Tarkoitatko Xyniä (miten tuo kirjoitetaankaan)? Hänhän sanoin näin: "En pidä mitenkään mahdottomana, että joudun pyöräilijänä ollessani onnettomuuteen, mutta väitän, että riskini siihen on monia muita pyöräilijöitä pienempi vain siksi, että suostun näkemään vaivaa, huomioimaan riskit ja pidentämään 10 kilometrillä polkemisaikaa puolellatoista minuutilla."
Olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan. Minun tehtäväni liikenteessä ei ole kouluttaa muita, niin kova idealisti en ole, vaikka monessa suhteessa olenkin. Minun tehtäväni on kulkea paikasta a paikaan b riittävän turvallisesti.
En tajua, miksi pitää keksiä väite täydellisestä ihmisestä ja määritellä itse keksitty väite älyttömäksi. Kohottaako se omaa profiilia jollain tavalla?
Eilen nähty tilanne, jossa tukka nousi pystyyn: Ajoin autolla päätietä ja linja-auto saapui oikealta sivutieltä, mutta pysähtyi suojatien eteen, koska sillä oli kolmio. Tilanteeseen ehti myös samaan suuntaan kanssani oikealla puolella pyörätietä pitkin ajanut pyöräilijä, joka yhtään hidastamatta meni bussin keulan edestä.
Mitä sitten? No sitä, että vaikka bussi oli pysähtynyt, bussin takana oli tilaa sen verran, että joku olisi aivan hyvin voinut tulla sieltä suojatien päälle. Koska bussi blokkasi pyöräilijän näkökulmasta näkyvyyden, pyöräilijä ei mitenkään voinut tähän varautua. Nopeutta sillä oli ehkä 15-20 km/h eli varsin rauhallista vauhtia ajoi. Silti tuossa tilanteessa siinä oli n. 10-15 km/h liikaa.
Onneksi bussin takaa ei ketään tullut. Valitettavaa siinä oli se, ettei pyöräilijä tajunnut koko tilannetta ja toistaa saman tempun ensi kerralla. Jos sieltä olisi joku tullut ja seurauksena olisi ollut törmäys, olisiko joku palstan nimimerkeistä osannut iloita siitä, että saipahan väistämisvelvollisuuden laiminlyönyt kuski opetuksen?
Kirjanmerkit