Kyselenpä täältä neuvoa, kun en muita sopivia ketjuja foorumilta löytänyt, eikä googlellakaan tärpännyt. Oletteko kolaritapauksissa hakeneet/saaneet korvausta syyllisen vakuutusyhtiöltä pyörään ja komponentteihin tulleista kosmeettisista vaurioista?
Viime viikolla auto ajoi kolmion takaa minua kylkeen, jonka seuraksena kaaduin ja liuin/kierin pyörän kanssa pitkin asfalttia. Pyörään tuli tämän seurauksena vähän kaikenlaista pientä naarmua. Vauhtia minulla oli gps:n mukaan n. 30 km/h, autoilija ei minua omien sanojensa mukaan ollut nähnyt (selvisin itse onneksi pelkällä asfaltti-ihottumalla ja mustelmilla).
Pyörän vein liikkeeseen, jossa pyysin tekemään korjausarvion vastapuolen vakuutusyhtiölle. Hiilikuitorunko ja ohjaamo vaikuttaa huoltoliikkeen mukaan olevan rakenteellisesti kunnossa, eivätkä he näe rungon uusimiselle muita kuin kosmeettisia perusteita. Rytäkän seurauksena putosi siis ketju keskiön päälle, ja ketju haukkasi keskiön alta/takaa vähän kuitua (
kuva 1 &
kuva 2). Tämän lisäksi takavaihtaja on naarmuilla, kummassakin jarrukahvassa on naarmuja, ja satulaan tuli pieni reikä sekä naarmuja. Liikkeen mukaan pyörän saisi ajokuntoon takakiekon rihtaamalla ja toisen jarrukahvan vaihtamalla. Pyysin heitä tekemään vielä uuden arvion, jossa otetaan huomioon myös noiden kosmeettistenkin vaurioiden korjaaminen.
Oman oikeuskäsitykseni mukaan pyörä pitäisi saada siihen kuntoon, jossa se oli ennen kolaria. Kyllähän nuo naarmut laskevat pyörän jälleenmyyntiarvoa, vaikka olisivatkin luonteeltaan vain kosmeettisia ja maalataanhan autojenkin välisissä kolareissa naarmut piiloon. En sitten tiedä meneekö tuo käytännössä näin ja siksi ajattelinkin kysellä, jos täällä olisi jollain ensi tai toisen käden tietoa siitä mitä tällaisissa tapauksissa yleensä korvataan ja kannattaako varautua vakuutusyhtiön kanssa tappelemiseen.