Eli mitäs oire vaatisi?
Printable View
Eli mitäs oire vaatisi?
Kovaa ajoa, kyllä se siitä käytössä herkistyy :)
yleinen harhaluulo et uusi keula herkistyy ajan kanssa kun ajelee.. Ennen lenkille lähtöä muutama kunnon pumppaus että lähtee öljyt liikkeelle ja voihan sitä pyörää ylösalasin säilyttää jos uskoo että voitelee paremmin..
Ite oon ton 180mm foxin floatin kanssa huomannu että saa muutaman kerran aika kovaa riuhtoo sitä ennen lenkkiä ennen ku rupee öljyt kiertään.
Ei se mikään uskon asia se alassuin kääntö ole. Voiteluöljy majailee enimmäkseen alajalkojen pohjalla. Alempi liukuholkki ehkäisee aika tehokkaasti roiskevoitelun ylemmältä. Ei sitä koko aikaa toinna alassuin pitää, mutta ennen lenkkiä kun antaa öljyn valua ylös, on holkit varmasti voideltu.
En ole uusia fillarin keuloja omistanut, mutta prätkän keulojen osalta on ainakin on yleinen fakta, että uudet liukuholkit asettuu jonkun aikaa, joten keula on selvästi nihkeämpi ennenkuin osat ovat hioutuneet.
Onko ihan normaalia että Foxin RP23 pitää suhahtavaa tai ehkä pihahtavaa ääntä kun ajaa isommasta montusta? Iskari oli huollossa ja on sen jälkeen pitänyt moista ääntä. Ennen huoltoa se kitisi ja natisi. Mitähän sille voisi tehdä? Pyörää on säilytetty etukiekosta roikuttamalla eli öljyä pitäisi olla tiivisteissä, voisiko märkä tiiviste pitää ääntä? Ilmat kuitenkin pysyy sisällä ja iskari tuntuu muuten toimivalta. En tiedä vaihdettiinko huollossa jotain, mutta puhetta oli että Pro Pedal pitäisi saada jäykemmäksi ja sitä se nyt onkin, voisiko joku vaihdettu osa aiheuttaa äänen? Ääni kuuluu siis vain kun iskari on auki, eli Pro Pedalin kanssa on hiljainen.
Ihan normaalia. rebound venttiilistä tuo sihinä luultavasti tulee.
Voi olla että kirjoitan väärään ketjuun, mutta kannattaako täysjouston takalinkkuja voidella vai pitää mieluummin ilman hiontatahnoja muodostavia rasvoja. Laakereilla on tietenkin voitelunsa. Tarkoitan nyt lähinnä linkkuja kasassa pitäviä pultteja ja muita "sovite" palikoita mitä sieltä löytyy. Viime kesän linkut kitisivät hermoja raastavasti ja päädyin putsaamaan ja voitelemaan ne pienellä määrällä notkeaa vaseliinia. Oikeastaan pinnalle jäi vain ohut kalvoon. Nyt toukukuun mutarallien jälkeen natinaa alkoi taas kuulua ja päätin avata linkut. Huomasin, että yhdessä nivelessä takahaarukan pintamaali oli raapiutunut kokonaan pois. Eli onko tämä normaalia kulumista?, väärä voitelu?, väärä momentti nivelen pultissa? Jätin nivelet nyt kuiviksi ja suurempia natinoita ei ainakaan heti alkanut kuulumaan. Kyseessä siis perinteinen nelilinkku.
ei kannata voidella.. jos takalinkustossa on laakerit (niinkuin yleensä on) niin niitä kiinni pitävät holkit pultit ja mutterit kannattaa pitää voitelemattomina ja tiukkoina.
jos voitelet kaikki paikat niin tuloksena voi olla laakeririkon takia se että jokin muu paikka alkaa toimimaan laakerina ja et todennäköisesti huomaa sitä ajoissa ja lopputuloksena voi olla liian väljä linkusto enään kunnollisillekkin laakereille.
tottakai kannattaa seurata linkuston kuntoa että jos maalia alkaa kulumaan väärästä paikasta niin tarkoittaa se sitä että joko laakeri on pettänyt tai pulttilöysä tai että linkun välinen välys on liian pieni joten sitä pitää kasvattaa esim prikalla tms.
saatko otettua kuvia kohteesta niin voisi arvuutella enemmän missä vika piilee ?
https://picasaweb.google.com/1101157...26210497888082
En saanut liitettyä kuvia tähän suoraan, mutta linkin takaa pitäsi löytyä. Ongelmana siis tuo takimmainen nivel, joka onkin aika kuraa keräävällä paikalla. Toisessa kuvassa näkyy maalipinnan syönyt kevytmetallinen prikka. Prikka on laakerin ja takahaarukan välissä. Viimeisestä kuvasta voi todeta että prikka tekee tehtävänsä ja rungon putket eivät hankaa toisiaan. Ilmeisesti on käynyt niin että voitelun ja linkun pultin löysyyden vuoksi prikka on pyörinyt hangaten takahaarukkaa. Laakeri pyörii hyvin, mutta en uskaltanut kiristää linkkujen pultteja tarpeeksi talven huollon jälkeen. Onneksi huomasin ongelman jo nyt. Vai onko muita teorioita?
hyvin näkyy kuvista juurikin se että prikka on toiminut laakerina. pitäisi toimia kuitenkin vielä kunhan vain kiristää pultin kunnolla ettei prikka pyöri enempää (tippa pikaliimaakin voisi auttaa).
jos joskus käy niin että pinta jatkaa kulumistaan niin laittaa toisen prikan tuonne ennenkuin alumiinilinkku alkaa kuluttamaan takahaarukkaa tms jotakin jota ei pitäisi.
laakereiden voitelukin ja pyöriminen kannattaa tarkistaa ainakin pari kertaa vuodessa ennenkuin on liian myöhäistä.
Sellainen kysymys olisi, että kun vaihdoin uuden rungon pyörään niin vanhasta otetun joustohaarukan "keulaputki" on nyt hieman lyhyt, tulee vähän yli puolenvälin stemmiä, kun on uusi ohjainlaakerin suoja paikallaan (http://www.wheelies.co.uk/Images/Pro...112-Medium.jpg). Stemmin sain kyllä ruuattua kiinni ja pulttikin yltti kiinni siihen putken sisällä olevaan "käpymutteriin".
Eli onko keulaputken pakko olla millilleen stemmin yläreunaan asti vai uskaltaako tuolla ajella jos siitä ~3cm puuttuu vaikka kiinni osat saikin :D
Kuulostaa loogiselta, mutta mitään olaketta en ole huomannut. Pitänee tarkastella vielä uudemman kerran, jos siitä jotain muotoilua löytyisi. H. Moilanen: Prikka on kyllä laakeria vasten, mutta se ei näy koska prikka menee osittain sen musta "keinun" sisään. Siis sen joka on toisesta päästä kiinni iskarissa.
Kai laakerit sentään pyörii?
No laittelinpas tuohon epäherkkään Manitoun Sliver Superiin, jossa siis liukupuslat nitisivät voitelemattomuuttaan, tai likaisina, sellaisen patentin että otin kumiset pölysuojat ylös, valuttelin muutamia tippoja 5w-30 moottoriöljyä sisään molemmille puolille ylempiä liukupuslia voitelemaan, leikkelin vanhasta patjasta vaahtomuoviprikat,joita olen isojen poikien pyörissä kuullut olevan, ja asensin ne sinne pölysuojien alle (vakiona mitään vaahtomuoveja ei siis ollut). Tällä hetkellä 4h ajon jälkeen keula toimii herkästi kuin huollettu reba. Keula leijuu ikäänkuin ilmassa kitkattomasti ottaen jokaisen iskun vastaan herkästi ja hallitusti. :cool:
Vertailuksi: SAG:ia ei ennen ollut keulassa ollenkaan kun pyörän päälle nousi varovaisesti. Vasta kun keulaa painoi, niin se painui sen 10mm alas ja melkein jopa jäi sinne kun pyörän päältä nousi pois. Nyt Sagia tulee heti sen 10mm kun pyörän päälle nousee ja keula toimii muutenkin liukkaasti. Katsotaan nyt että kuinka kauan tuo keula pysyy herkkänä tuolla pikku niksillä. Koitin myös aikaisemmin käyttää pyörää ylösalaisin voitelun toivossa, mutta mitään eroa ei tapahtunut.
Samalla huomasin sitten sellaisen asian, että vasemman jalan korkissa on jonkintapainen merkkaamaton esijännityksen säätö, josta en ollut ennen tiennytkään. :seko: Ulkonäöltään on aivan kuin tavallinen turha etujalan suojakorkki, jossa ei edes lue mitään. Sen verran tiukka oli pyörittääkin, että ihme että huomasin tälläkään kertaa.
Alunperin siis luulin, että keulassa on vain yksi jäykkyyteen vaikuttava säätö: Lockout vivussa oleva esijännitys (compression), mutta se vaikuttaisi tarkemman tarkastelun jälkeen vaikuttavan vain kuten rebound, mutta sisäänvaimennuksessa. Eli jos "compression":ia laittaa enemmän, keula ei ota teräviä iskuja vastaan, mutta silti painuu "yhtä lyttyyn" jos päälle lisätään painoa hitaasti. Periaatteessa se siis vähentää keulan painumista isommissa dropeissa.
Kaksi vuotta siis keula ollut käytössä ja nyt vasta tulee nämä elintärkeät säädöt ilmi. Sen siitä saa kun ajaa täysin tuntemattomalla keulalla, jota edes valmistaja ei (enää ainakaan) tunne ja mistään ei tahdo saada infoa, aiemmin linkittämääni korjausopasta lukuunottamatta. :o Vielä pitäisi selvittää se, että onko keulassa sisäänvaimennuksessa jotain ilmajouseen liittyvää. Tämmöistä olin lukevinani jostain. Oikea "ilmakeula" sentään kyseessä ei taida olla kun ei ole venttiiliäkään missään näkyvillä.
E: Ja niin, keulassa ei tunnu ylä- ja alajalkojen välillä pienintäkään klappia eli ei kai silloin liukuholkkienkaan pitäisi olla kovin kuluneet. Kovin ristiriitaista tietoa löytyy tuosta liukuholkkien voitelusta. Toiset sanovat, ettei holkkeja saisi voidella ollenkaan, vaan ne toimivat parhaiten suoraan keulan lakkaa vasten hangaten ja toiset taas suosivat voitelua samalla alajaloissa piilevällä voiteluöljyllä, joka keulaa voitelee muutenkin. Itselleni ainakin tällä kokemuksella jälkimmäinen toimii paremmin. Ei ole varmasti uutenakaan ollut tuo keula noin herkkä kuin mitä se nyt on pienen öljyämisen jälkeen.
Kiitokset, näin se tulikin järkeiltyä.
Kun ei jaksanu kettukeulan tai rokkarin manuaaleja selata niin ruuvasin molemmista nupit keskelle ja lähdin paukutteleen eilen lenkkiä pururadoille, maastopoluille ja kuuluisaan nojakeille mahdottomaan Mäntylän kivikkoon.
Nyt kivikossa tuntuu kuin sitä ei olis ollenkaan. Keula nielee kaikki tärinät kokonaan ja peräkään ei aiheuta hillittömiä jälkipomppuja.
Miksi 150mm Revelation RC3 Solo Air painuu kasaan niin, että sagitaulukon mukaan mennään jossain 130-140mm joustossa? Dual Airithan painuu kasaan jos negapuolella on korkeampi paine kuin positiivisella puolella ja ilma voi karata sinne, mutta mikäs tässä nyt on vikana?
Ilmaa pakenee ilmakammiosta alajalkaan. Ts. tiiviste ei pidä. Ilmakammion tiivisteissä rasvaa, vaihda tilalle öljyä.
Kyllä. Valutin öljyä, jolla ennenkin olen saanut keulaa herkistettyä, polynputsarin alle ja sen päälle sitten se vaahtomuovi (kastui märäksi öljystä kun työnsin paikoilleen). Muotoilin ne vaahtomuovit tuonne juuri sen voitelun takia. Periaatteessa jostain sieltä alhaalta pitäisi automaattisesti tihkua öljyä ylöspäin ja vaahtomuovi sitten kerää ylimääräisen öljyn itseensä tai vastaavasti voitelee kun putket kuivuu.
Uskoisin ainakin että huoltoväli/ölljyämisväli pitenee tuolla niksillä kun tuntuu että aina kun olen laittanut injektioruiskulla öljyä ylimmän pölytiivisteen ja liukuputken välistä niin ei ole tarvinnut kuin jonkun tunnin ajaa että keula on ollut taas nihkeä. No tämäpä jää nähtäväksi että auttaako nuo vaahtomuovit noin pidemmän päälle.
Manitou Sliver Super 2007 100mm W/ hydr.lockout
Hyvin on noin muuten pelannut aina kun on pysynyt herkkänä. Tyytyväinen olen vaikka joutuisikin vähintään 10h välein puskemaan öljyä lisää tiivisteen alle. :)
Voisikohan sitten olla että sisälle on huolellisista puhdistuksista yms. riippumatta päässyt hiekkaa joka jarraa keulaa tai sitten valmistusvaiheessa sisään on jäänyt jotain joka hidastaa. Eipä voi avaamatta tietää. Ja avaaminenkin saattaa viivästyä jos keula jatkaa toimintaansa kunniallisesti säännöllisellä öljyämisellä.
Mikä olisi pk-seudulla sellainen firma, jossa hoituisi (laadukkaasti) sekä keulan huolto että kiekkojen rihtaus?
Ja lisäkysymyksenä, että onko Rokkarin 100mm SID XX World Cupin huoltamisessa jotakin ihmeellistä, kun siinä on hydraulinen lock-out? Tai että voiko olla, että joku firma ei tekisi kun siinä on se. 6000km oon ajanut ilman huoltoa, että nyt pitäis tehdä perushuolto.
-Lauri
Thänks saku! Hinnaston mukaan 89€, eli sekin selkisi. Joo se voi olla että täytyy tehdä jotakin ekstraa kun tosiaan oon reilun vuoden körötellyt ainoana pyöränä tuolla jäykkiksellä.. Täytyy tiedustella ja huollon tarve selvinnee kunnolla vasta kun vehje on atomeina.
-Lauri
Ilmakannun huolto on ehkä 5 min homma, paineet ulos iskarista ja ruuvaa kannun käsin auki, tööttää uudet fluidit sisään ja ajoa.
Riippuen rungosta iskaria ei tartte edes tiputtaa pois, itse pyyhin rätillä iskarin puhtaaksi, paineet ulos, rätin kanssa kannu pois ja uudet öljyt sisään, tämä olettaen sen tietty että ilmapuoli ei vuoda.
Oolrait. Tarttee käydä hakemassa muljua sitten. Oli vaan entisessä pyörässä Sr Suntourin iskari ja siinä oli kannu sen verran tiukassa että joutu remmillä vääntään auki. Silläkin tosin tuli ajetua reilusti yli sata tuntia enkä huomannu että olis naheeks ruvennu.
Kävi paskamaiset eilen. Putsasin Foxini jalat ja tiivisteet, mutta kuten kuvasta näkyy, iskaria kootessa vaimennuspuolen jalan alapäässä oleva ruuvi meni poikki! Enkä vielä ollut ehtinyt edes käyttää voimaa ruuvin kiristämiseen.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...9&d=1371538425
Melkein väittäisin, että jotenkin täytyi olla paskana tuo ruuvi jo etukäteen? Ideoita mitä tuon kanssa pitäs tehdä? Ei taida auttaa kuin vaihtaa tuo koko paluuvaimennuksen osa, jos sellaisen vaan onnistuisi jostain löytämään.