ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 22 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 20 21 22 23 24 32 72 122 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 631 - 660 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #631
    ljgda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Ikävä kyllä näiden pyöräilyn pääväylien kunnossapitoon ei ole tänä talvena allokoitu yhtään resursseja, vaikka niin pitkään suunniteltiin. Tästä oli viime vuoden loppupuolella iso artikkeli Hesarissakin - olisikohan ollut Rakennusviraston Penelope Sala-Sorsimo joka siinä pahoitteli asiaa.

    EI allokoitu YHTÄÄN resursseja? Onko tähän jotakin lähdettä, kun en hesaria tilaa. En ainakaan HEPO:n sivuilta löytänyt mitään kannanottoja aiheesta.

    Minä olen hämmästellyt, miksi vuodenvaihteessa oman työmatkani kunnossapito - joka aiemmin on ollut vähintään siedettävä - loppui melkein kokonaan.

  2. #632
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Täsmennetään hieman: noiden pyöräilyn pääväylien talvikunnossapitoon ei ole erikseen allokoitu (Rakennusviraston budjetissa) yhtään lisäresursseja, vaikka alunperin näin oli tarkoitus tehdä kun noita pyöräilyn pääväyliä alettiin suunnitella joskus viime vuoden alkupuolella.

    Eli pääväyliä lähtökohtaisesti kunnossapidetään samalla tavalla kuin muitakin pyöräilyväyliä (ainakin budjetoinnin näkökulmasta).
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  3. #633
    Konisti Guest
    Talvipyöräily on minulta jäänyt pääosin kokematta, ehkä vielä joskus... Mutta sitä hämmästelin täällä Helsingissä eilen kun jouduin autolla ajelemaan, että kuinka moni ajelee ilman kunnon valoja ja heijastimia fillarilla. Öh ja vielä ajoradalla kun vieressä oli jopa aurattu kv-tie (harvinaista herkkua). Ok otos on pieni mutta tulos oli aikas heikko (aika n. 16-17, pimeä/hämärää): välillä Hämeentie (kallio) - Käpylän paloasema näin kolme fillaristia joilla kaikilla musta ajoasu. Näistä yhdellä oli pieni takavalo sekä heijastimet nilkoissa ei etuvaloa. Kahdella muulla ei mitään valoja tai heijastimia. Kaikki kolme näyttivät päällepäin aktiivi fillaroitsijoilta. Yhdistävä tekijä oli vielä musta fillarin runko, mikä tosin on hieno. Ip ruuhkassa kun autolla matelin yksi näistä kuskeista ajeli kaikista punaisita valoista läpi mm. ohitellen kaistojen välissä mitä ei saa tehdä saatika onko se järkevää kun kaistojen välissä oli polanne jossa lippaa herkästi, seurauksena se että auto ajaa päälle. Kuten ne jotka tietävät on Hki- kadut aika rapakunnossa, joten mietin sitä mikä liikkuu jos liikkuu sellaisen fillaristin päässä että ajaa ajoradalla joka on huonossa kunnossa (lipat herkästi) ilman valoja/heijastimia kun vieressä on aurattu kv-väylä. Ok ei kokomatkalla Hämeentie-Mäkelänrinne. Korostan nyt kuitenkin että ajan aktiivisesti fillareillani ja vähän kisaankin, mutta ihmettelen joidenkin itsesuojeluvaiston puutetta. Ainiin joku lakikin sanoo, että hämärällä/pimeässä ajettaessa fillarissa pitää olla valot sekä heijastimet.

    Olipa siinä urputusta kerrakseen. Ajelemisiin.

  4. #634
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Konisti Katso viesti
    Ainiin joku lakikin sanoo, että hämärällä/pimeässä ajettaessa fillarissa pitää olla valot sekä heijastimet.
    Tarkemmin ottaen kyseessä onLiikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista ja erityisesti sen §19 ja §20. Asetus kokonaisuudessaan löytyy Finlexistä:

    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250

    Eivätpä ne täysmustat ja valottomat pyöräninjat ole muidenkaan pyöräilijöiden kannalta kauhean ihania pimeän aikaan, vaikka olisikin lunta maassa.

    Vilkkuvista pyörän valoista en jaksa tällä kertaa avautua, kun niitä ei ole tullut vastaan vähään aikaan.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  5. #635
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Eivätpä ne täysmustat ja valottomat pyöräninjat ole muidenkaan pyöräilijöiden kannalta kauhean ihania pimeän aikaan, vaikka olisikin lunta maassa.
    Onneksi niiden luulisi jäävän todennäköisemmin raskaan liikenteen alle kuin valoja ja heijastimia käyttävien. Älyvapaata puuhaa se on. Tänään autoilin, mutta eilen pyöräilin töihin. Vastaan tuli parikymmentä pyöräilijää. Kahdella oli valo edessä. Molemmissa pyörissä oli käyrät sarvet. Pimeät lapset/nuoret ihmetyttävät kaikkein eniten. Eikö vanhempia kiinnosta yhtään?
    RM

  6. #636
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    22
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Eikö vanhempia kiinnosta yhtään?
    RM
    Yleensä ei, ja jos kiinnostaa, niin vanhempien täytyy olla aika osaavia, jos haluavat poistaa lapsesta "pyörälamppu on lapsellista" -ideologian, joka on pinttynyt näyttävästi nykyään aika monen nuoren päähän.
    Itselläni ei onneksi tätä ongelmaa ole, kun luonnostaan alkaa kuola valumaan suun pielestä, kun lähellä on mikä tahansa normaalia hehkulamppua kiinnostavampi valonlähde.

    Hauskasti aloittavat meillä päin aurauksen peräkyliltä, jossa asun. Kahdeksaan kouluun mennessä pyörätiet ovat auki keskustaan saakka, jossa odottaa isot lumikinokset, joita ei iltapäivään mennessä ollut vielä aurattu. Muuten olen hymyssä suin polkenut, mutta loppumatkalla autotien reunassa ajellessani on aikamoista tärinää, kun traktorin renkaan kuviot on kovettunu ajouraan.

  7. #637
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Länsikontu
    Viestit
    610
    Ainakin perheen viisivuotiaan olen saanut valoista innostumaan - niitä suorastan vaadittiin, kun isilläkin oli valot pyörässä. Asensinpa sitten myös tunnettuun ruotsalaisvalmisteiseen rattikelkkaankin. Kovasti pidettiin siitäkin, vaikka takavalo ei monta päivää ehjänä pysynytkään...

    Eli heti vaan valoja isit ja äidit niihin junnujen kulkuvälineisiin! Vaikka se juttuhan tässä lienee se, että sitten koululaisena niitä riisutaan pyöristä pois. Jospa siinä auttaisi se mikä aikuisillakin: keneltä löytyy se kirkkain "riistovalo"? Pieni kisa aina kummasti piristää

  8. #638
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Länsikontu
    Viestit
    610
    Muutama kuva kevyen liikenteen väylien tilasta Nokian valtatiellä ja Pispalan valtatiellä Tampereella Epilästä keskustaan. Aurausta on jopa yritetty; aikaisemmin muutaman päivän ajan kuvatuissa paikoissa sai varoa, ettei lipsahda auton alle... nytkään ei mahdu ohittamaan pysähtymättä.

  9. #639
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    561
    ei noussut Marathon Winter yllättäen jäisestä urasta - tulin vielä kuitenkin (58v) kämmenet edellä katuun, kulkineena on Pelagon Pietari 65cm rungolla eli istun melko korkealla

  10. #640
    Konisti Guest
    Pikkuiset lenkit sitten ajoin täpärillä ja cyclo crossilla tänään. Hitsi talvifillarointi on hauskaa. Tätä lisää.

  11. #641
    Liittynyt
    03/2000
    Paikkakunta
    tre
    Viestit
    625
    normaalisti kun ajaa talvella, lentää sitten kesällä
    “A boo is a lot louder than a cheer.”
    - Lance Armstrong

  12. #642
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    Olin jo ladannut lamput notta lenkille lähtisin, mutta -15° on vaan liikaa meitsille. Huomiseksi on luvattu leudompaa niin sitten mennään.
    Ja komppaan jäsetä Konisti. Talvipyöräily on hauskaa. Lisäksi tässä meidän kulmilla ei lumettomaan aikaan ole ajettavaa lainkaan, mutta talvella paanaa piisaa.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

  13. #643
    Polkujen ajelu puksuttimella(tm) mahtavaa aurinkoisessa säässä, ainoastaan kylmä ilma sekä uuden lumen määrä verotti lenkin pituutta. Huomenna uusi yritys leudommalla kelillä.

  14. #644
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Eros Katso viesti
    normaalisti kun ajaa talvella, lentää sitten kesällä
    Onhan se aikamoinen keskinopeuden nousu kun vaihtaa nastarenkaat kesärenkaisiin ja lähtee lumettomilla teillä ajamaan.

    Eräällä foorumilaisella oli tosin tapana käyttää pitkään allekirjoitusta "Kesänkin sattuessa ajetaan talvella".
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  15. #645
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    239
    Näin talvisin tulee kiinnitettyä enemmän huomiota muihin pyöräilijöihin - ehkä siksi että niitä on vähemmän liikenteessä. Täytyy kyllä todeta että ne todelliset hoocee fillaroitsijat on noita sankareita jotka painaa menemään 15v vanhalla retkipyörällä kesärenkailla, tuulipuku päällä, heikko tuikku ohjaustangossa, ketjut nitisten ja kypärä takaraivolla.

    Rispektit ja propsit sinne suuntaan, vaikka tuskin te tätä foorumia luette.

    Itsellä menee ensin 15min miettiessä millä asukokoonpanolla lähtisi liikkeelle, toinen 15 min kaikkien kerrastojen pukemiseen. Renkaiden paineethan pitää asettaa vähintään 0,2 barin tarkkuudella keliolosuhteiden perusteella. Muuten ei tulis lähettyä räntäsateeseen.

    Niin, ja vähintään kahden vuoden välein pitää vaihtaa fillaria sen takia, että saa 500g painoa tiputettua. Ja sen 2 vuoden aikanakin puolet osista upgradettu parempiin. Ettei vaan kiinnostus harrastukseen pääse lopahtamaan.

    Että sellaista (väline)urheilua, puolin ja toisin.

  16. #646
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    228
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Sulla on pysynyt kunto korkealla, kun jaksat mankeloida joka päivä.
    - nimim. Bussilla tänään kun ei fillarilla jaksa (samanpituinen matka, keskisykkeet 80% HRmax)

    Edit: ai niin, nyt talvella mulla meneekin 80 min / suunta, se selittää osaltaan
    Kiitti. Olen ainakin vielä toistaiseksi jaksanut ajaa. On myös näitä päiviä, jolloin osa matkasta on ollut pakko taluttaa, jolloin matkaan menee reippaasti yli tunti suntaansa.

  17. #647
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Onhan se aikamoinen keskinopeuden nousu kun vaihtaa nastarenkaat kesärenkaisiin ja lähtee lumettomilla teillä ajamaan.
    Pelkkä lumettomuuskin tekee paljon. Pääsin viime viikolla ajelemaan aurattua ja sulanutta sileää asvalttia (marathon winterien mahtavalla 2bar rullauksella). Oli ihan pakko rykäistä lumen jälkeen vähän reilummin. Fiilis oli tosi hieno, joskin kovaa ei jaksanut kovin pitkään.

    Hehkuttelupätkän puolivälissä oli onneksi pari teiniä matkalla, joista toinen vilkaisi taakse ja 50m edempänä totesi kaverilleen aika kovaäänisesti: "Ei s..tana, kato tota pyörää, mikä vauhti". Lokien mukaan 37.2. Kesäkelille ei kummoinenkaan vauhti, mutta tuolla kannustuksella jaksoi pätkän mainiosti ainakin seuraavaan mutkaan asti

    Keskarit n. 18 tuolle matkalle muuten.

  18. #648
    Liittynyt
    10/2000
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    797

    Hymy

    Melko kapeaa polkua oli tänään, mutta mukavaa.


    Kuvassa 3" Gazza

  19. #649
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Huomenna voi olla taas aika elämyksellistä, ainakin pääkaupunkiseudulla: ennusteiden mukaan lunta tulee läpi yön ja sen jälkeen lämpötila nousee plussan puolelle.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  20. #650
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Turun nurkilla
    Viestit
    170
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Konisti Katso viesti
    ohitellen kaistojen välissä mitä ei saa tehdä saatika onko se järkevää
    Käsittääkseni autojen ohittelu jonossa kaistojen välissä EI OLE fillarilla kiellettyä. Järkevää ehkä se ei ole.
    Luin ton muuten viimevuonna turunsanomista. Muistan sen siitä kun näytinkin sitä fillariartikkelia työkaverille, että kato nyt, kyllä fillarilla saa ohitella kaistojenvälissä autoja. Mutta autojonon pitää olla silloin paikoillaan.

  21. #651
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059

  22. #652
    LL_91 Guest
    Ainakin sykkeet pysyy talvella korkeana, kävin tuossa uutta pyörää testaamassa pikku lenkillä niin keskisykkeet 156, korkeimmillaan 180. Ja vauhtia hädintuskin 20km/h.

    Minkälaisia housuja on porukka käyttänyt talvella pyöräillessä, ettei munat jäätyis kovilla pakkasillakaan?

  23. #653
    Liittynyt
    12/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    737
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti goljat Katso viesti
    Käsittääkseni autojen ohittelu jonossa kaistojen välissä EI OLE fillarilla kiellettyä. Järkevää ehkä se ei ole.
    Luin ton muuten viimevuonna turunsanomista. Muistan sen siitä kun näytinkin sitä fillariartikkelia työkaverille, että kato nyt, kyllä fillarilla saa ohitella kaistojenvälissä autoja. Mutta autojonon pitää olla silloin paikoillaan.
    Maalaisjärjellä ajatellen, jos se olisi kiellettyä, niin pitäisi myöskin olla kiellettyä ohittaa pyörä autolla, ellei ensin vaihda kokonaan toiselle kaistalle. Pyöräilijänhän pitäisi yksikaistaisella ajaa kaistan laidassa, ja autot kyllä silloin mielellään ohittavat. Kai sen pitää toistekipäin olla sallittua. Tämä siis täysin mutulla
    Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.

  24. #654
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LL_91 Katso viesti
    Ainakin sykkeet pysyy talvella korkeana, kävin tuossa uutta pyörää testaamassa pikku lenkillä niin keskisykkeet 156, korkeimmillaan 180. Ja vauhtia hädintuskin 20km/h.

    Minkälaisia housuja on porukka käyttänyt talvella pyöräillessä, ettei munat jäätyis kovilla pakkasillakaan?
    Kerrospukeutuminen on must.

    Ihtellä kylmimpään keliin Craftin Windstopper - henkselihousut päällimmäisenä kuorena, alla Haltin villasekoitemamikset ja niiden alla vielä fleecevuoratut pitkät henkselitrikoot. Pikkupakkasilla tuon Haltin välikerroksen voi jättää pois.

    Nuo Craftit olisivat kai oikeasti hiihtokäyttöön tarkoitettu, mutta eivät ne ainakaan vielä osoita kulumisen merkkejä. Persauksethan niistä kai pettäisivät, jos olisivat pettääkseen. Pyöräilykäyttössä ne eivät vaadi muuta tuunausta kuin lahkeiden suiden sitomisen yhteen.

  25. #655
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti goljat Katso viesti
    Käsittääkseni autojen ohittelu jonossa kaistojen välissä EI OLE fillarilla kiellettyä. Järkevää ehkä se ei ole.
    Luin ton muuten viimevuonna turunsanomista.
    Ottaen huomioon sen kuinka paljon virheitä pyöräilyä ja liikennesääntöjä koskevissa lehtiartikkeleissa tuppaa olemaan, suhtaudun niihin hieman skeptisesti elleivät ne sisällä suoria lainauksia lakikirjasta. Relevantteja silmään osuvia pykäliä tieliikennelaista ovat ainakin:

    17§ Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.

    19§ Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.


    Mitä taas tulee housuihin, niin pakkasella yleensä pidän päällä lyhyitä alushousuja, pitkiä alushousuja ja reisitaskuhousuja. Tarvittaessa vielä satulan päälle Biltemasta hankittu halpis-satulanpäällinen.

    Pitkiä alushousuja minulla on kahta sorttia, joten sään mukaan voi valita normaalit tai sitten lämpimämmät versiot.

    Succiksia ei juuri tule käytettyä lumikeleillä, kun nopeudet ovat niin matalia. Noiden reisitaskuhousujen alle jää myös enemmän ilmaa, ja talvella tuntuu tarvitsevan aika paljon taskuja.

    Kokeellisemmalla osastolla olen joskus käyttänyt arki-ajossa vanhoja Ruotsin armeijan sarkahousuja. Olivat lämpimät, mutta painavat ja vähän jäykät. Ja nyt ne olisivat myös paikkauksen tarpeessa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  26. #656
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.217
    Oletko sä RK oikiksessa vai jo valmis juristi, kun aina siteeraat noita lakipykäliä?



  27. #657
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Jos olisin, niin en suostuisi siteeraamaan niitä täällä ilmaiseksi.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  28. #658
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    228
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Huomenna voi olla taas aika elämyksellistä, ainakin pääkaupunkiseudulla: ennusteiden mukaan lunta tulee läpi yön ja sen jälkeen lämpötila nousee plussan puolelle.
    Eli ei mitään uutta taivaan alla
    Taas mennään.

  29. #659
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Onhan siitä melkein viikko kun viimeksi oli vastaava keli...

    Jos näitä tulee vielä paljon, niin voi noitten läskirenkaisten pyörien suosio lisääntyä entisestään. Tänään tuli nähtyä Puksutin (TM) toiminnassa, eipä näyttänyt paljoa talvikeleistä kärsivän.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  30. #660
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397

    Mutkun Esko Riihelä sanoi niin!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Ottaen huomioon sen kuinka paljon virheitä pyöräilyä ja liikennesääntöjä koskevissa lehtiartikkeleissa tuppaa olemaan, suhtaudun niihin hieman skeptisesti elleivät ne sisällä suoria lainauksia lakikirjasta. Relevantteja silmään osuvia pykäliä tieliikennelaista ovat ainakin:

    17§ Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.

    19§ Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.
    Iltalehden liikennepalstalla kysyttiin viime syksynä:
    Ajan polkupyörällä ajoradalla, muun liikenteen seassa ja punaisissa valoissa odottaa autojono. Autojen oikealla puolella on reilusti tilaa. Päätän oikaista jonon ohi oikealta puolelta odottelemaan valojen vaihtumista jonon etummaisen auton rinnalle. Aion siis jatkaa valoista suoraan tai kääntyä oikealle. Teenkö virheen ohittaessani valoissa jonottavat autot oikealta?

    Esko Riihelän vastaus:
    Polkupyöräilijän paikka ajoradalla ajettaessa on oikeassa reunassa. Jos liikennevalojonossa oikealla on tilaa, ei ole mitään lain asettamaa estettä, etteikö pyöräilijä voi ajaa valoihin etummaisen auton vierelle. Siitä sitten voi jatkaa vihreillä suoraan tai kääntyä oikealle. Jonossa seisovia autoilijoita tilanne voi harmittaa, mutta sellaista se liikenteessä on.

    http://www.iltalehti.fi/autot/2010091012307422_ae.shtml

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •