Selvää juristin ainesta :p
Printable View
Olipa mainiosti sanottu! :D
Näin talviaikaan alkaa siellä tien oikeassa laidassa kyllä olla niin paljon lunta, ettei sieltä aina pääse kauheasti ohittelemaan. Paljon kätevämpi ajaa sellaisia teitä pitkin joilla on oikeassa laidassa bussikaista, siinä on paljon helpompi ohitella autojonoja.
Samaa pelkäsin itsekin, mutta yllätyin positiivisesti. Aikaa meni aamulla ihan normi talvikauden verran. Paluumatka oli tosin vähän hitaampi, kun piti auttaa jumissa ollutta autoilijaa. Toivottavasti nyt pyöräilijöille ropisi mainetta, kun väitti olleensa jo puoli tuntia jumissa ja olin eka, joka tarjosi apua...
Espoossa/Vantaalla oli sen verran kattavasti aurattu, kun melko myöhään olin liikkeellä, että lyhyehköt pätkät sitä "jään rätinää" tuoreen lumen pinnalla oli lähinnä hauskaa kuunneltavaa. Kunhan ensin parin säikähdyksen jälkeen ymmärsin, että en ollut nyt järven jäällä liikkeellä... :D
Ainoastaan auraamaton, melko hiljainen ajorata tuotti aamulla isompia ongelmia, kun oli niin epämääräiseksi tamppaantunut. Ja muutama tuttu kohta otti päähän, missä aura oli kyllä käynyt, mutta sipaissut jälleen kerran vain vähän tuoreen lumen pintaa. Mikä hiton järki tuossakin touhussa on :seko:
Kolmen jälkeen olikin jo koko reitti aurattu, mikä on kyllä uskomattoman hyvä saavutus :)
Nyt kannattaa olla tosi tarkkana tuon liukkauden kanssa. Ainakin täällä Tampesterissa on kevyen liikenteenväylät yms lumipintaiset väylät muuttuneet peilijään peittämiksi tuon tihkusateen takia ja liukasta on. Testasin varsin näyttävällä kaatumisella tuomiokirkon edessä... Perinteiseen tyyliin sitten taas vilkaisu, että näkikö kukaan ja kun todistajia oli niin mahdollisimman coolisti vaan kamat kasaan ja pois. :D
Joo, oli varsin liukkaita kohtia. Toisaalta osa kaduista oli todella hyvässä ajokunnossa tasaisuutensa ja kovuutensa takia. Suoraan ajettaessa nastarenkailla suorastaan nautinnollista. Tosin ne kohdat, jotka eivät olleetkaan jäässä, olivat aika inhottavaa sohjoa.
Meinasin lähteä bussilla Helsingin liikenteeseen, kun ikkunasta katsottuna piha näytti ihan jäiseltä. Hyvinhän tuolla pärjäsi edelleen ilman nastarenkaita, kun pyörätiet olivat lähinnä sohjoa ja kunnon jäätä oli vain harvoissa paikoissa. Kesäfiilikseen pääsi sitten Hämeentiellä, kun sai nostaa sykettä täysin sulalla bussikaistalla. Mutta kyllä taas jaloissa tuntuu. Koko ajan vaan odottaa entistä enemmän kesää ja uskoo kunnon olevan silloin terästä :)
Aika pöpperöisiä oli KLV:t, mutta ei erityisen liukkaita. Kävin polkaisemmassa täpärillä vähän vajaa 30 kilsaa. Lumi yritti takertua jokaiseen mahdolliseen paikkaan. 12 kilometrin jälkeen 30 välityksestä käyttökelpoisia oli ehkä 18. 18 kilometrin jälkeen enää 8 tai 9. Havainnollistui se fiksin idea. :D
Pääsi sentään takaisin kotiin, vaikka lenkin jälkeen pyörässä oli lunta kyydissä varmaan 3 kiloa. :o Eikä tietenkään puhettakaan että olisi jaksanut kesken lenkin puhdistella, täysiä vaan niin kauan kun on joku vaihde jolla pääsee.
Aika kovaa siellä kuitenkin pääsi. Reitti oli kohtuullisen tasainen ja oli tarkoitus ajaa kovaa. Keskinopeus 18km/h ja maksimit yli 40km/h.
Itse kallistuin juuri näiden kelien takia rohloffin hankintaan, kun alkoi sapettamaan sohjon tukkimat avovaihteet. Ny voi sitte hangonkeksinä polkea sohjon keskellä, ku on 14 takuulla toimivaa vaihdetta käytössä :) Fiksillä tietty sais vähä lisää vääntöä reisiin, kun runttais loskan läpi hampaat irvessä.
Komppia jäsenelle Manesky:) Ja kyllä sitä jerkkua reiteen tulee kun on semmonen puntti takakiekossa:D
Tuntuu kyllä monelle (ei-pyöräilevälle) olevan ylläri, että näillä keleillä tavalliset sliksit riittävät. Järestään oletusarvona on "kai sulla on nastarenkaat... aha.. ei vai!? Liukasta!??" Heh, 35 milliset riittää erinomaisen hyvin. Kolme päivää oli viime viikolla, kun nastoja olisi tarvinnut. Eilenkin pitoa (ryttyytys, sohka, hiekkalumi -yhdistelmät pitivät kyllä huolen vastuksen olevan kertaluokkaa suurempi kuin kesäisen asfaltin) riitti lähestulkoon kesäiseen tapaan... 60km tulikin sitten innostuttua vääntämään...
Edit: Näyttävät ne jotkut tekevän transAlpiakin tammikuussa (jäin kyllä kaipaamaan kuvia sieltä lumisilta vuorilta vai mistä lie menivät sitten yli korkeimmat kohdat)
http://www.youtube.com/watch?v=Ou-gZ...eature=related
En ole ehtinyt laittamaan nastoja vieläkään alle ja hyvin on riittänyt pito 35 mm CX Compissa. Tämä talvena kahdet työmatkalipat, joissa kummassakaan ei nastat olisi pelastanut. Kevään liukkaille pitää varmaan johonkin pyörään etsiä nastat alle. Pitää todellakin etsiä, kun piti viime keväänä varastoida perheen tavarat väliaikaisesti ainakin kolmeen eri osoitteeseen. Kohta pääsee kärräämään tavaroita takaisin. Josko nastakumitkin löytyisi.
Heh, sliksisissi havaittu! ;)
3/5 tarve nastoille, on kyllä normaali-ihmisen mielestä ehdoton tarve nastarenkaille... Moni käyttää jo 1/100 vuoksikin. Vrt. autoissa turvatyynyt, joita ainakin itse toivon tarvitsevani 0/xxxx, mutta silti sellaiset haluan.
Oletko ihan varma? Ei (nasta)talvirenkaat mitään kesäkeliä tee, mutta kyllä ne vaan ratkaisevasti auttaa. Itsekin tänä syksynä sinnittelin normaalia pidempään kesäslikseillä ajatellen, että pärjäähän näillä. Kun sitten lopulta vaihdoin kesiksien onnettomaan pitoon tottuneena nastat alle, tuntui että jumaleissön näissähän on pitoa ihan loputtomasti. Kaikkeen tietty tottuu (paitsi jääpuikkoon perseessä), mutta kannattaako sinnitellä, sitä voi miettiä.
Olen kaatunut itse vain kerran, yllättäen kesärenkailla jääkelillä. Syynä hieman huolimaton ajotyyli, mutta kun tilanteeseen joutui, väitän, ettei kukaan muukaan olisi siinä enää ehtinyt tekemään yhtään mitään. Nastoilla vastaavia koettu monta kertaa kaatumatta. Eli ei nastoilla kesäkeliä tule, mutta kaikista paikoista selviää kuitenkin pystyssä. Pieni ero, mutta kovin ratkaiseva silti.
Ei tänä talvena toki ole montaa päivää ollut, jolloin juuri nastoista olisi ollut merkittävää hyötyä, mutta talvirenkaista on ollut. Ja ne tulee nastojen mukana. En siksi oikein ymmärrä, miksi pitäisi sinnitellä, kun eipä toisaalta sliksien hyvistä puolistakaan ole tänä talvena paljon päässyt nauttimaan. Eikä sitä normitalven sepelissä kahlaamistakaan voine kevyeksi rullailuksi kutsua...
Minä kävin nastarengasleikkimässä paikallisella luistelukentällä. Tuntui että nuorennuin 45v.
Varmasti pärjää ilmankin nastoja, mutta mulla on perhe ja pieniä lapsia + ikää sen verran että kolhuista toipuminen kestää pitkään joten 296 nastaa edessä ja takana on vaan hyvä, UGH:)
Toista talvea ISPEvoilla ja vähä sama homma ku tuossa kmw:llä.
Nastoilla hätäjarrutus erilaisissa risteyksissä välttääksen törmäyksen on maksaneet itsensä takas moninkertaisesti.
Kuten edellä mainitsin, nastarenkaiden hakeminen/etsiminen kaukana olevasta varastosta on se suurin probleema. En viitsi ostaa uusia, kun muistaakseni kahdeksan nastarengasta pitäisi olla itselläkin varastossa. Elämässä pitää tehdä kompromisseja.
Täällä Keski-Suomessa on varsin mainiot kelit talvipyöräilyyn. Ei täällä mitään jäätä ole kvl:llä. Ja sieltä varastosta löytisi kyllä Extreme 294:t ja jotain kapeampaa varustettuna 100 - 200 nastalla. Normitalvena nastat olisivat alla, mutta mutta...
Olen tehnyt valinnan, että pyöräilen vaikka varusteet eivät tämän foorumin talvipyöräilypoliisien mielestä täytä normeja.
Suosittelen kyllä kaikille nastarenkaiden käyttöä. Omassa aiemmassa kommentissani tarkoitin lähinnä CX Compin hyvää pitoa, joka tulee siitä, että renkaan kumiseos pysyy kimmoisana myös pakkasessa. Mielestäni tuo on pakkaslumisella alustalla pitävä rengas.
^Samoilla linjoilla. Nastoja tarvitsee, kun tarvitsee, eli yllättävän harvoin. Nastat kannattaa kyllä aina laittaa alle, jos vähänkään siltä tuntuu. Itselle em. fiilis vain tulee kovin harvoin. Eilen esim. Heltsingin keskustassa ja Epsoossa/Laajalahden nurkilla tuli ajeltua nastoitta. Hyvin toimi. Viime viikon pahimmalla pääkallokelillä kyllä valitsin itsekin ISP-rengastetun maastosinkulan.
Kyllä sitä itsekin tuli ensimmäiset talvet pyöräiltyä ilman nastarenkaita, ja pystyssä tuli pysyttyä ihan kohtalaisesti.
Mutta nyt kun on nastarenkaat tullut hankittua, niin kyllä niitä tulee myös käytettyä - kyllä se lisääntynyt pito liukkaissa paikoissa on mukavaa.
Parastahan nastarenkaissa on tosin se, kun ne ottaa keväällä pois ja laittaa kevyemmät renkaat tilalle. Voi sitä riemun tunnetta kun pyörä tuntuu melkein lentävän! :D
Eilen töihin kävellessä tuli vastaan naama veressä pyöräillyt jannu. Toivottavasti selvisi naarmuilla. Itsehän jätin kiltisti tänäänkin pyörän kotiin.
Tampereella ei oo tarvittu vielä nastarengasta ja ihan turha lähtee nastarenkaan kanssa metsään tuuppaan pyörää:seko: sumikumi on nyt ainoo oikee joka pitää
Mää olen aina välillä vähän ihmetellyt kovaa cyclocrossarihinkua, kun ne on musta kaupunki/liukkaalla ajossa aika hankalia vehkeitä. Muuten kyllä kivoja.
Tapani mukaan en kuitenkaan ole ajatellut asiaa tarpeeksi laajasti: kovista ilmastollisista ponnisteluista holimatta täällä Tampesterissakin tulee lunta ihan kunnolla, ja kun KLV-raiteita ei nykyisin lanata kovin ahkerasti on tällöin panostettava pyörän kannettavuuteen.
Joo olosuhteitahan on niin monenlaisia ja mieltymyksiä/syitä. "Vasta"kommenttia laitoin lähinnä siksi, kun talvipyöräilyyn kuitenkin keskimäärin soveltuu paremmin ja järkevämmin nastarenkaat, jos joku newbie vaikka hakee vinkkejä sellaisen hölmöyden aloittamiseen, ettei tule väärää käsitystä.
Ymmärrän kyllä hyvin, vaikka joku ihan tarkoituksella haluaisi ajaa slikseillä koko talven(ilman syitäkin). Nastarenkailla pääsee vaan helpommalla, mutta vielä helpommallahan pääsee autolla. Että hulluuden asteita on monia. :D
Tai no... Olen tämän ja viime viikon säästellyt voimia viikonlopun hiihtoreissuihin ja mennyt keskiviikkoisin autolla töihin. Olin tänään kyllä henkisesti niin hajalla yhden ainoan reissun jälkeen, että en nyt tiedä siitä autoilun helppoudesta...
Ennemmin menisin vaikka pelkillä vanteilla töihin fillarilla kuin ajaisin jatkuvasti autolla. :rolleyes:
Talviajossa voi myös kokeilla jättää väliin sen CC:n kantamisen auraamattomalla KLV:llä väliin ja siirtyä ajamaan siihen viereiselle hyväkuntoiselle ajokaistalle. Tällöin krossarilla voi onnistua etenemään yllättävänkin nopeasti.
Olen samaa mieltä siitä, että harvoin nastoille on erityistä tarvetta. Pari talvea menikin nastattomana (tosin ei sliksinä, vaan vaihdoin aina kuviollisen talveksi). Viime vuonna tuli niin mukavan tasaisesti lunta, ettei missään vaiheessa tullut edes mieleen, että voisi nastoja kaivata.
Eiliseltä mulla on kyllä ihan eri tuntuma kuin Tuplaoolla. Espoossa oli Leppävaaran länsipuolella pitkiä pätkiä pelkkää jäätä. Kun se klv oli lisäksi alamäkimutkaa ja vietti ulkokaarteeseen, olisin varmaan löytänyt itseni viereiseltä ajoradalta ilman nastoja (sillä vauhdilla).
Riippuu siitä voidaanko pyörätien huonoa kuntoa pitää Tieliikennelain 8§ 3 momentissa tarkoitettuna erityisenä syynä:
"Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."
Vastausta tähän ei tosin tiedä kuin korkein oikeus. :cool: