ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 39 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 29 37 38 39 40 41 49 89 139 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.141 - 1.170 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

puufillari Guest

DIY-projekti

Moi

Kokeilintuota kirjoittamaani linkkiä mutta se ei toiminut. Kuvablogin säännöissä kielletty suora linkitys.

Mutta näillä pitäsi löytya: kuvablogi.com/ sitten haku päälle, valitkaa käyttäjät sitten hakusanaksi: asan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti puufillari Katso viesti
    Moi

Kokeilintuota kirjoittamaani linkkiä mutta se ei toiminut. Kuvablogin säännöissä kielletty suora linkitys.

Mutta näillä pitäsi löytya: kuvablogi.com/ sitten haku päälle, valitkaa käyttäjät sitten hakusanaksi: asan
    Kyllä se toimii kun laittaa sen puuttuvan ällän siihen bokiin ..

Hienon näköistä jälkeä lampun kuorissa !

puufillari Guest

Hymy DIY-projekti

Niinpä toimiikin meinaa toi linkki. Kirjoitusvirhe joo, nää kirjoitus hommat ei oo
    mun alaa. Mutta hyvä että löytyi.

Tässä vielä toi osoite: kuvablogi.com/blog/13298/

Ajattelin laittaa kuvia jakoon, koska olen itse saanut paljon ideoita täältä ja
    muualta netistä. Vielä kun oppis noi elektroniikka hommat.

Jatkakaa samaan malliin rakentelua niin yhdessä keksitään parhaat lamput koko suomen fillaristeille.

Niinpä toimiikin meinaa toi linkki. Kirjoitusvirhe joo, nää kirjoitus hommat ei oo

Jatkakaa samaan malliin rakentelua niin yhdessä keksitään parhaat lamput koko suomen fillaristeille.
    Siisti kotelo. Minulla on ohjelmassa huomen illalla sorvailla omaa koteloa. Alumiini on ostettu ja sormet syyhyää päästä töihin CN jyrsin olisi kyllä aika ässä peli, mutta täytyy tyytyä siihen mitä on. Tapojeni mukaan lähden soveltamaan koteloa ilman piirrustuksia. Katsotaan mitä jää alumiinitangosta käteen.

Onko kukaan laskenut kuinka paljon pinta-alaa vaaditaan tietyn lämpömäärän haihduttamiseen? Ajan neljää Q5 lediä noin 15W teholla joten lämpöä syntyy jonkin verran. Heittäkää jotain arviota mikäli löytyy kokemusta.

mutanaama Guest
    Näppituntumalta aika paljon. Japp jatko katkottuna on noin 25mc2 kun kummatkin pinnat lasketaan mukaan. Lämpötila taitaa nousta noin 60 asteen hujakoille vartissa, jos ihan vaan antaa olla pöydällä. Kantti ei ole antanut olla pidempää. Toisaalta ulkoilmassa pienessäkin vauhdissa jäähdytys toimii hyvin.

puufillari Guest

DIY-projekti

Tehtiin polttotesti 12V 1 amp virralla (ledtechin 3led ) sisätiloissa, niin tää mun jäähdytys siili(pelkkä etu osa) puolen tunnin polton jälkeen kuumeni 80 asteeseen. Sitten jatkettiin polttoa mutta tuuletettin viuhtomalla lehdellä ilmaa siiliin, niin lämpö putos 50 asteeseen. Ton siilin halkaisija on 60mm.

Mut täs mun kotellossa onkin idea siinä että ilmavirta pääsee jäähdyttää siiliä alhaalta ylöspäin. Toi välipala toimii ilman ohjaimena.

Tän pitäis olla tosi tehokas suomen oloissa.

Vaatii siis aikamoista jäähdytysratkaisua. Tuo valo on tulossa otsavalaisimeksi suunnistukseen, joten painoa ei saisi kuitenkaan tulla liikaa. Pitää siis vaan juosta kovaa jotta lamppu pysyy riittävän viileänä

mutanaama Guest
    Se mun valopää painaa piuhoineen 186g, ja takaa voi jättää jäähdytysriman ja kannen pois, erotiikan ja kytkimen voi sijoittaa akkukoteloon. Painoa jää noin 100g, vaikka ledien pohja onkin 6mm paksua tavaraa. Uritettuna siitäkin olisi saanut kevyemmän, mutta aattelin pistää enemmän painoa lämmön nopealle siirtymiselle ulkorunkoon

Noo, eihän se tietenkään kauhean kunis ole, mutta se riittää hyvin mutkasellakin tiellä autonkin ajovaloksi (joo, oli ihan pakko kokeilla)

JH_ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Latukka Katso viesti
    Vaatii siis aikamoista jäähdytysratkaisua. Tuo valo on tulossa otsavalaisimeksi suunnistukseen, joten painoa ei saisi kuitenkaan tulla liikaa. Pitää siis vaan juosta kovaa jotta lamppu pysyy riittävän viileänä
    Mulla on tuossa otsalampun jäähdytyksessä käytössä kannettavan tietokoneen heat pipe jäähdytin. Paino on mitätön, mutta jäähyteho aivan huolvaton. Puufillarin koteloratkaisun jäähytehoakin parempi ja ilmavirran lisääntyessä ero vain kasvaa... (mitattu fakta eikä vain arvailua).

Mutta on se vaan ruma... Jäähyritilä on kuin perhosen tuntosarvi... Mallia ilmastointiteippi + nippuside oleva testiviritelmä jäänee pysyväksi, koska en mitenkään keksi jäähdytysteho/painosuhteeltaan parempaa ratkaisua... Oveluutena tuossa vielä se, että se jäähyritilä tulee sen ledisetin viereen ei taakse jolloin ilma pääsee vapaasti siihen jäähyritilään :-). Tankovaloon tuollainen pomminkestävä CNC kotelo on paikallaan, mutta hattuun tai kypärään ei sellaista kannattane lintata ellei ole pakko.
    JH_ muokkasi tätä : 14.02.2008 at 00.03

snowfox88 Guest

Nöösi rakentaa valon - neuvoja?

Nyt on lamppukuume iskenyt minuunkin pahemman kerran. Sähköasioissa olen
    täysi nöösi mutta tämä viestiketju on lisännyt huimasti tietämystä lamppujen rakentelusta.

Suunnittelin tilata seuraavat osat led-techistä:
    Seoul 3.5W Emitter (P4 Version) x3
    Fraen 10 asteen triplalinssi
    MultiLine Circuit Board for 1-3x LEDs
    PowerLine Constant Current Power Supply (1000mA, 30V)
    Katkaisin

Suunnitelmana on kiinnittää ledit ja optiikka tohon "circuit boardiin", jonka vuorostaan kiinnitän pentium 3 jäähysiilen pohjaan. Käykö arctic silver 5 hopeatahna johtamaan lämpö ledeistä piiriin ja piiristä jäähyyn vai pitäisikö suosiolla ostaa lämpöä johtavaa liimaa?

Ledien ja optiikan ajattelin koteloida muoviputkeen siten että alumiininen jäähdytyssiili jää sen ulkopuolelle. Alumiininen putki olisi tietenkin parempi tähän, mutta en omista tarpeeksi leveää putkea ja sellaisen teettäminen ei tule kyseeseen.

Ajattelin hommata hobbycitystä jonkun lipo akun. Riittääköhän tähän kokoonpanoon 11.1 voltin akku vai pitääkö suosiolla ostaa 14.8v? Jos seoulit imasee 3.25v kappale, voltteja tulisi olla 3.25*3+1=10.75 . Jos ne vievät 3.5 kappale, tarvitaan 11.5v joka on tuota akun tuottamaa korkeampi. Lisäksi akun tuottamat voltit ilmeisesti laskevat sen tyhjetessä johonkin 9v paikkeille, jolloin jännite on selvästi alimitoitettu?

Noiden lipo akkujen c merkinnöistä ei vissiin tarvitse välittää, koska kaikki tuottavat reilusti yli 1 ampeerin virran - vai kuinka? Järkevintä on varmaan ostaa akku missä on alhaisin c lukema, sillä hinta on hieman korkeampi suuremman c luvun omaavilla akuilla. Kapasiteetiksi ajattelin jotakin 2200-3300mah.

Kytkimen asennan vissiin regulaattorin ja akun väliin? Ajattelin laittaa akun, kytkimen ja regulaattorin juomapullon sisälle. Onko tuo regulaattori sopiva kokoonpanooni?

Ideoita ja neuvoja otetaan vastaan. Kiitos jo etukäteen
    ... ja kyllä. Kello on kohta 5:00 aamulla tätä kirjoittaessani. Lampun suunnittelu voi olla yllättävän koukuttavaa puuhaa.
    snowfox88 muokkasi tätä : 14.02.2008 at 04.51

Lainaus Alkujaan tämän lähetti snowfox88 Katso viesti
    ...Sähköasioissa olen täysi nöösi...

Suunnitelmana on kiinnittää ledit ja optiikka tohon "circuit boardiin", jonka vuorostaan kiinnitän pentium 3 jäähysiilen pohjaan. Käykö arctic silver 5 hopeatahna...
    Miksei tämä Plug&Light -paketti tuolta samasta paikasta kelpais korvaamaan nuita kahta edellämainittua? Onko "liian valmis" DIY-miehelle? Tuon kanssa jäis muutama kriittinen(?) työvaihe pois, mutta omaa rakenneltavaa riittää silti. Tiimikaveri rakensi kypävalon tuosta näppärästi eikä se valoteholtaan jää jälkeen käytännössä esim. Wilma6:sta. Mutta 10 asteen linssit kannattaa tuohonkin vaihtaa.

Nyt on lamppukuume iskenyt minuunkin pahemman kerran. Sähköasioissa olen
    täysi nöösi mutta tämä viestiketju on lisännyt huimasti tietämystä lamppujen rakentelusta.

Fraen 10 asteen triplalinssi
    PowerLine Constant Current Power Supply (1000mA, 30V)
    Katkaisin
    Tuon piirilevyn pinta-ala on niin suuri, että heikompikin lämmönjohtotahna auttaa riittävästi. Liimassa on tietysti se etu, että se pitää kappaleet kiinni toisissaan.

Triplalinssin sijaan kannattaisi ehkä ennemmin ostaa erillisiä. Näin siksi, että voi sekoittaa 6deg ja 25deg linssejä, tai jotain muuta yhdistelmää. Yksi 6deg riittää siihen, että valolla näkee kohtuullisen kauas. Leveät linssit auttaa ainakin maastoajoa.

LiPo-akku kannattaa olla 14.8V, niin jää tyhjänäkin riittävästi jännitemarginaalia. Tuo linkkaamasi linearriregulaattori ei välttämättä ihan pienellä marginaalilla toimi. Muutenkin sen korvaaminen Konluxilla tai jollain muulla hakkurilla parantaisi hyötysuhdetta. LiPo-akun olisi myös hyvä (pakko) olla suojattu syväpurkaukselta. Osta joko erillinen suojapiiri, tai etsi sellainen regulaattori, joka osaa suojella akkua.

JH_ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Tuon piirilevyn pinta-ala on niin suuri, että heikompikin lämmönjohtotahna auttaa riittävästi. Liimassa on tietysti se etu, että se pitää kappaleet kiinni toisissaan.

Triplalinssin sijaan kannattaisi ehkä ennemmin ostaa erillisiä. Näin siksi, että voi sekoittaa 6deg ja 25deg linssejä, tai jotain muuta yhdistelmää. Yksi 6deg riittää siihen, että valolla näkee kohtuullisen kauas. Leveät linssit auttaa ainakin maastoajoa.
    Mun mielipide on että noissa carclon optiikoilla ja creen ledeillä noita leveitä ei pyöräkäytössä tarvii ollenkaan. 11 asteen samea antaa lähivaloa vähintään riittävästi ja valokuvio on asteluvuissa olevasta kapeudestaan huolimatta samettisen pehmeä ja lähivaloakin tulee reilusti. Tankovaloon vaikka 3 x 11 asteen sameat on hyvä lähtöarvaus. Toi 6 asteinen on valon laadulta carclossa aika surkee, ainakin Creen ledillä, mutta ehkä yksi sellanen noiden 11 asteisten seuraksi menis?

Ongelmana on ollut saada noista carclon optiikoista kypäräväloon riittävän kapean valokeilan tekeviä optiikoita. 3 x 6 astetta ehkä kapee mutta keilan laatu aika surkee... Verrattuna 7 asteen halogeenin keilaan ei noista voi puhua samana päivänä. Halogeenin keila selkeesti kapeempi ja hallitumpi. Hajavalo on maastossa ihan kiva asia, mutta ei sitäkään ihan ylettämästi kaipaa, koska ei ole kiva, jos lähimmät puut on valasitu niin, että ei enään näe polkua pidemmälle selkeesti...

Jos tekee erikseen tanko ja pypärävalon niin mä haluisin kypärään todella kapeen valokuvion jolloin valo toimisi erityisen hyvin nopeessa polku- ja tieajossa (seikkailiukisakäytössä aika olennaista).

Tietäkö kukaan onko jokun noista led-techin myymistä optiikoista Creen ledien kanssa sellainen että antaa aidosti kapean keilan? Eli tarvetta on 3 ledin PCB:n kanssa yhteensopivalle optiikalle. Fraenin 7 asteen heijastin ja 10 asteen tripla vaikkuttavat molemmat potentiaalisilta testattavilta.

Minulta saa noita leveemmän pään Carcloja nimelliseen hintaan jos joku haluaa kokeilla. Ostin kaikkia tyyppejä koekappaleeksi vain todetakseni, että leveillä ei tee mun käytössä mitään...
    JH_ muokkasi tätä : 14.02.2008 at 13.16 Syy: muutin kommenttini koskemaan Creen ledejä kiitos troh tarkennuksesta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JH_ Katso viesti
    Toi 6 asteinen on valon laadulta carclossa aika surkee, ainakin Creen ledillä, mutta ehkä yksi sellanen noiden 11 asteisten seuraksi menis?
    Lumikettu88 oli laittamassa Seoulin P4 LED:jä linssien taakse, ei Creetä. Creen LED:stä tulee huomattavasti kapeampi keila ja siten niille tulee käyttää sopivia linssejä. Creen kanssa voidaan käyttää enemmän kokonaisheijastusa, eli se putkimainen osa linssin keskellä tulee olla erilainen, kuin Luxeonilla, tai Seoulilla. Carlon linssit on suunniteltu Luxeon K2:lle, joissa ne toimivat kohtuullisen hyvin. Seoulin LED:eissä valokuvio on varsin samakaltainen, kuin Luxeonillakin.

Jatt Guest

Kuvat

Tarkotus oli laittaa tähän topikkiin kuvia omasta viritelmästä muiden töllisteltäväksi.Kertoisivatko viisaammat miten se tehdään.Kuvat omalla koneella (3 x 640x480)

Sorry en löytänyt sopivampaakaan tapaa tätä kysyä.

Mulla on tuossa otsalampun jäähdytyksessä käytössä kannettavan tietokoneen heat pipe jäähdytin. Paino on mitätön, mutta jäähyteho aivan huolvaton. Puufillarin koteloratkaisun jäähytehoakin parempi ja ilmavirran lisääntyessä ero vain kasvaa... (mitattu fakta eikä vain arvailua).

Mutta on se vaan ruma... Jäähyritilä on kuin perhosen tuntosarvi... Mallia ilmastointiteippi + nippuside oleva testiviritelmä jäänee pysyväksi, koska en mitenkään keksi jäähdytysteho/painosuhteeltaan parempaa ratkaisua... Oveluutena tuossa vielä se, että se jäähyritilä tulee sen ledisetin viereen ei taakse jolloin ilma pääsee vapaasti siihen jäähyritilään :-). Tankovaloon tuollainen pomminkestävä CNC kotelo on paikallaan, mutta hattuun tai kypärään ei sellaista kannattane lintata ellei ole pakko.
    Paljonko valopää painaa?
    Kuvaa?
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

-- mtbSeikkailu 2016 --

Onneksi olkoo puufillari. Sikasiisti kotelo.

Lämpö karkaa kotelosta sitä paremmin mitä isompi pinta ala on. Jonkun verran tarvitaan myös ainepaksuutta johtamassa lämpöä uloimmille pinnoille mutta pinta ala on se juttu. Tästä seuraa se hyvä juttu että myös painoa saa helposti pois

Mistä hankit materiaalin ko koteloon?

-- mtbSeikkailu 2016 --

snowfox88 Guest
    Kiitos vastauksista troh ja Jh. Päätin tilata kaikki osat dotlight.de paikasta, koska sieltä saa konluxin samalla ja tahdon säästää postikuluissa. Suojaako konlux näiltä "akun syväpurkauksilta"?

Fraenilla olisi houkuttelievia erillislinssejä triplalinssien lisäksi, mutta ne on suunniteltu 1w ledeille. Seoul p4 ei vissiin niihin käy? Carlon linsseistä on minulle muodostunut hieman huono kuva, mutta kai nekin ajavat asiansa. En pysty suuntaamaan ledejä eri suuntaan joten ehkä viisainta on laittaa 3x carlon 11 asteen linssejä. Toinen vaihtoehto on edelleen käyttää fraen 10 asteen triplalinssiä. Kumpi noista tuottaa tasaisemman valokuvion?

Löysin tällaisen kuvan tästä viestiketjusta: http://tmh78.nettigalleria.fi/main.php?g2_itemId=40
    3x seoul p4 + fraen 10 tripla

Valokuvio on minun makuuni joten olen näillä näkymin päätymässä fraeen.

Lipoakkujen c luvuista ei siis tarvitse välittää koska virrat on niin alhaiset näissä valovirityksissä?
    snowfox88 muokkasi tätä : 14.02.2008 at 14.18

JH_ Guest
    Toi valokuvio on aivan jumalainen :-). Tollasen jos saisi jostain...

Miten tänne saa kuvia laitettua ilman että laitailee kuvat jonnekkin sivustoille? Voisin laittaa kuvan siitä lämpöputkesta..
    JH_ muokkasi tätä : 14.02.2008 at 15.13

Mitä olen Fraenin, Carlon ja Polymer Opticsin linssejä kokeillut, ovat kaikki ajaneet asiansa ja muodostaneet suurin piirtein luvatunkaltaisen valokeilan. Jos mekaniikka vain on sopiva, voi mitä tahansa noista linssivalmistajista käyttää, eli minulla ei ole suosikkia. Kathodin ja Ledlilin linssit on kokeilematta; varman nekin on hyviä.

Konluxissa ei käsittääkseni ole alijännitesuojausta. Se on kuitenkin jännitettä laskeva regulaattori, eikä täten kykene purkamaan akkua alle LED:ien kynnysjännitteen. Neljän kennon LiPo-akkua ei saisi paljoa alle 12V purkaa, jolloin Konlux vielä todennäköisesti toimii, eikä valon kirkkaudessa huomaa mitään. JOnkinlainen suoja siis pitäisi viritellä.

Miten LiPo-akkuun sitten saa suojauksen? Kovin monimutkainen rakenne ei ole, jos sen itse rakentaa. Kannattanee valita sellainen komparaattori, jossa on referenssijännite. Datalehdestä löytynee aina kytkentä. Jos rakentelu ei onnistu, löytyy useimmista RC-kaupoista ratkaisu; ainakin niistä joista akkujakin saa.

Kolmas vaihtoehto on rakentaa akku kännykän akuista. Hong Kongissa katselin heidän akkuvalikoimaansa taannoin ja Nokia 3??0 malli akkuja myivät 5.95€. Niissä on 1000mAh luvattu kapasiteetiksi ja akut on suojattu ainakin ylivirralta ja alijännitteeltä. Ylijännitteen suojausta en ole uskaltanut kokeilla. Ylivirtasuojaus saattaa olla onglema. Siitä selviää, kun laittaa kaksi kennoa rinnan. Toisin sanoen 8 akusta saa kelpo-virtalähteen KOnluxille, joka ohjaa kolmea LED:iä. Maksaa toki tämäkin ratkaisu. Energiaa tuossa paketissa on vajaat 30Wh, mika riittää ainakin normaaleille iltalenkeille, ei kuitenkaan 24h kisoihin.

Akkujen C-luvuista ei kannata maksaa pyöränlamppukäytössä. Yleensä akkujen halutaan kestävän kauaemman kuin tunnin ja halvimmatkin kennot on 1C, eli nopein sallittu purku kestää tunnin. Kännykän akut on yleensä rajoitettu toimimaan max 1C tahdilla.

4S2P-LiPo-akun laturiksi kelpaa vakiojännitelähde, joka tuottaa tasan 17V (toleranssi on pieni, ehkä jotain 0.01V) ja virta rajoittuu max 2A. RC-kaupasta kannattaa hakea balanceri ja kytkeä se ohjeiden mukaisesti. Balancerissa saattaa olla ohjeet suurimmasta sallitusta latausvirrasta. RC-kaupasta pitäisi löytyä myös valmiita latausjärjestelmiä.
    troh muokkasi tätä : 14.02.2008 at 15.18

..ja kohtahan on taas kesä, eikä valoilla tee puoleen vuoteen mitään.

HammerLABS presents CityLIGHT

Doh niin, nyt on 5 tunnin testaus tehty joten tämä tuote on nyt sitten tuotannossa. 6 kappaleen sarja HammerLABS CityLIGHT valoja näki päivänvalon jokin aika sitten.

Tekniset speksit ovat etten sanoisi tylsät mutta toimivaksi todettua on vaikea mennä muuttamaan . Eli 3kpl Seoul P4, Soikealla 6x25 ast, 15 ast ja 6 ast carlon 20mm linsseillä. Elektroniikka koostuu 1.3 ohm 2w vastuksesta, 5A biltema mini pisto sulakkeesta ja kytkimestä. Voimalähteenä vapaavalintainen 12v lyijyhyytelöakku.

Kuvatuksia tehtaalta tuotantoprosessista.
    http://www.codershouse.com/pictures/citylight/
    Hammer muokkasi tätä : 14.02.2008 at 16.24

-- mtbSeikkailu 2016 --

snowfox88 Guest
    Komea ja erittäin toimivan näköinen on tuo hammerlabsin uusi tuotos. Onko valokuvio minkälainen kun sitä vertaa esimerkiksi fraen 10 triplaan? Nyt pitäisi tehdä nopea päätös että kummat tilaan.

mutanaama Guest
    Komea ja erittäin toimivan näköinen on tuo hammerlabsin uusi tuotos. Onko valokuvio minkälainen kun sitä vertaa esimerkiksi fraen 10 triplaan? Nyt pitäisi tehdä nopea päätös että kummat tilaan.
    Ne on niin halpoja osia, että tilaa muutamia ihan varmuuden vuoksi, joskus se oma onkin jotain ihan muuta. Mulla meni quad linssikin uusiksi 4Xkhatodiksi paaaaljon paremman hyötysuhteen takia, ja siksi, että molempia sattu oleen hyllyssä.

Valokuvio on kohtuu leveä mutta ylös alas suunnassa kapea johtuen tosta soikeasta 6x25 optiikasta. 15 asteen optiikka tuottaa tarvittavan hajavalon. 6 asteen optiikka muodostaa valokuvion keskelle "kuuman pisteen" joka näyttää pidemmälle.

Kaiken kaikkiaan valokuvio on hyvin erilainen moneen muuhun nähden

-- mtbSeikkailu 2016 --

Miten tänne saa kuvia laitettua ilman että laitailee kuvat jonnekkin sivustoille?
    Ei onnistu, kuvan täytyy olla jossainpäin intternjettiä ennenkuin sitä voi käyttää foorumilla. Klik!
    Jani Mahonen muokkasi tätä : 15.02.2008 at 10.29
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

snowfox88 Guest

Nöösi on aivan sekaisin akuista

12v biilteman lyijyhyytelöakku ei varmaan riitä konluxin kanssa 3 seoul p4 ledille? Hammer mainitsi että hänen kokoonpanossaan 3 seoulia oli kytkettynä vain 1.3 ohm 2w vastukseen ja 5A biltema mini pisto sulakkeeseen. Onko toi järkevämpi kuin konlux jos käyttää bilteman 12v akkua? Lipo akut ovat ikävän kalliita ja niitä varten pitäisi hommata laturikin.

Mielessä on myös käynyt viritellä neljä 18650 2500mah li-ion akkua sarjaan. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790

Eikös se ajaisi saman asian kuin 2500mah li-poly akku? Miksi kaikki hommaa li-poly akkuja kun li-ion akkuja sarjaan kytkemällä pääsee huomattavasti halvemmalla?

12v biilteman lyijyhyytelöakku ei varmaan riitä konluxin kanssa 3 seoul p4 ledille? Hammer mainitsi että hänen kokoonpanossaan 3 seoulia oli kytkettynä vain 1.3 ohm 2w vastukseen ja 5A biltema mini pisto sulakkeeseen. Onko toi järkevämpi kuin konlux jos käyttää bilteman 12v akkua? Lipo akut ovat ikävän kalliita ja niitä varten pitäisi hommata laturikin.
    12V lyijyakku ei riitä Konluxille ja kolmelle LED:lle. Toisekseen Hammer taisi hieman vähätellä tuon vastuksen resistanssia; 1.5ohm lienee lähempänä totuutta. Muuten tuo Hammerin esittemä rakenne on kaikessa yksinkertaisuudessaan varsin toimiva, tehokas ja halpa. Mikään ei lisäksi estä laittamasta yhden akun perään useampaa kolmen LED:n ja vastuksen pakettia. Akun kapasiteetti kannattaa toki mitoittaa vastaavasti.

Hups, vastus todellakin on 1.5 ohm

-- mtbSeikkailu 2016 --

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Latukka Katso viesti
    Onko kukaan laskenut kuinka paljon pinta-alaa vaaditaan tietyn lämpömäärän haihduttamiseen? Ajan neljää Q5 lediä noin 15W teholla joten lämpöä syntyy jonkin verran. Heittäkää jotain arviota mikäli löytyy kokemusta.
    Sorvista tuli ulos 145 grammainen mötikkä. Kymmenen minuuttia poltin lamppua tuossa pöydällä, sen jälkeen kotelo oli jo kuumentunut sormia polttavan kuumaksi, joten keskeytin kokeen. Joutuukohan tässä pienentämään valotehoa kun ei meinaa jäähdytys riittää. Pistän kuvia kotelosta kunhan saan kameran käsiini.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •