Alkujaan tämän lähetti
OJ
Sopan ovat kyllä keittäneet nykypolven doupparien tapauksessa jo amatööritason sidosjoukot. Proffatasolla on aivan liian myöhäistä alkaa tappelemaan. Mutta ketään ei kiinnosta mitä amatööritasolla tapahtuu...Mä olen ajanut parisen vuotta fillarilla ja muutamia semi-isoja amatöörikisojakin ja vaikka välillä on vähän kulkenutkin, niin mua ei ole testattu kertaakaan. Paremminkaan pärjänneitä tuttuja ei ole testattu edes kerran vuodessa. Kun amatöörinä opitaan douppaamaan, niin sitä on vähän nihkeä lopettaa sitten proffana kun rahalliset motiivit tulevat siihen mukaan.
Kun EPO tuli mukaan kuvioihin, niin homma meni siihen, että ilman EPOa ei ollut mitään saumaa. Esimerkiksi vaikka Lemond. 1990 Lemond voitti ja Indurain oli 10. 12'47" perässä. Seuraavana vuonna Lemond jäi EPO-junasta ja vaikka oli omien sanojensa mukaan elämänsä parhaassa kunnossa tuli Tourissa Indurainin tappamaksi kun Indu pieksi sen yli 13 minuutilla. Voitte olla aivan satavarmoja, että Lemond ei ollut puhdas, mutta ei ollut epo-kuurilla ja vaikka oli paremmassa kunnossa kuin edellisenä vuonna, niin tuli "ei voittajakandidaatin" tappamaksi. Siinä voi sitten valkata, että minkä riskin ottaa, alkaako käyttämään EPOa vai koittaako onneaan normaaleilla työmarkkinoilla vaikka raksamiehenä. Tietenkään toi "kun muutkin käyttää" ei oikeuta mihinkään, mutta jos kilpakumppanit on epoissa tai käyttää veridopingia, niin ilman epoa ei ole millään tavalla kilpailukykyinen ja jos ei ole kilpailukykyinen, niin saa katella muita hommia. Kun on koko pienen ikänsä tehnyt töitä ammattilaisuran eteen ja oppinut satsittamaan jo amatöörinä, niin ei siinä ihan heti lähde kyselemään, että olisiko paikallisen supermarketin varastolla duunipaikkaa auki.
Pitäisikö vaikka 44 -> 49 hyppäävästä hematokriitistä antaa sanktiota? Ehkä jopa elinikäinen kilpailukielto? Toi on aika epäilyttävää ja suunnilleen samaa missä veritankkaajat liikkuu eikä tällä hetkellä ole keinoja selvittää, että onko toi vaihtelu luonnollista vai veritankkauksella saavutettua.