille aikaiseksi. Uutena ideana laitoin kaksi noin 7X30mm piirilevyn kappaletta vastakkain, ja laitoin väliin toiseen päähän sentin matkalle n. millin paksuisen muovin. Laitoin sen ja maxflexin kutisukan sisään, lyhyt johto lampulle ja vähän pidempi akulle. Sain todellisen diy-valokytkimen peukalon viereen. Ei tarvii enää töniä lampun perästä, ja koko lampun takaosa jäi vapaaksi, ja sain siilin näkyville.
Noista akuista:
Ne on kyllä Lithium ioni akkuja, mutta niiden purkausvirta voi olla 100A, ja ne on tarkoitettu esim luontoasäästävän ajoneuvon virtalähteeksi. Neljän akun nippua voidaan ladata tavallisella "hyvällä" esim C-tekin lyijyakkulaturilla akkupaketin kärsimättä. Sattumalta sen jännitealue on hyvin lähellä lyijyakkua.
dataa:
-Halkaisija n 27mm
-korkeus 65mm
-Kapasiteetti 2,3Ah.
-jännite täytenä noin 3,3 V
-hinta n.15€/kenno tai 50€ 4 akun paketti, eli jostain syystä paketti tulee halvemmaksi
1
Valmiita paketteja on maailma väärällään, mutta jostain pirun syystä niiden saatavuudessa on ollut todellisia ongelmia.
2
Periaatteessa tekniikka on samaa, mutta loppujen lopuksi Wh määrittelee akkutarpeen. Jos lamppu vie 15W, niin 30Wh riittää kahdeksi tunniksi jos hyötysuhde on 100%.
Lithium akuissa vaan on se ongelma, ettei kaikista saa ottaa tarpeeksi virtaa ulos, ja jos esim jännite pitää nostaa nelinkertaiseksi, niin ottovirta akusta nelinkertaistuu verrattuna lampuille menevään virtaan (tai vähän yli ton hyötysuhteen takia).
Sitten on vielä otettava huomioon elektroniikan virrankesto ja muut ominaisuudet. Esim maxflex:n max in virta on noin 3A, jolloin yhden ampeerin ledikuorma mun tapauksessa vaatii noin 15V. Jos lähtöpäässä akku on 6V, niin jännite joudutaan kasvattamaan liki kolminkertaiseksi ennenkuin virtaa piisaa, jolloin ollaan taas maxflexin rajoilla.
Toisaalta jännitteen nostaminen maxflexiä varten esim 14.4 volttiin estää ledien himmentämisen, kun himmeimmällään niihin ohjataan noin 12V:n jännite. Maxflex kun ei pysty pudottamaan jännitettä.
Sen takia mun akkupaketti on rakennettu kolmen sarjaan.
Eikö tämä nyt ole ihan päivänselvä asia :)
Niin miten sen nyt sitten ottaa. :o Kas jos akkupaketin luvataan antavan ulos 1C, se tyhjenee nopeimmillaan tunnissa. Oli jännite mikä tahansa. Pyöränlamppu-käytössä akkujen yleensä toivotaan kestävän useamman tunnin, mikä johtaa siihen, että pienen jännitteen akussa on syytä olla paljon ampeeritunteja. Ja koska 1C tarkoittaa, että 1Ah akusta saa ottaa 1A, niin 20Ah akusta saa ottaa 20A. Sillä jo voisi vaikka hitsata jotain kevyttä alumiinirunkoa. Ja 1C on vähän; A123 lupaa ilmeisesti 100C.
Muuten kyllä kirjoitat asiaa. Esim mun nykyinen lamppu imee 3.7A RMS täydestä akusta (mitattu Fluke 87:lla, väittää olevansa trueRMS) ja melkeintyhjästä vähän enemmän. Stepup-hakkurin piikkivirrat on käsittääkseni noin 5A ja se on jo aika paljon pienelle kelalle.
Reilu vuosi sitten oli asiaa NiMh-akkujen huoltamisesta. Itsellä olisi tarkoitus kasata 13:sta 2500mAh NiMh kennosta akkupaketti. Löysin tästä aiheesta myös yhden RC-harrastajan näkemyksen : http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/akut/akku.html
Osaako joku arvioida kuinka paljon kennojen kunnollinen erillispurku silloin tällöin lisäisi akkupaketin elinikää? Entä onko arvioita kuinka nopeasti linkin takana olevalla erillispurku (diodi-vastus) viritelmällä kestää akun kennojen tasapainotus. Entä onko muita ideoita akkupaketin kennojen erillispurkuun?
Harrastaako tällaista erillispurkua ylipäänsä kukaan muu kuin RC-harrastajat?:)
En osaa arvioida vaikutusta, mutta erillispurku ja erillislataus varmasti pidentävät käyttöikää. Myös varsinaisessa käytössä pitäisi jokaista kennoa vahtia erikseen. Tässä vaiheessa kompleksisuus on jo samaa tasoa Litium-akkujen kanssa, joten miksei siirtyisi suoraan niiden käyttöön? Varsinkin, jos erikseen vahdittavia kennoja on 13kpl. Litium-akussa kennoja olisi tuolloin 4-5kpl.
Eilisellä lenkillä tuli jo markkinoitua ajatusta, ettei tänä talvena enään kannata lamppuihin panostaa. DIY-hengessä voi toki alkaa ensi syksyksi virittelemään systeemejä, mutta ainakaan LED:ejä ei enään kannata ostaa. Ne on sitten syksyllä jo valmiiksi vanhanaikaisia.:cool:
Kerrankin jollakin kokeneemmallakin on samoja ajatuksia tällaisen nöösin kanssa :D. Itse juurikin tuon takia siirsin lamppuprojektin pois tältä talvelta, kun olin vähän myöhässä sen aloittamisen kanssa ja rakentelussa olisi kuitenkin mennyt rutkasti aikaa. Aloittaa sitten vaikka ensi heinä-elokuussa niin voisi olla hyvä lamppu kasassa ensi syksyn ja talven pimeille; reilusti parempi kuin nyt samaan hintaan.
Lisäisin vielä, että samaan hintaan kun ostaa nuo NiMh-kennot kotimaasta saa ulkomailta pari vastaavaa LiPo-akkua. Omista 14,8V/4Ah akuista maksoin 25 euroa kappaleelta, postikuluineen. Lisäksi toki tarvitsee vielä spekiaalilaturin, omastani maksoin muistaakseni n. 60-70 euroa postikuluineen. Samalla laturilla lataa sitten kaikentyyppiset akut.
Fillarinvalojen virtalähteenä olen jo useamman vuoden käyttänyt itse kasattua 12V/4Ah NiMh-akkua ja hyvin se on pelannut vaikken mitään erillispurkua ole kennoille harrastanutkaan. Saman verrran siinä tuntuu puhtia piisaavan kuin uutena.
Prkl, oma valorojekti on vieläkin pöydällä. Koteloiden koneistus on viivästynyt erinäisistä syistä jatkuvasti. Ehkä jo sitten kesäksi..
LiPot olisivat kyllä kova sana mutta niitä ei ole valmiina toisin kuin NiMh-kennojen kanssa (Lidl:n laatua). Eikö siis pelkkä erillispurku riittäisi, äkkiseltään ajattelisin että jos kennot on ennen latausta purettu kaikki samalle tasolle, niin luulisi laturin tämän jälkeen lataavan kaikki kennot aika lähelle toisiaan?
Ei se näköjään sitten niin tarkkaa ole... Itse kasatun akkupaketin eliniän kannalta olisi kuitenkin varmaan ensiarvoisen tärkeää että kaikki kennot olisivat samalla jännitetasolla ennen ensimmäistä latausta?
Voi kyllä olla että vielä LiPoihin sijoitan, mutta ulkomailta ostelua hankaloittaa tuo luottokortin puuttuminen...
Onko kenelläkään ajatuksia millä kennot saisi helposti ja yksinkertaisesti samalle jännite tasolle kun ne vielä ovat erillään? Muitakin kuin tuo vastus-diodi viritys...
Millaisia jännitteitä muuten olette NiMh-kennoihin maksimissaan saaneet ladatuksi? Onko se 1,4V tyypillinen, akun kannalta terveellä tasolla oleva, täyden kennon merkki?
nyt löysin tälläisen autokäyttöön tehdyn ledin
http://www.superbrightleds.com/store...es/1157-5W.jpg
Luxeon Super Bright 5 Watt LED 12VDC (tietysti optiikka menee vaihtoon koska tossa on 220asteen linssi) 29,95$
eikös tossa olisi integroitua kaikki virtaregua myöden ja ton kaveriksi vain 12v akkupaketti ??
(tuolla noita on enemmänkin http://www.superbrightleds.com/cgi-b...gi?product=CAR )
Mulla on mennyt nyt jotain ohi korvien, tai silmien, ainakin täällä pohjoisessa, vantaalla, pimeä tulee joskus seiskan aikaan. Toisaalta oma projekti on jo stongassa elikkäs hyötykäytössä.
Tossa olis kuva siitä takaa, jossa näkyy nerokas, uniikki, eimistäänkopioitu, kutisukkaan piilotettu valokytkin (teipistä vasuriin) ja maxflex (unitube textin alla). Valokytkin on kaksi piirilevyn litteää kappaletta millin erottavalla muovilla toisesta päästä, ja toinen pää joustaa ja leikkii kytkintä.
Kuvio taas kertoo vaan kuvion, ei juuri muuta, kun ei sitä yhdellä kuvalla voi verrata mihinkään. Etäisyyttä siinä on noin kymmenen-viistoista metríä.
Toi on taas kuva kalasta joka joutui tänne omaa syyttään, mutta voi hyvin, eikä sitä kuvattaessa mitenkään vahiongoitettu.:D