Olisko lähtöhinta sit ollu 150e ku nyt oli 70 vai 75e...
Printable View
Kylmä tuli ja rouvan jalat palelee. Eli tarvitsemme noin 36 tai 37 kengät, jotka menevät talvella neopreenisujien kanssa lukkisten kanssa. Ehdotuksia?
Onkohan kukaan bongannut pieniä kokoja pyöräliikkeissä pääradan varrella (mielellään Hyvinkäältä etelään)?
Kiits.
Yksi ääni Maviceille. Oma neitsytlenkkini ko. popoille oli 200 km mammutin mahottomassa yli 16h ja lämpötila 13 astetta Celsiuksia pakkasella parhaimmillaan. Kenkien sisällä yhdet sukat eikä ylimääräisiä suojia (repussa oli varoilta suojat). Pientä vilua oli välillä, mutta riittävän tilavassa kengässä oli varpaita helppo liikuttaa. Normi ajokenkä 42-43 ja Mavicit 44 1/3. Nilkkasuoja oli hieman arveluttavan ohut ja matala, mutta lämpimän WS-trikoon kanssa nilkatkin pysyi lämpiminä.
Ehdotonta luxusta oli tietysti oikopolkujen suolätäköiden ylitys ilman huolia alta kenkään kiipeävästä vedestä. Mietittiinpä kerran menosuuntaa siten, että seisoin vesilätäkössä. Tämän huomasin vasta lähtiessämme eteenpäin.
Jos popoja jostain saa 70€ kandee hakee pois ns. killerdeal, omista maksoin 160€ ja oon silti enemmän kuin tyytyväinen hankintaani.
CRC:ssä Northwaven Celsius GTX ja Celsius Arctic GTX popot noin 139€ ja 157€. Tilasin jälkimmäiset.
Tilasin itse bike24:stä Gaernen Artixit. Olivat halvennuksessa.
Muutama työmatka MT91-kengällä takana ja hyvältä vaikuttaa. Kengät on siis kokoa 42 ja oikeat kengät noin 40. Paksummalla urheilusukalla MT91 on väljä ja varpaita mahtuu mukavasti liikuttelemaan. Naruilla saan hyvin kirrattua kengän, jottei hölsky. Luulen, että toisella sukalla ja/tai lisäpohjallisella pärjään kengällä hyvin -15 asteeseen asti ellen kylmempäänkin.
Vaikkakin luulen, että kokoa pienemmälläkin MT91:llä (41) olisin pärjännyt ne talvipakkaset, joissa ajan työmatkaa, mutta eipä tuo yksi ylimääräinen koko haittaa. Onpa ilmaa varpailla.
Diadorat hankkineet voisi vielä kertoa fiiliksia tuntuuko ne lämpösiltä. Vaikuttaako siltä että niillä oikeasti pärjäisi kunnon pakkasilla? Kokemusta ei varmaan vielä ole mutta...
Kokemusta on tommosista -8 asteen pakkasista. Kaksi urheilusukkaa, sisällä mahtui varpaatkin oikein hyvin liikkumaan. Kylmä ei jalkoihin tullut, mutta ei lenkilläkään ollut mittaa kun puoltoista tuntia. Varren saa hyvin tiukalle, joten vesi ja lumi ei helposti pääse sisään. Sisällä on paksu pohjallinen, joka ulottuu varsiosassa aika korkealle. Pohjat ovat hyvin jäykät, mikä on todella suuri etu pyöräillessä, mutta tietysti noi ei mitkään kävelykengät ole. Palelevajalkaisemmat kuin minä voinevat kertoa omista kokemuksistaan. :)
Edit: Katsoin tarkemmin ja siis pohjallinen on ihan normaali. Se on tuo paksu (thermo)vuori joka ulottuu tuonne nilkan tienoille.
-15C on MT91-kengällä vielä ihan ok, kunhan on sukkia jaloissa. Semmoisen 50min matkan olen ajanut niillä -20C kelissäkin, mutta silloin alkaa lopussa jo paleltaa. Siksi ompelin aivan järkyttävän rumat kengänsuojat MT91:n päälle. Paksut ja rumat.
Toivottavasti tänä talvena ei tule semmoista kylmää jaksoa taas, että joutuisi suojia kokeilemaan. Viikkokausia -20C on aika tympeätä. Nuo 91:t ei mielestäni ole varsinaisesti talvikengät.
On vain kovin vaikea ostaa talvikenkiä, kun niitä ei tahdo kaupoista täältä saada.
Diadoran talvikengistä (http://www.bike-discount.de/shop/a38...terschuhe.html) kiinnostuneille ensikäyttökokemuksia tässä.
Olen huonolla ääreisverenkierrolla varustettu ja käytän 44-koon kesäkenkiä. Tälle syksylle on nyt pari n. lenkkiä (mm. +2 C vesisateessa / -4 C kuivassa kelissä) takana Diadoran 45-koon talvikengillä. Aiemmin on menty kesäkengillä ja eri paksuisilla kengänpäällisillä sään mukaan talvella.
Varsi Diadoran talvikengissä on matalahko, varsi suuntautuu takaviistoon -> kävellessä varsi hieroo vähän nilkkaa. Voi toki olla alkukankeuttakin, mutta tulipa huomioitua. Polkiessa en tähän enää kiinnittänyt huomiota.
Tarrat toimii uutena ihan ok, ylimmän tarran mitoitus voisi olla hivenen pidempikin. Budjetti-luokan kengän ominaisuus lienee kysymyksessä? En tosin usko että tarran pitävyyden suhteen tulee ongelmia jatkossa.
Kengän pohja on selkeästi kesäkenkiä korkeampi ja satulan korkeutta sai etsiä vähän ensimmäisellä lenkillä. Paksu (ja pitävä?) pohja helpottaa kyllä sohjossa jalkautumista.
Käytössä kenkä on ainakin uutena vettä hyvin pitävä, jossain määrin jopa hengittäväkin. Muttei tarpeeksi hengittävä että jalasta tuleva kosteus pääsisi riittävästi haihtumaan. -> Tunnin jälkeen alkoi ensimmäiset merkit sisältä kostuneista sukista ja varmaan puolen tunnin päästä alkaisi kylmettymisen oireitakin ilmaantumaan. Tuntiin saakka jalat tuntuivat kyllä lämpöisiltä. Ehkä tuohon kosteaan tuntumaan auttaisi toisen sukan laittaminen, numeron verran isompi koko antaa kyllä myöden laittaa toinen sukka kenkään, täytyy kokeilla tätä kun ilmat vähän kylmenevät.
Kokonaisuutena ihan menettelevät kengät pikkupakkaskeleille verrattuna vanhoihin virityksiin. Aiemmin kylmässä liikkumisen takaraja on tullut nimenomaan jalkojen kestämättömyyden vuoksi -18 - -20 pakkasilla, mielenkiinnolla odottelen kovempia talvikelejä.
Eivät tosiaan ole talvikengät, mutta sopivasti isoon kenkään mahtuu kerroksia alle. Vedenpitävyys ja kohtuullinen tuulenpitävyyskin on kuitenkin mukava ominaisuus kengässä talvella. Todennäköisesti talvipyöräilyni jäävät 30 minuuttin / kerta, joten en odota ongelmia MT91:n kanssa. Pyöräilin viime talvena muutaman kerran töihin -20 asteen pakkasessa tavallisilla GTX-lenkkareilla, joihin tungin urheilusukan lisäksi villasukat. Nilkan verhosin villasäärystimillä.
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=57565
Arcticit näyttäis maksavan 196€, ettei olis vaan menny punnat ja eurot sekaisin?
En tiedä liekkö kaupan väellä menneet valuutat sekaisin, mutta tuolla halvemmalla hinnalla sain Arcticit tilattua. Toivottavasti vielä toimittavatkin ne...
http://i4.aijaa.com/b/00455/11188741.jpg
Hinnat elää crc:ssä aika nopeasti, on tullut todettua.
Taitaa olla ihan puhdas painovirhe, Kuupolla kävi tuuri, tuo summa on täysin sama kuin kenkien hinta puntina
Lainaus:
hain kivijalkakaupasta Laken talvikengät. 47 oli oikea koko, Shimanon kesäkengässä 46, normikengännumero 45. Nahkapintaiset kengät lienee syytä vielä rasvata ennen käyttöön ottoa.
Nyt jo vanha eräkirjan ohje sanoi. Märällä nahkasaappaat rasvataa ja pakkasella niitä ei rasvata.
Hyvä käsikirja. Pitää etsiä mysteerilaatikosta jossa lojunut 10v. En muista kirjoittajaa
Hirvittävä netin ihmemaailma! Rupesin selvittämään Lakejen saatavuutta ja hintapolitiikkaa, ja homma päättyi niin pahasti, että tilasin äsken (sovittamatta!!) Lake MXZ 302:t koossa 43. Shimanoissa koko siis 42, ei haittaa vaikka nuo talvikengät olisivat vähän isot, kun kuitenkin paksumpaa sukkaa tulee käytettyä talvella.
Action Sportsissa MXZ 302:sten oli hinta 179,90€, plus sitten aika suolaiset 25€ toimituskulut sekä lisärangaistuksena 5€ luottokorttikulut. Mutta silti 60€ halvemmalla kuin Cycle Centerin MXZ 303:t, uskoisin että kannattaa. To be continued kunhan popot nyt joskus ensi viikolla saapuvat!
-Lauri
Taisin jo tuolla aiemmin mainita jo, että hankin omat NW GTX Arcticit samaisesta kaupasta. Myyntihinta oli ylivoimaisesti halvin, mutta rangaistuksena em. kuluja ~30€ edestä, mikä tuntuu ihan käsittämättömälle muiden nettikauppojen rinnalla. Piti tilata samalla muutakin, niin ei tuntunut kengät enää niin kalliille.. :rolleyes:
Kauanko kesti AC:n toimituksessa? Joo kyllä hieman yskittää noi 30€ kulut, kun melkein mistä vaan tulee 10-15€ kuluilla isompikin paketti. Noh, oli noi Laket silti aika halvat, kun lähtöhinta oli 279€. Ostin itse samalla psykologialla Blackburnin työmatkavalosetin tuohon kyytiin ;)
-Lauri
Valitsin UPS:in toimitustavaksi. Keskiviikkona lähetysilmoitus meiliin, maanantaina kyselin luvatun seurantakoodin perään, mutta mitäpä sillä teki enää, kun UPS:in lähetti käynyt jo kotioven takana ilman mitään kummempaa yhteydenottoa. Tästä suivaantuneena vaihdoin toimituksen työpaikalle UPS:in sivuilta, tiistaina lähetti pudotti aulaan kamat.
Jottei menisi ihan offtopiciksi, niin mainitaan kengistä sen verran, että en ole testannut edes vielä tositoimissa, kun viidettä viikkoa parannellaan kylkiluun ruhje(/murtuma?) vammaa.
Rahojen tuhlausta hankkia Northwaven Celsius Arctic GTX tai Shimanon MW80 talvi-ajokenkiä, molemmista kokemuksia, ei auttanu vaikka mahtui useammat sukat sisälle, silti jalkoja kylmäs 3-5h lenkeillä.
Therm ic:n sähkölämmityspohjalliset normi mtb-kenkiin(hengittäviin) ja päälle villasukat ja kosteuden pitävät kengänsuojat, näillä pärjää pakkasessa, pitää myös pukeutua niin, että veri kulkeutuu lämpimänä varpaisiin asti, muuten ei mitkään kengät/lämmittimet auta.
Harmillisesti sitten tilasin liian pienet Diadorat. Vähän kummastutti täällä olleet jutut, joiden perusteella kuvittelin siiden olevan suht reiluja kokoja ja sitä ne ei todellakaan olleet, vaan 46 vastaa ehkä normaalia 44 kesäkenkää. Toivottavasti palautus onnistuu.
Mutta ei kyllä pidä lainkaan paikkansa myöskään BD:n sivuilla oleva info että kenkä olisi 30cm. Sanoisin että 28 cm, ehkä puolikas päälle, riippuu mistä kohtaa mittaa..
No mulla on Merrellin lenkkarit ja kävelytalvikengät olleet pitkään kokoa 46, tykkään vähän reilun kokosista. En uskaltanut tilata pyöräilytalvikenkiä koossa 48, jattelin saavani kanootit, ja noi 46 Diadorat oli kyllä musta samankokoset kuin muutkin kenkäni, nythän olen niitä pari viikkoa käyttänyt ja lisää sukkaa mahtuu ja varpaita on tilaa heilutella. Mutta eiköhän tuo omien kenkiesi palautus onnistu. :)
Mulla on Merrelin vaelluskengät 45 ja ne on ainakin numeron isommat kuin Polaris 46. No, nyt näyttäisi siltä että saan ne vaihdettua isompiin kotosuomessa... Mutta niille jotka vielä on hankkimassa talvikenkiä varoituksen sana, että nettikeskusteluista ei niin hirveän helpolla saa käsitystä mikä on itselle sopiva koko. Ja tämähän yllättää meidät kaikki! :D
Ei nyt sentään rahanhukkaa, onhan noista iloa märillä keleillä, perus-Celsiuksia on tullut pidettyä jo elokuussa samoin kuin vanhoja MW-101:siakin. Ja jos lumella vähänkin joutuu jalkautumaan niin kengänsuojien kanssa on omat hankaluutensa.
Pitkillä lenkeillä jalat tulee hikimarinoitua kylmiksi kun nuo kalvokengät ei kuitenkaan hengitä riittävästi. Iditabike-reissuissa osa käytti Shimanon spd-sandaaleja villasukkien ja jonkinlaisen gore-sukan kanssa kun nämä "talvikengät" eivät oikein toimineet niissä olosuhteissa (= lähellä Roin talvea).
Syksyn pikkupakkasissa on nyt kokemusta MT91-kengistä ja hyvin olen toistaiseksi tarjennut ajaa työmatkaa yksillä sukilla. Tänä aamuna mittarissa oli -13 astetta ja Shimanoilla tarkenin 25 min matkan ilman ongelmaa yksillä merinosekoitesukilla. Tilaa kengissä on ainakin toiselle sukkaparille, joten uskon pärjääväni ainakin -20 asteeseen asti (työmatkat). Talven mittaan ei tule varmaan tehtyä kuin yksittäisiä lenkkejä työmatkojen lisäksi -- jos niitäkään. Mielenkiinnosta voisin testimielessä kokeilla jonain päivänä -10--15 asteen pakkasissa, alkaako varpaat jäätymään tunnissa.
LAKE MXZ302 ollut käytössä jo toista vuotta ja kenkä oikeasti lämmin.Kahdella sukalla -20 ei ongelmaa.Mulla jalat jäätyy kun lenkki yli 2 h noissa lukemissa. Tänä aamuna huomasin että BOA kiristin oli jostain syystä ponneton. Töissä sitten tutkailemaan ja huomasin vaijerin katkenneen.Purin sen ja liitin uudestaan yläosasta. Ohjeita löysin ja sovelsin netin ihmeellisestä maailmasta.Taas toimii kenkä.Turhaan pelkäsin BOA kiristintä. Se on toiminnaltaan tosi simppeli. Katkenneen pään "pujottelu" vaati vähän askartelua . Vielä pitää selvitellä saako vaijeria varaosana kun muitakin BOA kenkiä käytössä.
Ei se nyt mikään +20 sisältä ole mutta ilman jalkojen totaalijäätymistä.Jalat ovat viileät mutta eivät jäässä.Itse ole käyttänyt ohutta villalineria alimmaisena ja sen päällä asteiden mukaan toista sukkaa. Kenkien lisäksi tulee kyllä huolehtia jalkojen vaatetuksesta. Olen pärjännyt lyhyet ajohousut+villa kerrastohousut(paksu devold) sekä paksut Pearl Izumin talvihousut.Ei ole kylmä. Lenkki jos tosiaan kestää yli 2 h niin nesteiden juonti korostuu tottakai. Perifeerinen verenkierto muuten vähenee entisestään you know? Sisäelimet ja aivot kun menevät varpaiden ja sormien edelle luonnollisesti.
No mulla on Fahrenheit-varianssista kokemusta ekalta pidemmältä lenkiltä pakkasilla. -12 - -14 oli ja vähän tuuleskeli. Neljä tuntia olin ulkosalla ilman kahvittelua lämpimässä. Jalassa vain ohuet sukat joiden päällä normaalisti pidetyt sukat. Ei siis lämpöpohjallisia tai kenkäsuojia.
Kahdesti tuona aikana pysähdyksen yhteydessä vähän hölkyttelin jotta saa veren paremmin kiertämään jalkaterissä. Silti vasta viimeisellä puolella tunnilla tuli vähän viileempää, ehkä siksi että vauhtia oli hiukka enemmän. Mulla ei ole näissä popoissa ollu mitään ongelmia sateessa veden läpäisyn suhteen tai että jalat hikoilis mitenkään voimakkaammin (+8 C keleissä on tullu ajettua 2+h lenkkejä näissä).
Että ovat parhaat talvikengät tähän asti jalassa käyneistä. Ja valmistaja lupaa mukavuutta vain -5 C keleille. Koivet on aina palelevaa sorttia joten ei paha. Varmaan vaikutusta on sillä että pitää myös reidet ja kropan riittävän lämpimänä ja että nojaillessa ei ainakaan hiki valu koipiin asti :).