HephaGiantGarminElectrobike
Sivu 21 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 19 20 21 22 23 31 71 121 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 601 - 630 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #601
    En ihan jaksanut kaikkia sivuja tästä lukea, mutta itse tänä talvena vähän totisemmin aloittelin talvipyöräilyä ja päätin kunnostaa vanhan teräsmaasturin ja kokeilla että miltä tuntuu.
    Täältäkin olen lueskellu että V-jarrut ovat huonot talvella, mutta minkään näköistä ongelmaa ei mulla niiden kanssa ole ollut. Vaihteita on 1x7 ja ne riittävät ihan hyvin, tosin hieman pienemmän eturieskan aion vaihtaa.
    Alla "halvat" svalpet, 100 nastaset, ihan hyvät lumisella tiellä. Jäällä ei ole vielä tarvinut ajella.

  2. #602
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti NoLogos Katso viesti
    Täältäkin olen lueskellu että V-jarrut ovat huonot talvella, mutta minkään näköistä ongelmaa ei mulla niiden kanssa ole ollut.
    En tiedä missä päin liikut, mutta ainakin täällä pk-seudulla talvi on ollut tuossa suhteessa helppo. Ei itselläkään mitään ongelmaa V-jarru(je)n kanssa tänä talvena vielä. Märkä syksykin oli häiritsevämpi jarrujen kannalta kuin tämä talvi. Mutta toisinkin voi olla. Aiempina talvina niitä "märän lumen" kelejä on ollut ja silloin on välillä aika onneton jarruteho. En silti ole tuota kokenut miksikään ongelmaksi, koska sen tietää. Tosin mulla on jalkajarru apujarruna, joka toimii aina.

    Mersu-tyyliin märällä kelillä pitää vaan laahailla niitä jarruja välillä turhaan, niin kyllä niissä aina riittävästi pitoa löytyy kelillä kuin kelillä. Ulina voi välillä olla se pahin stressin aiheuttaja.

  3. #603
    ljgda Guest
    Kolmas talvipyöräilytalvi menossa Helsingissä. Olen oikein tyytyväinen V-jarrujen toimintaan.

  4. #604
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    228
    Pelkkää iloa taas tänään talvipyöräilyn parissa. Sää lauhtui -> vähemmän vaatetta -> "kevyempi" ajaa. Auraukset oli suoritettu hyvin eilisen lumisateen jäljiltä, JKL:n keskustassa ihan avoimia ja hyväkuntoisia kevytväyliä. Vähän kauempana oli paikoittain aurattu ajoradalta kevarille, mutta eipä paljoa haitannut menoa.

    Minun mielestä talvella (pakkasessa ja lumessa) pärjää ihan hyvin V-jarruilla. Mutta syksyn ja kevään vesi/loska/hiekkasotkussa toivoisi levareita pyörään. V-jarrujen palat kuluvat niin nopeasti huonoilla keleillä, että vaihto- ja puhdistussirkus alkaa ärsyttää. Toki kestävyyttä lisää se, jos jaksaa pestä vanteet ja palat joka lenkin jälkeen.

    Ja pyörä pakkaseen seisomaan vähäksi aikaa ennen lenkkiä, niin ei lumi tartu niin pahasti (siis jos pyörä on yleensä lämpimässä säilytyksessä).
    Onpa kevyt - taitaa olla sellainen hiilidioksidirunko?

    @KostiOlavi (twitter)



  5. #605
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    Ei itselläkään mitään ongelmaa V-jarru(je)n kanssa tänä talvena vielä. Märkä syksykin oli häiritsevämpi jarrujen kannalta kuin tämä talvi. Mutta toisinkin voi olla. Aiempina talvina niitä "märän lumen" kelejä on ollut ja silloin on välillä aika onneton jarruteho. En silti ole tuota kokenut miksikään ongelmaksi, koska sen tietää. Tosin mulla on jalkajarru apujarruna, joka toimii aina.
    Nyt niitä märän lumen kelejä pääsee taas etelä-Suomessa pariksi päiväksi kokeilemaan puolentoista kuukauden pakkasjakson jälkeen. Täytyy todeta että ei ole ollut ikävä - kyllä tämä kuiva pakkastalvi on räntäkelit voittanut.

    V-jarrussa (tai canteissa) en ole todennut mitään ihmeempiä ongelmia talvella niin kauan kuin vanteet ovat puhtaat. Jalkajarrusta talviajossa en niin kauheasti välitä, siinä tuntuu lähtevän turhan helposti perä luisuun jarruteltaessa.

    Tosin pahimmalla lumikelillä ei juurikaan tarvitse jarrutella, kun nopeutta ei juuri ole ja kinokset pysäyttävät pyörän parin metrin matkalla kunhan vain lopettaa polkemisen.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  6. #606
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Turku/Pansio
    Viestit
    278
    Perjantaina oli kiva mennä 20km matka töihin kun koko matkasta oli aurattu ehkä 4km ja loput sitten semmoista pöperöä jossa sai taiteilla koko ajan että pysyi edes pystyssä. Vittumaisin osuus alkoi Kupittaan nesteen jälkeen kun siirryttiin Kaarinaan sillä siellä lunta oli paikoitellen enemmän kuin 10cm sillä aura-autot suuressa viisaudessaan olivat vetäneet lumet tieltä klv:lle. Välillä lunta oli tosiaan melkein 30cm, mutta tavallisin määrä oli 20cm tosin siinäkin eteneminen oli jo ihan tarpeeksi sykettä nostattavaa. Matka kupittaan nesteeltä kaarinaan siis kesti kokonaisen tunnin kun se kesällä kestää 20minuuttia.
    Nokian Hakkapeliitta W240/W106, loppu se liukastelu...ehkä

  7. #607
    Liittynyt
    12/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    737
    Kyllähän V-jarruilla pärjää, mutta kalliiksi ne tulee jos sattuu niitä kurakelejä enemmän.
    Toissa talvena mulla kesti takakiekko just sen yhden talven... Syksyllä alle heitetty uusi kiekko finaalissa kevään saapuessa - kulumisuraa ei näy enää missään kohtaa.

    Siinä pyörässä on edelleen takana v-jarru, mutta laitoin eteen levyjarrun ettei tartte jatkuvasti kuluttaa kehää. Pehmeämmät palatkin jeesaa, mm. Koolstopit tuntus olevan hellempiä vanteille. Ainoat todelliset toimintaongelmat v-jarruilla on ollu silloin kun lämpötila on sen verran nollan alle että maassa on vettä, mutta ilma pakkasen puolella, ja vesi jäätyy hetkessä vanteelle. Aika harvassa on ollu...
    Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.

  8. #608
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr.Auer Katso viesti
    Ainoat todelliset toimintaongelmat v-jarruilla on ollu silloin kun lämpötila on sen verran nollan alle että maassa on vettä, mutta ilma pakkasen puolella, ja vesi jäätyy hetkessä vanteelle. Aika harvassa on ollu...
    On tullut pari kertaa koettua.

    Näitä tapauksia tulee ainakin alkukeväästä kirkkaalla säällä iltaisin/öisin. Päivällä lämmin auringonpaiste sulattaa lunta vesilammikoiksi, mutta auringonlaskun aikoihin sää painuukin sitten pakkasen puolelle.

    Lammikon täytyy kuitenkin olla riittävän syvä ja pitkä että se saa koko vanteen kostutettua.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  9. #609
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Risto näköjään jo kirjoittikin sen huomion, että lumi tarttuu parhaiten lämpimään klossiin.
    Mainittakoon vielä että nollakelin lähellä ja pehmeällä lumella ulkona kävellessä voi klosseissa tapahtua ns. lumipalloilmiö, eli klossiin tarttunut lumi kerää itseensä lisää lunta kunnes tuntuu siltä kuin kävelisit kengillä joitten pohjiin on kiinnitetty puolikkaat lumipallot. Lähtevät kyllä irti kun jalkapohjia rapsuttaa jotakin kovaa pintaa vasten.

    Crank Brothersin elegantit polkimet saattavat hyvinkin toimia lumessa paremmin kuin Shimanon ei-niin-kauniit maastopolkimet. Itse kuitenkin arvostan sitä, että poljinten laakeroinnit eivät liian usein.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  10. #610
    Sianluka Guest
    Olin viikon Gran Canarialla ajamassa ylämäkeä, tänään fiilis oli ihan sama, kun poljin upottavaa sohjoa töihin. Ohjaus kyllä selvästi hankalampaa sohjossa.

  11. #611
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Kotham
    Viestit
    240
    Uh, johan on tienpinnat ajaa! Jäätä, uraa, vettä ja satunnaisia sohjoja. Toisinpaikoin niin liukasta ettei meinannut päästä edes taluttamalla mäkeä ylös! Olipa lenkin jälkeen sormet, ranteet ja hartiat jumissa kaikesta siitä "tarkkuudesta". Taisi olla se yksi päivä niistä kahdesta/kolmesta jolloin nastarenkaista olisi ollut oikeasti hyötyä.. huomenna kevlit sitten luultavasti täynnä tappajasepeliä; ojasta allikkoon.

  12. #612
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Jokela
    Viestit
    1.140
    Kyllä nastarenkaat olivat vallan passelit tämän aamuiselle kelille. Takoja Hyvinkää välinen pyörätie oli loistavasti aurattu, mutta siinä on kevyt jääkerros, joka on paikka paikoin epätasainen, eipä lipsunut ei. Jokela - Takoja väli taas oli aivan mahdotonta puuroa, mutta hyvinpä kulki Nokialaiset siinäkin

  13. #613
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    26
    Tuli itselleni eilen mieleen Helsingissä ajaessani, että nyt nastarenkaista voisi olla jo iloakin. Tosin pärjäsi vielä ilmankin, mutta jäinen tie saa aikaan melko varovaista ajoa. Sohjossa taas näkyi hauskasti vaan parit kiemurtelevat renkaan jäljet. Tulee siitä kuitenkin sellainen pikkupoikamainen hyvän olon fiilis, kun pystyy ajamaan vaikeistakin paikoista ilman pysähdyksiä/jalalla maahan koskemista.

    Jos nyt malttaa ajaa sitkeästi kesään asti niin uskon, että viime kesän vaikeat polut alkaa sujumaan jo huomattavasti paremmin. Ihan hyvää harjoittelua varmasti tämä "talvipyöräily".

  14. #614
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Jokela
    Viestit
    1.140
    Sohjossakin on ihan hauska ajaa kun vain muistaa polkea kampea niin vimmatusti

  15. #615
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    185
    Aamulla oli aivan mahtavaa ajella töihin!
    Eiliset urat olivat sopivasti kovettuneet, joten klv:llä oli ihan ajamisen meininkiä ja tuntui kuin olisi ajanut pienessä juurakossa suurimman osan matkasta. Nastat piti ja pyörä kulki. Ehdottomasti tämän talven parhain ja kellotettuna myös nopein työmatka.

  16. #616
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Alkaa taas sää viilentyä - aikamoisia luistinratoja oli nähtävissä niissä paikoissa joita oli jossakin vaiheessa kunnolla aurattu. Kannattaa ottaa varoen huomisaamuna, jos tuohon tulee vielä pakkaslunta päälle.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  17. #617
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Alkaa taas sää viilentyä - aikamoisia luistinratoja oli nähtävissä niissä paikoissa joita oli jossakin vaiheessa kunnolla aurattu. Kannattaa ottaa varoen huomisaamuna, jos tuohon tulee vielä pakkaslunta päälle.
    Kävin tuossa alkuillasta juoksemassa reilun kympin. Jalat tuli tosi kipeäksi, niin tönkkönä piti vetää. Ei puhettakaan että olisi uskaltanut lähteä pyörälenkille ilman nastoja.

    Yhden maastopyöräilijän näin kiitävän ohi melkein kesävauhtia, kaipa sillä oli kunnon renkaat alla.

  18. #618
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Kyllä siellä nastojenkin kanssa kannattaa olla hieman varovainen. Itselläni oli tänään alla Nokian W106 renkaat, joissa on yleensä riittänyt pitoa omiksi tarpeiksi - nyt tuli ensimmäistä kertaa sellainen tunne, että olisi oikeasti kaivannut enemmän nastoja renkaisiin.

    Kannattaa myös varautua väistelemään huomisaamuna liukastelevia jalankulkijoita ja Töölön tapaturma-aseman edessä olevaa pitkää jonoa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  19. #619
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.111
    Vetäisin jo aamulla aika komeat vaakaspinnit kun laskin nastattomalla pyörällä Mechelininkadun uuteen tunneliin. Tukijalkaa maahan vain. Sitten kävi niin ettei sieltä päässyt ajamalla ylös kun vauhti oli loppunut. Piti työntää.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

  20. #620
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    228
    Marathon Wintereillä kelpaa ajella

  21. #621
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Olihan tuo jäistä, ainakin Helsingissä. Himpun varovaisesti tuli ajeltua, mutta Marathon Winterit piti ihan riittävän hyvin. Paineet litkutettuna tosi alhaalla, töistä palatessa tuli jopa pudotettua etupäätä 2Bar kohdalle (kevyt kuski), jollion muhkujen hakkaaminen väheni ja pito parani.

    Litkuilla ei nuo matalammat paineet pelota ja CC:n ajo-ominaisuuksilla muhkut eivät ole yleensä juuri herkkua.

  22. #622
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Marathon Winter toimi täälläkin aamulla, mutta saas nähdä mitä saa iltapäivällä aikaan parin sentin kerros puuteria jään päällä...
    10k-kerhon jäsen

  23. #623
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    38
    Itse olen ollut hyvin tyytyväinen Marathon Wintereihin. Tiistaina oli varmaan tämän talven paras ajokeli tähän asti. Aamulla oli sopivan lämmin keli, jäiset ja sorasta puhtaat väylät ja kirkkaat DX-valot.

  24. #624
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Aika tuskaa oli tänään, yhteensä 30 km. Iltapäivällä Hertsikan kohdalla olin jo niin väsynyt, että ajoin ohittaessa huterasti ja horjahdin jonkun tädin päälle. Pahoittelut tädille, jos luet tätä palstaa. Melkein-kaatumisia sitten oli noin 1000 kappaletta.

    Nyt ainakin päivän tai parin breikki...

  25. #625
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Hämmästyttävän matalilla vauhdeilla saa sykkeet korkealle nyt jopa pyörätielläkin
    Huomenna taas seikkailun pariin töihin ja takaisin.
    10k-kerhon jäsen

  26. #626
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Hämmästyttävän matalilla vauhdeilla saa sykkeet korkealle nyt jopa pyörätielläkin
    Samanlaisia tunnelmia oli eilen, ja silloin ei edes ollut lunta siinä luisteluradan päällä.

    Lisäjännitystä tuovat nuo tien laidoissa olevat, näkyvyyttä rajoittavat lumikasat - koskaan ei voi tietää mitä seuraavan takaa putkahtaa esiin.

    Eilen illalla alkoi käydä sen verran jännittäväksi tuo KLV:llä ajelu, että piti välillä rentoutua ajamalla Kehä I bussikaistaa. Siellä ei enää näkynyt bussejakaan iltayhdeksän jälkeen.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  27. #627
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    194
    Tänään viikon tauon jälkeen taas talvipyöräilyä pk-seudulla työmatkan muodossa. Olihan se lähtiessä tiedossa että lumisateen jälkeen ei pitäisi mutta kun polte oli vaan kova päästä satulaan. Se jaksaa aina hämmästyttää miten retuperällä koko kevyenliikenteen väylien hoito on.
    Ei se riitä että se ykkösprioriteetin(!) väylä aurataan arkisin (jos aurataan) joskus klo 9-12 välillä vaan sen pitäisi olla hoidossa jo aamuyöstä jotta talvipyöräilijä voisi kohtuudella laskea sen varaan että töihin pääsee tänäänkin ilman suurempia jännitys- ja yllätysmomentteja joita klv:t nykykunnossaan tarjoavat vähän turhan tiheään tahtiin.
    Kun väyliä ei hoideta - sitä vähemmän ne houkuttaa pyöräiliöitä niitä käyttämään. Entä jos hoidettaisiin hyvin - lisääntyisikö ympärivuotisten pyöräilijöiden määrä? Helsingin kaupungilla oli muistaakseni joku tämän suuntainen tavoite..

  28. #628
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pöökke Katso viesti
    Ei se riitä että se ykkösprioriteetin(!) väylä aurataan arkisin (jos aurataan) joskus klo 9-12 välillä vaan sen pitäisi olla hoidossa jo aamuyöstä jotta talvipyöräilijä voisi kohtuudella laskea sen varaan että töihin pääsee tänäänkin ilman suurempia jännitys- ja yllätysmomentteja joita klv:t nykykunnossaan tarjoavat vähän turhan tiheään tahtiin.
    Ikävä kyllä näiden pyöräilyn pääväylien kunnossapitoon ei ole tänä talvena allokoitu yhtään resursseja, vaikka niin pitkään suunniteltiin. Tästä oli viime vuoden loppupuolella iso artikkeli Hesarissakin - olisikohan ollut Rakennusviraston Penelope Sala-Sorsimo joka siinä pahoitteli asiaa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  29. #629
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    228
    Mulla keskisyke huitelee 153-157. Tota kun puskee 80min joka päivä, niin kyllä kunto nousee

  30. #630
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Matsuma Katso viesti
    Mulla keskisyke huitelee 153-157. Tota kun puskee 80min joka päivä, niin kyllä kunto nousee
    Sulla on pysynyt kunto korkealla, kun jaksat mankeloida joka päivä.
    - nimim. Bussilla tänään kun ei fillarilla jaksa (samanpituinen matka, keskisykkeet 80% HRmax)

    Edit: ai niin, nyt talvella mulla meneekin 80 min / suunta, se selittää osaltaan
    fiber muokkasi tätä : 14.01.2011 at 08.47
    10k-kerhon jäsen

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •