Alkujaan tämän lähetti
stenu
...
Jos uskaltaisin tykittää reikä päässä bike parkkeja, niin voisin ehkä innostua, mutta mun parkkivauhdit on niin maltillisia, että en saa parkissa ajamisesta kiksejä. Siksi haastan mieluummin itseäni muilla keinoin, sellaisin joista saan kiksejä ilman, että tarvii kaahata sellaisia vauhteja, että ne eivät ole minusta järkeviä. Lisäksi olen sitä mieltä, että esim. Hesan keskupuisto ei kestä sellaista käyttöä, mitä seuraa MAS:n kuvailemasta (sähkö)pyöräkaahailusta ja se näkyy siellä paikkojen ylenpalttisena kulumisena. Ihan hyvistä vakuutuksista huolimatta yrittäjänä joudun hieman miettimään myös omaa työkykyäni ja tarpeettomien riskien karttaminen liittyy myös siihen.
Siksi GG-pyöräily, vaikka sitten välillä väärinpyöräiltynä, on motivoinut minua eniten viime vuosina. Siinä olin tosiaan ilmeisen väärässä, että luulin ”ATB-pyöräilyn” kiinnostavan useita muitakin. Tosin vaikkapa facen hiekkatiepyöräilyryhmän perusteella niitä kyllä on, mutta ilmeisesti he pysyttelevät poissa täältä. Voi myös olla, että aika ei vielä vaan ollut kypsä sen tyyppisen pyöräilyn hehkuttamiselle.
Edit: Mä myös viehätyn polkupyörissä tietynlaisesta yksinkertaisuudesta ja aikoinani joustopyörien kanssa kyllästyin jousitusten säätämiseen ja huoltamiseen ja kaikkeen siihen liittyvään speksaamiseen. Enimmillään niitä huollettavia pyöriä oli nimittäin melkoinen määrä, johtuen edellä mainituista syistä. Nykymaastopyörien geometrioissa eniten ärsyttää ajamisen riippuvaisuus hissitolpasta. Kun ei aina kiinnosta vaihteiden kanssa renklaaminenkaan, ajatus siitä, että olisi jousitus, jota pitää olla lukitsemassa ja vapauttamassa ja vielä hissitolppakin, joka vaatii oman huomionsa, ei vaan ole mun juttu. Lisäksi nykymaasturit on niin painavia, että niiden kanssa ajamisesta katoaa iso osa sitä herkkyyttä ja leikkisyyttä, joista mä nautin eniten. Senkin takia yksinkertaisella gg-pyörällä on kivempaa tai täysjäykällä kaksysillä.