Tottakai, mutta tuo rakenne on lähtökohtaisesti huono.
Printable View
Tottakai, mutta tuo rakenne on lähtökohtaisesti huono.
Tuosta vaijerien katkeamisongelmasta kärsin itse tasan niin kauan kuin oli Shimanon kahvat käytössä.
Keskustelun perusteella olen ilmeisesti melkoinen ääripää, koska en ole ikinä elämässäni saanut vaihtajan vaijeria poikki. En ole itse asiassa vaijereita/kuoria ikinä myöskään vaihtanut muuta kuin osasarjan isomman päivityksen yhteydessä..
En toki aja lähellekkään sitä kilometrimäärää mitä moni täällä, mutta kuitenkin viimeiset >25vuotta on vuosittain tullut se 2-5tonnia ajeltua. Tuossa on ollut useampi pyörä/osasarja viisinumeroisilla kilsoilla ilman vaijerivaihtoja. Kaikki maantiekilometrit Campalla, jos sillä on merkitystä.
Nykyinen pyöräni on Focus Marex AX 2015 cyclocross.
Olen katsellut graveleita vähän pystymmän ajoasennon geometrialla. Koot tässä ovat kaikissa valmistajan suositusten mukaisia 183 cm kuskille:
https://99spokes.com/en-EU/compare?b...n-grail-6-2021
Homma näytti hetken helpolta, mutta sitten huomasin, että nykyistä reilusti isompi XXL Mares AX ja pykälän valmistajan suositusta pienempi Diverge näyttävät geometrioiltaan aika samoilta:
https://99spokes.com/en-EU/compare?b...;*z.56cm|w.700
Mitä noista geometrioista pitäisi siis osata tulkita sopivien pyörien suodattamiseksi, jos nykyisen Mares AX:n kanssa tuntuu, että hoodsit voisivat alla hitusen korkeammalla ja lähempänä?
Vai onko tässä johtopäätösenä, että ajan jo käytännössä gravelilla ja pystympää pyörää kannattaisi hakea muista kategorioista?
^^Ei gravelismi perustu pelkkään ajoasentoon, moni ajaa vastaavalla asennolla kuin muillakin, asento on pelkästään mieltymysten ja geometrian yhteentörmäys...
Nykyisessä Focuksessa on keskiö 10-15mm ylempänä kuin verrokeissa, sillä on melko suuri vaikutus ajotuntumaan. Reach kertoo kaikkein parhaiten pyörän pituudesta ja stack keulan korkeudesta. Emäputken pituus myös aika nopea tapa sisäistää pyörän mallia, esim. nykyisessä Focuksessa 140 milliä ja Silexissä ja Divergessä 195/200mm eli stonga on heti 6 senttiä korkeammalla verrattuna Focukseen jos ja kun haarukat ovat osapuilleen saman mittaiset ja tietysti vastaavilla spacereillä. Tuosta taulukosta Topstone ja Revolt ovat osapuilleen saman kokoisia kuin Focus, Grail pykälän isompi ja Silex ja Diverge jo todella isoja. Minkä mittainen olet?
Kuski näytti olevan 183 cm, mutta haaramitta olisi hyvä tietää myös ja minkä kokoinen Mares AX kyseessä?
Katsoin geometriaa noin yleensä eikä tuo kovin kisahenkiseltä näyttänyt, keulan korkeutta tarkoitan ja kulmiakin. Pelkkä stemmin lyhennys sentillä vaikuttaa paljon, jos runko on sopivan kokoinen. Tietenkin tangon nosto jos droppia on rutosti.
Stemmin vaikutuksesta: esim. google -Habanero cycles stem chart-, kuvassa eri pituudet, kulmat ja vaikutus senttimetreinä.
Tuon lisäksi vaikutusmahdollisuuksia ainakin spacerit, ohjaustangon oma reach ja drop ja ohjaustangon ja hoodsien mahdollinen "kierto ja paikat"
M-koon Mares:
https://99spokes.com/en-EU/compare?b...n-grail-6-2021
Haaramitta on noin 82 cm.
Onhan tuo M-kokoinen mares vähän pieni, varsinkin jos haluaa renonnompaa asentoa. Hyvä syy vaihtaa gravelliin. Et tule kyllä katumaan.
Jos vaan suinkin mahdollista niin kannattaa käydä bikefitissä jollakin pätevällä pajalla. Hyvän ajoasennon perusta on satulan paikka, ennen kuin se on oikealla kohdalla on turha murehtia stackista tai reachista.
Mietin, että tavoiteajoasennossa on ehkä lähtökohtaisesti jotain pielessä, jos M-koon Mareksessa on lyhyt(?) stemmi tuon pituisella kaverilla ja se voisi muuttua paremmaksi ihan vaan stemmiä pidentämällä ja satulaa taaemmas siirtämällä. Samalla tanko nousee myös jonkin verran ylemmäs ) vastaavasti taaempana satulan saa vähän alemmas. M-kokoinen Mares on 183/82-mittaiselle kaverille melkolailla lyhyt. Kaikki vertailussa olevat pyörät on vähintään jonkin verran tai reilustikin pidempiä kuin Mares.
On lyhyt ja matala. Mutta tuossa olet varmasti oikeassa. Siis tavoiteajoasento.
Ihan liian moni yrittää rakentaa cyclosta mummopyörää.
Mutta näitäkin taitaa olla jo gravelleissa saatavilla. Esimerkiksi just tuo merida silex. +65mm stackia marekseen verrattuna.
M-koossa 20cm emäputki. Miettikää. Oikeasti.
Samalla linjalla. Mareksen "pitkä ja matala" ajoasento pitäisi periaatteessa olla pitkäselkäiselle sopiva, riippuen tietysti myös käsivarren pituudesta. Jos siltä ei tunnu niin joko runkokoko on väärä tai jotain muuta on pielessä. Se pielessä oleva asia on todennäköisimmin satulan paikka.
Tuota juttua en oikein osaa hamottaa. Jos nyt tuntuu siltä, että kahvat voisivat olla hieman lähempänä ja ylempänä, niin voiko nykyinen pyörä silloin olla liian pieni? Ja sitten vielä ihmetyttää, että reilusti isommalla Maresilla päädyttäisiin samaan stackiin ja reachiin kuin suosituskoon graveleilla.
Samoilla linjoilla edellisten kanssa:
Mikähän mahtaa LasseUkkonen olla sinun satulan kärjen etäisyys keskiöstä ja mikä satula sinulla on.
(pyörä suoraa seinää vasten ja mitta seinästä molempiin ja siitä erotus).
lisäys: graveleiden stackia ja reachia vertaillessa on huomioitava, että osa graveleista mm. Canyon Grizl ja BMC URS reach pitkä jota "kompensoidaan" lyhyemmällä stemmillä ja osa graveleista mm. Diverge, jossa stack mitataan eri lailla eli siihen joustokeulan yläpintaan, jolloin tosiasiallinen stack pienempi,
Kun on tuota selkää melkoisesti, tulisi ajoasennon vaakamittaakin olla melkoisesti. Tuo stemmin lyhennys ja tangon korottaminenkin vie ajoasentoa "väärään" suuntaan. Kokeile seuraavaksi vakiota pidempää stemmiä ja satulakin melkoisen taakse kiskoillaan.
Mares on vaihdellut vuosimalleissa geoltaan jonkin verran, löysin tällaisen ja jos pyörä on tästä M kokoinen, pitäisi siihen löytyä "ahistamaton" ajoasento sopivin putkiosin.
https://www.google.com/search?client...V7RZSkOw4fOtvM
Ps. Ahistamaton tarkoittaa tässä: kun haetaan pyörätyypin mukaista ajoasentoa.
Miksi edes haluaa pystympää asentoa? Monesti sen takia että on selkävaivoja, ja todellisuudessa se asennon korottaminen ei ainakaan auta siihen.
Tuo satulan paikka on yksi, mutta unohda siitä heti alkuun tuo etäisyys keskiöön nähden(ellet aja uci säännösten alaisia kisoja). Ja toisena voi unohtaa sen polvi yli poljinakselin systeemin. Joku bikefittaaja suositteli satulan paikan hakemista esimerkiksi niin että aloittaa ihan takaa, ajaa muutaman minuutin ftp tehoilla ja siirtää 5mm kerrallaan eteenpäin kunnes rasitus tuntuu tasaisesti lihaksissa(pakara,takareisi,etureisi), eikä esim pelkästään etureisissä.
Monet on konstit kun eukko kissalla pöytää pyyhki... Voi olla että joku toinen suosittaa jotain toista, sehän on trendi etää kaikilla jokin mielipide. Povi/akseli on mielestäni hyvä lähtökohta muttei mikään kiveen hakattu ja jostain sitä pitää aloittaa...
Miten muuten muutamassa minuutissa saa mitään rasitetta aikaiseksi...
Jos kysyjällä satulatolpassa paljon setbackia ja satula takana, niin kysyjän/kuskin "reach" saattaa olla huomattavastikin suurempi kuin pyörän vastaava numero antaisi ymmärtää. Tämän johdosta kysymys satulan sijainnista suhteessa keskiöön (kun reach mittakin lasketaan siitä). Esitetyillä tiedoilla mm. lyhyt ja jyrkkä stemmi, kuskin pituus ja inseam, tämä satulan sijaintiin liittyvä asia voi olla yksi, ehkä ainoa pyörään/pyörän setuppiin liittyvä seikka miksi tuo pyörä tuntuu kysyjästä pitkältä. Muutoin lienee kysymys fysiologiasta, tavoiteajoasennosta tms. Oikea satulan paikka tosiaan on sitten eri kysymys
Mun mielestä alussa se satulan paikkakin siirtyy. Moni ei kykene kannattelemaan yläkropan painoa selällä, joten satula on pakko laittaa alkuun liian taakse.
Ja nurtsi vois joskus koettaa ajaa. Tuo Qiltyn ohje kuulostaa aika pätevältä. Kynnysteholla lihaksiin kohdistuvan kuorman huomaa aika äkkiä ja nimenomaan sen kohdan mihin ottaa.
Sä olet vaa niin kovassa kunnossa että pari minuuttia kynnysteholla ei tunnu missään.
Tottakai tolla polvi/akseli sijainnilla tai just sillä satulan kärjen etäisyydellä saa lähtöpisteen. Mutta kun helposti takertuu siihen että pakkohan satulan on olla oikeessa kohdassa kun on 50-60mm keskiön takana. Jos tällä olis mitään tekemistä ihmisen liikeratojen kanssa niin nykyaikaisella maastopyörällä ei varmaan pystyisi polkemaan ollenkaan.
Toi(uci sääntö) on varmaan syynä siihenkin että 'short nose' satuloita tuli markkinoille, tämä on siis ihan mutua.
Sillä se bikefittaaja tuota satulan paikan hakua suositteli, kun se siirtoväli on jotain 50mm, eli 5mm kerta siirtoja tulee maksimissaan noin kymmenen.
Mutta kannataa muistaa Qilty tuossakin säätötavassa tottuminen. Eli jos olet ajanut selkä suorana maastoa ja satulan paikka on ollut takana, niin lihakset ovat tottuneet tuohon. Ei sitä tt pyörän säätöä voi tehdä sen mukaan.
Eli oikeastaan ne lihakset tulee totuttaa oikeaan asentoon, eikä säätää pyörää vanhan mukaan. Sama pätee siihen liian pystyyn ajoasentoon.
Jossain vaiheessahan, voi olla vielä nykyäänkin, pyöräkaupassa monikaan myyjä ei osannut tuijottaa kuin vaakaputken mittaa. Ihan sama vaikka runko olisi pirun matala siitä syystä. Mullekin (187cm) yritettiin aikoinaan myydä 54 senttistä Cannondalea, että siinä on sopivan rento ajoasento, kun pyörä ei ole liian pitkä. Tämän seurauksena tuolla näkyy edelleen työmatka-ajossa ajoasentoja, joissa selkä on mutkalla kuin kissalla, kun pyörä on lyhyt mutta matala ja tanko jää alas. Sitten luullaan, että ongelma on pyörän pituudessa, kun ajoasennosta tulee niin tiukka. Ne joille hommasta on tullut harrastus niin ovat onneksi osanneet vaihtaa pyöränsä sopivampiin. Toivottavasti eri kaupasta kuin alkuperäisen ovat ostaneet.
Hyvin sanottu siellä takana. Selän kuuluu olla suorassa, ilman mitään vääntöä.
Edit: Mieluiten vaaka
Vuoden 2022 GG-trendit Bikeradarin mukaan
Jousto
Aero ja kilpailu
Leveet kumit
Gravel-dedikoidut kamppeet
Sähkö kaikessa
https://www.youtube.com/watch?v=8vngTs_YWWk
Tartuin tuohon satulanpaikan ja ajoasennon muuttumiseen ajan myötä, varsinkin harrastuksen alkuaikana.
Noin 6 cm muutos vajaassa kahdessa vuodessa, joista satulatolpan setbackillä ehkä 10 mm ja loput 50 mm satulan kiskoilla. Etuosa pysynyt samanlaisena. Suurin muutos tuli pyörän vaihdon yhteydessä kun säätäessä jäi huomaamatta että pitkä satula muuttui lyhyeksi, jolloin melkein tuo koko matka tuli kerralla. Ekan lenkin jälkeen ihmettelin kun hauikset tuntui vähän kipeiltä, syynä oli varmaan kyynärkulman muutos.
Itse olen aika sopeutuvainen, ja muutamien millien muutokset ei oikeastaan tunnu muussa kuin satulan korkeudessa.
https://i.postimg.cc/wMKW0XLs/satula1.jpghttps://i.postimg.cc/W19XQL0V/satula2.jpg
Pystyy sen ainakin tuntemaan. Näkemisestä mä en tainnut puhuakkaan.
Ja edit. Ei myytävistä, vaan pyörissä kiinni olevista suurin osa on tuolla hajonnalla. Itellä ainakin esimerkiksi 175mm kammella tuntuu hankalalta päästä YKK yli. 170mm ja 165mm tuntuu sopivilta. Inseam 86
Eniten ehkä pointtina se että kun nykypäivänä kaikki tieto on saatavilla ja usein jopa ilmasiksi, niin ehkä selvittäisin asiaa muualta kun foorumilta.