Automaattivaihteinen Jopo. Millä periaatteella tuo siis toimii? Älyääkö se itse vaihtaa vaihdetta jossain vaiheessa, vai mikä juttu tuossa on?
Printable View
Automaattivaihteinen Jopo. Millä periaatteella tuo siis toimii? Älyääkö se itse vaihtaa vaihdetta jossain vaiheessa, vai mikä juttu tuossa on?
Tapojeni vastaisesti :D kysyn nyt foorumin tietäjiltä neuvoa, ennen kuin alan isompaan hommaan. Haaste: Säädellessäni takavaihtajaa telineessä, huomasin että oikeanpuoleinen kampi osuu etuvaihtajan häkkiin kun ketju on isommalla rieskalla. Häkki on suorassa rattaan kanssa ja ohjeen mukaan 1 - 3mm rattaasta. Löysäsin vaijeria niin paljon, että häkki ei enää ota kampeen. Tulos: Ei vaihda enää kunnolla isommalle rieskalle :( Toisaalta: Käyttämällä vaihdevivun "trimminaksun" saa häkin siirtymään pari milliä sisään ja kammen kosketuksen loppumaan. Mutta ei kait tuon kuulu noin olla. Trimminaksu on sitä "Ketjut ristissä"-tilannetta varten. Kävi mielessä, että auttaisiko vaihtajan/häkin pieni kääntö (vaihtaja pannalla kiinni rungossa) sisään? Kokeilemallahan tuo toki selviää, mutta josko kaikkea ei tarttis kantapään kautta :D
Onko kenties 3x etuvaihtaja 2x systeemissä. Saa senkin kyllä toimimaan, mutta 3x vaihtajan häkki on leveämpi.
H ruuvillahan ton häkin liian ulos liikkumisen saa ainakin estettyä.
Säädä ensin etuvaihtajan alarajoitin niin ettei häkin sisempi aisa juuri satu ketjuun, kun ketju edessä pinimmällä rattaalla ja takana suurimmalla rattaalla, siis ketju lähimmillään runkoa. Nyt vaihdevaijerista vain löysät pois. Tässä hyvä lähtökohta, samalla tulee alarajoitin aktiivikäyttöön ja vaijerilla tarvii säätää vain isompaa ratasta. Ylärajoitin kohdilleen, vaihtajan suuntaus ja korkeus kohdilleen, niin pitäis toimia oikein. Joskus joutuu suuntaa kääntämäänkin kuten olet ajatellut.
Naksuttelitko kahvan pohjille ennenkuin kiinnitit vaijerin vaihtajaan?
Vaijerin säädöllä isolle rieskalle rupeaa nousemaan kuten kuuluisi, ylärajoitin sen verran väljälle, että kun kahvasta yrittää vielä kääntää, niin häkki hiukan liikahtaa ulos päin.
Etuvaihtaja on niin yksinkertainen, pyörän harmittomin, tarpeellinen ja toimivinkin lisäke, että sen toiminnan ymmärtää vain yksinertaisimmat.🤗
https://i.imgur.com/pabFeE3.jpgMiten tää kampien kirisryt nyt menee? Ennen luulin että kammet kiristetään niin et kampienpäät ottaa kiinne välissä olevaan muovilevyyn. Mutta nyt kammessa lukee 12-14 Nm, ja väliin jää tilaa kahden muovilevyn verran tilaa?
https://i.imgur.com/YDLmi5a.jpg
Niinkuin kammessa lukee.
Se muovilevy ei liity kampien kiristämiseen mitenkään. Mutta kiristä ruuveja vuorotellen aina vähän kerrallaan.
On mielenkiintoisa kysymys, miksi se muoviläpyskä pitää ylipäänsä olla ja miks se tappi pitää iskeä siihen kampiakselissa olevaan aukkoon. Vaikuttaa turhalta hommalta, kun kammen muovikorkkilla kuitenkin keskitys kuntoon ja näin. Onko se joku insinöörivitsi
Eikö se ole varmistussokka, ettei kampi pääse irtoamaan JOS pultit olisivat löstyneet ja JOS päätykorkki olis pudonnut. Amerikan lakimiehia varten tehty.
Nii ja varmistaahan se senkin, että polkimet ovat 180° kulmassa toisiinsa nähden. Helpompi polkea.
Musta taas on mielenkiintoista, että joku tosiaan on kiristänyt pultit niin saatanan kireälle kuin Trecu on aikaisemmin luullut olevan tarve.
Siis täh. Omia oppirahoja maksellessani onnistuin rys... siis pilaamaan vuosi sitten maantiepyörään hommaamani kampisarjan juuri sillä, että kammen kiinnitys ei pitänytkään ja kampi jäi viikko sitten kauden ekalla koepolkaisulla kirjaimellisesti kengän pohjaan... Hankin uuden kampisarjan, mutta ei siitä mitään tappia löytynyt? Kammet siis Shimanon 2x11 105. Poistin tällä kertaa "välipalat" ja sen myötä keskiön leveys pitäisi olla passeli. Muovikorkilla keskitys ja sitten kammen pultit vuorotellen tiukaten kiinni Karen neuvomalla tavalla.
Mistä pääsenkin taas näihin ketjunmittakysymyksiin. Jos siis takapakan vaihto neljä piikkiä isompaan vaatii korkeintaan yhden lenkkiparin pidennyksen, niin jos eturatas vaihtuu 50 -> 52 niin ei varmaan tarvitse välttämättä senkään vertaa?
Pakko se on uskoa kun tuohon 14Nm tuli kiristettyä ja ajettua 40km lenkki ja kampi pysyi kiinne :)
Noin pienille ruuveille sekin on tosi kova momentti. Itse olen vetänyt juuri ja juuri siihen 11 Nm lujuuteen.
No täähän tässä jyrsiikin. Naksuttelin toki kahvan "löysälle" ja kiersin kuoren säätörummun kiinni. Irrotin myös vaijerin vaihtajasta. Hain alarajan niin, että häkki ei hinkkaa ketjuun (just eikä melkein). Sen jälkeen vaijeri kiinni/päällimmäiset löysät veks. Vaihtaa isolle rieskalle todella laiskasti mutta kun sille nousee, niin kampi kihnuttaa häkin ulkoreunaan. Jossain vaiheessa tuo tuon on alkanut. En alkuunsa tuota edes huomannut, kun on ajellessa radio/poppikone korvanapeissa. Kun tuota tallissa säätelin, niin huomasin ja samalla kiinnittyi huomio häkkiin tulleeseen hankausjälkeen.
Eli vaihtaa huonosti isolle, mutta kun vaihtaa, niin kampi jää kihnuttamaan kunnes trimmi-naksulla päästää häkkiä hieman sisempään. Ei jaksa tajuta.
Ja itselleni vastaten statuspäivitys: Otin siten vaihdevaijerin irti, löysäsin vaihtajan pannan ja käänsin häkkiä aavistuksen sisään. Alarajojen (edessä pieni ratas, takana isoin) uusi säätö, vaijerin kiinnitys ja LAAKISTA TOIMI. Ei tarvinnut edes vaijeria säätää. Kampi ei enää osu häkkiin, ei äännä edes ketjut ristissä (pieni ratas edessä, Pienin takana / iso edessä, isoin takana) Pienen ihmisen ilo onnistua :D No kuten TERU tuossa totesit: On se niin simppeli värkki, että ei siinä monimutkaista vikaa voi olla. Vaihtaja on vissiin kääntynyt aavistuksen ulos kun taannoin onnistuin saamaan ketjun solmuun häkin kanssa kun kesken tiukan mutkan polkaisin liian aikaisin taaksepäin ja eturattaan vaihto oli samalla vissiin vielä kesken. Joutui hetken virkkaamaan ketjua häkistä/solmusta...
Mukaa kuulla jos noista jappasuista oli uskoa vahvistavaa tukea, kun etuvaihtaja on noin kohdillaan, se myös pysyy säädössään ja nuo välinapsut ovat käytettävissä. Soittokello pyörässä vain tätä yksinkertaisempi!
Tuli vaihdettua fillariin 1x10:nen, mutta näyttäisin hieman ahnehtineen ketjun kanssa. Miltä vaikuttaa teidän silmään? Vaihtaa ihan suht sulavasti isoimmalle rattaalle, mutta silloin ei ketju tahdo enää ottaa kunnolla kiinni vaihtajan ylempään rattaaseen. B-ruuvia säätämällä saa ketjun nappaamaan kiinni, tosin silloin vaihtaja venähtää eteenpäin vielä entisestään.
Kuvat löytyvät täältä: https://imgur.com/a/QuH5i8D
Pitäisiköhän vaan kipaista hakemaan uutta ketjua ja olla hieman maltillisempi?
Jos on ylimääräinen pikaliitin niin laita kaksi linkkiä katkaistua pätkää tuohon.
Suosituksista huolimatta voi liittää palan jatkoksi, varovaisen huolellisesti hyvällä avaimella. Asettelu avaimeen niin ettei vioita sivulevä ja tarkasti tappi perille. Lopputarkastus ettei tappi ole rikkonut levyä ja sitten ajoon!
Jep, vaihdoin omaani aiemmin 46-piikkisen takarattaan ja ketjut samalla. Lyhensin uusia ketjuja aivan liikaa ja jouduin jopa kolmeen kertaan lisäämään uusia paloja (käyttämättömiä Shimanon tappeja onneksi löytyi kun käytän aina normaalisti pikaliittimiä). Vähän arvelutti että minkähänlainen ketjusta tuli, mutta on sillä nyt jotain 500-1000 km ajeltu, joista osa aikamoista suovääntöä sulamisvesien keskellä (edessä 26t, läskipyörä).
Taisi olla ihan uudesta ketjusta kyse ja juuri siitä oli katkaistu hitusen liian pitkästi pois. Noilla olevilla ketjunosilla voi jatkaakin, edellytykset onnistumiselle on hyvät. Varaketju ei ole huono juttu sekään, nämähän ei happane.
Haittaako pintaanaarmut Syntacen kuitustongassa(580/25.4)? Otin kulahtaneita Ritcheyn lock-kahvoja pois hybridin stongasta ja unohdin että niissä ne kuusiot molemmin puolin
niin tietysti sitten vedin/pyörittelin tiukasti niitä irti. Tekivät kivan siksak-naarmuun stongaan, toisaalta jossain hybridissä ei tule rasituksia joten varmaan ei-aivoitus?
Musta kynsilakka peittää naarmut ja antaa tunteen että korjattu on! Harmittomia pintanaarmuja, ei heikennä tankoa, näin täältä kauempaa arvelen.
Katselin myös netistä ja tosiaan ihan pintanaarmut ei kai niin pahoja. Ja taidan laittaa kaapista sramin kahvat jossa pultti kiristää klamppia eikä pureudu suoraan
stongaan...
Kiitoksia kaikille vastauksista! Kävin hakemassa kuitenkin uuden ketjun, ja se näyttää nyt tältä, aletaankohan olla jo melko lähellä optimaalista pituutta?
https://imgur.com/lRD7jup.jpg
https://imgur.com/sV4NhRq.jpg
https://imgur.com/sV4NhRq
Rakenne on yksinkertaisesti kuvaten laminaatti. Eli ei se ainakaan räjähdä käsiin jos on hajoamassa. Sitten voi huolestua, jos tanko alkaa naksua kuorman kanssa tai jos siinä alkaa tuntua puolittaista jäykkyyseroa.
Hiilikuitutangolle varmaan se vaarallisin vaurio on halkeama tangon päässä, josta laminointi voi lähteä pikku hiljaa erkanemaan.
Tosi tyhmä kysymys... Tuli eteen eturattaan vaihto. Käykö esim. tämä https://www.suomenurheilupyora.fi/bb...cr-31-eturatas FSA:n kompaktikampiin. Molemmat 110 millisiä ja viidellä pultilla, mutta mutta kunhan varmistelen.
Tänään noissa mojovissa tuulissa heiteltiin miestä syvillä vanteilla ku räsynukkea orpokodissa. Etuvanne 62mm Reynolds Strike slg. Jos ei halua räsynukke oloa niin varmaan täytyy vaihtaa matalempaan profiiliin. Onko nuo Reynoldsin huonot sivutuulessa ja ei varmaan heittelylle mitään mahda? Ajonautinto kaukana ku saa suoli jäykkänä polkea odottaen seuraavaa puuskaa.
Käyhä tuo, mutta saa kampiin ihan samanmerkkisenkin jos jaksaa maailmalta tilata,
https://www.bike-discount.de/en/buy/...ainring-568288
Useat kiekkovalmistajien tutkimukset on tulleet tässä sivutuuliherkkyyskysymyksessä siihen lopputulokseen, että "hankalassa" kiekossa ilmavirtaus eroaa kehän jättöreunasta (eli tuulen alapuolelta) turbulenttisesti joka aiheuttaa nykimistä tai haukkaamista tai milloin mitäkin. Läpileikkaukseltaan U-muotoinen kehä on hyvä useilla ilmavirran kohtauskulmilla ja ainakin Zipp sekä Enve taitavat molemmat olla sitä mieltä, että pullistettu U on vielä parempi.
Jos puhe oli tästä kiekosta, tuo näyttää teoreettisesti aika keskiverrolta. Muistaakseni kapea V-muotoinen kehä on teoreettisissa "tosielämän tilanteissa" huonoin vaihtoehto.
Tällä viikolla on tullut ajettua vaihtelevissa tuuliolosuhteissa aika-ajopyörällä jossa edessä Zipp 808 ja maantiepyörällä jossa edessä FFWD F5R. Selvästi hankalinta oli maanantaina 808:n ja aika-ajopyörän kanssa pyörivässä vastatuulessa, mutta toisaalta pyörissä painopistekin on niin erilainen ettei voi oikein vetää johtopäätöksiä.
Onko loppujen lopuksi väliä jos takana isoin ratas pienempi kuin vaihtajan "min large sprocket", kun shadow+:n kanssa taitaa väkisin tulla kun
hybridiin jonkun 11-32 tai 34 laittaa 1x juttuun(40 tai 42 medium vaihtajien suosituksena on).
Bianchi 2x10 etuvaihtaja ongelma tai oikeastaan vaijerin kiinnitys, alunperin siihenhän tulee osan matkaa vaijeri avonaisena, nyt edessä oleva vaijerinkuoren pidin ja säätö otti kipeetä, ei ilman hitsausta saa kuntoon.
Vaihtajassa on alaveto ja ajattelin jos vetäisi kuoren vaihtajalle asti, mutta siinä on ongelmani, mihin kiinnitän vaijerin, onko olemassa klamppikorvakkoa seat tubeen vaijerin kiinnitykseen tai minkä mallisen pantakiinnitteisen etuvaihtajan tuohon tilaisi? kuvissa näyttävät olevan ilman kuori korvakkoa.
Joo tarttee vaijerinkuorelle tuen johon kinkohtaa, en äkkiseltään löytänyt nettikaupasta, saattais löytyä helpoiten pyörähuoltoliikkeestä...SUP...